Проф. Н. Колев представя на читателите си своите изводи в “Българска Етнология”, с. 58-59: “Като тракийско наследство могат да се възприемат следните елементи от традиционната материална и духовна култура на българите: · I, II и IV тип рала за обработка на земята, · вършитбата с диканя, · култивирането на лозята и направата на вино, · трансхуматното (подвижно) животновъдство, · носенето на опинци и ямурлук от пастирите, · грънчарското колело; · черти от образа на св. Георги са заимствувани от тракийския херос; · сходството на самодивите с тракийските нимфи, · русалските празници водят началото си от гръцко-тракийския и римския празник на розите (rosalia); · кукерските игри водят началото си от Дионисиевите празници; · нестинарството също е извеждано от някои автори като тракийско наследство. · За такова наследство се смятат и летният празник на Еньовден, · жертвоприношението при строеж на нов мост или къща, · жертвоприношението при продължаване живота на възрастен човек, означавано като «помана», и т. н.” *Ето какво е виждането на проф. И. Георгиева за оцеляването на култа към Дионис: “Според народна етиологична легенда заради своя присмех над Богородица, която на 40-ия ден след раждането отивала на черква, Трифон, който се смятал за неин брат, си отрязал носа. В тази легенда има отглас митът за тракийския цар Ликург, който изгонил от своята страна Дионис и неговата свита. Разгневеният бог изпратил на Ликург безумие и в момент на умопомрачение, мислейки, че зарязва лоза, той убил своя син. В Северна България на Трифоновден сред най-добрите лозари се избира цар на лозята. На него се слага венец от лозови пръчки, дават му букет босилек и на двуколка или на ръце го носят до селото. Шумното шествие спира пред всеки дом, където стопанинът угощава с вино. Накрая празненството завършва в дома на новоизбрания цар. Обичая цар на лозята М. Арнаудов разглежда като по-особена форма на предпролетните Дионисови празници. Корените на този обред, както на кукерите, той търси в празника на Дионис — антестериите, отбелязван в края на зимата...” Архимандрит доц. д-р Павел Стефанов преставя много интересна работа, в която е разгледан един особен обичай в региона на Етрополе. Д-р Стефанов вижда в честването на празника на Св. Атанасий остатъци от култа към древния Сабазий. Дори и днес участващите в празника подвикват Сабой, Сабой, макар да са забравили какво означава това. *За древния произход на Коледа – Календите, а и за Сирни Заговезни е писал с доста подробности Иван Венедиков. Същият автор открива следи от култа към Залмоксис в Русалийските игри. *Самият култ към Бендида е ясно отразен в почитта на българите към Света Марина, която се явява като християнизиран образ на древното божество. По този въпрос интересни сведения получаваме от проучването на проф. Иваничка Георгиева: “Без да се спираме по-подробно на приемстве¬ността на култа на Артемида-Бендида, ще отбележим само, че такава връзка се установява и за култа на св. Марина (17 юли). Почитана в цяла България за предпазване от пожар, в Странджа, Родопите и междуречието на Струма и Места, тя е почитана като господарка на змиите (висия на змиите в Странджа), лечителка от тяхното смъртоносно ухапване. *Проф. Георгиева обръща внимание и на други оцелели тракийски култове: “В християнската епоха езическият бог на гръмотевицата Зевс е заменен от св. Илия. В официалната християнска литература св. Илия е дъждоносец, а в народните представи е и гръмовник. Върху неговата иконография вероятно влияние е оказала тракийската представа за Зевс, който само в земите на траките се почитал на колесница ". *За други остатъци от тракийските култове като този към Пан съобщава Ангел Сарандлиев в работата си “Змията като древен култ в митологията на траките и остатъци в Родопите”.
ТРАКИЙСКО ВЛИЯНИЕ НАД ХЕТИТЕ
Преди три години излезе книгата ми Неразказаната История на Траките. В нея бях отделил няколко глави за тракийското влияние над хетите. За трако-хетските отношения са писали както наши, така и чужди учени, но поне според мен най-важното е пропуснато. А най-важното е това, че траките създали царство Ассува са и хората, които създават Хетската Империя.
Донякъде това е признато от работилия в САЩ Вахан Куркиджиян. Той смята, че хетите не са хомогенен народ, смесица от ориенталци, чиято аристокрация говори индоевропейски език и идва от земите край Босфора. Ценна информация дава и Тошо Спиридонов, който смята, че конете, които арзавците дават на хетите, са внесени от Балканите. По време на възникването на Хетската държава, както Балканите, така и областите Асува, Арзава, са населени с траки.
Защо повечето професионалисти отказват да кажат очевидното, а именно, че въпросните ранни господари на хетите са траки, е трудно да се каже. Свидетелства има и то от много време. Едно такова свидетелство е откритието на Уилям Райт, който смята, че фригийската шапка е използвана от хетите като символ на царска власт.
Точно защото траките се явяват наши предци, е и важно да знаем тяхната история с всичките нейни аспекти. Един важен аспект е причината за многоженството при траките. За големия брой съпруги при знатните траки пишат различни автори, като започнем с Херодот разбира се. *Аристотел добавя също интересни сведения: "Всеки тракиец се жени за три, четири, а някои дори за тридесет жени. Арист – разводът е възможен, ако жената е недоволна от съпруга си. Страбон I в. пр. Хр. I в. сл. Хр. цитира Менандър: “Bсички ние траките, а най много от всички ние, гетите, не сме особено сдържани” Защото всеки мъж при нас се жени за десет или единайсет, а някои и за дванайсет или повече. А който случи му се да умре преди за четири или пет да се е оженил, оплакват го хората там като окаян, отишъл си неженен и без брачна песен.” През II в. Ариан обяснява многолюдието на траките със завет на някакъв цар Долонг, който станал баща на много деца от различни жени.
Бал е облечен като тракиец на черна рисувана ваза от музея Пергамон, където показва Кибела, срамежливо навела глава настрани, докато ангел, интерпретиран също като Сибила и подава тракийски венец. Върху керамиката показва атрибутът бича глава и предмети, свързани с предназначението на божествената двойка.
Ако всички сме изградени от Космически прах, то значи в същината сме еднаква първична субстанция.Манифеста на тази субстанция е Монадата.Но пък..Ако всички сме изградени и анимирани от еднакви Монади,тогава кое е новото, което създава различията? Например..Кое отличава човекът от мравката? - Съзнанието. Универсалното съзнание е навсякъде, но от "точката" индивидуалност АЗ, зависи как се проявява то. И като казвам точка,имам предвид всяка частичка Космически Прах,защото всяка частица има собствено съзнание.Дори клетките на тялото ми имаме такова..Няма топос в Абсолюта, без елемента Съзнание.Всъщност на съзнанието Е този топос. Активното(проявеното)Вселенско съзнание изглежда горе-долу така..Като огромна страница,но не е разпростряна в една плоскост,а във всички всевъзможни посоки. Подбно сфера. Сфера изтъкана от паяжина. Всяка "пърличка", която виждате в голямата паяжина е един Аз. От него са създадени/фрагменирани други Аз и т.н и т.н. Подобен модел при родителството.Създаваш дете,и без значение дали в него ще влезе фрагмент от индивидуален БА,или пък от Планетарния БА..Няма значение. Вие създавате(или спомагате за създаване)на нова точка. Нова единица съзнание. И това е огромна морална(говоря за истински морал,не за розови финтифлюшки)отговорност! Всички Сме и Всичко Е Съзнание! Различата е в степента на тяхното развитие.Еволюция.
Ужас, прецакан съм, пак на Земята
"От гняв, пълната заблуда и от заблуда недоумение на паметта. Когато паметта е объркана, интелигентността се губи и когато се изгуби разума, отново се упада в материалното блато. " ~ Бхагавад Гита
"Ние летим във въздуха като птици и плуваме в морето като риба, но все още не сме научили простия акт на разходка по земята като братя." ~ Мартин Лутър Кинг, младши
В природата нищо не остава постоянно. Всичко е във вечното състояние на трансформация, движение и промяна". ~ Дейвид Бом
Илон Мъск сензационно: Всички живеем в Матрицата на извънземни, шансът това да не е така е едно на милиард „Шансът да сме в основната реалност е 1 на милиарди.“ ~ Илон Мъск
„Религията е да вярваш в опита на някой друг, духовността е да имаш свой собствен опит.“ ~ Дийпак Чопра ॐ
"Самият живот е вашият учител и вие сте в състояние на постоянно учение." ~ Брус Лий
"Точно обратното на това, което винаги се вярва, често е истината." ~ Жан де ла Брюер
"Само когато докоснете по-високото, осъзнавате колко ниско можем да бъдем сред възможностите на творението." ~ Артър Конан Дойл
"Всеселената, както познавам, е съвместим продукт на наблюдателя и наблюдението." ~ Пиер Тейлхард де Шардин
„Душата ми е от другаде, сигурен съм в това и възнамерявам да се озова там.“ ~ Руми
"Президентите се избират, а не са избрани." ~ Франклин Д. Рузвелт
"Ако искаме да постигнем истински мир в света, ще трябва да започнем с децата." - Ганди
Ако искаме да постигнем война и хаос в света, ще трябва да започнем с децата.
"Бъдете доволни от това, което имате, радвайте се по начина, по който са нещата. Когато разберете, че няма нищо недостатъчно, целият свят ви принадлежи." - Лао Дзъ
"Вие сте това, което мислите. Всичко, което сте, възниква от вашите мисли. С вашите мисли вие правите своя свят." - Даммапада
Няма коментари:
Публикуване на коментар