неделя, 19 ноември 2017 г.

Модернизацията на Древните магически пътища, интервю с Кастанеда, 1997

Тенсегрити на Карлос Кастанеда: Модернизацията на Древните магически пътища.

Интервю на Брус Вагнер, (увод на Гайлин Бейкър).

От началото на шейсетте, и до днес, Карлос Кастанеда повсеместно вдъхновява търсещите. Hеизмислените мистерии са разгърнати през цялата история на магически приключения от серията книги, като се започне от "Учението на Дон Хуан: Пътят на познанието Яки". След поредната, просто завладяваща книга, литературният свят с затаен дъх очакваше продължение, което несъмнено, също обещава да стане бестселър.
Жадните за новото читатели, които дори не си помислят да напуснат своите удобни кресла, бродят през загадъчните светове, понякога на противоречивата, но всякога очароваща информация. В качеството си на най-тайнствения писател на нашето време, Кастанеда никога не е бил достъпен за публиката, и рядко е давал интервюта.
Циниците, които се имат за познавачи на маркетинга и неговите потайности, смятат, че това се прави за да се нагнети тайнственост и страх, в качеството на успешна техника за "насмитане на маркетинга", извънредно повишаваща популярността на Кастанеда. Търсачите, от своя страна, усещат, че самите книги задължават Кастанеда да изчезне в неясен облачен дим.
По този начин, затворничеството става наложителна част от историите на Кастанеда. А след това, през осемдесетте, даже и книгите секват. Следва обрат през първите три години на 1990-те , появяват се три нови книги : "Изкуството на Съновидението" Кастанеда, (Харпър Колинз), "Животът в съновидението" (Харпър, Сан-Франциско) Флоринда Донер-Грау, и "Магически Преход" (Пингвин, САЩ) Тайша Абелар.
Всяка от новите книги дава нови завладяващи описания на учението в легендарния свята на Дон Хуан Матус. Добавяйки известна възбуда, средата на 1993 поднася новината, че Флоринда и Тайша заедно с Керъл Тигс, разпознавана в книгите, като Жената Нагуал, са с намерение да обучават в три отделни майсторски курса. Те избират следните места: Института Рим в щата Аризона, Фермата на Акахи в Мауи, и института Есален в Биг Сур, щат Калифорния. Учебните центрове се появяват също толкова бързо, както и биват обявени.
Новата думичка е в устата на всички: "Тенсегрити". Движенията тенсегрити се преподават в майсторските класове чрез демонстрации при участието на аудиторията. В институт Рим е обявено, че се подготвят видеозаписи на тези движения. По това време, участниците в майсторския клас, изучават своите набързо нахвърляни бележки и груби зарисовки при мъчителни напъни да ги усвоят. Всеки се включва в майсторския клас с надеждата да зърне жадуваното видео.
И така, година след това, първият филм от серията се появява на бял свят. Прожектиран е през февруари в библиотеката на Феникс в Санта Моника, Калифорния, и вече се предоставя на различните майсторски класове в цялата страна. Духът на Разума на Тялото (Body Mind Spirit) моли писателя/директора Брус Вагнер да се свърже с доктор Кастанеда, с молба за по-задълбочено обяснение и разбиране на онова, което в действителност се крие в термина "тенсегрити".
Въпрос: По времето, когато вашите работи отразяват огромното великодушие към вашите читатели, вие наред с това сте прочут и с известна "недостъпност". Сега, когато предоставихте видеозаписите на "енергетичните движения", наречени "Тенсегрити". Това ни се струва безпрецедентно. Бихте ли споделили с нас причините, довели до този поток откровения?
Отговор: Отмина времето, когато нашият учител, Дон Хуан Матус, ни предоставяше, на четиримата си ученици, Тайша Абелар, Флоринда Донър-Грау, Керъл Тигс и моя милост, модел на поведение, копирано от неговия собствен жизнен модел: модела на пълна недостъпност. Нещата се промениха, и освен другото, по отношение на това ние не сме длъжни да се придържаме безпрекословно към неговите стъпки.
От друга страна, нашата настояща достъпност не е наше изобретение, а резултат на строгата ни привързаност към концепцията, която самия той ни е преподавал - текучеството, съществената градивна част на неговия свят. Или казано с други думи, нищо в света на маговете не е постоянно. В света на реалната действителност нищо не е постоянно, уви, но хората предпочитаха да се крият зад празни илюзии и така да игнорират този факт.
Въпрос: Бихте ли ни разяснили, какво се подразбира под напразни илюзии?
Отговор: Маговете предполагат, че ние сме се социализирали, за да се скрием от нашите реални потребности зад фалшиви щитове, плацебо, лишени от каквито и да било значимости. За да е ясен примера, имам предвид нашата загриженост при представянето ни и самозащитата в ежедневието - един от редицата фалшиви щитове.
Маговете преценяват, че това е като плацебо, защото не съответства на нашите действителни потребности, които най-точно са описани чрез такива базисни проблеми, като въпросите по повод природата ни на осъзнаване, целите на нашия живот, неизбежността на нашата смърт.
Дон Хуан ни предостави подход за решение на такива въпроси - нарече го "пътят на война". През периода на цялата ми работа, аз бях зает само с това, да се старая за живея с най-сериозна отговорност, описвайки пътя на война. Всички ученици на Дон Хуан прекалено задълбочено са въвлечени в същото. Осъзнавайки, че ни остава прекалено малко време, стигнахме до извода, че е дошло време за всички нас заедно да поемем отговорността за показването на пътя на война. Предоставяйки това видео ние се опитваме да го реализираме.
Въпрос: Движенията, които са показани във филма "Тенсегрити" са Ви преподавани от Дон Хуан Матус. Те изследват дуализма между личността и енергетичното му тяло. Какво е тяло на енергията?
Отговор: Движенията, показани във филма "Тенсегрити", в действителност са ни преподавани не само от Дон Хуан Матус, но и от всички членове на неговата група. Движенията, които те наричат "магически пасове", са част от тяхното магическо наследство. Тези движения са манипулация на енергията, насочени към това, да се изолира и укрепи онова, което маговете наричат "тялото на енергията" - конгломерат от енергийни полета, разглеждани като двойник на физическото тяло.
Въпрос: Споменавате, че мъжете и жените, които някога живеели в древно Мексико имали желание да съберат достатъчно енергия, с цел да разширят или подобрят своето осъзнаване. Движенията, описани във филма "Тенсегрити", са предназначени именно за постигането на тази задача. Как са били изобретени (открити) тези движения?
Отговор: Мъжете и жените магове, които обитавали Мексико през древността, практикували този комплекс от движения с цел да запазят енергията в телата си и да я управляват. Движения, в действителността не са били изобретени от тях; по-скоро са били разкрити чрез практиката при съновиденията. Съновидението, за маговете, е изкуство за преобразяване на обикновените, нормални сънища в прецизен инструмент за разширяване на възприятията.
Обяснението, което ни дадоха, ни навежда на мисълта, че при съновиденията определени мъже и жени са били способни да достигат нива на оптимално физическо равновесие. При съновиденията си, те също така били в състояние да констатират и запомнят специфичните движения, като им се предоставяла възможността да възпроизвеждат същите в периодите на тяхното бодърстване и при това да постигат същите нива на оптимално физическо равновесие.
Убедеността на тези магове, основаваща се на техните наблюдения по време на съновиденията, се крепи на факта, че осъзнаването е като светлина, фокусирана на определени места в нашите енергийни тела, петно, което е видимо, ако се виждаме в качеството си на енергийни полета. Колкото е по-голямо количеството енергии, които физическото тяло може да съхрани и които може да управлява - толкова е по-интензивна светлината на осъзнаването.
Въпрос: Към хората, демонстриращи движенията на видеозаписите, се обръщат с термина "чакмулам". Кои са те? Какво е тяхното значение?
Отговор: Във филма са показани трима души - Кайли Лундал, Рени Мурез и Hаи Мурез. И тримата работят заедно с нас дълги години. Кайли Лундал и Hаи Мурез са възпитаници на Флоринда Донер-Грау; Рени Мурез е ученичка на Кэрол Тигс.
Дон Хуан ни обясни, че гигантските, полулегнали фигури, наричани "чакмулами", са открити в пирамидите на Мексико, и са в действителност изображения на пазители. Отбеляза и факта, че видимата празнота в очите им е предизвикана от факта, че са страж на съновиденията, охраняват сънуващите и местата за съновидения.
Придържайки се към традициите на Дон Хуан, нарекохме Кайли Лундал, Рени Мурез и Hаи Мурез "чакмулами", защото присъщата им енергийна конституция ги дарява (предопределя) с единственото им предназначение - абсолютно упование и смелост, превръща ги в идеални пазители на всичко, което си изберат за охрана, независимо дали това е човек, идея, начин на живот, или каквото и да било друго.
Във видеофилма тримата пазители демонстрират техниката на "Тенсегрити", защото именно те са най-квалифицирани за това, и защото и тримата са постигнали решаването на задачата по съединяването на четирите различни вида магични пасове, предадени ни от Дон Хуан, и четиримата му последователи. И не на последно място, защото при прилагането на "Тенсегрити" те достигат до преобразуването на идеята за рутинна принудителна дисциплина в изкуство на дисциплинирания войн, освободен от принуждаване.
Въпрос: Споменавате, че Дон Хуан има само четирима ученици: Тайша Абелар, Флоринда Донър-Грау, Керъл Тигс и Вие. Какво стана с другите ученици, за които споменавате във вашите ранни книги?
Отговор: Вече не са сред нас. Те се присъединиха към Дон Хуан. В термините на енергийната си конфигурация, те значително се различаваха от нас, и поради тази причина не бяха в състояние следват моето ръководство; това не означава че не искаха - случи се така, че моите действия и целите, които преследвам, нямаха никакъв смисъл за тях. Hе съществуват други ученици в света, които да са били при Дон Хуан.
Твърдения, че този или онзи са се обучавали при Дон Хуан или пък при мен са абсурдни. Ние бяхме абсолютно недостъпни в продължение на тридесет години. Твърдения че някой е знаел за нас или е работил с някой от нас са измислица. Подозирам, че авторите на подобни изказвания са били силно повлияни от нездрав разсъдък, или, още по-лошо, под въздействие на осъдителната потребност да привличат внимание на всяка цена.
Въпрос: Говори се също, че движенията "Тенсегрити" подобряват самочувствието. Почувствал ли е някой подобрение след тяхното изпълнение?
Отговор: Дон Хуан Матус сам за себе си споделя, че при практикуването на магическите пасове, не само подобрява самочувствието си, но и подобрява качеството на човешкото същество; причината за такова твърдение е съвсем проста: При увеличаването на енергията се постига спокойствие, ефективност и целеустременост. Дон Хуан нерядко казва, че обща болест за нашите времена е общият недостатък на целеустременост.
Постоянно ни повтаря, че без достатъчно енергия не съществува възможност, дори просто да се проумее наличието на каквото и да било съществени основателни причини за съществуването на нашия живот. Магичните пасове, помагайки ни да съхраним енергията, благоприятстват и за проумяването на смисъла на нашите мисли и действия.
Въпрос: Как стигнахте до решението да назовете движенията "Тенсегрити"? И какво означава това?
Отговор: Както по-рано споделих, благодарение на старанието на тримата "чакмула", систематизирали всичките магични пасове, ние можахме да завършим обширна система от движения на тялото. След това години наред се трудихме, за да превърнем тази система в истински работоспособен модул. Нарекох този модул "Тенсегрити", термин, който означава в архитектурата "свойство на носещите конструкции, използващи непрекъснати елементи на напрежение и прекъснати елементи на свиване при метод, който позволява всеки от елементите да функционира при максимална ефективност и икономия ".
Ние сме единодушни, че такова определение най-добре характеризира спецификата на системата от движения Същността й се заключава в напрежението и в отпускането като начало на отделни части на тялото, което води до напрягане и отпускане на тялото като цяло. Това което искаме е да се възпроизведе ефективността, присъща на мъжете и жените, маговете от древността, които са открили и практикували магическите пасове.
Поради тази причина, Дон Хуан сам ни накара да се запознаем с практиките на източните бойни изкуства. Вдъхновил го е, без съмнение един от представителите на неговото обкръжение - Клара, учител на Тайши Абелар, изучаваща бойни изкуства в Китай.
Идеята на Клара е в това, че самите откриватели на магическите пасове, били роби на зловещата идея за съвършено изпълнение на пасовете, и за да се отърват от тази привързаност, ние имаме нужда от точност и вътрешна сила, които се придобиват при практикуването на източните бойни изкуства, подчинени на пристрастие и склонност. Всеки от учениците на Дона Хуан, през различните периоди е изучавал бойни изкуства, и така движенията "Тенсегрити", са като вече модифицирани, от въздействието, поради което ще водят тялото към развитие на максимална точност и вътрешна сила, вместо да преследват натрапчива идея.
Въпрос: Във филма, избягвате да казвате думите "магия" или "магьосничество", предпочитайки да назовавате дейността на тези мъже и жени от древно Мексико развитие на способностите да се "управлява осъзнаването". Защо "магия" и "магьосничество" имат отрицателен заряд на звучене?
Отговор: "Магьосничеството" и "Магията" са термини с отрицателен заряд на звучене поради факта, че на "западния човек" не са му присъщи маниери на поведение при срещи с неизвестното. Маговете предполагат, че той (западният човек) е пренаситен с чувство на ирационален страх от неизвестното, и с цел да бъде освободен от този страх, се налага да се промени неговата базисна ориентация - вместо да бъде наплашен от неизвестността, трябва да бъде заинтригуван от нея.
За да не си навличам злобата или неодобрението на хората, които могат да се заинтригуват от този филм, се въздържах да им насаждам страх чрез използването на термини, подобни на "магьосничество" или "магии". Всичко, което исках да постигна е да им отвлека вниманието от желанието да оценяват, за да престанат да съдят, и чисто и просто да се захванат с движенията. А след като са се срещали с неизвестното, с набъбнала енергия, благодарение на практиките на движения в този видеозапис, те ще се увлекат в работата по осъзнаването при нов за тях режим на работа.
Въпрос: Какво ще кажете на онези, които третират филма Ви като запис но упражнения? Или казано с други думи, ще има ли някакви постижения онзи, който не е готов да извърви "абстрактното пътешествие"? (И смятате ли, че идеята за придобиването му е осъдителна?)
Отговор: Идеята за придобиването изобщо не е осъдителна. Ние се занимаваме с "Тенсегрити" именно за да придобием сила, устойчивост, дълголетие и младост. Така че идеята да се използва филма от хората като запис на упражнения е напълно приемлива. Главния коз, както споменава Дон Хуан, не е в вярата, а в практиката. "Вие не сте длъжни да вярвате на това, което ви казвам", неведнъж ни казваше той, "но правете точно каквото ви казвам, защото съм по-стар от вас и познавам пътя. В края на краищата всичко онова, което съм ви препоръчал да правите ще даде ефект - ще и промени ."
Въпрос: Дочухме, че ще има и възможност да ни обучават на тези движения в рамките на класа и под напътствията на "чакмула".
Отговор: Да, истина е, че чакмула имат намерение да организират майсторски класове по "Тенсегрити". Чакмула решиха, че е необходимо да обучават на движенията "Тенсегрити" всички, които пожелаят това. Те застанаха зад идеята да създадат собствена организация, "Център за подобряване на възприятията на Чакмула". Аргументират се с това, че наследниците на учение на Дон Хуан, независимо от факта, че имат желание да са пределно достъпни, въпреки това са недостъпни, вследствие на практиките, които им е предоставил Дон Хуан в наследство. От друга страна, позицията на чакмула е идеална за преподаване, тъй като те са млади достъпни ученици на по-недостъпните, стари ученици.
Въпрос: Ние дочухме, че това видео ще е едва първа част от редицата замислени серии. Колко движения има там?
Отговор: Видеото е първа част от предполагаема серия записи - това е така. Движения "Тенсегрити" има много, и изкуството на "чакмула" ги е синтезирало в един единствен модул. Кайли Лундал, в качеството си на ръководител на стражите, след дълги години на усърдие и в постоянна консултация с учениците на Дон Хуан, избира за всеки видеозапис най-подходящите магични пасове, като ги подрежда от най-обикновените към най-сложните.
В своя избор, тя се ръководи от степента на енергетично излъчване, като не забравя, че при извършването на движенията "Тенсегрити" се влага намерението на маговете да съхранят енергията, а не просто да повтарят рутинно движенията. Кили Ландал, в сътрудничество с всички ученици на Дон Хуан, е съставила комплекс от движения "Тенсегрити" за максимална приложимост при подобряването на самочувствието и увеличаването степента на осъзнаването.
Въпрос: Вие практикувате ли всеки ден упражненията? И ако някой се занимава самостоятелно, кога може да очаква "резултати"?
Отговор: Всички практикуваме движенията всеки ден индивидуално и там, където се намираме. Кога се събираме заедно, което се случва рядко, тогава тримата "чакмула" напътстват сесията. Положителните резултати от "Тенсегрити" са почти мигновени, ако се упражняват движенията усърдно и ежедневно.
P.S: Брус Вагнер е писател, сценарист и директор на филма. Той режисира първия филм, посветен на"Тенсегрити": "Дванадесет основни движения за събиране на енергия и повишаване на доброто физическо състояние." Днес той е сценарист и изпълнителен продуцент на телевизионния филм на Франсис Форда Коппола "Белият заек" (White Dwarf)
Превод от руски Castaneda-BG.com

http://castaneda.forum.cool/viewtopic.php?id=18

Няма коментари:

Публикуване на коментар