Последователи

събота, 14 март 2015 г.

Създаването на Боговете в океана на Съзнанието 1ч.

В океана на Съзнанието съществуват пет основни енергии-вълни, наречени от индусите с името татви. В един от постовете си уточних, че при контакта между татвите се отделя енергия, която се разпространява в целия океан на Съзнанието. Тази енергия не се губи, а се натрупва. Така от тази натрупана енергия, се „ражда” Сила, която при своето движение създава огромно напрежение в океана на Съзнанието. С увеличаване на напрежението, татвите променят вече създадената Сила и правят така, че тя да се акумулира в себе си. Колкото повече се увеличава напрежението в океана, толкова повече Силата се самозатваря.., като по този начин започва да се концентрира върху точка.
Когато, свиването стигне връхната си степен, тогава енергията се самовзривява в точката и така от нея се ражда проявеният аспект на Непроявеният Бог. Този проявен аспект всъщност, е вече отделен пласт на съзнание, който съществува в океана на Съзнанието. Представете си го като съзнателна хомогенна маса, изпълваща малка част от целия океан. Виждате как от черната точка /след самовзривяването/ татвите се разгръщат около своя център /в случая това е точката/ и оформят подобие на граница. Така се създава ограничение за новия пласт на съзнание, който е обожествен от древните с името Шива. След като Богът се роди, Силата изпълва неговото пространство и може да се каже, че е станала едно цяло с него. Ето тази Сила /която вече е в Шива/ носи името Шакти…
Татвите не прекъсват своята „работа” в пласта /Шива/, напротив, те продължават своя татвичен път с тази разликата, че новосъздадената енергия има друга честота на трептене, различна от своята изначална вибрация.
В този енергиен водовъртеж, татвите, при контакта помежду си, променят Силата /Шакти/ в енергийни кълбовидни структури, които излизат на талази от Шива и се спускат надолу като образуват форма много подобна на… десертно грозде. Ето как изглежда този процес:                                                                                                   Обърнете внимание на черната точка отдолу. В нея Шакти акумулира цялата своя енергия от вече образувалия се пласт Шива. След като Силата се свие в себе си, енергията отново се самовзривява и така се създава вторият пласт в океана на Съзнанието.                                                                                             Тук се вижда, че има създаване на втори пласт на съзнание в океана, което вече носи името Пара Брахман или по друг начин казано, това е Висшият Разум. След като Богът се роди, татвите отново продължават да променят Силата, в кълбовидни форми.                                        
На рисунка картината изглежда така: Ето, че вече и третата зародишна точка се появява, чрез която ще се създаде третият пласт на съзнание. Раждането на Бога става по същия начин, както предходните два. Този пласт вече е центърът на Любовта. Древните са го обожествили с името Вишну.                                                                                         След като татвите маркират границите на Вишну, завършената картина, на трите основни божества Шива, Пара Брахман и Вишну, изглежда така:                                                                                                   Силата досега извършваше движение в посока надолу, но, след създаването на третия пласт, тя поема в посока обратно нагоре към Пара Брахман.
Тази рисунка ще ви даде най-точна представа за това движение:                                                                                                 Интересното в този случай е, че Силата отново се акумулира в точка и вече виждате, че тя се намира в центъра на Пара Брахман. По същия начин енергията се самовзривява и така от тази точка се ражда шестоъгълната форма на бога… Брахман.                                                                                                     В Брахма-Самхита се казва:

карникарам махад-янтрам сат-конам вайра-килакам
саданга-сатпади-стханам пракритйа пурусена ка
премананда-махананда-расенажастхитам хи ват


"В центърът на Божественият лотус е ядрото - резиденцията на Кришна. Тя се ръководи от Преобладаваната(Пракрити) и Преобладаващата(Пуруша) част. Тя ориентирана като шестоъгълен мистичен символ ["сат-конам"]. Като диамант, сияйното Върховно Същество Кришна, Изворът на всички Божествени потенции, ръководи като Централна Ос.
Великата мантра от осемнадесет срички [Гопала-мантра], който се формира от шест съставни части, се проявява като шесто-ъгълно място("хекса-гон") с по шест под-разделения.
"[Шри Брахма-Самхита, Глава-5, Tекст-3]                                                                                                            Тат-кинйалкам тад-амсанам тат-патрани срийам апи "Сърцевината на тази вечна обител, която се нарича Гокула, е шестоъгълна земя(гр."хекса-гон"), обителта на Кришна. В тичинките и венче-листчетата са жилищата на пастирите(говедари, "го"- "крава") или Гопас които са собственост на Кришна. Те са Неговите най-скъпи приятели и предано-отдадени любящи обожатели, които са част от Собственият Му "Аз".
Тези жилища се появяват като "много-стен"( гр. "поли-гон"), великолепно-бляскав диамант.
Широките листа на лотоса, представляват под-гори, които са жилищата на любещите пастирки на Кришна- Гопис, начело с Шри Радхика. "
[Шри Брахма-Самхита, Глава-5, Текст-4]                                                        
Ето, че стигнахме до Брахман /шестоъгълникът/.
На фиг.2 е представено движението на татвите и раждането на следващите центрове, намиращи се в бога Брахман.
В първата рисунка /фиг.2А/ показваме, какво е движението на облачната енергийна маса и концентрирането й в нова точка. Това движение на Силата създава свещения звук АУМ.
Следващата рисунка /фиг.2Б/ пояснява, че точката, се разделя на три! Т.е., след самовзривяването, Силата образува три нови точки и вече ясно се вижда, че те се намират пак в шестоъгълника /Брахман/.
След това разграничаваме новообразуваните точки в три отделни рисунки, за да покажем коя какво съдържа и какво знание дават както за бога Брахман, така и за човек.

Първата точка /фиг.2В/ е нарисувана в средата на елипса, в която 16 прави линии се пресичат. Правите линии са всъщност 16 Звездни човека, които представляват интелекта на бога Брахман.
В нас, хората, интелектът е представен с думата будхи. Всъщност, това е чакрата сома.
Втората точка /фиг.2Г/ представлява Силата, която всъщност е „Аз”-ът на Брахман. Чрез този „Аз” той се осъзнава като индивидуалност и по този начин се разграничава от другите богове. Стрелките около точката представляват връзката на Брахман с четирите посоки на света.
В човек, същата тази точка /фиг.2Г/, вече представлява нашето персонално Его!
Его-то се намира в чакрата манас и се проявява тогава, когато активната мисъл е в пряк контакт с материалните обекти, намиращи се в четирите посоки на света. След контакта с формите, мисълта натрупва всякаква информация в чакрата манас. А информацията е знание, чрез което се храни нашето Его. Затова и Его-то ни при различни случаи е винаги различно.., и в такива ситуации при едни хора ще е по-раздуто.., при други не дотам… Както въздухът под налягане надува балона, така и частичното знание раздува Его-то.
Третата точка /фиг.2Д/ е мисълта на Брахман. Този Бог вече носи името... Вират.
Вират е самата точка и в неговото пространство /двете листенца/ има още 18 Звездни човека.
При нас, същият ментален Бог, представлява двуцветен лотос… или това е чакрата аджна. В центъра на тази чакра е коренът на мисълта. В двете листенца около този център пък се крият психичните енергии.

Ако сте обърнали внимание дотук Силата /Шакти/ образува само енергийни съзнателни центрове – тези на Шива, Пара Брахман, Вишну, Брахман /с неговия интелект и Аз/ и Вират. Все още нямаме материя. Преди тя да се създаде, друго интересно става в Пара Брахман. Ето го:                                                                             От рисунката се вижда как Силата излиза от Брахман и достига както до Шива, така и до Вишну. Получава се татвично движение в затворен кръг.., а центърът, откъдето тръгва това движение, е Брахман.
Не знам кога и след колко време.., но следваща рисунка говори сама по себе си за това, което става по нататък…                                                                         Брахман започва да се разделя!.. Както ДНК-структурата се разделя на две еднакви части, така и шестоъгълникът започва да се разделя на две.
След това Силата започва да образува отделните части във втория шестоъгълник по абсолютно същия начин, както в първия. След като Вират се роди и Силата завърши своето творчество в него.., чак тогава се получава ново деление в Пара Брахман.
Вижте го на рисунката:                                                                               Вече е ясно, че дотук Брахманите станаха общо четири.
Този цикъл на деление продължава дотогава, докато Брахманите не изпълнят цялото пространство в Пара Брахман. Ето как изглеждат отделните богове в своя завършен вид:                                                                                         Татвичната енергия се явява като обединително звено между различните пластове на съзнание. Тя никога не се губи. Силата, която е създадена от нея, присъства във всеки пласт /Бог/ по различен начин.
След като в Пара Брахман всички ментални богове се създадат /Вират/, едва тогава започва да се оформя структурата, чрез която ще се роди материалната Вселена.
Ето как изглежда това:                                                                           На фиг.1-Силата как отново се събира в точка.., от която ще се роди.., бъдещата материалната Вселена.
Фиг.2 изобразява очертаването на границите и раждането на самата Вселена.
На фиг.3 - неделимата връзка между Висшия Разум с всички богове в него, и Вселената, със своите 960млрд. галактики. Така този пласт /Бог/ става едно неделимо Цяло с материята!

В следващата рисунка представлява завършения вид на съзнателната „конструкция”, сътворена от татвите:                                                                                               Фиг.1 представлява завършената форма на трите основни Бога - Шива, Пара Брахман /със своите богове и материална Вселена/ и Вишну.
На фиг.2 съм изобразил същата съзнателна „конструкция”, само че погледната отгоре.

…Едно време Премъдрите са наричали цялата тази активна съзнателна „конструкция” с думата… КРЕШАК!!!
Крешакът никога не е статичен..., затова във фиг.2 основните три пласта ги разместих, защото исках да подчертая неговото движение. Както медузата се движи във водите на нашето Черно море, така и Крешакът се движи в океана на Съзнанието.

Ето.., това са споделяли Премъдрите, на хората, които са живеели около тях.., в онова далечно време!..
Това е знанието за Боговете!forum.tisitova.com/index.php                                                                          www.youtube.com/watch                                                                               www.youtube.com/watch  

Пара върховна Пашянти лъчезарна Мадхяма сюблимно фина Вайкхари акустична форма на БРАХМАН

 Всеки материален процес който е осъзнат от нас ние означаваме обличаме със съответните мисли и понятия т е с думи и звукове Всъщност ако ние не сме определили даден процес с думи той не съществува за нашето съзнание и за самите нас Едва когато го назовем ние осъзнаваме и различаваме дадено нещо Това е проява на силата Шакти да означава с думи различни обекти Всяка мисъл в своя зародиш е една спяща васана едно спящо желание Това е Бинду Когато васаната се прояви като мисъл това е Нада Когато мисълта загуби своята доминираща сила тя остава някакви впечатления които се превръщат в нови васани Това е Биджа Всяка мисъл от своя страна е съставена от думи Същият тристепенен трансформационен процес се отнася до отделните думи Всяка дума в своя не проявен вид е скрита дълбоко в съзнанието във вид на Бинду Когато изплува от своята латентна форма и се прояви тя изпълнява ролята на Нада Когато изпълни своето предназначение като играе определена роля в мисълта изречението тя става зародиш семе или Биджа от който възникват други думи И накрая всяка дума се състои от звукове Същият тристепенен трансформационен процес се отнася до отделните звукове Всеки звук съществува като идея в не проявена форма дълбоко в подсъзнанието и се нарича Бинду Когато възникне и бъде осъзнат се нарича Нада когато стане причина от него да възникнат други звукове той се превръща в Биджа.Има четири форми на проява на звука които са основни и всеобщо приети в Кундалини Йога Пара върховна Пашянти лъчезарна Мадхяма сюблимно фина Вайкхари акустична И разбира се да имаме предвид че когато говорим за звук трябва да разбираме проява на съзнание Звук не в смисъл физическото трептене а танматрата звук І ПАРА върховна форма на звук Това е най непроявената най слабо изявената форма на звук Тук идеята за звук съществува в спяща каузална форма Например ние знаем какво точно е звукът до но ако в момента не мислим за този звук той е в не проявена форма Думата стол също не е изявена ако ние не мислим за стол Едва когато думата завладее съзнанието едва тогава тя е в изявена форма Самите думи вече казахме са съставени от звуци А Б В и т н В санскритския език разбира се азбуката е различна но принципът е същият Всяка буква и нейният съответстващ звук произхождат от един първоначален звук Пранавата ОМ кара Самият ОМ също произхожда от едно неизявено или причинно състояние Това причинно състояние от което произлиза ОМ се нарича Пара Това е идеята за звук независимо какъв е той Тази идея когато не е проявена е най фичната проява на Съзнание Когато всички видове идеи за звук са сведени до тази спяща или неизявена форма тогава имаме Пара Шабда На практика това означава че втората сигнална система е напълно изключена няма никаква мисъл в ума на йогина В Нада Бинду Упанишада се казва Умът съществува до тогава докато има звук но след неговото на звука спиране настъпва състоянието Унмани тоест състояние на съзнанието отвъд умствено или над умствено На тази степен Чистото съзнание Брахман се е отъждествило със зародишната форма на идеята за звук и се нарича Шабда брахман Всички идеи мисли съществуват в своята зародишна форма В тази степен Кундалини и Шабда брахман са едно и също нещо Тук нейната сила или шакти се нарича дхвани Това е звуковата субстанция от която по късно ще се развият по грубите форми на елемента пространство акаша и останалите елементи В Шабда Брахман вече съществува една организираност но в латентна форма на бъдещият звук Тази организираност или Принцип на Актуализация на звука се нарича Камакала Върховният Бинду най висшата и концентрирана сила или шакти преди неговата проява като творческа сила съществува в една потенциална тройна организираност символично изобразявана като триъгълник в муладхара чакра Това са 1 Второстепенният Бинду обусловеното съзнание в своята концентрирана и не проявена форма 2 Нада енергетичната точка на звукова радиация от която ще произлязат различните звукови матрични форми 3 Биджа звуковите спецификационни точки които са се обособили от Нада ІІ ПАШЯНТИ лъчезарна Когато обстоятелствата са подходящи за проявата на васаните концентрираната енергия в Върховният Бинду избухва в едно ново създаващо творческо начало един първоначален звук обединяващ в себе си всички останали звуци Тази звукова сила шабда шакти се нарича Пранава Това е звукът Ом в неговата най първоначална форма която може да се чуе от йогина чиито нади са пречистени Пречистване на надите означава че по тях не текат енергиите на праните на себичните желания на идентификация със собствените мисли няма привързаност няма харесвам и не харесвам рага двеша и т н Какво представлява този звук Според множество съвременни интерпретации това е звук с много висока честота Трудно е да се докаже подобна теория Древните риши едва ли са имали технологията за да изчисляват броят на трептенията и едва ли са разделяли звукът на инфразвук и ултразвук Когато човек се намира в състояние на медитация тоест мислите са сведени до минимум и йогинът се намира в пълна тишина дори и да не е много напреднал той започва да чува вътрешният звук ОМ Каква е причината за да се чува такова бръмчене или пищене е въпрос на медицината и психологията да разгадаят тази тайна От моята личната опитност ми се струва че може да се направи едно сравнение с електрическия усилвател на някаква звукова уредба Нека си представим че имаме към нея включени тон колони и силата на усилвателя е доведена до крайност Ако се подаде някакъв сигнал към усилвателят то той ще бъде усилен многократно и ще се чуе от високоговорителите като силно звучаща музика например Ако обаче няма захранване с абсолютно никакъв сигнал тогава се чува едно бръмчене от тон колоните Това бръмчене или брум е добре известно на специалистите електротехници и то се дължи на факта че вътре в усилвателя въпреки че няма сигнал за усилване все пак има слаби токови напрежения които биват усилени многократно и предизвикват този шум Възможно е нещо подобно да става и в мозъкът на човек Мозъкът по принцип не може да бъде изключен в него винаги има някакви огнища на възбуда Тоест винаги човек може да чуе един вид бръмчене или брум на мозъка Когато има външни звуци е невъзможно да се чуе подобен звук от начинаещ йогин Но когато йогинът се намира в обстановка на пълна тишина тогава е възможно да се чуе това вътрешно бръмчене Причината поради която обикновеният човек който не трениран в йога не чува този вътрешен звук е много проста Този брум на мозъка звучи непрестанно защото мозъкът никога не се изключва Поради това ние сме свикнали до толкова с него че не го забелязваме Мозъкът се е научил да компенсира и коригира постоянното бръмчене и то не само че не ни прави впечатление но ние дори и не можем да го забележим Разбира се когато човек има високо кръвно или някакво болестно състояние това бръмчене на мозъкът е лесно забележимо и е добре известно на медицината Но ако човек е в съвършено здраве е необходимо да се концентрира и за забележи че този звук е винаги там вътре в съзнанието По подобен начин ние не можем да забележим сляпото петно в очите си Във всяко око почти в самият център има по едно сляпо петно с което не можем да виждаме Това е все едно да имаме постоянно пред очите си едно препятствие Ние до толкова сме свикнали с тези слепи петна в нашите очи че е нужна специална тренировка и упражнения за да можем да ги забележим тоест да осъзнаем тяхното съществуване Мозъкът се е научил да компенсира и въпреки че ние постоянно недовиждаме с очите си ние не сме в състояние да повярваме дори че подобен недостатък съществува По същият начин възможно е със специални упражнения и тренировка човек да се научи да чува вътрешният звук на мозъка си Онова което е интересно е че този звук може да мени своята чистота Може да чуваме звука с висок тон или с нисък тон Колкото по малко мисли има в ума колкото е по успокоен човек толкова е по висока честотата на този звук Това става като мерило за практикуващият Йогин Когато звукът който той чува е с ниска честота това означава че в него все още има много мисли звучащи в подсъзнанието му И обратно когато този звук е с висока честота това означава е в неговото подсъзнание има по малко активности Обикновено е лесно човек да забележи когато на повърхността на ума бушуват много мисли но когато те бушуват в подсъзнанието е много трудно да се забележи такава активност Но йогинът след като се научи да чува вътрешният звук този звук става като мерило за него Колкото по висока е честотата толкова по спокоен е умът В Нада Бинду упанишада се казва В началото този звук е като шумът на океана след това е като шум на буреносни облаци след това е като шум на Мриданга двоен тъпан като звук на Мардала или Бхери единичен тъпан на камбана на тромпет на Тала чинели на флейта на Вина на жужене на пчели Колкото по спокоен става умът толкова звукът става с по висока чистота докато изчезне напълно тоест Пранава се връща обратно в не проявеното Бинду Аз съм имал възможност с кратка тренировка да обуча множество хора на тази йогистка практика и без изключение всички ученици са успявали да чуят вътрешният звук Но мисля че дори и без пряк контакт с ученик е възможно да се усвои тази практика Упражнението което се препоръчва е Йони Мудра Когато този звук се проявява все повече и повече в него се обособяват трите фази или трите Биджа семе на А О и М На това ниво силата шакти звукът шабда и неговото означение Брахман са слети в едно и не се различават като отделни обекти отделни единици Много много много важно е да се запомни разбере практикува и да се почувства накрая в медитация следното твърдение Ом е едновременно обекта на означение означаващата дума и силата на съзнанието да дава означение на предмети и обекти Всички останали думи са знак на даден предмет или явление Думата маса не е масата С нея означаваме само предмета маса Има голяма разлика между предмета и думата която го означава Но при Ом не е така ОМ е едновременно и предмета и неговото означение Ом е Брахман и ом е означението на Брахман Това е споменато на много места в писанията включително и в Йога сутрите на Патанджали които ще разгледаме по късно ІІІ МАДХЯМА сюблимно фина Това е следващата трета степен на развитие на звука в по груба и материална форма Разбира се това е и следващата степен на обусловеност на съзнанието Тук Пранавата ОМ преминава от единна унифицирана звукова форма в едно диференциране и разделяне на множество отделни различни звукови форми Тези звукови форми са основните звукове Матрика от които се обособява азбуката на санскритския език Звукът на ОМ в своята втората степен на изява Пашянти се явява като Бинду тоест зародиш от който възниква диференцираното разнообразие на множеството отделни звукове Нада в третата степен Мадхяма Древните индийски граматици са създали на тази основа азбуката на санскритския език и са отишли до самата крайност като са създали букви за звукове които на практика не съществуват и не се употребяват във всекидневната реч Дългото Лр например е изкуствено въведено за симетрия и не се използва никъде другаде освен за съставянето на мантри Самите тези звукове стават Биджа тоест семе за следващото проявление на звукът в по грубите форми на звукосъчетания думи възприятия разсъждения и т н Матрика та тоест звуковата единица отделната буква е съставена от трите фундаментални части Биджа Нада и Бинду Биджа та това е специфичният звук на отделна буква който е пречистен и не е смесен с останали звукове Когато се медитира върху дадена Матрика Биджа посредством Нада става едно префиняване на звука и той стига своята каузална форма на Бинду Така се казва че Биджа винаги се съпровожда от Нада Бинду Например дългата гласна А Тя като чист звук може да бъде биджа тоест семе от което се образуват други звукове В същото време повтаряме мисленно звука А ние може да префиним този звук правим НАДА и посредством наблюдение да видим че той произлиза от късият звук А Късият звук А се явява като Бинду каузална причина за възникването на дългият звук А За да се обясни по добре произхода на буквите една от друга трябва да се познава граматиката на санскритски език и как се образуват буквите Например има някой основни гласни от които се образуват останалите гласни Съгласните пък се образуват като се сложи преграда на дъха Самите съгласни не могат да бъдат изречени без помощта на гласна Всички тези букви произлизат една от друга по познатият цикъл Биджа Нада Бинду За правилната медитация върху произхода на звуковете е абсолютно необходимо да се познава добре санскрит Тук по долу даваме само бегла представа за произхода на буквите една от друга по цикъла Биджа Нада Бинду Матрика Биджите или Шакти както още се наричат са 50 на брой толкова колкото са буквите на санскритската азбука и те се разде лят на две групи принципни и подчинени Принципните Биджи това са гласните Свара буквално тон звук Гласните притежават силата да активират съгласните Самите съгласни пък се използват за декорация на гласните и затова се наричат Вянджана буквално декорация украса И действително без помощта на гласна буква не е възможно да се изрече съгласна буква Това е важен принцип в санскритския език на който се обръща специално внимание от древните граматици Съгласните могат да бъдат изречени само когато до тях има гласна която да ги акти вира Това е вярно дори и в тяхната фина форма на проява като мисъл Ние не можем да си мислим за съгласна буква без при това да употребим гласна която да я активизира Тук трябва да отбележим че има доста разлика между българската граматика и санскритската където например звуковете Р и Л се смятат за гласни Самите принципни гласни са и се разделят на къси Храсва дълги Диргха и удължени Плута които се използват повече във ведите Три от тях са основни А И У и на тях съответствуват дългите А И У От основните гласни се образуват съставните гласни Е АЙ О АУ Има още две прости гласни които също имат дълга и къса форма Л и Р Към тези четиринадесет гласни се прибавят още две Анусвара буквално след гласна образува се от гласна като към нея се прибавя М накрая и устните се затварят напълно като М то става носово Например към А става АМ към О става ОМ и т н Висарга буквално емисия и се образува от гласна като към нея се прибавя накрая едно безгласно придихание Х Например към А става АХА към У става УХУ и т н Последните две се използват по скоро за благозвучие на речта Така броят на всички гласни са 16 Това са 16 Шакти или Матрика Или 16 форми на съзнание или 16 прояви на Кундалини Съгласните от своя страна се разделят на пет групи в зависимост от това къде точно са произведени 1 Гутурални Кантя произведени от допира на задната част на езика към най вътрешната част на небцето 2 Палатални Талавя възпроизведени от небцето 3 Церебрални Мурдханя възпроизведени от подгъване на езика към небцето 4 Дентални Дантя възпроизведени от зъбите 5 Лабиални Оштхя възпроизведени от устните Техният брой е 25 Има също четири полугласни Антахастха пет сибилант съскащи Ушман две от които практически не се използват И накрая последната съгласна ХА Теоретически броят на санскритските букви е 52 но на практика за писане и говорене се използват само 48 от тях Останалите се срещат много рядко или никога В кундалини Йога и в системата за чакрите се използват обикновенно 50 от буквите Най важните характеристики на Матрика Биджите са 1 Матрика Биджите съдържат в себе си трите гуни Бинду е проява на Сатва Нада на Раджас и Биджа на Тамас 2 Матрика Биджите могат да отидат отвъд трите гуни когато биват сведени до принципната идея за звук неизявения Ом кара 3 Матрика Биджите притежават трите сили на осъзнаване желание и действие 4 Матрика Биджите се състоят от Нада Бинду и Биджа 5 Матрика Биджите имат като съответствие петте форми на Деви божества на съответните пет елемента Брахма Вишну Рудра Иша Садашива Те ще бъдат обяснени по долу когато разглеждаме Чакрите 6 На Матрика Биджите съответствуват петте форми на жизнена и мотивационна енергия Прана Апана Самана Удана Вяна 7 Матрика Биджите са основата на четирите форми на знание 1 Духовно знание от най високото ниво на Бинду 2 Знание за Танматрите и Махабхутите 3 Свръхсетивно или интуитивно познание 4 Знание на нивото на сетивните органи Тези звуко форми не са безжизнени букви Те са от природата на съзнание и сила Варни те буквите са от А до Кша азбуката и те са Шива съзнание и Шакти сила Тези Варна са Брахман и те са вечни Канкаламалинитантра 1 1 Матрика е жива сила и е във формата на Мантра Камадхенутантра 10 12 Петдесет Матрика възникват от Нада в правилен ред Вишвасаратантра 1 4 Звукът КА е самата Кундалини Кундалини е във формата на 50 Шабда Матрика Гаятритантра 3 148 Кундалини е във формата на 50 звука тя е Нада и Бинду тя е от природата на съзнание тя е пракрити Гаятритантра 3 132 Петдесетте Матрика Шакти се наричат Джнана Мала герлянда или броеница на духовното знание Гаятритантра ВАЙКХАРИ акустична Това е последната най груба форма на звукът Шабда Този звук може да се чуе от ухото на обикновеният човек и той се разделя на пет групи 1 Групата на различните езици на говорното изразяване с думи на философско и духовно ниво на нивото на светските науки изкуство поезия песен със думи и обикновен всекидневен разговор 2 Звук от музикални инструменти или пеене без употреба на думи 3 Звукове произведени от животни 4 Звукове в природата 5 Изкуствено произведени звукове Едва накрая ще се върнем отново на определението за Шабда звук Всичките горни понятия които разгледахме като Нада биджа бинду прана и т н са вид Шабда При това Шабда е съзнание От това се вижда че Шабда е много комплексно и широко понятие и съвсем не подхожда да се преведе само с думата звук Подобно е положението с всички ключови понятия в индийската философия и затова е по добре да се заучат в тяхната санскритска форма.Преди да започнем с кратко описание на всяка чакра по отделно ще посочим някой общи неща за всички чакри ще обясним още някой важни основни понятия Но преди това мисля че е нужно да се спомена някой отклонения от кундалини йога които са широко разпространени и стават не само пречка в йога но в същност отклоняват и връщат йогинът в обратната посока В днешно време има много учители по Йога особено на запад които разпространяват някакъв вид мистична интерпретация на системата за Чакрите без да имат дори бегла представа за тяхното истинско значение и техният символизъм Не е правилно обаче да бъдат порицавани тъй като тази заблуда това погрешно тълкуване има своята дълга история и започва още от най древни времена Тайните тантрически практики които са предизвиквали учудване отвращение страх и суеверие в хората от всички времена е трябвало да бъдат скривани и да не бъдат показвани направо на обикновеният човек В тантра например често се е използвал метода на директна противопоставяне с проблема Ако човек изпитва някаква фобия например страх от насекоми на него може да му се препоръча да ги държи в ръцете си След като той изпита многократно директен контакт с насекомите той ще може да види причините за своите страхове и да се освободи от тях В Тантра има разработени 64 тайни практики които целят човек да се срещне директно със абсолютно всички видове фобии изкривени вярвания наложени от обществото психически разстройства а също така цялата гама от привързаност които обикновено човек развива в живота си Някой от тях целят предизвикване на отвращение други на халюцинации трети на страх четвърти на любов и привързаност и т н Когато йогинът успее да ги преодолее тоест да не се влияе от тях нито да изпитва отвращение нито пък да изпитва желание за да ги притежава тогава той като че ли израства над тях освобождава се от тяхното влияние За съжаление обаче по често на тези практики се е гледало от мистичната страна като вид магьосничество вид религия Обръщало се е внимание на халюцинациите като на средство да се контактува с отвъдният свят начин да се правят магии и т н От друга страна в продължение на хиляди години за тях се е говорило по символичен начин Символът е помагал да се запомни по лесно смисъла и значението на техниката Самото знание което тези практики разкриват е също обект на символизъм Не защото трябва да се пази в тайна Тук причината е съвсем друга Това знание просто не може да бъде предадено с обикновени езикови средства Това е знанието за Абсолюта знание което не може да бъде описано или предадено с думи Така отново се е наложило да се употребяват символи След като дадена практика бъде усвоена и правилно приложена се разбира нейното истинско значение постига се целта и символът се саморазкрива на ученика Когато със зараждането на масовизираната теософия на запад от Блаватска започва едно свободно разпространение на тайните знания на изтока преди нея индуските философски идеи са били достъпни само за високо ерудирано малцинство от хората на запад заедно с това разпространение започва и една масова заблуда и погрешни тълкования в днешно време Всичките символи всички състояния на халюцинация които се използват в тантра стават обект на неправилно тълкуване и злоупотреба Блаватска и нейните съидейници откриват един нов вид бизнес на запад бизнеса на масовия спиритуализъм от който се трупат огромни печалби на основата на принципа по малко но от много хора Разбира се тези големи печалби донасят със себе си и борба за влияние борба за последователи За да могат да привлекат повече и повече последователи на своя страна тези пионери в масовото разпространение на спиритуализма се подават на изкушението да залъгват с фантазии и свръхестествени факти своите ученици Започва едно съревнование между учителите кой колко чудеса може да прави Това разбира се има бързи резултати привлича много хора които се обособяват в разни секти и т н Но резултатите са нетрайни хората насочват вниманието и усилията си в погрешна посока и рано или късно се разочароват В края на своята кариера Блаватска с горчивина признава че нищо не нанася по тежки поражения на чистотата и духовната извисеност тези философски системи от скриването изопачаването погрешното интерпретиране на истината и особено украсяването им със свръхестествени чудесии За съжаление тя след като отваря един път кутията на Пандора и дава път на масовия мистицизъм връщане назад няма След Блаватска по света се ширят безброй гуру които вършат какви ли не чудеса и привличат лековерни последователи Този масов бизнес на духовна основа отново се засилва през 60 те години когато хипитата нахлуват в Индия Поощрявани от небезизвестни гуровци например Махараши Махеш Йоги чийто прякорът е бил Махараши Хашиш Йоги който открива известния фестивал в Уъдстоук в САЩ те преоткриват някой от тайните практики на тантризма за използването на различни опиати Тук ще се отклоним за малко за да кажем няколко думи за използването на опиати Тантрическите учители от древни времена са знаели че ако се даде някакъв опиат на ученика когато той е готов психически това може да му помогне да се освободи от някакъв умствен проблем или разстройство Някой древни тантрически школи са използвали различни химически вещества да сведат движенията на ума до минимум да спрат идентификациите на чистото съзнание с васаните с желанията да помогнат по този начин на ученика по бързо да отхвърли илюзиите за собственото си аз ахамкара да надрасне илюзиите си и пристрастяванията си В същност вземането на наркотични вещества за постигане на вътрешен мир и промяна на начина на мислене е било използвано от всички древни народи и примитивни и племена Тези факти не са убягнали от модерната западна психология През 60 години използването LSD е редовна практика в модерното психиатрично лечение На пациента давали известна доза LSD а след това разговаряли и обсъждали личните му проблеми Например пристрастяване към алкохол По време на разговора тъй като умът на пациента е напълно отпуснат той като че ли успява да види собствената си грешка да стане по обективен спрямо себе си и дори само се една единствена визитация пациента е успявал да се освободи от вредният навик Докато ако е трябвало да се посещава обикновена визитация при психоаналитик са били нужни месеци и дълги часове разговор с лекаря за да се получат същите резултати Тъй като резултатите не винаги били налице и главно заради създалото се негативно отношение към използването на наркотици поради опасностите свързани с появата на съответната наркотична зависимост и пристрастяването към тях тази практика е била забранена в началото на 70 години в САЩ и другите западни страни Едва напоследък се препоръчва да се поднови този вид практика но има голяма съпротива от мнозинството от медицинските лица за да не се злоупотребява от лекаря с пациента който е в изключително деликатна позиция лесно се подвежда във всяка посока и т н Както и да е когато хипитата през 60 години нахлуват в Индия и се срещат с безбройните Садху пушат Ганджи марихуана с тях и започват да употребяват различни наркотици за да изпитат духовно издигане Болшинството от тях не познават изобщо ученията на йога и веданта Те са насърчавани от неуките си учители да практикуват като наблюдават своите халюцинации Тези видения които те получават в следствие на наркотиците стават предмет на техните духовни търсения Колкото повече видения и халюцинации те имат толкова повече те се смятат за напреднали Същите тези състояния могат разбира се да се получат и в следствие дълга практика на Хатха Йога техниките но само след дългогодишна практика на азаните и пранаяма Хипитата намерели лесният път започват да тълкуват тези състояние и техните индийски Гуровци ги насърчават в това по начин който е характерен за теософското общество на Блаватска Например след вземането на наркотици промяната на цветовете ореола около различните предмети и т н те обясняват като развита способност да се наблюдавало аурата В зависимост от интензивността на излъчването пък можело да се определи какво е здравословното състояние и т н Те се обучават да виждат различните чакри губят часове в наблюдение на тези видения и се стремят да ги интерпретират В днешно време последователите на Ню Ейдж се явява едно продължение на хипитата от 60 те години Всички те водят безсмислени спорове за това къде точно и какъв цвят има дадена Чакра или Нади какво става като се събуди дадена чакра какви видения човек има как може да се предскаже бъдещето как могат да се придвижват с помощта на ума предмети и т н Много от тези учители си приписват свръхестествени способности и много хора наивно им вярват Най добрият пример за това е Юри Гелер който става милионер благодарение на способността си да извива лъжици само с помощта на ума На запад особено има голямо число хора сред тях и такива супер звезди като Майкъл Джаксън които вярват на господин Гелер и неговите трикове да спира часовници да извива лъжици да променя посоката на компаса т н Пишат се дебели томове литература и се издават в голям тираж защото има добър прием сред читателите Самите читатели търсят тези неща четат и вярват в тях така както четат и приемат новините и сензациите в медиите Този глад за мистичното и свръхестественото се подхранва от нови и нови вълни от гуровци от Индия които разпространяват лесният начин за духовен напредък Какво е правилното отношение към тези чудесии и свръхестествени явления Има две възможности те или са истина или са заблуда Но дори и да приемем че такива твърдения са истина те не са и не трябва да стават обект на Лая йога или на какъвто и да е вид йога Целта на йога не е да се занимава с чудеса Ако са истина те вече са обект на изследване от частните науки и рано или късно техният механизъм ще бъде разгадан Кундалини Йога както всички останали видове йога има за цел постигане на знание за Брахман същинският АЗ Абсолютната Реалност Това е Чистото Съзнание което не може да бъде обект на познание То е онова което познава то е принципа на познание Така както клещите могат да хванат всичко но не могат да хванат самите себе си по същият начин Брахман може да познае всичко но не може да познае сам себе си Всичко което йогинът вижда осезава чувства и т н дори тези свръхестествени явления всичко това принадлежи на света на Мая на илюзорният свят на двойките противоположности Затова всичко което виждаме усещаме възприемаме със сетивата или по интуиция принадлежи на светът на двойките противоположности С Йога се изследва не Онова което се вижда С йога се изследва Онова СЪС което се вижда Дори тези неща които виждаме в състояние на самадхи не са нищо друго освен комбинация на фините елементи танматрите И следователно всичко което виждаме може да стане обект на изследване на частните науки Но то не трябва да бъде предмет на Йога Някой казват че виждат Буда или Кришна или Христос различните чакри астралното тяло и т н и т н всички тези видения нямат нищо общо с истинската духовност Те са сбор от фините елементи игра на ума Онова с което виждаме тези неща съзнанието то е което трябва да стане обект на изследване и духовност С това предисловие което е абсолютно необходимо за правилно разбиране на чакрите за да се различи от широкоразпространените интерпретации споменати по горе нека да преминем към тяхното обяснение Тук ще се спрем на седемте основни чакри въпреки че броят на чакрите споменати в писанията е по голям Самото описание на Чакрите ще бъде съвсем схематично и бегло тъй като това не е предмет на тази книга Тук даваме само ключа за тълкуване и разбиране на чакра системата за подробното им описание и начин за практикуване читателят не трябва да ползва дадения тук материал а да се насочи към специализирана в това отношение литература и да намери учител И още нещо в допълнение Кундалини йога не е йога с която да се гледа аурата наблюдават цветовете на чакрите и т н Теоретически това е сериозно изучаване на санскритски език изучаване на символизма изучаване на философията Практическата страна на Кундалини йога е изключително сложна и не трябва да се пристъпва към нея без опитен учител Употребата на специални дихателни упражнения на азани мудри и бандхи както и употребата на наркотични вещества не трябва да се прави без учител Най важният принцип при обяснение на Чакрите е да се има предвид че те са степени на съзнанието което преминава от обусловено към необусловено и обратно С тази основна мисъл трябва да се четат всички обяснения по нататък Първо ще изброим някой характеристики които са общи за всички чакри Във всяка чакра има споменати по две главни господствуващи божества мъжко и женско Мъжкото божество това е пасивният елемент в чакрата То е представител на степента на пречистване на съзнанието което йогинът може да достигне на нивото на тази чакра Онази степен на изпразване на съзнанието до което може да достигне йогинът в медитация Във всяка чакра йогинът може да постигне различна степен на пречистване или изпразване на обусловеното съзнание от различни мисловни вибрации Това е мъжкото божество То служи като екран върху който може да се прожектира филма на външния свят от индриите сетивата Колкото по бял и чист е екранът толкова по точно може да се прожектира филма Ако екранът е замърсен или върху него има някакви фигури то при прожекция върху такъв екран ще бъде трудно да се различи и разбере каква е точно картината По същият начин от тази степен на пречистване на съзнанието се създава дистанция между феноменалният свят и идеята за Брахман Молим читателите да забележат разликата Става въпрос не за Брахман а идеята която йогинът има за Брахман Това е Мъжкото божество само едно приближение към Чистото Съзнание От това ниво на съзнание йогинът може да наблюдава безпристрастно без да се идентифицира без да осъжда без да създава концепции без да разделя и умножава двойките противоположности Женското божество е активният елемент в чакрата Това е онази степен на освобождение на съзнанието което йогинът е постигнал и с което той мисли действа възприема Това е представител на Шакти силата на съзнанието да означава с думи различни неща от недиференцираната Реалност Шакти е проява на Кундалини тоест на обусловеното съзнание На всяка чакра съответства определена обусловеност на съзнанието с което йогинът се идентифицира и не може да различи феноменалният свят на двойките противоположности от Брахман Това е тоталната сума от идентификации онези позиции от които йогинът взема решение различава действува и т н Всички негови преднамерени действия биват контролирани от Шакти в тази чакра Това е обусловеното съзнание на йогинът успял да издигне Кундалини до съответната чакра. Принцип за Финото и Грубото. Съгласно този принцип татвите са подредени по степен на тяхната грубост и възможност да проникват Редът е следният Най виното и най всепроникващото това е Атман По груби и по малко проникващи от него са както следва Авякта това е непроявеното тоест васаните спящите тенденции Будхи интлектът Ахамкара егоистичният принцип Манас чувственият ум фините елементи Танматрата Шабда идеята за звук Танматрата Спарша идеята за допир Танматрата Рупа идеята за форма и цвят Танматрата Раса идеята за вкус Танматрата Гандха идеята за мирис грубите елементи Акаша пространство Ваю въздух Агни огън Апас вода Притхви земя Джнана индриите осезателните органи Шротра уши и слух Твак кожа и допир Чакшу очи и зрение Джихва език и вкусово осезание Гхрана нос и обоняние Карма индриите органите за действие Вак език за говор реч Пани ръце Пада крака Упастха органи за възпроизвеждане Паю анус и органи за отделяне на урина Съгласно този принцип има две условия 1 Първо условие От по финото произлиза по грубото Общите правила са От сатвичната част на петте танматри фините елементи се обособява антакарана вътрешния инструмент чита памет ахамкара егоистичния принцип манас ума емоции чувства будхи интелект дискриминиране От раджастичната част на петте танматри се обособяват петте прани прана апана вияна удана самана От сатвичната част на всяка танматра се обособява нейната съответствуваща жнана индрия осезателен орган От раджастичната част на всяка танматра се обособява нейната съответствуваща карма индрия орган на действие От тамастичната част на всяка танматра се обособява всяка следваща по груба От Тамастичната част на Шабда се обособява Спарша От Тамастичната част на Спарша се обособява Рупа От Тамастичната част на Рупа се обособява Раса От Тамастичната част на Раса се обособява Гандха 2 Второ условие По грубото ТРЯБВА се контролира с по финото На практика се вземат под внимание само трите главни тялото умът и интелектът кая манас и будхи Това означава че тялото трябва да се контролира от манас тоест ума Ума манас трябва да се контролира от Будхи интелекта Много често обаче става обратното Разумът и ума служат на тялото и сетивата Сетивните удоволствия са тези които са водещите в нашите мотиви и нашите действия Разумното остава на заден план за сметка на дребни сетивни удоволствия Човек попада под контрола на собствените си сетива Умът и разумът започват да служат за тяхното задоволяване В Катха Упанишада  

УЧЕНИЕТО ЗА ДИШАНЕТО И ФИЛОСОФИЯТА НА ТАТВИТЕ



Татвите: Те са петте разновидности на константата време. Константата време е статична. Тя е като безбрежен океан, но вълните в този океан винаги са динамични. Именно тези вълни представляват татвите. Когато Бог въздейства върху праматерията, тя се трансформира в пет различни състояния /както вълните в океана/, всяко от което има специфично трептене и изпълнява определена функция. Първото стъпало от развитието на Пара Брахман е Акаша татва, след което идват Ваю, Теджас, Апас и Притхви. Тези пет татви представляват основните енергии-вълни които действат както в галактиките така и в човешкото тяло. Когато говоря за татвите, трябва да се разбира, основните енергии които са в основата на феноменалното ни съществуване на абсолютно всички нива.
1. Акаша поражда звука, също така предоставя пространство за определена енергийна субстанция. Може да се каже, че именно Акаша е причината за така наречените Време-Пространство-Причинност.
2. Ваю поражда допира, още и осезанието.Трептенията на този етер са със сферична форма, а цветът който излъчва е син.
3. Теджас поражда цветовете. Трептенията на този етер са със триъгълна форма, цветът които излъчва е червен.
4. Апас поражда вкуса.Той е бял на цвят и трептенията му са със форма на полумесец.
5. Притхви поражда мириса. Формата на този етер е квадратна, а цвета и е жълт.
Общото за тези пет енергии-вълни /татви/ е терминът етер. Всъщност цялата материална Вселена е изградена от петте енергии, които са произлезли от най-финия елемент, това е етера. От етера произлизат елементите въздух, огън, вода и земя. Когато се говори за петте татви /енергии-вълни/, всъщност става въпрос за петте етера, които в своя еволют се развиват в елементите познати като земя, вода, огън, въздух, етер. Човешкото тяло също е изградено от тези пет елемента /енергии/.
Елементът земя е идентичен с етера Притхви. Но този етер не означава само грубата физическа материя. Всичко, което е съставено на Земята под формата на грубо вещество е в състояние на етера Притхви. По същия начин всичко което е в течно състояние е под формата на етера Апас, и т.н. Най-важното според мен е, че самите пет етера, въздействат за създаването на атома и веществото. Татвите означават вибрацията на сцеплението.
Именно вибрацията на сцеплението е тази която поддържа реда в кристалната решетка на дадена молекула. Ако я няма тази вибрация, няма да има и вещество. Когато говорим за петте етера на атомистично ниво, терминът за това е Ефирна материя или “ефирно тяло”. В молекулата на даден етер, съставен от осем атома, четири са на основния етер, а останалите на другите четири етера. В цялото, недоуловимите енергии съществуват на четири нива. По-висшите от тях се различават от по-нисшите по това, че имат по-висока честота на трептене. Тези четири нива са:
1. Физиологично – прана.
2. Ментално - Манас.
3. Психично - Виджняна.
4. Духовно - Ананда.
Ефирната материя намира израз и в човека. Ефирното тяло се намира на около 12 см. от кожата на човек, като го обгръща цялото. Именно това ефирно тяло подържа всички функции /моторни и сензорни/ в идеален синхрон. Коя е причината за възникване на това ефирно тяло? Причината е прана. Но има нещо по-важно и това е, че в ефирното тяло се съдържат всички останали състояния на висшите татви /енергии/. Или това са :
1. Прана, жизнена материя с център Слънцето.
2. Манас, ментална материя с център Вират.
3. Виджняна, психична материя с център Брахман.
4. Ананда, духовна материя с център Пара Брахман.
Всяко от тях е положително спрямо по-нисшите и е породено от съчетанието на позитивната и негативната фаза на по-висшето.Тези центрове, както и центровете на други планети, възникват преди дори те да се появят в материалната сфера. С появата на Слънцето пред Вират възникват две състояния на материята – позитива и негативна. Вират е Космическата мисъл и всички планети заедно с обитателите им представляват определен стадий от развитието му. Животът на Земята възниква на базата от информацията която се съдържа в менталния Бог наречен Вират. Планетите, звездите и фазите на луната са отпечатъци на менталния Бог така, както живите организми на Земята са отпечатъци на Слънцето. Слънчевата Прана която създава биологичните организми на нашата планета се подготвя по време на нощта на Манвантара. По същия начин психичната материя е свързана с дните и нощите на Брахман, а духовната материя с тези на Пара Брахман. Така става ясно, че процесът на сътворението на всички нива на битието се извършва от петте татви /енергии-вълни/ в двата им аспекта – позитивен и негативен. Енергиите обхващат абсолютно всичко което съществува във Вселената. Енергията Акаша е най-важната от всички енергии. Тя предхожда и следва всяка промяна на състоянието в различни сфери на живота. В нея се намират всички форми в потенциално развитие. Еволюцията на енергиите винаги е част от развитието на определена материална форма.
Когато настъпи денят на Пара Брахман това означава сътворение и първия еволют е на енергията Акаша, която предоставя пространство за някакъв вид енергийно движение. Веднага след това движение се появяват и другите енергии.
Това е първото ниво познато като духовен център Пара Брахман, а енергиите са атмосферата на този принцип. След като се оформи тази духовна атмосфера по-далечните, “по-студени” енергии влияят върху “по-горещите”. Тези равни по сила трептения с противоположна посока взаимно се неутрализират. Така се поражда и втория център на психичната материя наречен Брахман.
По същия начин от този психичен център започва преобразуването на психичните енергии, но те вече са с различна вълнова честота. Първият продукт от това преобразуване е енергията Акаша и от нея се преобразуват останалите четири енергии. По абсолютно същия принцип се създава и центърът на менталната материя наречен Вират. В този център съществуват всички идеи, мисли, концепции и мисловни представи за предстоящата Вселена, която трябва да се роди за да се завърши пълния цикъл на органичната материя. След като се създаде атмосферата на този ментален център по същия начин се образува центъра Слънце, който от своя страна създава атмосфера наречена Прана.
Индийците имат определение за един “слънчев атом” - Трути. Според ведантистите /както и много други учени/, те твърдят, че този слънчев атом е в основата на жизненият принцип, който активира веществото и се преобразува в материя. Може да се каже, че Прана е жизнения принцип, който ръководи, създава, подържа и унищожава материята. В човек, тази енергия наречена Прана, се движи чрез кръвния и нервен ток в нашите тела, а центъра и е в човешкото сърце.
УЧЕНИЕТО ЗА ДИШАНЕТО И ФИЛОСОФИЯТА НА ТАТВИТЕ Настоящият трактат, както и всички останали Тантри , е представен под формата на диалог между бог Шива и неговата съпруга Парвати , наричани още Ишвара и Деви , или Шакти . Ако се съди структурата на съчинението, то явно не е написано от Шива, предполагаемият автор на Шивагама . Първо, изглежда, че голям брой стихове принадлежат на различни автори, а неизвестен за нас компилатор ги е оформил в настоящия трактат. И второ, на едно място авторът отбелязва, че ще опише някои практики така, както ги е видял в Шивагама , или "Учението на Шива" . Освен това в края на един ръкопис се споменава, че книгата включва осма глава от Шивагама .
В Кена Упанишада бележитият коментатор Шанкарачаря тълкува Ума Химавати (друго име на Парвати ) като Брахма Видя , Божественото Учение или Теософия. В неговото произведение Богинята приема образа на учител, ето защо тя може да се приеме като персонификация на Теософията. В този случай, обаче, това обяснение едва ли е приложимо. Тук Шива и Парвати представляват положителния и отрицателния аспект. Те най-добре познават собственото си творение. Богът (положителният аспект), който обяснява на Шакти (отрицателния аспект) различните начини, по които невидимите сили на природата оставят своя отпечатък върху материалните нива, може би символизира безпределното влияние на идеите и живите същества върху Шакти (пасивната материя, Раи ).
Богинята каза:
136. Велики господарю! Бог на боговете! В твоето съзнание се намира великата тайна, която носи спасение на света; кажи ми всичко за нея.
Богът каза:
137. Няма бог, който е над тайното знание за диханието; този Йоги, който се е посветил на учението за дъха, е най-висш Йоги.
138. Сътворението произлиза от Татвите ; Татвата изчезва в Татва ; петте Татви съставляват обектите на висшето познание; над петте Татви е Лишеният от форма .
139. Притхви , Апас , Теджас , Ваю и Акаша са петте Татви ; всичко е съставено от петте Татви . Почитан е този, който знае това.
[Въвеждащите лекции са опит да се обяси как всичко - всеки възможен феномен на душата, съзнанието, Прана и видимата материя, е съставено от Татвите .]
140. Татвите са еднакви във всички същества на всички светове; от Земята до Сатялока , различна е само системата от Нади .
[Нервната система е различна във всички Локи . Многократно беше обяснено, че татвичните лъчи, разпространяващи се от всяка точка във всички посоки, пораждат безброй Трути , които са миниатюрни изображения на космоса. Лесно ще разберем, че те се намират в различни равнини, които са с нееднакъв наклон спрямо слънчевата ос, и се намират на различно разстояние от Слънцето. Отдалечеността на нашата планета от него е точно определена и живота на нея е така устроен, че лунните и слънчевите потоци на живота да въздействат с еднаква сила върху организма, който трябва да се поддържа. Татвите също трябва да бъдат балансирани. Може да съществуват и други сфери на живот, където енергията на двата потока и на Татвите може да е по-голяма или по-малка от тази на Земята. Тази разлика ще доведе и до различия в разположението на системата от Нади , както и на тяхната форма.
Това се наблюдава дори на Земята. Различните животни и растения имат различна форма. Това се дължи единствено на отделните Трути в различните равнини, които са с нееднакъв наклон спрямо оста на Слънцето.
Тъй като в процеса на еволюцията нуждите на разума се променят, различните Пранамая Коша изменят своите нива и по този начин са се трансформирали на земята, според окултната теория за еволюцията.]
141. Отляво и отдясно са петте нива [на Татвите ]. Знанието за Татвите има осем стъпала. Слушай, о прекрасна. Сега ще ги разкрия пред теб.
142. Първото е броят на Татвите ; второто е сливането на дъха; третото се състои в знаците на диханието; четвъртото е разположението на Татвите ;
143. Петото е цветът на Татвите ; шестото е Прана ; седмото е техният вкус; осмото е начинът им на трептене.
144. Чуй троичната Прана - Вишуват , активността [Слънцето], пасивността [Луната], в тези две форми [ активността е Чхара , двигателят, а пасивността е Ачхара или Стхира , получаващият движението ] . О, богиньо с лице като лотус, над дъха не съществува нищо.
145. Когато с течение на времето се появи способността да виждаш, той трябва да се съзре с много усилия. Йогите действат, за да излъжат времето.
[Йогите действат, за да излъжат времето - времето е редът, по който различните татвични фази трябва да се появят в живия организъм. При човека тази последователност се управлява от миналата Карма . Чрез енергията на предходната Карма човешкото тяло преминава през различни състояния на възприемане и в зависимост от възприемателната способност татвичното въздействие на времето - слънчевата Прана , причинява различни радости и скърби.
Практикуващият Йога управлява татвичните промени в тялото си и така мами времето. Ако той изхвърли бацила на болестта от организма си, той става неуязвим за каквито и да било епидемии.]
146. Нека човек запуши ушите си с палци, ноздрите си със средните си пръсти, устата с кутретата и безименните, очите си с останалите пръсти.
147. В това положение петте Татви постепенно се разпознават като жълто, бяло, червено, синьо и пъстро без никаква друга Упадхи [разлика].
148. Гледайки в огледало нека дъхът падне върху него; така мъдрите разбират разликата между Татвите според техните форми.
149. Квадратна, като полумесец, триъгълна, сферична и точковидна е съответно формата на петте Татви .
150. По този начин първата, Притхви , тече по средата; втората, Апас , тече надолу; третата, Агни , тече нагоре; четвъртата, Ваю , тече под остър ъгъл, Акаша тече между всеки две.
151. Апас Татва е бяла; Притхви е жълта; Агни е червена; Ваю е небесно синя; Акаша засенчва всички останали цветове.
152. Най-напред от всички тече Ваю Татва ; втора е Теджас ; трета е Притхви ; четвърта - Апас .
153. Между двете рамена се намира Агни ; в подножието на пъпа - Ваю ; в колената - Апас ; в стъпалата - Притхви ; в главата - Акаша .
154. Притхви Татва е сладка; Апас е тръпчива; Теджас е лютива; Ваю е кисела; Акаша е горчива.
155. Ваю тече с ширина осем пръста; Агни четири; Притхви дванадесет; Апас шестнадесет.
156. Движението нагоре води към смърт; надолу - към спокойствие; това под остър ъгъл - към безпокойство; средното - към издръжливост; Акаша е присъща на всички.
157. Когато тече Притхви , се извършват дела, които трябва да имат траен ефект; при Апас - преходни действия; при Теджас - груби действия; при Ваю - убиване, и т.н.
158. При Акаша не трябва да се върши нищо друго, освен упражняване на Йога ; всички останали действия няма да имат желания успех.
159. По време на Притхви и Апас се постига успех; при Теджас има смърт; при Ваю - намаляване. Според философите на Татвите , Акаша е напълно безполезна.
160. По време на Притхви доходите закъсняват; по време на Апас идват мигновено; при Теджас и Ваю загубите са явни; Акаша е абсолютно безполезна.
161. Притхви Татва е жълта, движи се бавно и по средата, потокът й стига до края на гръдната кост, има нисък звук, притежава слаба топлина. Тя носи успех на дела, чието действие се очаква да е трайно.
162. Апас Татва е бяла, движението й е бързо, в посока надолу, потокът й стига шестнадесет пръста надолу [до пъпа], има нисък звук и е хладна. Носи успех на благотворни действия.
163. Теджас Татва е червена, движи се със завихряния ( Авартагах ), в посока надолу, потокът й стига четири пръста надолу [до края на брадичката] и има много висока температура. Тя поражда груби действия [действия, които разпалват страстите].
164. Ваю Татва е небесно синя, движи се под остър ъгъл, потокът й стига осем пръста надолу, а температурата й е висока или ниска. Носи успех на преходни дела.
165. Акаша Татва е общата повърхност на всички и засенчва качествата на всяка от тях. Тя дарява Йога на Йогите.
166. Жълта, квадратна, сладка и движеща се по средата, даряваща радост е Притхви Татва , която тече дванадесет пръста надолу.
167. Бяла, като полумесец, тръпчива, движеща се надолу, принасяща полза е Апас Татва , чиито поток е шестнадесет пръста.
168. Синя, сферична, кисела, движеща се под остър ъгъл, източникът на движение е Ваю Татва , чиито поток е осем пръста.
169. Затъмняваща всички цветове, с формата на ухото, горчива на вкус, движеща се навсякъде е даряващата Мокша Акаша Татва , която не допринася полза в земните дела.
170. Притхви и Апас са благоприятни Татви , Теджас е умерена във въздействието си, Акаша и Ваю са неблагоприятни и причиняват вреда и смърт на човечеството.
171. Апас Татва е на изток, Притхви - на запад, Ваю - на север, Теджас - на юг, Акаша - в средата.
172. Когато Притхви и Апас са във фазата на Луната, а Агни е в Слънцето, тогава действително има успех съответно в грубите и в мирните действия.
173. Притхви носи богатство през деня, а Апас през нощта; в Теджас има смърт; във Ваю - намаляване; Акаша понякога изгаря.
174. За приспособяване към живота, за успех, за доходи, за обработване [или според друг прочит - за наслада и израстване], за натрупване на богатство, за разбиране смисъла на Мантрите , за въпроси относно битка, за заминаване и пристигане,
175. има полза периодът на Апас Татва ; по време на Притхви благоприятен е престоя независимо от мястото; чрез Ваю те стигат другаде; Акаша и Теджас причиняват загуба и смърт.
176. В Притхви се появява мисълта за корените ( Мула ), в Апас и Ваю - за живите същества; в Теджас се появява мисълта за минералите; в Акаша има празнина.
177. В Притхви човек си мисли за [буквално "има" ] същества с много крака; в Апас и Ваю за двуноги; в Теджас за четириноги; в Акаша за съществата без крака.
178. Установено е, че Марс е Теджас , Слънцето е Притхви , Сатурн е Апас и Раху е Ваю в дясната Нади .
179. Луната е Апас , Юпитер - Притхви , Меркурий е Ваю и Венера е Теджас в лявата Нади ; за всички действия.
[Изглежда, че татвичната стойност на планетите, описана в тези редове, се поддържа от малцина. Мнението на автора, което е и мнението на великия астролог Варахамихира, е изразено в стих 180.]
180. Юпитер е Притхви ; Луната и Венера са Апас ; Слънцето и Марс са Теджас ; Дракон, Кету и Сатурн са Ваю ; Меркурий е Акаша .
181. По време на Притхви задвай въпроси за земните дела [корени, Мула ]; по време на Апас - за живота; по време на Теджас - за минерали; по време на Акаша не питай за нищо.
182. Когато дъхът напуска Слънцето и Луната и навлиза в Раху , знай, че тя [Прана] е в движение и търси друго място.
183. Наслада, растеж, обич, игривост, успех, смях в Притхви и Апас ; липса на енергия за функциониране на органите, треска, треперене, напускане на родината в Теджас и Ваю .
184. Загуба на жизнена субстанция и смърт в Акаша - дванадесет са фазите на Луната [т.е. формите и пр., които приема негативната материя]; мъдрите винаги трябва да постигат познанието си с болка.
[Тези дванадесет неща са фазите на Луната. Тук тя олицетворява енергията, която храни имената и формите. Тази сила, Раи , в зависимост от татвичните трансформации се проявява в дванадесет различни форми.
( тук не става дума за дневния поток на лявата Нади)
185. Трябва да се каже, че Татвите , Притхви и пр. са могъщи на изток, на запад, на юг и на север.
186. Прекрасна, трябва да се знае, че тялото е съставено от петте Махабхути - Притхви , Апас , Теджас , Ваю и Акаша .
187. Костите, мускулите, кожата, Нади и косата - това е петорната Притхви , както е описана в Брахмавидя [божествената наука].
188. Мъжкото семе, женските клетки, мазнините, урината и слюнката - това е петорният Апас , както е описан от божественото учение.
189. Гладът, жаждата, сънят, светлината, унесът - това е петорният Агни , както е описан в божественото учение.
190. Отделянето, ходенето, мирисането, свиването и надуването - това е петорният Ваю , както е описан от божественото учение.
191. Желанието да имаш, желанието да отблъскваш, срамът, страхът и разсеяността - това е петорната Акаша според описанието на божественото учение.
192. Притхви има пет свойства, Апас - четири, Теджас - три, Ваю - две, Акаша - едно. Това е част от татвичното познание.
193. Притхви продължава петдесет Пали ; Апас - четиридесет Пали ; Теджас - тридесет; Ваю - двадесет; Акаша - десет.
194. В Притхви доходите се забавят; в Апас идват на момента; във Ваю те са много малки; в Агни изчезва дори това, което ти принадлежи.
195. [Лунните домове] Дхаништха [1], Рохини [2], Джйештха [3], Анарадха [4], Шварана [5], Абхиджит [6] и Утарашадха [7] - те съставляват Притхви Татва .
196. Бхарани [1], Критика [2], Пушя [3], Магха [4], Пурвапхалгуни [5], Пурвабхадрапада [6] и Свати [7] - те съставляват Теджас Татва .
197. Пурвашадха [1], Ашлеша [2], Мула [3], Ардра [4], Ревати [5], Утарабхадрапада [6] и Шатабхишадж [7] - те съставляват Апас Татва , любима.
198. Вишакха [1], Утарапхалгуни [2], Хаста [3], Читра [4], Пунарвасу [5], Ашвини [6] и Мригаширша [7] - тези съставляват Ваю Татва .
199. За каквото и добро или лошо да пита пратеникът, ако той е застанал в посока на тази Нади , която тече в момента, желанието му няма да се сбъдне. Ако е застанал срещу почиващата Нади , резултатът ще е обратен.
200. Дори когато Нади е пълна, но Татвата не е благоприятна, не може да се постигне успех. Слънцето или Луната носят успех само в съчетание с благоприятна Татва .
201. Рама постигна победа при благоприятна Татва , а също така и Арджуна . Заради антагонистична Татва всички Каурави загинаха в боя.
202. Чрез бързина, придобита в предишни прераждания, или благодарение на добротата на Гуру , някои хора се запознават с природата на Татвите посредством съзнание, пречистено с постоянство. Медитиране върху петте Татви
203. Медитирай върху Притхви Татва с Л [или Лам ] като неин писмен символ, защото тя е правоъгълна, жълта, със сладка миризма, носи цвят, чист като злато, освобождение от болести и лекота на тялото.

204. Медитирай върху Апас Татва с В [или Вам ] като неин писмен символ, защото тя е като полумесец, бяла като Луната, дава издържливост на глад и др. и предизвиква усещане, подобно на гмургане във вода.

205. Медитирай върху Теджас Татва с Р [или Рам ] като неин писмен символ, защото тя е триъгълна, червена, дава способността да поглъщаш големи количества храна и напитки и да понасяш изгаряща топлина.

206. Медитирай върху Ваю с П [или Пам ] като неин писмен символ, защото тя е сферична, небесно синя, дава способността да се издигаш във въздуха и да летиш като птица.

207. Медитирай върху Акаша Татва с Х [или Хам ] като неин писмен символ, защото тя е без форма, затъмнява много цвтове, дарява знание за трите епохи и енергията на Анима и т.н.

208. Където има човек, запознат с учението за дъха, там няма по-добро богатство от него. Известно е, че чрез познанието за диханието човек жъне добри плодове без никакви излишни усилия.

Откъсът е взет от книгата на Рама Прасад "Фините неща в природата", издадена на български език от Издателство “Аратрон”

МАНТРА УЧЕНИЕТО

 
                                                                                                                                                               Мантрата е сричка, звук, дума или съчетание от думи, открити от великите мъдреци в състояние на дълбока медитация. Някои мислители дефинират Мантра най-общо като “молитва”, “формула на преклонение”, мистични срички и т.н. Независимо дали е обосновано или не, учението за Мантра съвсем не е толкова абсурдно. Мантра е сила, която е на разположение независимо от начина по-който ще бъде използвана. Мантра може да нарани или убие човек. “Ако по време на посвещаването се изпълнява определена Мантра, наречена Ведхадикша, се постига преминаване на сила от страна на гуру по посока на неговия ученик” /куларнава-тантра/. Според тях, тази сила е толкова мощна, че под влияние на нейния импулс ученикът може да загуби съзнание. Накратко казано, Мантра е сила при това сила под формата на звук. Корена “ман” означава мисля. Мисълта е сила също като ума, който действа чрез мисълта. Следователно мисълта е също така реална, както и материалните обекти. И материалните обекти и мисленето са проекции на Космическият разум /Брахман/. Какво представлява звукът? Звукът се възприема от слуха и притежава две измерения - изразени чрез букви и звук, който не може да бъде изразен с букви. Вторият вид се получава при удара на два предмета един в друг. Звукът, като Брахман-звук е който не се получава от сблъсъка на две материални тела. Изразения чрез букви звук е съставен от изречения, думи и отделни букви. Този именно звук притежава значение в материалния свят, например: Когато се произнесе думата стол възниква идеята за стол. Когато се произнася Божествена мантра, възниква идеята за Божеството, чието име е тя. Душата е подложена на всякакви влияния, които се изсипват върху нея от необятната Вселената. До съзнанието и достигат само онези, които са привлекли вниманието и, а подбора се осъществява от Манас /умствено тяло/.Умственото тяло анализира тези сетивни впечатления и ги предава на интелекта. Когато един обект е представен на ума и бива възприет, умственото тяло се формира според формата на възприемания обект. Това се нарича умствена Врити /модификация/ и целта на ученика е да я подтисне. Така, чрез умствена модификация умът отразява външния предмет. След като представлява този външен обект, умственото тяло също е толкова обект колкото и външния. Външния т.е. физическия обект, се нарича “плътен”, а умственото отражение се нарича “фин”. Освен предмета обаче съществува и умът, който го е възприел. Умът следователно има два аспекта – в единия той е възприемащия субект, а в другия възприетото под формата на умствена модификация . Когато умственото тяло възприема даден обект, той се трансформира в този обект т.е. формата му. “Така, когато умът мисли за божеството пред което се прекланя, благодарение на постоянството на своята вяра в крайна сметка започва да наподобява на това Божество. Това е един от принципите на религиозната практика” /А. Авалон/. След като външната форма е обект, вътрешната фина форма също е обект. Този аспект на ума, които има познавателен характер се нарича Име, а когато умът е обект на самия себе си се нарича Форма. Плътният звук или говоримата реч, както и плътния физически обект обозначен от речта, са проекция на фините звук и обект. Следователно в плътния /материален/ свят звукът означава “език” – т.е. изречение, думи и букви които са израз на мисълта, т.е. Мантра. Във финия или ментален свят, звукът е онзи ум, който в аспекта си на познаващ “дава имена”, а обект, е същият този ум които оставя ментална следа върху своята познавателна дейност. Какво събужда дейността на Самсара /прераждане/? В качеството си на причина, прераждането също трябва да има причина. Тази причина е звука и името независимо дали е в своята фина или материална форма. Прераждането се задейства с цел първо да създаде ментални представи. Така се получава “шабда и артха” или с други думи име и форма, които са неразривно свързани. Звука не е възможен без обект и обратно. Гръцката дума “логос” също означава съответствие между думата и мисълта. Така се очертават две линии на сътворението – първо, звук и обект във своята фина форма и второ, идеите и езика в съответствие с техните материални обекти. Съществуването на обекта се представлява от външните и вътрешни обекти, видени съответно от менталното или физическо зрение. Менталният обект предшества физическият обект. Мисълта е “вечно движеща” и е една и съща за хората от всички националности. Когато един индиец или българин си помислят за някакъв обект в двамата се събужда една и съща представа, независимо дали тя е предизвикана от вида на обекта или от самото произнасяне на неговото наименование. Така, докато мисълта-движение е еднаква за всички хора, външният израз е различен. Може да е имало един език в миналото, но днес, различията на речта между народите, може би се дължи на тяхното индивидуално развитие във времето. Независимо на какъв език говори човек, когато произнася името на определен обект, това всъщност е материалния израз на вътрешното движение на мисълта. “Името на обекта събужда мисълта, а като умствена дейност мисълта всъщност е съзнание. Тази умствена дейност може да се усъвършенства така, че сама по-себе си да се превърне в съзидателна Сила. Това е Мантра–съзнание” /А. Авалон/.                                                                      
                                                                                                          Мантра се изявява едновременно като субект и обект. Най-напред във фината форма на ума като израз на идеи, след което изявата на Мантра придобива материалност под формата на слово. Неразривно свързана е и с физическите обекти. Естественото наименование на всяко нещо е звукът, който бива произведен от действието на движещите сили, които съставляват въпросния обект. За това в духовните среди е прието, че ученикът, който на ум или на глас произнася естественото наименование на даден обект - пресъздава отново и отново същия този обект. Когато Мантра се “събуди”, или това е Мантра–съзнание, едва тогава ученикът може да приведе Мантра в действие. След като разполага със съзнание, човека прибягнал до съответната Мантра, може да стане господар на каквото си поиска. Джапа /повторението на Мантри/ може да се сравни с опитите на човек, който разтърсва друг човек с намерение да го събуди от дълбок сън. Двете устни на човека представляват Шива и Шакти. Движението им представлява съвкуплението между Шива и Шакти. Произведения по този начин звук е в природата на “семето”. Така получената Мантра-съзнание изглежда като “син” на ученика. Това е еманация на ученика, създадена да облагодетелства единствено самия ученик. Всички Мантри са в тялото като форми на съзнанието. Когато Мантра се практикува така както следва, тя съживява умствените впечатления или спомените без значение колко назад във времето и в умственото тяло се получава обект. Същността на Мантра практиката се състои в следното: “Когато Върховната точка “покълва” за да създаде три неща /Бинду, Нада, Биджа/ - тогава възниква и онзи външно неизявен звук наречен звукът-Брахман” /Кундалини йога/. Този звук който всъщност е Върховната точка и следователно е всепроникващ в човешкото тяло, най-напред се появява муладхара чакра. Казано е: “в тялото в муладхара първо идва въздухът. Когато човек иска да каже нещо, той въздейства върху този въздух чрез съзнателно усилие и това въздействие е всепроникващият Шабда-Брахман” /Кундалини йога/. Звукът-Брахман се изявява външно благодарение на “въздуха”, този “въздух” стига до пъпната област и се съединява с умственото тяло. Това е първия етап на звукът-Брахман. Следващия етап, изявеният външно звук се издига до сърцето където се слива с интелекта. От тук същия този въздух стига до устата и бива произнесен така, че да бъде доловим за слуха. На този етап звукът- Брахман се нарича реч. Звукът бива попиван отново по обратния ред. “Този, който познае великия Бог на словото ще познае и недиференцираното просветление на “Аз-а”, който не може да бъде засегнато нито от думи, нито от каквото и да било друго нещо” /Йогакундали-упанишада/.                                              


                                                                                                                                                                Звукът на ОМ в своята втората степен на изява Пашянти се явява като Бинду тоест зародиш от който възниква диференцираното разнообразие на множеството отделни звукове Нада в третата степен Мадхяма Древните тракийски граматици са създали на тази основа азбуката на санскритския език Самите тези звукове стават Биджа тоест семе за следващото проявление на звукът в по грубите форми на звукосъчетания думи възприятия разсъждения и т н Матрика та тоест звуковата единица отделната буква е съставена от трите фундаментални части Биджа Нада и Бинду Биджа та това е специфичният звук на отделна буква който е пречистен и не е смесен с останали звукове . Например дългата гласна А Тя като чист звук може да бъде биджа тоест семе от което се образуват други звукове В същото време повтаряме мисленно звука А ние може да префиним този звук правим НАДА и посредством наблюдение да видим че той произлиза от късият звук А Късият звук А се явява като Бинду каузална причина за възникването на дългият звук А За да се обясни по добре произхода на буквите една от друга трябва да се познава граматиката на санскритски език и как се образуват буквите.Например има някой основни гласни от които се образуват останалите гласни Съгласните пък се образуват като се сложи преграда на дъха Самите съгласни не могат да бъдат изречени без помощта на гласна Всички тези букви произлизат една от друга по познатият цикъл Биджа Нада Бинду .Самите съгласни пък се използват за декорация на гласните и затова се наричат Вянджана буквално декорация украса И действително без помощта на гласна буква не е възможно да се изрече съгласна буква Това е важен принцип в санскритския език на който се обръща специално внимание от древните граматици Съгласните могат да бъдат изречени само когато до тях има гласна която да ги акти вира Това е вярно дори и в тяхната фина форма на проява като мисъл Ние не можем да си мислим за съгласна буква без при това да употребим гласна която да я активизира Тук трябва да отбележим че има доста разлика между българската граматика и санскритската където например звуковете Р и Л се смятат за гласни .Самите принципни гласни са и се разделят на къси Храсва дълги Диргха и удължени Плута които се използват повече във ведите Три от тях са основни А И У и на тях съответствуват дългите А И У От основните гласни се образуват съставните гласни Е АЙ О АУ Има още две прости гласни които също имат дълга и къса форма Л и Р Към тези четиринадесет гласни се прибавят още две Анусвара буквално след гласна образува се от гласна като към нея се прибавя М накрая и устните се затварят напълно като М то става носово Например към А става АМ към О става ОМ и т н Висарга буквално емисия и се образува от гласна като към нея се прибавя накрая едно безгласно придихание Х Например към А става АХА към У става УХУ и т н Последните две се използват по скоро за благозвучие на речта Така броят на всички гласни са 16 Това са 16 Шакти или Матрика Или 16 форми на съзнание или 16 прояви на Кундалини.                                                                                                                

                                                                                                                                                                   Човекът е творение на звука, който създава нашите раз-
лични тела, започвайки с каузалното тяло.Слово е вибрацията на космическото съзнание, което е първоизточникът на времето,
пространството, разума и праната. То формира идеалната
схема или дхарма, която стои зад съществуването на душата.
финото тяло също е творение на звука. Звукът е сетивното
качество на етерния елемент, което генерира и поддържа
полето на впечатленията - финото тяло. Самата прана е неп-
роявен звук, който ние чуваме чрез естествения звук на
дишането. Дори физическото тяло е оформено от звук. Речта,
дишането и пулсирането на сърцето създават ритъма, чрез
който функционира физическото тяло. Човешкото тяло е звуково тяло и ние можем да работим върху неговите енергии само чрез звука. Човешкото тяло може да бъде представено чрез буквите на санскритската азбука, което се нарича Мантра Пуруша или „човекът на звука". В това отношение шестнадесетте санскритс-
ки гласни оформят главата на Мантра Пуруша; петте набора
от по пет съгласни, общо двадесет и пет, формират четирите
крайника и туловището. Петте полугласни и четирите шумо-
ви фрикативни („с" , твърдо и меко „ш" и „х") изграждат тъ-
каните, прана и ума. Гласните са с отворен звук и не зависят от съгласните за своето произношение. Затова те представляват ума и духа, безформеният аспект на реалността, който работи чрез главата и сетивата. Съгласните са зависими звукове, които се
нуждаят от гласни, за да бъдат произнесени. Затова те пред-
ставят материята и формата, която се изразява в тялото чрез
туловището и крайниците, които ни придават форма и ни
позволяват да функционираме в материалния свят. Полугласните, както показва името, са междинни звукове между гласните и съгласните, полугласни или полусъгласни.Шумовите фрикативни също са междинни по природа, тъй като те могат да бъдат удържани по-дълго от обикновените съгласни. Полугласните управляват външните тъкани и елементите на тялото. Шумовите фрикативни звукове (с, ш,ш', х) управляват дълбинните тъкани, дъха (прана) и ума и притежават една особена сила да пораждат топлина. Те са междинни фактори, чрез които духът (главата), представен от гласните, сътворява и управлява материята (тялото), представена от съгласните. С други думи, тези съответствия не са просто случайни и несъществени, но отразяват универсални те енергийни свойства на звука. Чрез повтарянето на звуковете на санскритската азбука съобразно тяхното специфично място в тялото, ние можем енергийно да наситим цялото тяло със съзнание и прана и да премахнем всякакви препятствия в тези области.Съгласните на Мантра Пуруша са особено полезни при лечение на артрит или други мускулно-скелетни болести, като се използват мантри за крайниците и туловището. Ние можем да визуализираме праната, излъчвана от всяко от тези места, заедно с вътрешното повтаряне на мантрата. По този начин Мантра Пуруша става форма на пранаяма или разширяване на жизнената сила.Гласните на Мантра Пуруша лекуват сетивни разстройства и други болести на главата, ума и мозъка. Мантрите за тъканите и чакрите са от особена важност и могат да бъдат използвани за зареждане на тялото с енергияотвътре и чрез гръбнака и чакрите.Ние можем да използваме тези звукове за оттегляне на прана от различни части на тялото и поместването й само в ума. Като използваме Мантра Пуруша, ние можем да добием власт над нашите крайници, сетива, прана и ум, научавайки се да включваме и изключваме енергията и вниманието спрямо различни части на тялото. Санскритската азбука е огърлицата от букви, която Богинята, Йога Шакти или Кундалини, носи. Един от начините да пробудим тази енергия е да рецитираме тези букви поред от
гласните към съгласните и полугласните.Азбуката се рецитира от гърлената чакра надолу до основата на гръбнака и след това нагоре до третото око. Това изтегля звука и праничния ток надолу към основата на гръбнака, за да пробудят кундалини. Гърлото бележи вайкхари,или доловимият стадий на звука. Сърцето бележи мадхяма,или праничният стадий на речта. Пъпът бележи пашянти,или менталната (просветлената) форма на речта. Кореноватачакра бележи пара, или върховното равнище на речта, което е отвъд думите. В това отношение висшата сила на речта лежи скрита долу в кореновата чакра като кундалини шакти.                                   
                                                                                                                                                             МАНТРА И ЗВУК                                                                                                                                       
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Мантры различных религий