Човешката форма на тялото е най-ценната лодка, а духовният учител е капитан, за ръководене на лодката в упражняване през океана на незнанието. |
Ще започнем втората част на настоящото есе с шест цитата от свещените писания. Схемата, която излагам тук, е изградена върху тези конкретни свидетелства от шастрите. „Таиттрия Упанишад“ 2.7:
расо ваи саха расам хй еваям лабдхвананди бхавати ко хй еванят ка пранаят яд еса акаша анандо на сят еша хй еванандаяти
„Върховната Истина е раса. Постигайки тази раса, дживата става блажена. Кой би задействал тялото и прана (сетивните способности), ако не съществуваше тази блажена форма? Тя дава блаженство на всички.“ „Шримад Бхагаватам“ 3.25.15: чета кхалв ася бандхая муктайе чатмано матам гунешу сактам бандхая ратам ва пумси муктайе „Състоянието на съществуване, в което съзнанието на живото същество е привлечено от трите гуни на материалната природа, се нарича обусловен живот. Но когато същото това съзнание е привързано към Върховната Божествена Личност, то е освободено съзнание.“
„Шримад Бхагаватам“ 3.32.19:
нунам даивена вихата йе чачюта-катха-судхам хитва шринвантй асад-гатха пуришам ива вид-бхуджа „Върховната воля на Бога осъжда тези хора на вечни страдания. Те нямат вкус за нектарните дейности на Върховната Божествена Личност, затова могат да се сравнят със свине, които ядат изпражнения. Те отказват да слушат за трансценденталните дейности на Бога и предпочитат отблъскващите дейности на материалистите“.
„Риг-веда“ 10.129.4:
камас тад агре самавартатахи манасо рета пратхамам яд асит
„В началото бе желанието – първичният зародиш на ума.“
„Шримад бхагаватам“ 7.9.43:
наиводвидже пара дуратяя-ваитараняс твад-виря-гаяна-махамрита-магна-читта шоче тато вимукха-четаса индрияартхамаясукхая бхарам удвахато вимудхан
„О, най-прекрасна от великите личности, не се страхувам от материалното съществуване, защото където и да се намирам, мисля единствено за Твоята слава и дейности. Загрижен съм единствено за глу- паците и негодниците, които кроят сложни планове как да постигнат материално щастие и да поддър- жат семействата, обществата и държавите си. Тревожа се от любов към тях.“
„Шримад Бхагаватам“10.1.4:
нивритта-таршаир упагияманад бхаваушадхач чхротро-мано-‘бхирамат ка уттама-шлока-гунанувадат пуман вираджйета вина пашугхнат
„Възхвалата на Върховната Божествена Личност се извършва в последователността парампара; тоест, предава се от духовен учител на ученик. На тази възхвала се наслаждават онези, които са престанали да се интересуват от фалшивото, преходно славене на космическото проявление. Описанията на Бога са единственият лек за обусловената душа, преми- наваща през повтарящи се раждане и смърт. Следователно, кой би престанал да слуша възхвалата на Бога, освен касапинът или самоубиецът?“
„От „Шримад Бхагаватам“ разбираме, че Кришна е Изначалното Съзнание и център на всички движения на психиката, а именно мисленето, чувстване- то и волята. Всички ние сме неразделни частици от тези Върховни Мислене, Чувстване и Воля, но мисленето, чувстването и волята ни в настоящия мо- мент са замърсени от облака на невежеството; ние мислим, чувстваме и изразяваме воля по изкривен начин“. (Писмо до г-жа Клайн, 69–02–22)
„Сърцето на всяко живо същество е мястото, в което пребивава Свръхдушата, Параматма, пълна експанзия на Върховната Божествена Личност. Без Нейното присъствие живото същество не може да влезе в действащата енергия съобразно с миналите си постъпки. В материалния свят обусловените живи същества притежават определени природни наклонности и за да могат да ги реализират, по указание на Свръхдушата получават от материалната енергия подходящи тела. Това е обяснено в „Бхагавад-гита“ (9.10). Затова, когато Свръхдушата влезе в сърцето на обусловената душа, у нея се формира съответният ум и тя започва да съзнава с какво трябва да се занимава – също като човек, който се събужда от сън и си спомня какви задължения трябва да изпълни.“ (ШБ 10.2.30, коментар)
„Първият пуруша-аватара, Маха-Вишну в Причин- ния океан, създателят на съвкупната материална енергия, е експанзия на Санкаршана; вторият пу- руша, Гарбходакашайи Вишну, е експанзия на Прадюмна; а третият пуруша, Кширодакашайи Вишну, е експанзия на Анируддха.“ („Чаитаня-чаритамри- та“ Ади, 2.56)
Цитат от „Шри Чаита- нячаритамрита“, Мадхя 20.27, коментар).
„Всички състояния – дълбок сън без сънища, сънуване и будност – не са нищо друго, освен енергии на Върховната Божествена Личност. Човек трябва винаги да помни изначалния създател на тези състояния, Върховния Бог, който не е засегнат от тях.“ (ШБ 6.16.54)
„Петте груби елемента са грубо проявление на фалшивото его, негов първоначален стадий, обикновено наричан материално схващане, или тамаса-буддхи, т.е. “разум в невежество“. Това, от своя страна, представя непроявения стадий на трите гуни на материалната природа. Непроявените гуни на материалната природа се наричат прадхана.“
„Когато Той пожела да размишлява за дейностите на собствената Си енергия, се появи сърцето (мястото, където пребивава умът), умът, Луната, решителността и желанието“.
„За целите на материалното творение пълната експанзия на Господ Кришна приема три Вишну-фор- ми. Първата, Маха-вишну, създава цялата материална енергия, известна като махат-таттва. Втората, Гарбходакашайи Вишну, влиза във вселените, за да създаде разнообразие във всяка от тях. Трета- та, Кширодакашайи Вишну, се разпространява във всички вселени като всепроникващата Свръхдуша и е позната като Параматма. Тя присъства дори в атомите. Всеки, който познава тези три форми на Вишну, може да се освободи от материалното опли- тане“. („Бхагавад-гита“ 7.4, коментар)
Няма коментари:
Публикуване на коментар