сряда, 25 февруари 2015 г.
Приготвяне на сома
БИЛКИ ЗА ЙОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА Растения, вие Царици на Солата,
многобройни, със стократна възприемателна сила. Приемам
ви като най-доброто за сбъдването на сърдечните желания.
Растения, вие Царици на Сомата, разпръснати из
цялата Земя, породени от Божествения Баща,
влейте жизненост в тази билка.
РИГВЕДА Х.97.18-19 Билките оказват мощна подкрепа в йогическа практика.
Те са полезни не само за лечението на болести и за подмладяване, но и за пробуждане на всичките наши висши способности. Всеки, който практикува Йога, трябва редовно да
взема благотворни билки. Обикновено йогите вземат билки,
за да подпомогнат своята практика и за да стимулират както
прана, така и висшия ум.
Много от източните тонизиращи билки, станали в наше
време широко известни в целия свят, като жен-шен и ашва-
гандха, са превъзходни за йогическата практика, защото те
увеличават нашите дълбинни жизнени енергии (чи или пра-
на). Такива билки притежават всеобхватни подсилващи
свойства за мускулите и нервите, особено полезни са за
вегетарианци, на които може би е потребна една по-
подсилваща форма на хранене. Но дори и обичайни, широко
ползвани билки и подправки, като например джинджифил,
куркума или сладник, са ценни за йогическата практика.
Билките са важни помощници, по чиито сили е да
катализират процеси, коитоиначе може би трудно биха били осъществени.
Всички ние можем да извлечем полза от .всекидневната
употреба на билки. Възможно е те да бъдат важни за нас
колкото насъщния ни хляб. Ефектите от билките обаче не се
проявяват незабавно. Както и при храненето, благотворните
ефекти от билките се натрупват с течение на времето, като
при това трябва да бъдат подкрепяни от правилно хранене и
начин на живот. По тази причина ние трябва да осигурим на
билките подходящите условия, в които те да действат, а не
просто да ги разглеждаме като лечебни средства. В тази глава
няма да обсъждаме основите на аюрведичната наука за
билките, приготвянето на билките и пр. Информация по тези
въпроси може да се намери в други книги по Аюрведа. Тук
ще съсредоточим вниманието си върху значимите за йогическата практика билки. Билки и сома Според ведическите възгледи сокът на билките съдържа
мощна жизнена есенция, наречена сома. Сомата от растенията може да се комбинира с оджас, който е сомата или жизненият екстракт на тялото, и да го издигне на по-високо равнище на дейност. Тази лечебна есенция на растенията влиза в
реакция с хранителния сок, или химус (раса), в тялото, създавайки една висша форма на химус за захранване и подмладяване на другите тъкани. Тя има ободряващ ефект, който
подпомага лечебните и трансформативните процеси на всички равнища.
Немалко ботаници са търсили оригиналното растение сома, като че ли то е било само една отделна билка. Сбъркали
са. Ведическите текстове споменават множество различни сома-растения, а сомата е есенцията на всички растения. В тях
обикновено сомата се приравнява към пчелния мед (мадху),
който сам е произведен от нектара на растенията чрез техния
прашец. Следователно сомата обозначава различни особени
есенции (сома расас), които се срещат в едни растения повече, отколкото в други, но съществуват в цялото растително царство.
Класически аюрведични текстове като Сушрута Самхита споменават двадесет и четири сома-растения и осемнадесет сома-подобни растения. Атхарваведа споменава сред
отделящите сома растения зърнени храни като ечемика, билки като дурва и въздействащи върху централната нервна система растения като канабиса (бханг). Куща (Saussurea lappa) е
друго растение, което обичайно се споменава наред със сома. Ефедрата (ма хуан) е била използвана като заместител
на сома, особено от древните персийци, които изповядват
сходна религия с ведическите индуси. Сомата е обща за
растенията есенция, не е някакъв отделен вид растения.
Съставките от типа на сомата са най-често срещани в
тонизиращите и повлияващите върху нервната система
билки. По традиция в Индия за тази цел са били използвани
различни представители на семействата на лилията и
орхидеята, поради техните силни питателни и
нервовъздействащи свойства и отделяния изобилен сок.
Някои съставки се срещат най-често в растения, които
виреят в планините, особено край потоци и езера. Кашмир и
неговото езеро Манаса (Дал), горното течение на Инд около
Ладакх, връх Кайлас и езерото Манасаровар в Тибет са смятани за най-добрите сома-области. Високата надморска височина придава особена прана на растенията, която им позволява да предават космически и астрални влияния, които са
по-достъпни в планинските области. Всички растящи в планините растения имат повече сома или животворен сок. Това
е добре известно в повечето традиции на народната медицина.
Сомата обаче е твърде летлива субстанция. Тя се съдържа
главно в прясно набрани диворастящи билки. Аюрведа
винаги е смятала, че пресният сок от растенията има най-
силните лечебни свойства. Така е, защото в него се съдържа повече сома. Дори растения, които съдържат сома-съставки,
могат да ги изгубят, ако те не се поемат в прясно състояние
или не бъдат така обработени, че да се съхранят по-дълго
време. Това е важен проблем в билкарството, защото диворастящи билки трудно се намират и също толкова трудно се
съхраняват техните свойства. С оглед на сомата качеството
на билките е толкова важно, колкото и тяхната специфична
природа.
Сома растения са приготвяни първо чрез смачкване и изстискване на сока. После той е смесван или варен заедно с
мляко, гхи, кисело мляко, ечемик, мед или сок от захарна
тръстика. Понякога е оставян и да ферментира - съществуват
множество различни начини за приготвяне на препарати от
сома. В тяхното изготвяне понякога се използват и метали като златото, също както при аюрведичните билки в Индия
днес. Такива алхимични соми стават основата на по-късните
алхимични и тантрични лекове. Някои от тях са били
предназначени да преобразуват евтиния метал на нашата
светска природа в златото на духовността. Това не е просто
символичен израз. Евтиният презрян метал е физическото
тяло; златото е пречистеното фино тяло. Сомата е използвана
за подпомагане на пробуждането и зареждане с енергия на
финото тяло. Някои препарати от сома са били използвани за
духовни цели, други - за лечебни, а трети - и за двете.
Растенията съдържат и една особена форма на агни или
растителен огън, който им позволява да смилат светлината
чрез фотосинтезата. Агни на растенията, които са пранични
създания, се свързва с пранагни, агни на прана в човешкото
тяло, затоплящата и стимулиращата жизнена сила. Общо взето, билките, които се използват за подправки, с техните естествено загряващи качества, съдържат повече агни енергия,
особено подправни нервовъздействащи растения като блатен
аир, пипли или шанкха пушпи. Комбинацията от билки, отличаващи се с високо съдържание на агни и Богати на сома, има
добро действие за вътрешното развитие. Билките с преобладаване на агни в тях помагат да се пречистят, извлекат и
смелят сома растенията.
Съществуват много форми на сома, както и на агни. Всяка
коша има своя собствена сома или нектар, която е най-добрата храна за нея. Билките доставят сома за тялото и
праната, като предизвикват отделянето на особени мозъчни
секреции, които носят задоволство и подхранват висшите мозъчни центрове. Тази секреция е разглеждана като специална
форма на слюнка, отделяна по време на пранаяма.
Сома есенцията на растенията се предава по-добре, ако
билките се приготвят заедно с ритуали, мантри и медитация,
които създават носител на астралната енергия на растението.
Мантрата е друга форма на агни, която помага да се катализират сома съставките в растенията. Билки и прана Билките работят главно на равнището на пранамая коша,
жизнената енергия или праничното тяло. Техният ефект е на
едно по-фино ниво, отколкото на храната, и на едно по-тежко
равнище, отколкото менталните и сетивните влияния.
Следователно билките свързват тялото и ума в едно посредством праната. Те стимулират потока на прана през каналите и
надитата. Самото фино тяло с неговите многобройни чакри е
като дърво с различни клони. Билките улесняват движението
на енергията по него. Те действат като катализатори на
праничните процеси и на растежа, и на отделянето. Билките
подпомагат прана в нейната дейност -да ни поддържа здрави,
силни и съзнателни. Билки за тялото и хатха-йога
Всички билки, които работят за физическото здраве, имат
някаква потенциална употреба в Йогическата практика. Тук
ще се съсредоточим върху най-важните типове, които подпомагат практиката на асаните.
1. Билки за повишаване на гъвкавостта, усилване на кръ-
вообращението и стимулиране на движението на енергията.
Такива билки подпомагат правилното изпълнение на асаните
чрез подобряване на мускулно-скелетното функциониране и
координация. Те обикновено са класифицирани като анти-
ревматични или антиартритни средства. Това са главно билки
за хатха-йога.Типични билки: гуггул, шаллаки, смрика, ниргунди, курку-
ма, шафран, сибирски жен-шен, ангелика, кава кава,
дашамулаа (аюрведична рецепта).
Те се вземат обикновено с мед и топла вода или със стимулиращи подправки като джинджифил и канела, които по-
вишават тяхната ефективност. Действат по-добре, ако са до-
пълвани с маслени масажи, особено с лековити формули със
сусамено масло, или с изпотяващи терапии и сауни.
2. Билки за повишаване на физическата енергия и жизне-
ност. Засилват оджас и чрез него увеличават сомата, която е
по-висшата форма на оджас или нашият животворен екстракт. Те са обикновено тонизиращи и подмладяващи средства, със силни питателни свойства, които засилват и половата система. Изграждат издръжливост и жилавост, осигуряват стабилност в йогическите пози и в пранаяма.
Типични билки: ашвагандха, амалаки, шатавари, бала,
видари, жен-шен, ямс, капикаччху, лотосови семена,
сладник, серона (Sabal serrulata), фо ти (Polygonum
multiflorum).
Те обикновено се вземат с мляко, нерафинирана захар, гхи
и други подхранващи вещества, които катализират техните
подсилващи ефекти. Съчетават се добре със суров (не-
загряван) мед, особено ако той е пресен (до шест месеца от
изваждането му). Най-добри са в комбинация с питателна
вегетарианска диета (каквато е например анти-вата диетата).
Към тях могат да бъдат добавени някои подправки, като
джинджифил и канела, за да се подпомогне тяхното смилане
и усвояване от организма, тъй като те са тежки по свойства.
3. Билки за охлаждане и пречистване на тялото. Те премахват токсините от кръвта, тъканите и вътрешните органи.
Обикновено са горчиви или стипчиви на вкус и могат да съдържат големи количества хлорофил.
Типични билки: алое гел, гудучхи, жълта тинтява, кисел
трън, готу кола, брахми, жиловлек, глухарче, листа от
черен оман, коприва, бял равнец, киселец.
Тези билки се вземат заедно с гхи, алое гел, мед и други редуциращи средства. Често се комбинират със
суровоядство, сокове от листни зеленчуци и други мерки за
очистване от токсините. Билки за петте вида прана Ключът към лечението на вътрешно равнище е поддържане на правилното движение на петте вида прана. Билките
помагат в този процес. По-долу са изброени типичните билки
за стимулиране на петте вида прана. Някои билки са подобри
за един, отколкото за друг вид прана. Тези категории
частично се припокриват с билките за ума и тялото, защото
прана работи и на двете равнища.
Прана: Подправки и билки с потогонно действие, които
увеличават силата на вдишването, отпушват главата и синусите, стимулират ума и сетивата, подобряват апетита: канела,
салвия, блатен аир, мента, мащерка, тулси, евкалипт, ефедра,
карамфилчета, пипли, шиладжит.
Апана: Билки с меко слабително действие, които повиша-
ват излъчването на отпадъчни продукти от тялото и прочистват низходящите канали, подпомагайки усвояването на Прана посредством дебелото черво: трипхала, харитаки, псили-
ум, ленено семе, рициново масло, алое гел, каскара саграда,
асафетида, хингащак (аюрведична рецепта).
Самана: Подправки и билки, които подпомагат храносмилането и усвояването чрез тънкото черво: кардамон, резене, джинджифил, кайенски пипер, синапено семе, кимион,
босилек, черен пипер, индийско орехче, трикату (аюрведична
рецепта).
Вяна: Подправки и горчиви билки, които усилват циркулацията през сърцето, кръвоносната и мускулно-скелетната
система: канела, ниргунди, арджуна, бял оман, гуггул, шафран, куркума, гудучхи, сибирски жен-шен, ангелика, кава кава.
Удана: Предимно подправки и стипчиви билки, които засилват гласа и спират кашлицата, а също повишават жизнената сила и усърдието. Повечето билки за прана работят добре и в този случай, особени тези, които спират кашлицата:блатен аир, мирика, бял оман, лобелия, тулси, харитаки, лютива мента, лопен, васа, подбел, вишнева кора, сладник. Билки за ума и медитацията Много билки повлияват нервната система и въздействат
върху ума. Те могат да бъдат разделени на няколко главни
категории и да бъдат използвани във висшите стадии на Йога.
1. Билки за стимулиране на ума и сетивата и за подобряване на възприятието. Те отпушват каналите, повишават цир-
кулацията в главния мозък и отстраняват слузта от главата.
Повишават възприятието и способността за различаване,
улесняват процеса на прозрение и медитация. Подобни са на
билките, които раздвижват прана.
Типични билки: блатен аир, тулси, босилек, пипли, мирика, ефедра (махуан), салвия, бял оман.
Тези билки се вземат с топла вода и пчелен мед (по-специално мед, който е по-отлежал, тъй като той има по-изсушаващи свойства) за подобряване на тяхната ефективност. Това
са главните билки, използвани в нася-терапията.
2. Билки за повишаване на съзнателността и интелекта.
Те са специални тонизиращи и градивни средства за ума и
нервната тъкан, подобни на тониците за тялото. Повишават
сомата в нервната система, помагат ни да добием концент-
рация, удовлетвореност и радост, тъй че да преодолеем стра-
данието.
Типични билки: шанкха пушни, брахми, готу кола, ашвагандха, харитаки, шатавари, бала, капикаччху, арджуна,
семена от лотос, шиладжит.
Тези билки, подобно на тониците за тялото, които те наподобяват, обикновено се вземат заедно с топло мляко, нерафинирана захар, суров мед, гхи и други питателни съставки,
които катализират техните подсилващи свойства.
3. Билки за успокояване на ума. Те са меки нервоуспокои-
телни и болкоуспокоителни средства, но също забавят активността на ума при медитацията. Те са по-малко питателни
от тониците за ума и по-добри за намаляване на тревожност-та и нервната възбуда.
Типични билки: джатаманси, дилянка (валериана),
индийско орехче, пасифлора (страстниче), кава кава,
превира, венерин чехъл, семена от хинап.
Тези билки могат да бъдат взети заедно с други омекотяващи средства, като гхи или алое гел, за подобряване на техните успокоителни свойства. За най-добра сред тях се смята
джатаманси. Дошови типове и йогическа практика Вата тип: хората от този тип страдат от липса на гъвкавост, сухота и скованост и обикновено развиват артрит. Благотворно им влияят билки за подобряване на гъвкавостта,
както и редовните маслени масажи със сусамово масло и неговите лечебни разновидности. Ватите страдат също от оскъдна енергия. Те извличат полза от тонизиращи билки за
подобряване на енергията, особено от ашвагандха.
Ватите трябва да се грижат да поддържат апана в равно-
весно състояние, което често изисква използване на меки слабителни като трипхала. Обаче тъй като вата доша е склонна
да изважда от равновесие прана, билките за петте вида прана
могат да бъдат полезни за ватите, особено праничните
регулатори като тулси (свещен босилек). Хората от типа вата
лесно биват изваждани от равновесие и дестабилизирани. Полезни за тях са всички видове тоници, особено въздействащите върху нервите тоници, заедно с билки за успокояване
на ума като джатаманси и ашвагандха. За тях е най-добре да
вземат билките с топло мляко или със суров мед.
Питта тип: хората от този тип обикновено имат сгорещена и токсична кръв, която трябва да бъде отстранена от тялото, за да може то да бъде излекувано. Полезни за тях са охлаждащи и очистващи от токсините билки като алое гел, гудучхи и кисел трън, заедно със зелени билки и храни.
Самият ум е обиталището на огъня на едно фино равнище.
Затова умът и мозъкът лесно биват прегрявани. Хората от
питта типа трябва да поддържат ума и емоциите си хладни,
да избягват емоции като гнева, който прегрява ума. В това
отношение най-добри са нервоуспокоителните охлаждащи билки - готу кола, брахми, шатавари и джатаманси. Най-
добре за тях е да вземат билките с мляко или с алое гел.
Капха тип: С оглед на наклонността им към застой, капхите се повлияват добре от билки за подобряване на кръвообращението, особено гуггул, смрика и куркума, които
противодействат на обичайни капхични оплаквания като
сърдечни болести, диабет, астма и затлъстяване. Най-добрите
тоници за тях са тези, които не са твърде тежки, като
шиладжит, макар че те могат да имат полза и от ашвагандха и
жен-шен, ако енергията им е много слаба.
Капха, във формата си на слуз, задръства каналите и надитата на главата и финото тяло. Хората от този тип се пов-
лияват благотворно от билки, които стимулират ума и сетивата. В този случай се препоръчват различни ароматни билки,
особено блатен аир, джинджифил и пипли, заедно с изпълняване на очистващата процедура нети и наса-терапия.
Тъй като тяхната прана лесно бива блокирана от слузта, капхите имат полза от билки за петте вида прана, с възможно
изключение на билките за апана. Най-добре за тях е да вземат
билките с топла вода или пчелен мед (изваден преди повече
от шест месеца). Рецепта за натурална сома Ашвагандха, шатавари, капикаччху, арджуна - по 1 част
от всяка билка
Брахми, блатен аир, тулси, сладник - по 1/4 част от всяка
билка
Сварете две чаени лъжички от стритите на прах билки в
две чаши топло мляко, заедно с 1 чаена лъжичка захар и 1
чаена лъжичка гхи. Пийте по една чаша сутрин и вечер с прибавка на 1/4 чаена лъжичка кардамон на прах. Или смесете
стритите на прах билки със суров мед и ги оставете за седми-
ца. След това вземете половин чаена лъжичка сутрин и вечер,
или колкото ви е потребно, за да се противопоставите на понижената енергия и на умората. ДЕЙВИД ФРОЛИ
Йога и Аюрведа
Няма коментари:
Публикуване на коментар