сряда, 25 февруари 2015 г.
Форми на нади пранаяма
Ние можем да насочим дъха си през всяко от четиринаде-
сетте надита, не само през сушумна, ида или пингала. За пре-
чистване на сетивата можем да насочим дъха през всяко едно
от сетивните надита. Можем да практикуваме пранично
дишане, като се съсредоточим върху някое от надитата в гла-
вата. За да бъде ефикасно подобно насочване на праната оба-
че, то трябва да бъде правено с възприемчив ум, открит за
космическата прана, не чрез чисто лично усилие.
Човек може да насочи енергията си конкретно чрез из-
ползване на дишането през дясната ноздра за десните надита
и дишането през лявата ноздра за левите надита. Например
вдишайте през дясната ноздра, визуализирайте енергия,
влизаща в дясното око и неговото пуша нади. Издишайте
през лявата ноздра, визуализирайте енергия, излизаща от
лявото око и неговото гандхари нади. Това пречиства очите и
е добро за всички очни болести.По същия начин вдишайте през дясната ноздра и си представете навлизащата енергия в дясното ухо и неговото паясвини нади. Издишайте през лявата ноздра, визуализирайте
излизащата енергия през лявото ухо и неговото шанкхини
нади. Това пречиства ушите и е добро за всички ушни болес-
ти.
Човек може да практикува вяна дишане по същия начин.
Вдишайте дълбоко през дясната ноздра и изпълнете сърцето
и белите си дробове с енергията, привлечена от дясната пред-
китка и десния крак и яшасвати нади. Издишайте през лявата
ноздра и насочете енергията навън през лявата ръка и крак до
лявата предкитка и табана на лявото ходило, хастиджихва
нади.
За централните надита можем да дишаме през двете ноз-
дри. За Сарасвати нади може да се прави удана дишане чрез
пренасяне на енергията надолу от върха на езика към гърле-
ната чакра при вдишване и от гърлената чакра към върха на
езика при издишване. По същия начин може да се практикува
вяна дишане чрез варуна, или сърдечното нади. Изтеглете
енергията от цялата кожа обратно в сърцето при вдишване и
отново я разпрострете навън при издишване.
Може да се практикува самана дишане със съсредоточаване върху вишводхара нади, което снабдява всички органи
на храносмилателната система. При вдишване изтеглете
енергията от храносмилателните органи в пъпа и обратно
навън по време на издишване. Може да се практикува
апанично дишане със съсредоточаване или върху куху, или
върху аламбуша, за да се пречистят или пикочно-половите,
или отделителните органи. Отново изтеглете енергията навън
през канала по време на вдишване и навън през канала по
време на издишване. Сушумна дишане Сушумна дишането се извършва, когато прана пребивава в
сушумна, или централният канал. Макар да е много трудно за
изпълнение, ние можем да го симулираме, за да бъдем в
състояние постепенно да го задействаме. Сушумна дишането
се прави предимно чрез удана, която позволява на нашата
енергия да се изкачва нагоре през чакрите. Уданичното ди-шане е свързано също с дъха в гръбнака, който се движи на-
горе-надолу. Гръбначното дишане помага за овладяване на
сушумна дишането.
Увеличаване на гръбначния дъх: Направете серия дълбоки
дишания, като си представяте как прана се движи нагоре при
вдишване, с охлаждаща енергия, и надолу по гръбнака при
издишване, със загряваща енергия. Използвайте мантрата СО
по време на вдишване и ХАМ при издишване. Изтеглете
постепенно дъха нагоре през различните пранични центрове -
от този на апана в основата на гръбнака до този на прана в
третото око. Увеличаването на гръбначния дъх е ключът към
пробуждането на кундалини. Друг метод е да се изтегли
прана нагоре по гръбнака чрез удана по време на вдишване и
да се разпростре навън над главата при издишването. Самадхи дишане Самадхи дишането е много фино и възниква, когато прана
и апана са уравновесени. Обикновеното дишане бива по-
тиснато и една вътрешна сила на спокойна прана поддържа и
тялото, и ума. В самадхи дишането вдишването и издишва-
нето стават почти недоловими. То се извършва главно чрез
самана ваю, което функционира в областта на сърцето и в
ума. Самана дишането поддържа обмяната на веществата и
хомеостазата на всички равнища, включително на клетъчно.
Самана дава възможност за изпадане в зимен сън, като по-
тиска телесните функции, докато същевременно поддържа
живота. Тя има подобно действие в самадхи.
Метод на самадхи дишането: След период на продължително дълбоко дишане, щом дъхът стане пълен, починете в
състоянието на успокоеност на дъха, при което повече не е
необходимо да се диша. Поместете съзнанието си в сърцето,
в сърцевината или в центъра на вашето същество и оставете
всички енергии да се завърнат в него като техен източник.
Нека дъхът тече недоловимо като нежни вълни по морската
шир. Наслаждавайте се на покоя на ума, който върви заедно с
умиротворения дъх. Не възпрепятствайте обаче естествения
поток на дъха. Ако е необходимо вдишване или издишване,
оставете ги да си станат без напрежение или
възпрепятстване. Самадхи дишането е кулминацията на йогическата
практика и дава познание за Аза и върховния мир на Брахман. Загряващи форми на пранаяма Капалабхати
Това е също една от процедурите за очистване на носните
проходи в главата. Значението на думата е „това, което кара
главата да сияе". Първо издишайте силно, малко по-дълбоко,
отколкото при обичайното дишане. Същевременно стегнете
внезапно предните коремни мускули с малко усилие. След
това издишайте като просто отпуснете коремните мускули.
При тази процедура няма задържане на дъха. Начинаещият
трябва да започне с единадесет продухвания на цикъл. Всяко
издишване стимулира центъра на коремната област и активизира прана. Капалабхати подобрява също храносмилането и
повишава агни. Бхастрика
Седнете в удобна поза. Затворете лявата ноздра, както при
дишането през дясната ноздра. Поставете лявата ръка върху
лявото коляно. Вдишвайте и издишвайте през дясната ноздра,
без да спирате, дишайки дълбоко и силно най-малко десет
пъти. Вдишайте и задръжте дъха колкото е възможно по-
дълго, след това издишайте през лявата ноздра, като държите
дясната ноздра запушена. Във втория цикъл затворете
дясната ноздра и дишайте дълбоко и силно през лявата
ноздра най-малко десет пъти.
Бхастрика е твърде загряваща форма на пранаяма. Тя изчиства капха от главата и гръдния кош и повишава агни и
прана. Противодейства на кашлицата и слузта и помага за
намаляване на телесното тегло и тлъстините. Подпомага събуждането на кундалини. Тъй като е силова практика, тя
трябва да бъде правена предпазливо, особено от хора със
слаба конституция, като се внимава да не утежни питта. Охлаждащи форми на пранаяма Шитали
Седнете в удобна поза. Изплезете езика и го свийте като
дълга тясна тръбичка, подобна на клюна на гарван. Стеснете
още повече прохода чрез притискане на устните около езика.
Вдишайте бавно през езика, като всмукване на вода. Ще усетите ясно доловимо охлаждане. Напълнете стомаха с въздух
и задръжте дъха, докато ви е удобно. След това издишайте
през ноздрите.
Шитали означава „охлаждащ" и действа по-ефективно
против горещи болести, отколкото дишането през лявата
ноздра. То противодейства на жаждата и формира
хранителния химус. Използва се дори при висока
температура и е превъзходна практика за лятото. Добро е при
високо кръвно налягане и хиперацидност. Подходящо е
предимно за хора от питта типа. Ситкари
Повторете същата процедура както при шитали. Обаче
докато вдишвате произведете съскащ звук. Не задържайте
дъха си, но издишайте незабавно през ноздрите. Полезните
ефекти на това упражнение са подобни на тези на шитали. То
изчиства топлината от главата и охлажда емоциите. Забележки за практиката на пранаяма
Начинаещият трябва да практикува пранаяма с равно съотношение между вдишване, задържане и издишване, като
остави дъха да се удължава по естествен начин. Накрая издишването може да стане двойно по-дълго от вдишването.
След като придобие опит, може да се практикува в следното
съотношение: едно - вдишване, вътрешно задържане - две,
издишване - две и външно задържане - две. Изисква се известна практика, за да може това да бъде постигнато и нещата никога не трябва да бъдат насилвани.
Идеалното съотношение е вдишване - едно, вътрешно за-
държане - четири, издишване - две и външно задържане
-четири (1:4:2:4), но само напреднали последователи могат да
го правят и се изисква развиване на по-голяма вътрешна сила.
В пранаяма не трябва да има напрежение за постигане на
резултати, а естествено развитие без напъване и напрягане. Пранаяма и дошите Вата: Практикувайте предимно дишане през дясната ноз-
дра сутрин за десет-петнадесет минути, за да стимулирате
енергията. Вечер правете дишане през лявата ноздра, за да
успокоите ума и да облекчите съня. Бхастрика може да бъде
от полза, когато е студено, но не трябва да се прави преко-
мерно. Практикуването й трябва да бъде спряно, ако се появи
световъртеж или дезориентация. Ватите трябва да правят
дишанията за петте вида прана, като се съсредоточат върху
апаничното дишане, за да се стабилизират. Питта: Наблегнете на охлаждащата пранаяма. Правете
лунно дишане (през лявата ноздра), особено вечер и когато се
чувствате разгорещен или раздразнен. Правете шитали вдиш-
ване и ситкари издишване, ако е потребно силно охлаждащо
действие, особено при загряване в главата или свръхразгоре-
щени емоции. Хората от питта типа трябва да правят диша-
нията за петте вида прана, особено вяна дишането за разши-
ряване на енергията и освобождаване от топлината. Капха: Слънчево дишане (през дясната ноздра), което на-
малява излишната капха в тялото, е най-добро за капхите,
особено сутрин, когато е необходимо да се намали капха.
Бхастрика и капалабхати са превъзходни, особено при
настинки, задръствания, летаргия или депресия. Капха
типовете трябва да правят дишанията за петте вида прана,
особено праничното дишане за изчистване на капха от
главата и вяна дишане за изчистването й от белите дробове. Пранаяма и пътищата на Йога Всички пътища на Йога се основават на прана. Бхакти-
йога или йога на преданоотдадеността води до пранични пре-
образувания чрез обединяването ни с божествената прана на
любовта. Карма-йога или служенето се основава на съединя-
ване с божествената Воля, която ни дава повече прана, не
само за външни дела, но и за вътрешно развитие.
Класическата Йога или раджа-йога се основава върху контрола над менталните дейности (читта-вриттис). Трептенето
на ума (читта-спанда) следва трептенето на прана (прана-
спанда). Затова пранаяма помага за контролиране на ума.
Самата хатха-йога се занимава главно с прана и асаните са
израз на прана. Дори джнана-йога или йога на знанието зависи от наличието на силна воля и концентрация. Без добре
развита удана ваю, тя не може да бъде успешна. В Йога на
знанието трябва да бъде създадена прана на изследването,
което означава да изучаваме нашата истинска природа не
просто ментално, но във всичките ни всекидневни дейности.
Това изисква изследването да става чрез прана, а не просто
чрез външния ум.
Ведите казват, че ние всички сме под контрола на прана.
Праната е слънцето, което дава живот и светлина на всички и
обитава в сърцето като Азът на всички същества. Ние трябва
да се открием за нея и да приветстваме тази велика сила на
прана, въвеждайки я в нашия живот и дейност. Тя е енергията, чрез която се осъществява всичко в Йога. ДЕЙВИД ФРОЛИ
Йога и Аюрведа
Няма коментари:
Публикуване на коментар