Войната е зрелищна и кървава проекция на всекидневния ни живот, не е ли така? Войната е външен израз на нашето вътрешно състояние, продължение на всекидневните ни постъпки. Тя е по-внушителна, по-кървава, по-разрушителна, но тя е колективен резултат от индивидуалните ни действия. Следователно вие и аз сме виновни за войните. Какво можем да направим, за да ги спрем? Явно приближаващата се война не може да бъде спряна от вас и от мен, защото тя е вече в движение, макар сега това да става главно на психологическо ниво. Но тъй като е вече в движение, не може да бъде спряна - причините са множество, много големи и вече необратими. Но виждайки, че къщата гори, вие и аз можем да разберем причините за пожара, можем да се отдръпнем и можем да изградим нов дом от материали, които не са запалителни, които няма да доведат до нови войни. Вие и аз можем да направим само това. Вие и аз можем да видим какво причинява войната, тогава вие и аз можем да започнем да се променяме, защото ние сме причината за войните.
Обстоятелствата могат да бъдат контролирани от нас, защото ние ги създаваме. Обществото е продукт на вашите и моите отношения, взети заедно. Ако променим отношенията си, и обществото ще се промени. Ако просто разчитаме на законите, за да променим външно обществото като вътре в себе си оставаме корумпирани и продължаваме да търсим власт, положение, господство, означава да разрешим само външното, колкото грижливо и научно то да е изградено. Вътрешното винаги преодолява външното.
Какви са причините за религиозните, политическите или икономическите войни? Явно това е вярата в национализма, в дадена идеология или догма. Ако вместо вяра нас ни свързваха любов, добра воля и уважение, тогава в света нямаше да има войни. На нас са ни омръзнали вярванията, идеите и догмите и това поражда недоволство. Сегашната криза е необикновена по своята природа и ние, като човешки същества, или трябва да следваме пътя на постоянни конфликти и постоянни войни, които са резултат от нашите всекидневни действия, или да видим какви са причините за войните и да им обърнем гръб.
Явно причина за войните са желанието за власт, положение, престиж, пари, а така също и болестта, наречена национализъм, преклонението пред знамето, и болестта на организираната религия, преклонението пред догмите. Всички те са причини за войните. Ако като индивиди принадлежите към някаква религиозна организация, ако сте алчни за власт, ако сте завистливи, вие неизбежно ще създадете едно разрушително общество. Така че всичко зависи от вас, а не от водачите, от тъй наречените държавници и тем подобни. Но изглежда ние не разбираме, че всичко зависи от вас и от мен. Ако само можеше да почувстваме, че сме отговорни за нашите действия, колко скоро щеше да се сложи край на всички войни и страдания. Но ние сме безразлични. Храним се три пъти на ден, имаме си служби, малки или големи банкови сметки и казваме: „За Бога, оставете ме на мира". Колкото по-високо е положението ни, толкова повече искаме сигурност, постоянство, спокойствие, толкова повече искаме да бъдем оставени на мира, да запазим нещата такива, каквито са, но те не могат да се запазят, защото няма какво да се пази. Всичко се разпада. Ние не искаме да признаем тези неща, не искаме да признаем факта, че вие и аз сме отговорни за войните. И вие, и аз можем да говорим за мир, да организираме конференции, кръгли маси, дискусии, но вътре в нас, психологически, ние искаме власт, положение, водени сме от алчност. Ние сме интриганти, националисти, в плен сме на вярвания, на догми, за които сме готови да умрем, да се убиваме един друг. Смятате ли. че такива хора, хора като вас и мен, могат да живеят в мир в света? За да има мир, трябва да бъдем миролюбиви. Да живеем в мир значи да не създаваме враждебност. Мирът не е идеал. За мен идеалът е бягство, бягство от това, което е, противопоставяне на това, което е. Идеалът предотвратява непосредственото действие върху това, което е. За да има мир трябва да обичаме, трябва да започнем да живеем не идеален живот, а да виждаме нещата такива, каквито са, да им въздействаме, да ги променим. Докато търсим психологическа сигурност, ние унищожаваме физическата сигурност, от която имаме нужда - храна, дрехи, покрив. Търсим психологическата сигурност, която не съществува и се стремим, ако имаме възможност, да я постигнем чрез власт, положение, титли, име, а всички те разрушават физическата сигурност. Ако разгледате нещата, ще видите, че това е безспорен факт.
За да се постигне мир в света и да се спрат всички войни, е необходимо индивидът, вие и аз, да претърпим революционна промяна. Икономическата революция е безсмислена без тази вътрешна революция, защото гладът е резултат на неправилното приложение на икономическите условия, определени от нашите психологически състояния - алчност, завист, зла воля и чувство за собственост. За да се сложи край на глада, войните и мъките, е необходима психологическа революция, на малцина от нас са готови да приемат това. Ние разискваме проблема за мира, разработваме закони, създаваме лиги, Обединените нации и тъй нататък, но няма да имаме мир, защото не сме готови да се откажем от положението си, от властта си, от парите си, от собствеността си, от глупавия си начин на живот. Напразно очакваме други да ни осигурят мир. Никой водач, никакво правителство, никаква армия или страна не могат да ни осигурят мир. Ще постигнем мир само когато се преобразим вътрешно, което ще определи външните ни действия. Вътрешната промяна не означава изолация, оттегляне от външните действия. Напротив, действията могат да бъдат правилни само когато мисленето е правилно, а човек не може да мисли правилно, ако не се самоопознае. Няма да има мир ако не опознаете себе си.
За да сложите край на войните, трябва да се опитате да прекратите войните вътре в себе си. Някои от вас ще поклатят глава и ще кажат: „Съгласен съм", но ще излязат и ще продължат да правят това, което са правили през последните десет или двайсет години. Ще се съгласите с мен само на думи, а такава съгласие е без значение, защото то няма да сложи край на войните и страданията в света. На тях ще се сложи край само когато осъзнаете вашата отговорност, когато не оставяте проблема в ръцете на другите хора. Когато видите страданията, когато разберете необходимостта от незабавни действия и не отлагате нещата, тогава ще се промените. Мирът ще дойде само когато вие сте в състояние на мир, когато между вас и вашите съседи има мир.
Джиду Кришнамурти
Може ли празнотата да бъде запълнена? Ако не може, способни ли сме да се спасим, да избягаме от нея? Ако сте опитали и сте установили, че бягството не е успешно, означава ли това, че всички бягства ще бъдат неуспешни? Не е от значение с какво запълвате празнината. Тъй наречената медитация е също бягство. Фактът, че сменяте бягствата, не е от значение.
Как тогава ще откриете как можете да се справите със самотата? Ще успеете само когато престанете да търсите как да избягате. Не е ли така? Когато сте готови да погледнете в очите онова, което е, което означава, че не трябва да включвате радиото, което означава, че трябва да обърнете гръб на цивилизацията - тогава на самотата ще се сложи край, защото тя ще бъде напълно преобразена. Няма да бъде вече самота. Ако разберете това, което е, тогава това, което е, ще бъде истината. Защото съзнанието непрекъснато бяга, отказва да види това, което е, само си създава прегради. Тъй като сме изправени пред толкова много прегради, които ни пречат да виждаме, не можем да разберем онова, което е и поради това бягаме от действителността. Всички тези пречки са създадени от съзнанието, за да не можем да виждаме това, което е. За да видим какво е това, което е, се изискват големи възможности, необходимо е също да осъзнаем действията си, да обърнем гръб на банковата си сметка и на всичко, което наричаме цивилизация. Когато видите онова, което е, ще установите, че самотата се е изменила.
Джиду Кришнамурти
При различните кризи в миналото проблемите са били свързани с експлоатацията на вещи или на хора. Сега се експлоатират идеи, което е много по-вредно, по-разрушително и унищожително. Вече знаем каква е силата на пропагандата и това е едно от най-големите нещастия, които могат да се случат: използването на идеи като средство да се променят хората. Това става в днешния свят. Човекът не е важен, важни са системите и идеите. Човекът повече няма никакво значение. Можем да унищожим милиони хора, за да постигнем някакви резултати и резултатите се оправдават по идеен път. Притежаваме блестяща структура от идеи, за да оправдаваме злото и това, без съмнение, е безпрецедентно. Злото е зло. Не може да доведе до добро. Войната не е средство за постигане на мир. Войната води до ползи от второстепенно значение, например до производството на по-ефикасни самолети, но тя не може да донесе мир за хората. Войната се оправдава по интелектуален път като средство за постигане на мир. Когато интелектът има ръководна роля в човешкия живот, той води до безпрецедентна криза.
Има и други неща, които показват, че кризата е безпрецедентна. Едно от тях е необикновената важност, която хората приписват на ценностите на сетивата - на собствеността, на името, на кастата, на страната, на етикета, който носите. Вие сте мохамеданин или индуист, християнин или комунист. Име и собственост, обществено положение и страна - те са важни преди всичко, което означава, че човека е станал жертва на материалните ценности, на ценностите на нещата, произведени с ума или с ръцете. Нещата, направени от ръцете или ума са станали толкова важни, че заради тях убиваме, унищожаваме, ликвидираме се един друг. Приближаваме се до ръба на пропастта. Всяко наше действие ни води натам. Всяко политическо, всяко икономическо действие ни води неизбежно към пропастта, дърпа ни към тази хаотична, объркана бездна. Поради това кризата е безпрецедентна и изисква безпрецедентни действия. За да излезем от тази криза, са необходими действия, които не са свързани с времето, които не се основават на идеи и на системи, защото всяко действие, което се основава на системи или идеи, води до безизходица. Такива действия ще ни заведат обратно до бездната по друг път.
Тъй като кризата е безпрецедентна, наложителни са и безпрецедентни действия, което означава, че обновлението на индивида трябва да стане незабавно, а не като процес във времето. Трябва да стане сега, а не утре - процесът на утрешния ден е разпадането. Ако реша, че ще се променя утре, каня безпорядъка и оставам в лоното на разрухата. Възможно ли е да се променя сега? Възможно ли е да се променя напълно в настоящия момент? Аз казвам, че е възможно. Тъй като кризата е изключителна по своя характер, за да се справим с нея е необходимо да се извърши революция в мисленето. И тази революция не може да се извърши с помощта на другите, с помощта на книги или организации. Тя трябва да стане чрез нас, чрез всеки един от нас. Само тогава ще можем да изградим ново общество, свободно от сегашния ужас, от необикновено разрушителните сили, които вилнеят сега. Промяната ще се осъществи само когато индивидът осъзнае себе си, във всяка своя мисъл, чувство и действие.
Джиду Кришнамурти
При изгарянето на тялото Хор вече не може да улови духа на Бa, тъй като при изгарянето на мъртвото тяло в огъня на пожара, духа Бa се отделя от трупа и, без да бъде заловен от Земята (т.е. не е погребан), се втурва към Слънцето Рa(освен ако не го подлъже фалшивата Лунна светлина).
Човек е направен от абог Ра с една единствена цел: да трансформира и "изпомпа" всичката Ka предлагана в Хор = Ка_Ар(-е) (първоначално, съставляваща част от Абога Ра и низвергната за бунт/метеж срещу Творца Ра вътре в утробата на Земята адското горещо ядро), същността на Eden Ба. След смъртта на един силен човек с мощно Бa генерирано от праведния му живот чрез трансформиране в човешкото сърце на материалното Ka, съдържащо се в плътта на човека, в своето потребление на растителни и животински храни, се втурва обратно в лоното на Ра, т.е., в "Paradise/Рай"
От поколение на поколение праведните хора като "микропомпа" изпомпват със сърца животинската енергия на телата им, "тежкото" Ka и го превръщат в "леко" Ба, което в края на плътската форма на живот се устремява към Sun Ra, т.е., в Рая. Много поколения милиони хора за хиляди години трансформираха постепенно и "изпомпваха" всички "енергия на греха" Ka от адския Хор в ядрото на Земята до "леко" небесно Ба към Sun Ra.
Ядрото на земята, губейки Ka постепенно ще изтива, а живота на Земята, поради пълна загуба на Ка, като резултат от този процес ще спре. По този начин ще се сложи край на протеиновия живот в много, планети във Вселената: Pa абсорбира в себе си, въстаналите срещу себе си, превръщайки чрез човешката намеса Ка в Ба, така постепенно се разширява до тогава, докато в един момент отново не изпълни цялата вселена. Тогава отново ще установи навсякъде Pай, защото навсякъде и във всичко е Рa.
Джиду Кришнамурти
"За да ядете, трябва да сте гладни, за да се научите, трябва да сте невежи, невежеството е условие за учене, болката е състояние на здравето, страстта е състояние на мисълта. Смъртта е състояние на живота.". " ~ Робърт Антон Уилсън
"Когато оставих това, което съм, станах това, което можех да бъда." - Лао Дзъ
Технологическият прогрес ни въоръжи само с по-ефективни средства да вървим назад.
"Истински ефективната тоталитарна държава ще бъде тази, в която вездесъщият водач, неговите политици и армията от управници контролира населението от роби, които не трябва да бъдат принуждавани, защото те обичат своето робство. Така, поставената задача е да ги накараме да го обичат, в настоящите тоталитарни държави тази задача е за министерствата на пропагандата, за редакторите на вестници и за учителите...Най-големите победи на пропагандата са постигнати не чрез правене на нещо, а чрез въздържане от правене на каквото и да било. Истината е велика, но още по-велико, от практическа гледна точка, е мълчанието за истината."
(Прекрасния нов свят, предговор към изданието от 1946г.)
"Ако искаш да осъзнаеш истината, не бъди за или против. Борбата между доброто и злото е първичната болест на ума." ~ Sengcan
"Чувството се спотайва именно в този промеждутък от време между желанието и неговото осъществяване."
Олдъс Хъксл
Духът и природата на всичко е едно; Богът в Теб е толкова добър и не по-малко от Бога във всичко друго. ~ Манли П. Хол (All Seeing Eye 12/29/1926)
"Човек може да вярва във всички църкви в света, да носи в себе си всички свещени книги, писани някога, той може да се кръсти във всички реки на земята - все пак, ако няма възприятие за Бог, Аз бих могъл да го класирам в ранг атеист. И човек може да не е влизал в църква или джамия, нито да е извършвал някаква церемония, но ако той чувства Бог вътре в себе си и по този начин е издигнат над суетата на света, този човек е свещен човек , Светец, кажете му това, какво е той. "- Свами Вивекананда
Каквото извира от земята се разтваря отново в земята a родените на небето неща отлитат към родните си места.
- Марк Аврелий
"Изследвайте реката на душата, така че, при все че сте станали служител на тялото, да може отново да се издигнете до ордена, от който сте се спуснали, като се присъедините към свещените разумни работи!" - The Chaldaen Oracle
Ако ние мразим злото, ние насърчаваме злото с злото, тъй като омразата е храна за омраза, а лошото намерение към злото дава на нежеланото все по-голяма сила. ~ Манли П. Хол (All Seeing Eye 01/26/1927)
Страхливният човек мисли твърде много за себе си и човекът, който се е увил в себе си, е най-малкият пакет в света. ~ Manly P. Hall (Основни страхове и как да ги коригирате стр.13)
"Истината е дъщеря на времето, а не на властта" - Франсис Бейкън
Не съществуват кратки пътища във философията. Но ако го направи, мъдрият би избрал по-дългия път. Той би го избрал заради приключенията по пътя си, приключенията в мистичните процеси на изграждане. Не се притеснявайте за годините и животите, които се простират напред. Това не са просто периоди на изпитание и скръб. Те са приключения в тайната на душата. -
Manly P. Hall (Месечно писмо от юли 1941 г.)
"Дойде време, когато не е достатъчно да четем за Буда, ние вече искаме това да се случи и на нас самите. Това ще стане тогава, когато ние се преместим от екзотеричното към езотеричното, от религията към мистиката".
- Фредерик Ленц
"Повечето от тези, които са за легитимиране на забавления, са посредствени или глупави и само се грижат да използват слабостите на хората. Избягвайте да бъдете един от тълпата, която се отдава на такива забавления. Животът ти е твърде кратък и имаш важни неща за вършене. Бъдете дискриминиращи за това какви образи и идеи позволяват в ума ви. Ако самият вие не избирате на какви мисли и изображения да излагате себе си, някой друг ще го направи, а мотивите му може да не са най-високи. Това е най-удобното нещо в света, което се промъква/приплъзва неусетно във вулгарност. Но няма нужда това да ви се случи, ако решите да не губите времето и вниманието си върху безсмислената попара. "- Epictetus
Основната загадка на Елевзийския аргумент беше, че човекът не е нито по-добър, нито по-мъдър след смъртта, отколкото по време на живота. Ако не се издигне над невежеството в пребиваването си тук, човек отива на смърт във вечността, за да се разхожда завинаги, като прави същите грешки, които е направил тук. ~ Manly P. Hall (Тайните учения на всички възрасти XXIX)
-------------------------------------------------------------------------------
Елевзинските мистерии
Всяка година през септември, в продължение на един период, надвишаващ с две хилядолетия този на гръцката и римската цивилизация, в Елевзин, градче край Атина, бил честван празник, пред който бледнеели всички останали в Елада. Според традицията точно тук богинята Деметра се събрала отново с дъщеря си Кора (или Персефона), отвлечена преди това в подземното царство от неговия властелин и повелител Хадес. Тези богини, приличащи повече на сестри, отколкото на майка и дъщеря, са двете основни действащи лица в Елевзинските мистерии. Самите мистерии били провеждани на два пъти в атическата година: „малките“ елевзинии през пролетта отбелязвали пробуждането на природата и възраждането на растителността, а „големите“ били чествани през есента, времето за жътва. Връзката с минойската обредност е повече от очевидна:
Най-старите телестерии (в случая — ритуали) са пределински: самото име Елевзин загатва за Крит от преди ахейското нашествие; култовите керни и съдовете за възлияния са едни и същи както в Елевзинските мистерии, така и в минойския култ; самите телестерии вероятно са по-късни модификации на т.нар. минойска драма; анакторонът (храмът) е същият като критските светилища и т.нар. домашни олтари; очистителните обреди в елевзинския култ също идват от Крит, където са били част от минойската религия; античната традиция също открива корените на елевзиниите в Крит — от една страна, имаме свидетелствата на Диодор, а от друга — Омировия химн Към Деметра.
Колкото повече обвиняваме другите, толкова по-дълго ще чакаме да се изправим пред истината; И истината е, че сигурността на всяка отделна личност е в негова защита. Единственият човек, който може сериозно да ни нарани, е самият ние, а единственият човек, който може да ни помогне да се възстановим от тези щети, също е наш. Ако това не беше така, във Вселената нямаше да има справедливост. ~ Manly P. Hall (Хоризонт Зима 1957 г., стр. 69)
"Игнорирайки онова, което се случва в душите на другите хора - никой никога не е дошъл до скръб по този начин. Но ако няма да следите какво прави вашата собствена душа, как можете да не бъдете нещастни?" - Марк Аврелий
"Ако все още преживявате звездите като нещо" над вас ", все още нямате очите на познавач." - Фридрих Ницше
Любовта към Божеството може да се провали само защото човек не го изпитва истински. Веднъж опитал, не може да се провали. ~ Manly P. Hall (Тъмната нощ на душата стр.11)
George Clooney Sees the Light at the End of the Tunne
"Пробуждането е възможно само за онези, които го търсят и го искат, за онези, които са готови да се борят със себе си и да работят върху себе си, много дълго време и много упорито, ...за да го постигнат. "- Г.И. Гурджиев
"Съдбата е тази, която разбърква картите, но ние сме тези, които играят. Така че бъдещето на един човек не е написано в звездите, а във волята и самоувереността. "Уилям Шекспир
"Всеки човек е божественост в маскировка, бог, който играе палячо"
. Ралф Уолдо Емерсън
Много хора се чувстват ту по-висши, ту по-нисши от другите, в зависимост от ситуациите или хората, с които се сблъскват. Всичко, което е нужно да знаете и да наблюдавате в ума си, е следното: винаги, когато се чувствате по-висши или по-нисши от някой друг, това е егото във вас.
Понякога егото извършва престъпления в стремежа си към известност. Търси внимание, като си спечелва име и останалите го осъждат. „Моля ви, кажете ми, че съществувам, че не съм незначителен” – сякаш казва то. Такива патологични форми на егото са чисто и просто по-крайни форми на нормалното его.
Не се стремете към щастие. Ако го търсите, няма да го намерите – стремежът е антитеза на щастието. Щастието винаги е нещо изплъзващо се, докато свободата от нещастието винаги е постижима и то постижима сега, в този момент – в момента, в който престанете да си създавате истории за вашето нещастие. Нещастието срива естественото състояние на благополучие и вътрешен покой, източник на истинското щастие.
Ние само оскърбяваме Бога с вярата си, че можем да убиваме, да обиждаме околните, да вършим много други ужасни неща и да възлагаме отговорността за всичко това върху и без това претоварените плещи на Исуса Христа.
Той ни показа пътя, но не в синагогите или храмовете, както това правеха фарисеите, а в своя собствен Храм, тоест в дълбините на нашето собствено сърце, на сърцето на всеки от нас.
Аз се изказвам не против Христа или Буда, а против изобретените от хората догмати. Будизмът учи, че Царството Божие и Нирвана могат да бъдат заслужени с дела, а не с празни думи. Той учи, че между съда на Бъдещето и Незнайния Бог няма друг посредник, освен нашите собствени постъпки. Христос за нас, Буда – за будистите, но и двамата са учели слепите да виждат истината, обаче апостолите на Христа и Буда са изкривили много от онова, което са казали техните учители, като едните са направили това поради своята духовна и физическа слабост, а другите, например папството, поради своята зла воля и егоистични амбиции.
Трябва да се учи, за да се знае; да се знае, за да се разбира; да се разбира, за да се съди!
Дори шайка разбойници трябва да се подчинява на някои морални правила. Те могат да ограбят целия свят, но за да останат банда, не трябва да крадат един от друг.
На единия полюс на своето съществуване аз съм наравно с дърветата и камъните. Там признавам владичеството на всемирния закон.
Рабиндранат Тагор
Всъщност онова, което вие наричате свобода, е най-яката от тези вериги, при все че брънките й блестят от слънцето и заслепяват взора.
Какво, ако не част от себе си, следва да захвърлите, за да станете истински свободни?
И ако трябва да ппремахнете несправедлив закон, то този закон е бил написан от собствената ви ръка върху собственото ви чело.
Не можете да го заличите, като изгорите всички правни книги, или умиете челата на всички съдии, та даже и морето да излеете връз тях.
И ако трябва да свалите от власт тиранин, първом, разрушете престола, който сами сте му издигнали вътре в себе си.
Та как би могъл тиранин да повелява на свободните и гордите, освен ако в собствената им свобода не се таи тирания, и срам – в гордостта им?
И ако искате да се отърсите от някоя грижа, то тази грижа сте си я избрали вие, не ви е била наложена отвън.
И ако искате да се избавите от някой страх, то гнездото на този страх е в сърцето ви, а не в ръката на онзи, който ви го вдъхва.
Повярвайте, всички неща са стаени у вас в неразривна спойка – желаното и ужасяващото, противното и свидното, това, към което се стремите, и онова, от което искате да се изплъзнате.
Вихрят се те у вас като светлини и сенки, вплетени по двоици.
А когато сянката избледнее и изчезне, тогава оставащата светлина става сянка на друга светлина.
И така, разчупвайки оковите, вашата свобода сама се превръща в окови на друга, по-велика свобода.
Няма коментари:
Публикуване на коментар