четвъртък, 2 април 2015 г.
СВАМИ ВИШНУ ДЕВАНАНДА .c.Нияя - практически илюстрации
Тъй като абстрактните истини не могат да бъдат разбрани лесно от
ограничения разум, философията на Веданта най-лесно се преподава
чрез практически илюстрации. Основната й мисъл е, че само Брахман
е действителен; че целият свят, в който живеем, е нереален, и че
индивидуалната душа е самият Брахман. Тази истина се преподава
чрез следните класически аналогии, наречени нияя:
РАДЖУСАРПА НИЯЯ (змия и въже): като вървял през нощта, един
човек стъпил върху въже и го помислил за змия. Донесли лампа и той
видял грешката си; страхът му изчезнал. Това показва как качествата
на света се наслагват върху Брахман, докато бъде постигнато
Осъществяване.
МРИТАТРИШНА НИЯЯ (мираж в пустинята): загубен в пустинята,
пътник видял миража на езеро; докато го търсел, умрял. Така и
удоволствията на света изглеждат действителни и примамват
ДЖИВА (индивидуалната душа) далеч от пътя на духа. В крайна
сметка обаче привързаността към удоволствията донася болка.
ШУКТИРАДЖАТА НИЯЯ (човек и стълб): при изгрев човек видял
стълб в далечината и го помислил за друг човек. Както със змията, и
това е пример за наслагване. Недействителното е наложено върху
действителното.КАНАКАКУНДАЛА НИЯЯ (злато и украшения): въпреки че
златните украшения имат различна форма, те са все златни. Същото е
с различните глинени съдове - те може да са големи, малки, кръгли,
тесни - но всички са от глина. Тази нияя илюстрира, че имената и
формите на света по своята същност са единствено Брахман; Брахман
се изявява във всички форми.
САМУДРАТАРАНГА НИЯЯ (океан и вълни): в океана има безброй
вълни, и всяка може да бъде разгледана като отделна. Но всички те са
вода, неотделима от океана. Всъщност те са идентични с него.
Брахман и отделните души са едно цяло.
СПХАТИКАВАРНА НИЯЯ (кристал и цвят): кристалът е чист и
безцветен. Но когато го поставим до оцветен предмет, той отразява
цвета на последния. Брахман е без атрибути, но поради
ограничаващите го елементи и отражението на трите качества на
природата (гуни), той изглежда така, сякаш има качества.
ПАДМАПАТРА НИЯЯ (лотосово листо): Дъждовната капка пада
върху лотосовото листо и се търкулва надолу, без да го намокри.
Така Брахман е незамърсения субстрат на света. Той е като
киноекрана - играта на светлини и сенки не го променя.
ВАТАГАНДХА НИЯЯ (вятър и аромат): въпреки че вятърът разнася
различните миризми, до които достигне - независимо добри или
лоши, те не му влияят. Въпреки че Брахман приема различни имена и
форми, той остава непривързан.
ООРНАБХИ НИЯЯ (паяк и нишка): паякът плете паяжината си с
нишка, която излиза от собственото му тяло, и след това я поглъща.
Нишката не е нищо друго, освен тялото на паяка и е едно с него.
Светът е отразен от Брахман, връща се в Брахман и е винаги едно с
Брахман.
СУРИЯ БИМБА НИЯЯ (отражение на Слънцето): Слънцето се
отразява в реки, езера и локви; но то е само едно. Въпреки многото
отражения на Брахман има само една Реалност. Чрез Мая тя изглежда
като множественост.ГХАТАСАША НИЯЯ (съд и пространство): пространството, етерът,
остава неповлияно от стените на съда, които като че ли разделят
пространството на "вън" и "вътре". Когато счупим съда, виждаме,че
онова, което е изглеждало "вътре" и онова, което е изглеждало "вън",
е едно и също и дори не е претърпяло никаква промяна.
ДАНДХАПАТА НИЯЯ (изгорена дреха): ако една дреха изгори,
формата й ще се запази, докато не я бутнем - когато се разпада на
пепел. По същия начин егото на джнани изгаря в огъня на мъдростта;
само тялото му се запазва.
АРУНДХАТИ НИЯЯ (звезда): ако ни е трудно да намерим дадена
звезда на небосвода, учителят ще посочи други звезди, които са по-
ярки и по-лесно се виждат. Оттам човек се ръководи да види онова,
което търси. Така ученикът първо се запознава с Карма, Бхакти, Хата
и т.н. Те го водят към Самоосъществяването
БИДЖА ВРИКША НИЯЯ (семе и дърво): семето е причина за
дървото, но и дървото е причина за семето. Не може да се каже кое е
дошло по-напред. Тази нияя показва, че всяка теза има противотеза, и
че светът е обвързан в относителност.
МАРКАТА КИШОРА НИЯЯ (маймуна и маймунче): маймунчето
виси на майка си по силата на своята тежест, докато тя скача от клон
на клон. Ученикът в Джнана йога сам се стреми да добие мъдрост. За
разлика от него последователят на Бхакти е безпомощен в отдаването
си на Бога, като детенце, което изцяло зависи от майка си - дали тя
ще го вземе или не.
АШМА ЛОЩА НИЯЯ (камък и кал): калта е твърда в сравнение с
памука, но мека в сравнение с камъка. Нещата нямат качества сами
по себе си. Качествата съществуват благодарение на своята
относителност.
КАКАДАНТА НИЯЯ (врана и зъби): да търсиш щастие в този свят е
като да търсиш зъби у враната, или сина на яловата жена.
Безсмислено е да търсиш отговор на противоречията и тайнствата на
съществуването, защото въобще няма сътворение.ДАНДАПООПА НИЯЯ (пръчка и сладки): в Индия сладките се
завързват за пръчка и така се носят на пазара. Ако пръчката изчезне,
сладките също изчезват. Това ще рече, че всички съмнения и заблуди
на този свят изчезват, когато изчезне той - когато настъпи
Самоосъществяването.
КШАУРИКАПУТРА НИЯЯ (бръснар и синът му): царят запитал
бръснаря си кое е най-хубавото момче в царството. Бръснарят дълго
търсил; накрая се сетил за сина си, който всъщност бил самата
грозота. Това илюстрира заслеплението на привързаността. Всеки е
затворен в собствения си ограничен живот.
ВИША КРИМИ НИЯЯ (отрова и червеи): червеите добре се развиват
в отрова, която би уморила човек. Онова, което е добро за един, е
лошо за друг. Това показва, че доброто и лошото са относителни.
Чувствените удоволствия са отрова за развитите духовно същества.
КАТАКАЛИЯ НИЯЯ (врана и палма): под една палма била кацнала
врана. Паднал кокосов орех и я убил. Коя е причината за смъртта на
враната: кокосовият орех, или това, че е била там по това време?
Всеки от нас изживява опитности независимо от другите.
Преживявания от този свят, които са общи за всички, са случайни и
не са от значение. Преживяването на недиференцираното Аз е
Реалността.
Детето вижда, че Слънцето се отразява в десет кофи вода, и може да
си помисли, че има десет слънца. Отразените слънца може да имат
някакви качества, но въобще не могат да се сравняват с истинското,
което е много по-ярко и силно. Когато излеем кофите, илюзиите
изчезват, но Слънцето остава.
Азът, като Слънцето, се отразява във всичко. Качеството на
отражението зависи от чистотата на отразяващата повърхност. Тя е
ограничена само от невежеството на ума - авидя. Човек, който
отразява неясно поради невежество, може да се нарече грешник, а
онзи, чието отражение е ярко - светец. Но един джнани никога не забравя, че между светец и грешник няма разлика, тъй като и двамата
са все същия неограничен Аз.
Няма коментари:
Публикуване на коментар