петък, 14 юли 2017 г.

Панча Бхута и групата на фините елементи – Танматра


1)таттва притхиви -"земя", която произлиза от трансцеденталната матрицата("Вриндавана на Радха" позната от Веданта). Земята е пъвата таттва в Сътворяването(на ПраKрити), която Брахма ползва. Брахма се асоциира с "Небе" или още таттва "въз-дух"). Втората двойкитаттви е "вода-огън". Огънят е последната и разрушителна таттва. Проблемите на днешния човек, съставен от близо 80% вода, идва от тези две таттви.
2)"пара-манделей"- "Мандала" или "квадрат-кръг". Аврамитските религии са взели от ВЕДА през египетско-халдейската митология(повече днес юдеи и мюсуллмани не го разбират това, темата е друга защо) като "Ковенант"/Кивот/"Кубот"/Куб- при евреи( "Ка'аба"- при араби).
3)"земни планети"- средната част на Галактиката, които са наричат "Бхувар локас"- "Слънчевата ни система".(виж публ. "Ведантическа космогония")
4) планетата "Земя"(Бху/ми, буквално "битие"), която е по-скоро "Вода" и заема формата на капка в пространството. Тука вместо "Мандала" се появява понятието "Шри Янтра(или "Великолепна Машина", за тялото на Майа, тука земята е по-скоро Вода, а"Телец"-архетип е по-скоро "Рак"-архетип). Янтра/Джантра е дало названието на "engine".Това е, по-скоро, ХЕКСАГРАМАТА- таттвите "Огън/Вода".


1) Горен Астрал - ВИРж : Въздух-Земя (Брахма-Сарасвати, Уран-Гея)
2) Долен Астрал- МИРаж : Огън-Вода (Шива - Парвати, Сатурн-Рея)
Духът в средата
----------------------------------
И при Горния и при Долни Астрал винаги има БАЛАНС на абсолютни противоположности:
Въздуха е топъл и влажен
Земята е студена и суха
----
Огъня е топъл и сух
Водата е студена и влажна

Критерия за БОЖЕСТВЕНО "мъжко" е топлината, 
критерия за БОЖЕСТВЕНО "женско" е влагата
Студенината е извратено мъжко-демонично
Сухотата е извратено женско-демонична

Вижда се, че в самото начало Въздуха(Божествено-мъжко-топлина и Божествено-женско-влага
се комбинира със Земята(Демонично-мъжко-студенина и Демонично-женско-сухотата)
В последствие се ражда друга двойка-" Огън-Вода".
Огънят е комбинация от Божествено-мъжко(топлина) и Демонично-женско(сухота)
Водата е комбинация от Демонично-мъжко-"студенина" и Божествено-женско-(влага).
Въздуха и Водата е МЕКОТА(ВЪЛНИ, ПЛАВНОСТ, СЪД, ФЛУИД)
Огъня и Земята е ОСТРОТА(РЪБ, РОГ, ЗЪБ, МЕЧ).

Колкото по-горен е Астралът, толкова по-плавни и меки са формите и по-дълги циклите.
Мъжкият принцип има има прави линии, сключващи остри ъгли. Женският-заобленост.
Вижда се, че мъжкият принцип в Горният Астрал на квадрата има дори по-неръбести форми
от женският принцип-полумесецът в Долният Астрал.
А какво да кажем за невежеството на мусулманите,
които са избрани едновременно квадрата(кааба) и полумесецът за свои символи?...

Защо напускащите душИ грубото-матер. тяло "срещат Христос във ВЪЗДУХА"?-
Защото душата се завръща към първоначалното си еманационно състояние-"ВЪЗ-ДУХА"!
после ние, които сме останали живи, ще бъдем 
грабнати заедно с тях в облаците да посрещнем 
Господа във въздуха; и така ще бъдем всякога с Господа.

"Еврей" значи "водно-земен" буквално("ап-ир"). 
АРЙАНИТЕ СА ПРЕДИ ВСИЧКО ВЪЗДУШНИ("земя"- "ar" произлиза от "air"(aer)-"въздух"). 
"Земя-въздух" е било първата двойка ТАТТВИ.
Евреите са на границата на прехода от 1-ва към 2-ра група таттви
(сега е двойката -"огън-вода")


Ясно се вижда и в Шри Янтра, че 2-те двойки таттви са:
"ВЪЗДУХ-ЗЕМЯ" първоначалната хексаграма(равновесен дуализъм) по-късно, при слизане в по-ниски нива на Астрала, този дуализъм е "ОГЪН-ВОДА", в който се намираме и сега!



Според Веданта, Елементите се разделят на две гупи. Групата на грубите елементи – Панча Бхута и групата на фините елементи – Танматра.
Панча бхута. Целия видим свят е изграден от Петте Велики Елемента - Панча Маха Бхута. Те са:

- Земя - Пртхви,
- Вода - Апас,
- Огън - Агни,
- Въздух - Вата ,
- Пространство, ефир - Акаша.

Танматра, или групата на Петте фини, първични елемента:

- Шабда (звук),
- Спарша (допир),
- Рупа (светлина и форма) ,
- Раса (вкус) ,
- Гандха (мирис).

Петте елемента (ПАНЧА БХУТА) са по-груба проява на Петте фини елемента - Танматрите. Какво всъщност представляват ФИНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ? Например, когато видим оранжев цвят ние го различаваме от всички останали цветове и го определяме като оранжев, защото имаме в ума си някаква изградена пред¬става, някаква готова идея, която е наше знание и опитност. Ние сравняваме конкретното възприятие с нашата предишна опитност и определяме цвета като оранжев. По същия начин ние имаме някаква идея за мирис, вкус, светлина и форма, допир и звук. Тези идеи или представи за петте осезания са ПЕТТЕ ТАНМАТРИ. Ние имаме изградена представа за това какво е квадрат и триъгълник и когато видим триъгълна форма ние разпознаваме с интелекта Будхи. Ние имаме изградена представа за това какво е звукът „О” и го различаваме веднага от звука „А” например. Тези идеи, тези представи за различните възприятия се наричат танматри.

От тук се вижда, че всяка мисъл, желание, представа, нашите сънища, паметта, чувствата са изградени от петте фини елемента. Тези първични идеи за вкус, допир, мирис, звук, светлина и форма са тухлите, градивния елемент от който е изградена цялата наша умствена дейност. Например ако аз сънувам че ям сладолед, този сън е изграден от моите представи за допир - „студено”, вкус - „сладко”, мирис - „ванилия”.

Грубите елементи са производни от фините елементи.

На грубия елемент “земя” съответния фин елемент е “мирис”,
На грубия елемент “вода” съответния фин елемент е “вкус”
На грубия елемент “огън” съответния фин елемент е “светлина и форма”
На грубия елемент “въздух” съответния фин елемент е “допир”
На грубия елемент “ефир, пространство” съответния фин елемент е “звук”.

Процеса на преминаване от фино състояние към груба форма на проява на елементите се нарича Панчикарана. Процеса е следният:

1. Всеки един от фините елементи (Танматрите) се разделя на две части.

2. Едната част остава цяла, а другата част продължава да се дели на още четири части.

3. Всяка една от осминките се свързва с останалите половинки от другите Танматри.

4. Така се образуват петте груби елементи (Бхута). Всеки един от грубите елементи съдържа в себе си една втора част от съответния на него фин елемент и по една осма от останалите четири фини елементи.



ПРТХВИ – земя =1/2мирис+1/8звук+1/8допир+ +1/8форма+1/8вкус
АПАС - вода=1/2вкус+1/8звук+1/8допир +1/8форма+1/8мирис
АГНИ - огън= 1/2цвят и форма+1/8звук+1/8допир+1/8вкус+1/8мирис
ВАЮ - въздух= 1/2допир+1/8звук+1/8форма+1/8вкус+1/8мирис
АКАША – пространство = 1/2звук+1/8допир+1/8форма+ +1/8вкус+1/8мирис

            

                
                

http://gokulnisargadatta.blogspot.bg/p/blog-page_8136.html

На петте груби елемента съответстват петте сетива – очи, уши, нос, кожа, и език. Грубите елементи представляват различните осезания със сетивата. Например, когато чуем звук, това е елемента Акаша - пространство, или когато помиришем уханието на роза това е елемента Земя. Този процес на образуване на грубите елементи е въведен за да се обясни следният феномен. По принцип всяко сетиво може да възприема само съответстващият на него елемент. С носът ние може само да миришем например. Но защо може да възприемаме елемента вода с очите. Нали водата е свързана със носът? Отговорът се дава със процеса на Панчикарана който описахме по горе. Тъй като във всеки груб елемент има по малко от всички танматри, той може да бъде възприет от всяко едно сетиво.

Интересно е и как Ришите са достигнали до такова разделение на елементите и сетивата. Например – защо на елемента вода съответства вкус? В шастрите се описва следния експеримент който всеки може да проведе със себе си. Изплезвате си езика срещу слънцето докато той пресъхне напълно. След това слагате малко сол или малко захар. Ще се уверите че когато езика е сух, вие не бихте могли да направите разлика между тези двете. Но в момента в който езика бъде овлажнен, веднага се чувства вкуса. Така те са стигнали до заключението, че елемента вода е свързан със вкуса и езика.

Задайте си един въпрос, какво бихте си купили ако бяхте най-богатият човек на света? Някой ще кажат самолети, яхти, дворци, прислуга, луксозен живот във всяко едно отношение. Разбира се различните хора ще изберат различни неща. Но въпреки това има и нещо което е абсолютно общо за всички!

Йога и Веданта казват: Всичко което може да си купи човек с парите е – мирис за носът, вкус за езика, светлина и форма за очите, доприр за кожата и звук за ушите. Това е няма нищо друго. Дори и най хубавата кола, и най хубавата и луксозна къща, най красивата жена и т.н. се състои от комбинации от петте сетивни възприятия, мирис, вкус, форма и цвят, допир и звук. Става въпрос за петте елемента. Всичко което човек вижда, възприема, мисли и т.н. цялата вселена е съставена от петте велики елемента Маха Бхута.  


Сътворяването /според Самкя-философията/ В основата на Сътворението в матрицата е Разума(Будди). За това Брахма е изграден САМО от разум(джива+буддхи). Фалшивото его(ахам) се появява като лъжливо схващане за индивидуалността(джива-атма). От фалшивото его произлизат 3 гуни на матер. природа. При смъртта на биологичното тяло-5те груби елементи се разтварят, разума(буддхи) се кодира в ДНК-то на следващата преродена душа ума(манас) се разтваря в акаша, а фалшивото его(ахамкара) умира(нихилира).


Кръста(слънчев символ/Слънце-Земя) е символ на първата двойка таттви "мъжко-женско (въздух-земя)- брахман-ваишйа Хексаграмата(лунен символ/Сатурн-Луна) е символ на втората двойка таттви "мъжко-женско" (огън-вода)- кшатрйа-шудра (виж публ. "http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2012/04/blog-post.html)


Чакрите са Сътворението у Човека в еволюционен и деволюционен план. Най-важна е 4-та, сърдечна чакра. Тя се нарича "Огледало", а останалите са "огледални". Първите 3 са на материята, вторите 3-на духа. Средната чакра е чакрата на душата. Нарича се "ан-аха-та"(букв. "не-фалшиво его", фалшивото его= "ах"="ях") и дава способността за емпатия и състрадание. Тази чакра липсва у Марс-Сатурновите религии(ислям и юдаизъм, примерно).

Петте Танматри - Сетивните потенциали или фини елементи
Трите гуни са каузалните енергии на мирозданието, които
стоят зад ума и те се състоят само от качества или идеи
-равновесие (саттва), движение (раджас) и съпротивление (та-
мас). На едно фино равнище те пораждат нова серия от субс-
танции, форми или впечатления. Това са коренните енергии
на звука, осезанието, цвета, вкуса и мириса. Те са наречени
танматри, „първични мери" и получават имената си от сво-
ите съответни сетивни качества.
                 

             



1) Шабда Танматра - танматра на звука - етер
2) Спарша Танматра - танматра на осезанието - въздух
3) Руна Танматра - танматра на цвета - огън
4) Раса Танматра - танматра на вкуса - вода
5) Тандха Танматра - танматра на мириса - земя
Танматрите са по-фини от нашите обичайни физически
усещания, които извличаме от тях. Те могат да бъдат
изпитани непосредствено в ума като петте главни начина за
познание на реалността.Системата Йога въвежда един четвърти аспект на ума, наречен Читта. С него се обозначава общото ментално поле като цяло, на което Буддхи, Ахамкара и Манас са функции. Той може да бъде идентифициран с нашата ментална пракрити, макар някои мислители да го поставят в полето на Буддхи, а други в полето на Манас. На едно фино ниво те се излъчват от всички неща в света. Те са фините форми на петте елемента преди тяхното обособяване в груби обекти. По тази причина понякога биват наричани „тънките елементи". Танматрите са свързани с прана, жизнената сила, която е фината енергия зад елементите. В това отношение танматрите са свързани с дошите на Аюрведа, които отразяват не само грубите, но и фините елементи. Танматрите показват базисната петорна структура на космоса. Не може да има шести сетивен орган или шести елемент, защото няма танматра, която да му даде възможност да се прояви. Такива първични енергии са необходими за осигуряването на координацията на сетивните органи със сетивните обекти. Ние можем да възприемаме различни сетивни обекти с нашите сетивни органи, защото и органите, и техните обекти са продукти на танмантрите, които те излъчват.
Макар танмантрите да създават проявените светове, в сво-
ята семенна форма, в която те се сливат обратно в гуните, те
създават каузалния или идеалния свят, светът на идеите,
предхождащи всяко въплъщение. Петте сетивни органа (Панча Джнанендрияни)
Сетивните органи представят петте потенциала за изпит-
ване на външния свят, които са латентни в умовете ни. Те са
не само индивидуални, но и космични и просто се разполагат
в сетивните органи на различните същества. Сетивните
органи пронизват космическия етер и се проявяват в инди-
видуалните същества. Те се обособяват и развиват чрез про-
цеса на космическа еволюция. Всеки съответства на опреде-
лено сетивно качество (танматра) и елемент. 

 ухо - орган на звука - етер
кожа - орган на осезанието - въздух
око - орган на зрението - огън
език - орган на вкуса - вода
нос - орган на обонянието – земя
Сетивните органи, наречени също органи на познанието,са само възприемащи, не и изразяващи. Тяхната дейност се
осъществява чрез съответните органи на действието. Сетив-
ните органи са носителите, чрез които ние възприемаме
танматрите, които ни захранват на едно фино равнище,
фините или външните форми на тези органи съществуват и
отвъд ограниченията на физическото тяло и тяхното действие
поражда свръхсетивното (екстрасензорното) възприятие.
 
Петте моторни органа - (Панча Кармендрияни)
Петте органа на действието съответстват на петте сетивни
органа и на петте елемента. 
 
уста (изразяване) - етер-звук
ръка (хващане) - въздух-осезание
ходила (придвижване) - огън-зрение
пикочно-полови органи (изхвърляне) - вода-вкус
анус (отделяне) - земя-мирис
Петте органа на действието, или моторните органи, дават
възможност да се осъществят различните видове действия,
физическите органи са само структури, които им позволяват
да функционират във физическия свят. Тялото е носител,
предназначен да даде възможност определени действия да
бъдат изпълнени, да позволи на ума да натрупа опит. Тези
потенциали за действие се срещат навсякъде в природата и се
проявяват по много различни начини. Телесните различия
между нас е само един от тях. Съществуват и фини или
вътрешни форми на тези органи, които позволяват пряко
действие с ума и психически сили като телекинезата
(действие чрез мисъл или от разстояние).
Моторните органи са само изразяващи, а не възприемащи.
Тяхната способност за възприемане се осъществява чрез
сетивните органи. Моторните органи са свързани повече с
петте груби елемента, чрез които те действат, докато сетив-
ните органи съответстват повече на танматрите, или тънките
елементи. Моторните органи отразяват активността на прана,
или жизнената сила.

Петте елемента (Панча Махабхутани)
Петте първоелемента са земя, вода, огън, въздух и етер. Те
представят твърдите, течните, лъчистите, газообразните и
етеричните форми на материята, които изграждат външния
свят на опита, включително физическото тяло. Сетивните
органи и органи на действието изпълняват чрез тях съответно
своите възприемателни и действени роли.
Все пак елементите като принципи на плътността се при-
лагат към всички посредници и имат своите действия, свър-
зани с ума, както и с жизнената сила. Земята, от една страна,
е абсолютно плътен посредник, който не позволява видими
движения. От друга страна, етерът е абсолютно фин или въз-
приемащ посредник, който позволява съвършена свобода на
движенията. Между тези два полюса са всички възможни сте-
пени на плътност, даващи възможност за реализиране на пъл-
ния диапазон от преживявания и за проявяването на всички
идеи. Самите пет елемента са също манифестации на идеите.
Те са различни плътности или полета на изразяване на
различни идеи:
1) ЗЕМЯТА манифестира идеята за плътността или ста-
билността, оказвайки съпротивление при действие.
2) ВОДАТА манифестира идеята за течливостта или те-
чението, което осигурява условия за живот.
3) ОГЪНЯТ манифестира идеята за светлината, осигу-
ряваща възможност за възприятие и за придвижване от
място на място.
4) ВЪЗДУХЪТ манифестира идеята за финото движение,
проявявайки идеите за насоченост, скорост и промяна и
давайки основа на мисълта.
5) ЕТЕРЪТ манифестира идеята за връзката, като дава
възможност за взаимообмен между материалните пос-
редници, общуване и самоизразяване.
С други думи, 
етерът манифестира идеята за пространството,
въздухът - за времето, 
огънят - за светлината, 
водата -за живота, 
земята - за формата. 

Подобно на различните линии и цветове, с които борави художникът, те са различните посредници, необходими на Космическия Интелект, за да изрази себе си. Петте елемента могат да означават не само своите груби форми, но и тънките и каузални форми, техните сетивни съответствия и основополагащи представи, което позволява на
елементите да обхващат всички сили на манифестирането на
душата, ума и тялото. По този начин петте елемента са модел
за всички субстанции във вселената. 

Понякога Пракрити бива разглеждана като състояща се от петте елемента, като Пуруша или Атман е шестият елемент, елементът на чистото съзнание.


Ришитe. са дocтигнaли дo пpoзpeниeтo, чe cъзнaниeтo e eнepгия, ĸoятo ce пpoявявa чpeз пeт ocнoвни пpинципa или eлeмeнтa: Eтep (пpocтpaнcтвo), Bъздyx, Oгън, Boдa, Зeмя. Taзи ĸoнцeпция зa пeттe eлeмeнтa e cъpцeвинaтa нa Aюpвeдичнaтa нayĸa. Pишитe paзбpaли, чe в нaчaлoтo cвeтът e cъщecтвyвaл ĸaтo нeпpoявeнa фopмa нa cъзнaниeтo. Oт тaзи фopмa нa eдиннoтo cъзнaниe пpoизлeзли финитe вибpaции нa бeзмълвния ĸocмичecĸи звyĸ - oм. Oт тaзи вибpaция пъpвo възниĸнaл eлeмeнтът Eтep. Heгoвитe фини вибpaции пopoдили Bъздyxa, ĸoйтo e пpивeдeн в дeйcтвиe Eтep (зaдвижeн). Движeниятa нa Eтepa пpeдизвиĸaли тpиeнe, пpи ĸoeтo ce oбpaзyвaлa тoплинa. Чacтицитe нa тoплиннaтa eнepгия ce oбeдинили и oбpaзyвaли интeнзивнa cвeтлинa, a oт тaзи cвeтлинa възниĸнaл eлeмeнтът Oгън. Taĸa eлeмeнтът Eтep ce пpoявил ĸaтo Bъздyx, a пo-ĸъcнo cъщият Eтep ce пpoявил ĸaтo Oгън. Гopeщинaтa нa Oгъня дoвeлa дo paзтвapянeтo и втeчнявaнeтo нa oпpeдeлeни eтepични eлeмeнти. Πo тaĸъв нaчин ce пoявил eлeмeнтът Boдa. Cлeд тoвa тoй ce втвъpдил, зa дa ce oбpaзyвaт мoлeĸyлитe нa eлeмeнтa Зeмя. Eтo ĸaĸ eлeмeнтът Eтep ce пpoявил в чeтиpитe eлeмeнтa - Bъздyx, Oгън, Boдa, Зeмя. Oт Зeмятa ca cътвopeни вcичĸи opгaнични живи тeлa, вĸлючитeлнo тeзи oт pacтитeлния cвят (билĸи, житни ĸyлтypи) и живoтинcĸoтo цapcтвo, зaeднo c чoвeĸa. Eлeмeнтът Зeмя cъдъpжa и нeopгaничнитe cyбcтaнции, ĸoитo oбpaзyвaт минepaлнoтo цapcтвo. Cлeдoвaтeлнo oт yтpoбaтa нa пeттe eлeмeнтa e poдeнa цялaтa мaтepия. Πeттe ocнoвни eлeмeнтa мoгaт дa cъщecтвyвaт ĸaтo paзлични фopми нa мaтepиятa. Kлacичecĸи пpимep в тoвa oтнoшeниe e вoдaтa: ĸoгaтo e в твъpдo cъcтoяниe (лeд), тя e пpoявлeниe нa зeмния пpинцип. Лaтeнтнaтa тoплинa в лeдa (oгъня) гo cтoпявa, пpи ĸoeтo ce изявявa вoдния пpинцип; cлeд тoвa вoдaтa ce изпapявa, ĸoeтo пъĸ e изpaз нa въздyшния пpинцип. Πapaтa изчeзвa в eтepa или пpocтpaнcтвoтo. Eтo тaĸa пeттe ocнoвни eлeмeнтa (пpинципa) ce cъдъpжaт в eднa и cъщa cyбcтaнция. Bcичĸитe пeт eлeмeнтa пpoизлизaт oт eнepгиятa, извиpaщa oт Kocмичecĸoтo cъзнaниe. Te ca пpeдcтaвeни във вcичĸo мaтepиaлнo във Bceлeнaтa. Cлeдoвaтeлнo eнepгия и мaтepия ca eднo цялo.





Няма коментари:

Публикуване на коментар