неделя, 6 август 2017 г.

Брахман или Върховната Реалност

             


54. Брахман е най-висшето обобщение, до което можем да достигнем. Той няма атрибути, а е абсолютното Битие- Познание-Блаженство. Битието, както видяхме, е най- крайното обобщение, до което може да достигне човешкият ум. Познанието не означава познанието, което имаме, а същността на онова, което се изразява в течение на еволюцията в човешките същества и в животните като познание. Има се предвид същността на това познание, абсолютният факт, и, ако ми бъде позволено да се изразя така, даже съзнанието. Това се има предвид под познание, т.е. онова, което виждаме във вселената като същностното единство на нещата. 

       

55. Няма нищо отвъд Брахман, Богът във Веданта; абсолютно нищо. Той действително е всичко; Той е във вселената; Той е самата вселена. "Ти си мъжът; Ти си жената; Ти си младият човек, който крачи в гордостта на своята младост; Ти си старецът, който се олюлява в своята походка". 

         

56. Брахман е Сат-Чит-Ананда — абсолютното Битие- познание-Блаженство. Сат означава Битие, Чит — Съзнание или Познание, а Ананда — Блаженство, което е същото като Любовта. Няма противоречие между бхактата и джнанина по отношение на аспекта Сат на Брахман. Джнанинът обаче, поставя по-голям акцент на Неговия Чит аспект или познанието, докато бхактата обръща повече внимание на аспекта Ананда, Любовта. Но веднага щом същността на Чит бъде реализирана, бива реализирана и същността на Ананда. Защото онова, което е Чит, в действителност е същото като Ананда. 

            

57. Понякога ние обозначаваме едно нещо, описвайки неговото обкръжение. Когато кажем "Сат-Чит-Ананда" (Битие-Познание-Блаженство), ние обозначаваме единствено бреговете на неописуемото Отвъд. За него не можем да кажем дори "Е", защото това също е относително. Всяко въображение, всяко понятие е безсилно. "Нети, нети", "(Брахман) не (е) това, (Брахман) не (е) това" е всичко, което може да бъде казано, защото да мислиш, означава да ограничаваш и по този начин да губиш.

          

58. Брахман е един, но в същото време, на относителното ниво изглежда като много. Името и формата са в основата на тази относителност. Какво бихте получили, ако премахнете името и формата от един глинен съд например? Само глина, която е неговата същност. По същия начин, поради илюзията мислите за глинения съд и го виждате, виждате дреха, манастир и така нататък. Относителният свят зависи от това невежество, което пречи на Познанието и което няма действително битие. Човек вижда разнообразието — съпруга, деца, тяло, ум — единствено в света създаден от невежеството с помощта на името и формата. Но веднага щом това невежество бъде премахнато, следва реализацията на Брахман, който е вечно-съществуващ. 

          

59. Вие също сте неделимия Брахман. Можете да го реализирате още в този момент, ако повярвате, че дейстивтелно и изцяло сте това. Не го осъзнавате, поради липсата на директно възприятие... Бивайки омотаван 24 отново и отново в този заплетен лабиринт на илюзията и получавайки тежки удари от страданията и нещастията, човек накрая обръща взора си към своята истинска природа, Вътрешния Аз. За всеки, без изключение, ще дойде времето, когато той ще направи това — за един то може да стане в този живот, а за друг, след хиляда превъплъщения. 

        

60. Цялата тази вселена е лежала в Брахман; тя сякаш е проектирана и обективизирана от Него и се движи обратно към източника, от който произлиза — като електричеството, което идва от динамото, преминава по окръжност и се връща обратно в него. Така е и с душата. Проектирана от Брахман, тя преминава през всякакви видове растителни и животински форми и накрая се въплъщава в човека, който е най-близък до Брахман. Да се върнем обратно към Брахман, от който сме били проектирани е голямата борба на живота. 

                

61. Този, който е отвъд сетивата, отвъд всяко докосване, отвъд всяка форма, отвъд всеки вкус, Неизменния, Безкрайния, който е дори отвъд разума, Неразрушимия — познавайки единствено Него, ние сме спасени от челюстите на смъртта.

       


                      

„Безсмъртието е достъпно всекиму” (Ииссииди, том 10)

Няма коментари:

Публикуване на коментар