Последователи

понеделник, 28 април 2025 г.

Кой притежава древните български съкровища?!/ЗНАКЪТ НА БЕЗСМЪРТИЕТО





Знамето на Дунавска България по време на цялото средновековие е от червения стяг на асите и с тризъбец на дръжката ! Знака на рода Дуло.

Старите автори казват за мизи, гети, скити и агатирси. Някои от тях изрично подчертават, че едно от имената на мизи и и гети преди това е било скити, а сега хуни. Те изрично казват, че това са местни народи, които обитават от двете страни на Дунава, като разселването им достига до централна Азия. Тези автори казват, че в тяхното ново време тези Мизи и Гети (Масагети) се наричат българи.


Пет са големите прабългарски съкровища. Всички те маркират значими битки и територии, където водещи роли са имали великите властелини на старите българи. Къде обаче днешните българи могат да зърнат реликвите, останали от пищните хански трапези или гробни мемориали? Всички те са пръснати по света - едни са в музеи, други в частни колекции. У нас се съхраняват само копия на някои от тези образци. Останките от гордото ни минало блестят в Националния исторически музей.

- Съкровището на хан Кубрат, открито край с. Малая Перешчепина, Украйна, е най-голямото в ранното Средновековие. Съдържа над 800 предмета. Златото в него надхвърля 25 кг, а среброто - 50 кг. Намира се в Ермитажа. Там е и мечът на Кубрат.


































- Съкровището от Над Сент Миклош (румънско селище в областта Банат, Румъния) е от 23 златни съда с общо тегло 10 кг. Експонирано е във Виенския художествено-исторически музей.









- Предметите от гроба на прабългарски владетел, вероятно хан Аспарух, открит край с. Вознесенка, Украйна. Намират се в Харковския музей.







- Съкровището на хан Кубер, намерено край албанското с. Врап. Части от него са наредени в музея “Метрополитен”, САЩ, и в Археологическия музей в Истанбул.




- Съкровището от Ерсеке, село в Албания. След като е предложено на търг в “Сотбис”, е изследвано от немския епиграфик проф. Йоахим Вернер. Притежание е на неизвестен колекционер.



Златните колекции на българските владетели от ранното Средновековие не са просто древни иманета, те носят важни политически послания, твърдят учените. Съкровищата са мерило за властта, престижа и възможностите на държавния глава. Създателят на Велика България хан Кубрат явно е бил умел държавник. Той е успял да обедини българските племена северно от Кавказ и Черно море и да ги превърне във фактор на международната сцена.

“През VII в. България е била сред най-мощните държави в Европа”, твърди проф. Вернер. Нашите предци са били сила, с която са се съобразявали могъщите империи по онова време - Византийската и Персийската. В НИМ показват само орлето на Аспарух


П.П. За орела край Вознесенка и гроба на Аспарух

Това край Вознесенка е масов гроб а не царски.

"... Съкровището съдържа над 1500 златни и сребърни предмети, части от погребения на коне... През 1930 г. край украинското с. Вознесенка, при праговете на р. Днепър е открит масов гроб на около 35 прабългарски воини, за които учените предполагат, че са Аспарух и негови бойци. Хипотезата е на археолога Гринченко, ръководил проучванията. След като съобщава за своите предположения пред колегията, той е заточен в Сибир - разказва директорката на Националния исторически музей Цветана Кьосева.

Съкровището е датирано в първата половина на VIII в., което съвпада със смъртта на Аспарух. Находките са открити на българо-хазарската граница, където е била битката между двата народа. Съдържа останките на едно богато погребение с ризници, железни бойни брадви и саби, бойно снаряжение, богато украсени с апликации колани, конска сбруя, златни обковки на седла, колчани и калъфи за лъкове. Много от тях, особено коланните апликации, напълно приличат на находките от Североизточна България.

Още при откриването им артефактите били разделени в три музея - в Запорожие, в Днепропетровск и в Харков. По време на Втората световна война обаче експонатите от Вознесенка е трябвало да бъдат евакуирани в Уфа. При транспортирането им на 10 октомври 1941 г. върху влака с реликвите паднала немска бомба, която предизвикала пожар. Докато го потушавали, в суматохата голяма част от колекцията обгоряла или била открадната.
Оцелял орелът на Аспарух. Смята се, че преди да бъде преизползан, орелът е бил връх на бойно знаме на римски легион. На гърдите му е издълбан монограмът на Аспарух - Еспор. Орелът на Аспарух, изложен в НИМ - София, е музейно копие, дарено от Иван Василиевич Плачков, българин от Бесарабия, депутат в Киевския градски съвет.

Луничките (месечинките), показани на снимката, вероятно са принадлежали на Аспарух. Българският цар Симеон (893-927), както показва един негов оловен печат също е носил подобни месечинки и слънца на огърлицата си. Вероятно това са били инсигнии на българския владетел от Аспарухово време до Симеон. Всъщност, тези слънца и месечинки изобразяват двата върховни бога на българите - Слънцето и Месечината. Интересно е, че до скоро в Македония на младите булки са връзвани нанизи от пари, оформени като слънца и месечинки. В южната част на Търновско (Трява, Габрово) до към Възраждането, а в Македония до към Първата световна война жените са носели сокаи, подобни на царски корони..."

Текста в кавички е на Християна Милчева. Махнах глупостите за обгорелите ризници и трупоизгарянето защото после самата тя пише че имало пожар от бомбардировката на влака с който били пренасяни... Но иначе информацията е добра.
................................

Не с Хазария а с Черна България била границата по това време. И никакви битки с хазари не е имало повече. Точно обратното, единият от синовете на Аспарух, Айяр Бурджански(съвладетел на Тервел) водил голяма войска на помощ на хазарите срещу арабите на Кавказ!
Най-напред имаме един орел - военен трофей от ромейската армия, заради който се прави предположението, че там е погребан кан Аспарух... Върху него има начертан монограм и надпис на гръцки в който се говори не за Аспарух а з анякой си Петрос. Явно трофея е взет в битка срещу ромеите. На Днепър по времето на Аспарух не е имало нито ромеи нито хазари. Не е имало и по-късно. Освен като наемници или съюзни части на някого.

Аспарух след заминаването си на Балканите никога не се е връщал повече в ония краища. Те са държали там военни гарнизони, получавали данък от селищата, и съюзните степни племена и пътищата.

Този орел не е като Калояновия пръстен, който беше намерен с човека, отговарящ на описанието на Калоян и дори намериха в черепа му аномалията, която му причинявала описаната болка, която го довеждала до силен гняв и т.н.
Гроба на Аспарух щеше да прилича на този на баща му - царско погребение! По тенгриански а не масов войнишки гроб!
Така че гроба му не е открит и най-вероятно се намира в района на същата черква Св.четиридесет мъченици в Търново.

Снимката горе е на предмети намерени край с.Вознесенка.


https://atil.blog.bg/history/2016/09/18/kan-atil-madjar-asparuh.1477123





През 1930 г. край украинското с. Вознесенка е открит масов гроб на около 35 прабългарски воини, за които учените предполагат, че са хан Аспарух и негови бойци. Хипотезата е на археолога Гринченко, ръководил проучванията.
“След като съобщава за своите предположения пред колегията, той е заточен в Сибир”, разказва директорката на Националния исторически музей Цветана Кьосева.


Съкровището съдържало над 1500 златни и сребърни предмети, части от погребения на коне... Още при откриването им артефактите били разделени в три музея - в Запорожие, в Днепропетровск и в Харков. По време на Втората световна война обаче експонатите от Вознесенка е трябвало да бъдат евакуирани в Уфа. При транспортирането им на 10 октомври 1941 г. върху влака с реликвите паднала немска бомба, която предизвикала пожар. Докато го потушавали, в суматохата голяма част от колекцията обгоряла или била открадната. Оцеляло орлето на Аспарух.

Много учени са изследвали предмета. Смята се, че е било връх от щандарт (римско легионерско знаме). На гърдите му е издълбан монограмът на хан Аспарух. На едно от крилата пък е знакът на рода Дуло.

Съкровището е от началото на VIII век, което съвпада със смъртта на Аспарух и с установяването на българо-хазарската граница. Находките са открити точно на тази граница, където вероятно е била битката между двата народа. “Български аноним от ХI век сочи, че Аспарух е бил убит от измаилтяни (т.е. от хазари)на р. Днепър - разказва археологът Тодор Чобанов, зам.-министър на културата. - Това съвпада със сведенията, че е загинал във война с хазарите.”

Орелът на Аспарух, изложен в НИМ, е точно музейно копие със сертификат на Запорожкия краеведчески музей. Изработен е от бронз и е посребрен.

Дарението е от Иван Василиевич Плачков, българин от Бесарабия, депутат в Киевския градски съвет. Братя стават благородници заради имане в Банат



Работник на двамата братя преселници от България Христо и Кирил Накови открива съкровище край с. Над Сент Миклош (Голям свети Никола) през 1799 г. Селото тогава е било част от Австро-Унгарската империя, поради това находките са били подарени на императора. Срещу този дар двамата братя получават благороднически титли на името на селището - Надсентмиклош.

“В австрийския музей, където са изложени предметите в момента, под съкровището никъде не е отбелязано, че е прабългарско - твърди Цветана Кьосева. - Прочетох “Чергарски племена”. Предметите не са били за всекидневна употреба на ханската трапеза, а за специални случаи - например за посрещане на чужди делегации. Според Мариела Инкова, експерт от НИМ, изработката на една част от предметите е дело на константинополско ателие. Друга част е с много източни мотиви, затова се смята, че е поръчана при източни майстори.

Специалистите предполагат, че изображението на едната кана е на хан Аспарух. Няма категорични доказателства обаче, че сервизът е красял интериора на прабългарското ханство, което е владеело банатските земи. Друга от хипотезите гласи, че е принадлежал на Аварския хаганат. Кубрат ухажван от 2 империи



Съкровището на Кубрат е намерено от две деца през 1912 г. в пясъчните дюни на река Ворскла край село Малая Перешчепина в днешна Украйна. Учените го датират към средата на VII век до началото на VIII век. Децата съобщават на родителите си, а те - на пристава. Междувременно всички от селото разбират за имането, грабват лопати и отиват да копаят на мястото. Откриват около 800 златни и сребърни предмета - златен жезъл, златна фигура на лъв от скиптър, три златни пръстена (два от тях са с монограма на Кубрат, третият е на чичо му Органа), златен рог, златна торква, две златни гривни с изумруди, златна тока с тегло 454 г, два златни меча, златни и сребърни чаши и съдове за хранене... В България имаме копия само на 9 от находките.

Учените смятат, че е гроб заради намерените малки златни пластини с нитове в ъгълчетата, с които се предполага, че е бил облепен ковчегът. Има и следи от трупоизгаряне. Златото е приписано на Кубрат, след като са били разчетени монограмите на пръстените.

Това е едно от най-големите ранносредновековни съкровища в света. Освен това е най-голямата в света находка на ирански предмети (бел. ред. - персийски)извън Иран - твърди Тодор Чобанов. - Съкровището се състои от важни царски реликви. Сред тях има златна кана, която очевидно е принадлежала на шахиншаха (цар на царете) на Персия. Тя или е била подарена на Кубрат, или я е придобил насилствено, следователно е имал огромни военни възможности. По онова време такъв предмет е можело да се съхранява само в дворците на шахиншаха Хозрой II. Може пък да му е подарена, ако примерно е участвал във войната на Византия срещу Персия (602-628) - възможно е Кубрат да е бил неизвестният съюзник на ромеите. Това обяснява и защо византиецът му изпраща толкова много подаръци.” Изследователите твърдят, че Кубрат се е познавал от малък с византийския император Ираклий, докато българинът е бил заложник в Константинопол. Сервизът на Кубер открит в днешна Албания



На територията на Албания, край Адриатическото крайбрежие, са открити още две прабългарски съкровища, датирани между VII и IХ век. Едното е намерено от трима братя край с. Врап. Единият от тях е продал част от предметите.

Съкровището съдържа изключително пищни златни и сребърни колани, съдове... Съществува хипотеза, че е било част от съкровищницата на аварския хаган. “В края на VIII-IХ век, когато хаганът умира, започва политически спор за властта и тогава българският хан Кубер взема част от това съкровище и тръгва към Битолското поле и Солун”, обяснява Мариела Хинкова от НИМ.

Златният сервиз на хан Кубер вероятно е изработен в ателието на негов придворен ювелир, по чийто стил учените съдят, че е византиец.

Съкровището, намерено край друго албанско село - Ерсеке, е подобно на откритото край Врап. За съжаление на учените находките се намират в частни ръце. За тях няма научни публикации. Открити са по време на Втората световна война от войници на Третия райх и първоначално са съхранявани в Германия, разказва Инкова. Когато в страната нахлуват съюзническите войски, съкровището е откраднато от чужд офицер. След време е предложено за откупка в “Сотбис”. Но се появяват твърдения, че е фалшификат, защото специалистите нямат с какво да го сравнят. Затова собственикът си го прибира. По-късно пак го предлага на търг и е купено от неизвестен частен колекционер в САЩ.


Източник: www.trud.bg/Article.asp





ЗНАКЪТ НА БЕЗСМЪРТИЕТО


Едва безкрайната книжовна памет открива технологична възможност за неограничено регистриране на думи като индивидуални имена-идентификатори на понятия. През хилядолетната безкнижовна епоха повечето названия на понятия се формират чрез съчетаване на малко на брой първични думи от примитивен племенен език, говорим сред ограничено човешко множество. Например названието за “море” може да се образува от словосъчетанието “голяма вода”, “орелът” може да бъде наречен “голяма птица убиец”, “гората” е “много дървета” и пр. Боговете и хората също нямат собствени имена. Боговете са назовани на природни обекти и явления - слънце, земя, небе, гръмотевица, луна, вулкан и пр., а за именуването на хората можем да добием представа от прозвищата на безкнижовните американски индианци - “Бързата стрела”, “Голямата Мечка”, “Белият вълк” и пр. Подобни примитивни езикови средства предполагат опити за запис чрез рисунки и пиктограми, които не притежават словесни характеристики, а само образни. Генеративен мотивиран език, породен от първата човешка азбука - “Говореща азбука”, състояща се от трийсетина значещи атомарни звуци /семантично натоварени/, предизвиква огромен информационен и интелектуален скок със своята универсалност и повишена изразност. Познаването на “Говорещата азбука” предоставя реална възможност за общуване в обширни географски райони, обитавани от разнородно население /вж. кн. “Безсмъртна птица на вярата” и “Говореща азбука на прабългарите”/. Въпреки че генеративният език също е безкнижовен, той за пръв път разполага с истинска звукова графична азбука /и то вокализирана/, чрез която се записват кратки словесни изрази върху ограничени повърхности от камък, дърво, метал, глина и др. Така побуквено фонематично и побуквено семантично изградените думи-указатели към понятия получават съответстващо графично буквено изражение, което ознаменува началото на писменото слово.

Прозвищното именуване на хора и богове в далечното минало би могло да обясни преобладаващата зооморфна персонификация в скитската изобразителна традиция и митологично повествование. Годините от дванайсетцикловия древен български календар също носят животински обозначения. Побуквено изградената семантика на думите от генеративния език освен възможност за изразяване на по-абстрактни понятия предлага простор за интерпретации на многозначна вътрешна символика при общественозначими названия и митологеми, обогатявайки духовната култура на предците ни. 








Например видът на буквения запис на ЗъБъ - светлина - от фиг. 1, би могъл да има участие при създаване на най-разпространения сред северните народи /вкл. скитите/ мит за подвига на гарвана, който спасил човечеството от мрака - олицетворение на хаоса и смъртта, и възстановил всемирната хармония, като върнал изчезналото слънце отново на небето, за да огрява със светлина Земята. Зъл магьосник откраднал слънцето, а жената на магьосника го скрила в кълбо прежда. Когато детето на магьосника си играело с топката-кълбо, гарванът успял да открадне кълбото и развивайки го на небето, слънцето засияло с пълен блясък. Именно този сюжет е изобразен върху 4+1 елемента на златната огърлица от прочутото Преславско златно съкровище (9-10 век) вж. фиг. 2, 3, 4. Развиващото се кълбо от фиг. 3 досущ прилича на буквения запис на думата “светлина” от фиг. 1. Шията на гарвана не е черна, защото той още не е напълно обгорял и почернял от близкото съприкосновение с пламъците на слънцето, както предава мита. А преди саможертвения си подвиг гарванът бил бяла птица /вж. Ю. Е. Березкин, “Тематическая классификация и распределение фольклорно-мифологических мотивов по ареалам”, Аналитически каталог, 104. Звезды - осколки/. Добрия алп на светлината Сабан /Светлина/ според “Джагфар Тарихи”, волжките българи наричат също Карга /Гарван, Врана/ и Мардукан /означаващо също Гарван, вж кн. “Безсмъртна птица на вярата”/. В Митраизма враната е слуга на слънцето, при елините враната е вестител на бога на слънцето Аполон. Невероятно колко глобално може да бъде разпространението на фундаментални космологични представи, формиращи масовото светоусещане в древността. Още повече, когато се отнася до светлината, най-висшата божествена субстанция, синоним на истината, живота, хармонията, съвършенството, вечен двигател и апотеоз на вярата. Разбира се, това може да се дължи на универсалния генеративен език, предаващ от уста на уста митологичното повествование във всички посоки на планетата. Най-популярен епически герой и същевременно божество-създател в тангристкия пантеон, тъждествено на вавилонския всебог и цар на боговете Мардук, Гарванът /Карга, Сабан, Мардукан, Гюлджимеш, Самар/ по всичко личи е идентичен със скитския праотец Таргитай /Карга?/, в който Херодот (5 в.пр.н.е.) вижда не друг, а най-великия елински герой Херакъл /Херкулес/. Образът му на птица напълно съответства на зооморфния митологичен светоглед на скитите.






Картини с фантастични крилати чудовища върху златните апликации на диадема от Преславското съкровище /вж. фиг. 5 - птицата Симург/ разкриват изумително богатия идеен свят на българското изобразително изкуство от 9 век, носещо чертите на скитското и персийско-месопотамското художествено наследство. Въображението на нашите предци създава фантастични образи на митологични чудовища от части на различни животни с определен символизъм, така както съставя смисла на думите от различни значения на звуковите букви от “Говорещата азбука”. На една от апликациите /вж. фиг. 6/, между два крилати грифоноподобни звяра, в съкровена култова поза, облечен в пищни царски одежди, с характерна за зороастрийските магове качулка, с вдигнати нагоре ръце, държащ в едната ръка магически пръчки, е изобразен висш бог на българите от 9 век, чието божествено достойнство силно напомня за Царстващата Мъдрост Ахура Мазда. Както и в персийската традиция краката на върховното божество не са изобразени, защото те символизират нещо крайно и низше, несъвместимо с идеята за вечна и висша божествена същност. Множеството кръстни знаци в картината и ритуалното положение на ръцете навеждат на мисълта, че може би тук виждаме скитския Христос според представите на скитското Християнство, въведено в държавата от княз Владимир Хръсате Крекугл-Гарван (889 - 893 год.) в опит да обедини скитския свят с книжовна религия запазваща изконни скитски духовни ценности. А и знаково-символичната поза на божеството много наподобява знака на Царстващата Мъдрост върху купола на християнски храм от миниатюра на “Светославовия сборник” (начало 10 век). /вж. кн. “Безсмъртна птица на вярата”/. Освен това подчертаното седмочислие в броя на елементите от огърлицата потвърждава индоиранска религиозно-митологична идейност в художествените паметници от златното Преславско съкровище. Несъмнено съкровището е принадлежало на видна обществена личност от среди, близки до властта и владетеля. А може би е скрито от самата Олга /Болга, Волга/, дъщерята на ослепения княз Владимир Хръсате, когато се е спасявала с бягство след преврата срещу него. Историята свидетелства, че Великата Киевска и Руска княгиня Олга остава докрай предана на бащината си вяра.

Строго символичният стил в изобразителното изкуство на нашите предци напълно изключва поява на случайни форми и съотношения в художествения план. Едва ли е произволен броят 4+1 на елементите с рисунки на гарвана-герой от златната огърлица, четири картинки в горния ред и една в долния /вж. фиг.2, 3, 4/. Логично следва съпоставка с изключително разпространения в древни паметници “царски” знак, разчетен ЧъРъ - цар, първенец - отговарящ на символите “+1”, чиято числова стойност е 4+1. Същият знак, ограден в кръг, е широко известен във всебългарския летописен сборник “Джагфар Тарихи” под името “знак на гарвана”. Тук искам да отбележа, че Ранната Авеста никога не обожествява пророка Зороастър, а го почита като първи свещенослужител, първи воин, първи пастир,.... първи владика, първи съдия на света.

И все пак легендарният гарван, въпреки неимоверната си популярност на соларна птица в древността, не заема централно място в златната огърлица от Преславското съкровище. Първенството тук е отредено на един схематичен орнамент /вж. фиг. 8, 9/, изобразяващ символа на най-висшата божествена награда за добрите дела, безсмъртието. Тъй както Всевишният възнаграждава митичния гарван с безсмъртие за безпримерния му саможертвен подвиг, спасил света, така Всевишният Бог дарява с вечен живот душите на добродетелните. Вярвало се, че душите на праведните ще кацат на земята във вид на прекрасни птици, подобни на красивите птици от миниатюрата на Светославовия сборник.

Прилагайки езика на “Говорещата азбука” /вж. фиг. 7/, графично буквеният запис на думата безсмъртие - А МРъ А - без смърт - /на авестийски “Амеретат” - безсмъртие; “Амрита” - древно ведическо питие на безсмъртието/ се получава от графичния символ за фонетичната буква А - без, няма, липсва - изобразяващ схематично глава и разтворени надолу ръце /и досега жест за “няма”/, и от графичния символ за фонетичната буква МРъ - мърдам, жив - представляващ вълнообразни линии. Отрицанието с буквата А се повтаря, за да се стигне до логическия резултат - не (жив не) = не смърт = безсмъртие. Така полученото побуквено начертание на думата “безсмъртие” от фиг. 7 служи за базов символен образец при всички художествени композиции, кодиращи митологемата за безсмъртието. Прави впечетление, че само при централните елементи от първия и от втория ред на златната огърлица орнаментите, изобразяващи “знака на безсмъртието” са с широко отворени рамене на долното А /вж. фиг. 8/, докато всички останали фигури са с по-прибрани рамене /вж. фиг. 9/. Може би това трябва да показва, че само най-достойните ще получат безсмъртие. На фиг. 10, в схематичните начертания на скитско божество върху гребен от кост, също се забелязват съотношения на линиите, възпроизвеждащи буквено-знакова символика на смъртта и на безсмъртието.

Прекосил времето в многобройни исторически паметници и легенди, гарванът доказва славата си на безсмъртна птица. В заветния за всеки българин храм светиня “Св. 40 мъченици” във Велико Търново, недокосната от вековната разруха, се извисява мраморна колона с надпис на кан Омуртаг-Мортагон-Мардукан-Гарван (814 - 831 год.). След потопа на погромите, като по чудо оцелява част от стенопис с образите на Свети Илия и на един вездесъщ добър гарван-врана /виж. фиг. 11/.



http://borislav.digicom.bg/statii/ZnakytNaBezsmyrtieto.htm







Българското рунно писмо - куниг



Бронзова матрица на цар Петър - копие /?-969г./
Местонахождение: открит при разкопките на Големия Дворец в Плиска.
Матрицата е предназначена за отпечатъци върху мек материал /восък , глина/ .

Надписът, разположен от двете страни на изображението, е изписан на кирилица.Това е сфрагистичен паметник, в който срещаме българския еквивалент на византийската титла василевс - цар или цесар.





И кое е това, което постоянно се премълчава от чуждите и нашите уж, по този случай?!

Българското законно и легитимно християнско царство на практика и на теория разбива държавно-правната и религиозна догма на Източната православна ромейска империя.
Заради нея дотогава нехристиянските ни владетели не са наричани от православните летописци кагани - т.е. царе, императори а "архонти, князе и др.".

Освен ромейски цезар, василевс-император, вече има и БЪЛГАРСКИ!
Не вообще и просто така, както преди имало каганите а православен и БОГОПОМАЗАН Цар.
И това е валидно и до сега и за в бъдеще. Други няма, ромейски и български!

Претенциите на Москва за цар и за Трети Рим не са свързани с друго а с тяхната полувизантийска династия Романови и православието. Но те нямат помазан августейши цар а ние имаме.
И той се титулува така и до сега.
А вие го профукахте заради разни секретари, пъдари от незаконната и нелигитимната съветска по произход, република в България...

Първо разбиват световната християнска догма на триезичието, после заради България се случва т.нар. Мала схизма, т.е. света се разделя на православни и католици.
Едните се кръстят на дясно - православните, а другите наляво - католиците.
И накрая България получава правото на цар и на царство!
Което никой не го е отменил и заличил.
То е било под окупация, под чужда власт, но в правния, Божия и народния мир то е съществувало и ще съществува. Ще ни се изясни по-лесно, ако се замислим върху известното триединство БОГ- ЦАР - ОТЕЧЕСТВО!
Как и кой може да го отмени или промени това нещо?
Референдума за република в България е фалшив и нищожен.
И заради тогавашната конституция и нейните нарушения, и заради чуждата окупацията и заради самото фалшифициране на резултатите.

ПРОИЗХОД НА ГЛАГОЛИЦАТА – НАЙ-ДРЕВНАТА АЗБУКА




Загадъчните надписи от Магурата



4 хилядолетия пр. хр. е възникнал култът към Великата майка – Ma ke don i ja Великата майка, мегалит от района на Прилеп – Македония, 4000 години от македонската ера. Монументалната скулптура на Великата майка с три лица е висока 67 метра. Намира се на планината Селце в Македония, точно от град Прилеп, на три километра точно от село Селце. Това доказателство, символ на Македония, беше умело маргинализирано от нашите домашни петоколонници, с цел да се скрие истината за Името на Македония. Горките днешни гърци, те дори не знаят и не чуват за Великата майка, а искат да са по-големи "македонци" от самите македонци, това е трагикомедия, реалистично. http://makedoniaese.com/chas%20po%20istorija.htm




https://www.youtube.com/watch?v=KAc1rxqnEZQ


https://www.youtube.com/watch?v=jU2yEJZWGnQ

неделя, 27 април 2025 г.

Подводно наследство в Александрия: Изгубеният дворец на Клеопатра


 https://www.youtube.com/watch?v=s2ZS7-iXZ-A





Кралица Клеопатра (Клеопатра VII Филопатор) е последната владетелка от гръцката династия на Птолемеите и последната кралица на Египет. Клеопатра беше могъщ египетски фараон; еднакво известна с управлението си, както и с красотата и любовните си връзки с римските лидери Юлий Цезар и Марк Антоний.

Възкачвайки се на трона на 18 години, Клеопатра управлява Египет от 51 г. пр. н. е. до 30 г. пр. н. е. преди трагичното си самоубийство. Това съвпада със смъртта на нейния любовник Марк Антоний и загубата на независимост на Египет, тъй като страната става друга провинция на Римската империя. Град Александрия е бил столицата на Клеопатра в Египет (основана през 332 г. пр.н.е. от Александър Велики) и домът на нейния дворец. Древен египетски дворец е построен, за да символизира властта на владетеля и затова би бил наистина невероятен - грандиозен комплекс от сгради, състоящ се от грандиозни и силно украсени колони и статуи. За съжаление се смяташе, че някои от града, двореца и фара на Клеопатра (изгубено чудо на света) са изгубени завинаги, унищожени от земетресение и приливни вълни.

Въпреки това, през 1990 г. френският археолог Франк Годио, диск Александрия надписва древните писания на гръцки историк на име Страбон. Страбон описва великия град Александрия и остров точно до неговия бряг, наречен Антиродос, остров, който е бил домът на двореца на кралица Клеопатра. Сега Франк Годио беше решен да намери този изгубен дворец.

След 10 години планиране екипът на Giddio започна да изследва изгубения, потънал остров Антиродос. Екипът се ръководеше само от описанията на древните историци, но започна да намира улики. Първо, те откриха останки от древен 30-метров товарен кораб, съдържащ бижута, фиби, пръстени и стъклени чаши. След това откриха останките от древен док с поредица от гигантски колони, високи 7 метра и 4 фута в диаметър, направени от египетски червен гранит и украсени с древни рисунки - един великолепен вход!








През 1998 г. Goddio най-накрая откри останките от древния град и грандиозния дворец на Клеопатра.

В рамките на този дворцов комплекс екипът след това откри невероятни непокътнати артефакти, монети, керамика, вази, басейни, статуи, колони, мраморни подове и всякакви други красоти, които не са били виждани от близо 2000 години.�Досега са открити 20 000 древни предмета. Една от най-впечатляващите находки, извадени на повърхността, беше 1 от 2 големи гранитни сфинкса, пазещи входа на малък, неочакван храм в рамките на големия дворцов комплекс. Този сфинкс всъщност е идентифициран като представител на бащата на Клеопатра, Птолемей XII Автлет. Други вълнуващи находки включват много голяма статуя на египетския бог Изида и гигантска каменна глава, за която се смята, че е на Цезарион, син на Клеопатра и нейния любовник Юлий Цезар. Екипът на Годио също успя да намери дървената основа на двореца на Клеопатра, датирайки я от около 200 години преди нейното раждане. Така се смята, че Клеопатра всъщност е наследила двореца.




Защо дворецът на Клеопатра е бил потопен?
Учените смятат, че няколко века след управлението на Клеопатра (преди 1400 години) е имало ужасно земетресение и огромно цунами в Египет, което е ударило бреговете на Александрия. Именно това природно бедствие, смятат те, е довело до потъването на остров Антиродос с някогашното голямо царско пристанище, дворец и фар.

Днес всъщност можете да се гмурнете, за да видите древния остров Антироходос, това, което е останало от потъналия дворец на Клеопатра под морето на Александрия.











Сфинксът (http://www.ancient-origins.net/ancient-places-africa/egyptian-alexandria-ancient-underwater-pharaonic-roots-020212)




Красива статуя, открита в дворцовия комплекс (http://www.fiboni.com/2013/05/lost-city-found-under-water-alexandria-egypt/)




Гигантска каменна глава, за която се смята, че е на Цезарион, син на Клеопатра и Юлий Цезар (http://www.fiboni.com/2013/05/lost-city-found-under-water-alexandria-egypt/)




Ефектна декорация на дворец (http://www.fiboni.com/2013/05/lost-city-found-under-water-alexandria-egypt/)










Клеопатра Теа Неотера Филопатор




Близнаците на Марк Антоний и Клеопатра, Клеопатра Луна и Александър Слънце




КЛЕОПАТРА ДАМАСИАС - DA MA SI AS - ''Бог (D) Ma Dze I'', монета от Патра 35 пр.н.е., ясно посочва как са говорили хората там и че е имало едонци/траки на полуостров Дзе (Пелопонес), или поклонници на Богинята майка - Ма/Кибела, гърците обясняват името ''DA MA SI AS'' като името на магистрата, тогава, няма проблем, древните кръщавали имената си на боговете, на които се покланяли.





K'LEO PATH RA - от дясно на ляво - ''Ra path k'leo'' - Кълна се в най-свещения път.






Плутарх е записал, че родният език на Клеопатра е бил "македонският"!

.. Плутарх, в книгата „Животът на Антоний“, тази на латински, непроменена преди 1830 г., пише:

"Беше истинско удоволствие да слушам звука на нейния глас, с който, като инструмент с много струни, тя превключваше от един език на друг, така че имаше само няколко варварски народа, с които говореше чрез преводач, докато с по-голямата част говореше директно. Такива бяха: етиопците, троглодитите, евреите, арабите, сирийците, мидийците, партите и много други, чиито езици тя говореше беше още по-изненадващо, защото повечето от нейните предци почти не си направиха труда да научат египетския език, а някои от тях доста пренебрегнаха македонския.

Но тя също говореше 9 езика свободно, но не и латински, беше отлична по математика и особено ценеше Цезар като много умен човек, за разлика от Антоний, който беше по-малко интелигентен.



1- ви ред - J'BER VASILICAS - НАЙ-СВЯТИЯ ВЛАДЕТЕЛ

2 - 1- ви ред - КЛЕОПАТРА (S) SE - КЛЕОПАТРА НАЙ-ЯРКАТА (SE) буква: - ''S'' е повредена

3-ти ред - AS FI LO PA TOR' TO - АЗ СЪМ ПО-СИЛНИЯТ, НАЙ-СВЕТЛИЯТ, НАЙ-ПРОСВЕТЕНИЯТ, НАЙ-СВЯТИЯТ (TAA)














Клеопатра (македонско име) Теа (е - македонско име) Неотера (нова земя - римско име) Филопатор (ФИ ЛОПАТОР - НАЙ-СИЛНАТА, НАЙ-СВЕТЛАТА, НАЙ-ПРОСВЕТЕНАТА, НАЙ-СВЯТАТА) македонско име), втората дъщеря на Птолемей ДВАНАДЕСЕТИ Авлет (също в бягство - македонско име), края на 69 г. пр. н. е. – 12 август, 30 г. пр. н. е., е владетел на Египет от македонски произход, който управлява като СВЯТИЯ (най-святото, най-светлото име), според Розетския камък , египетски (коптски) фараон и василица - свят владетел,


VASILICAS (твоята светлина) също на македонски CLEOPATRA, ''седма'' е модерен термин.




КЛЕОПАТРА - КЛЕО ПАТРА

- K'LEO - закален (не вярвам да е закален),

- PATH - завет,

- R 'a - R a, древен бог на слънцето ,

- A C - I,

- ЖЕ - бог на слънцето и светкавиците, върховно божество.

Аз, калена от обета на Ра, съм - КЛЕОПАТРА НАЙ-ЯРКАТА .

http://makedoniaese.com/kleopatra.htm

Готи и Гети – германци или траки

 


https://www.youtube.com/watch?v=yXwQXv67o7g&t=133s


Да се разбере етническата принадлежност на готите обитавали Балканите е важно, защото тези хора стават част от нашия народ. За Прокопий, Йордан, Орозий, Изидор Севилски и др., готите са същия народ, който в по-стари времена е наричан гети, т.е. касае се за траки. В периода 550 - 560 година те обитават земите в лоното на Стара Планина, наречени са огромен народ и няма сведения някой да ги е избивал, или прогонвал. B региона, в който Йордан разполага готите няма германски названия на селища, реки и местности, същото важи и за територията на Южна Румъния, а и Южна България. Самите готи са изобразени с тракийско облеклно. Това може да се види ясно на фриза от саркофага на император Клавдий Готски. Готите не само са изобразени като гетите от по-стари времена, но и самият им антропологичен тип е характерен за балканското население, и е твърде различен от германския антропологичен тип. Готите са представени като хора с къс или средно висок череп и високи скули, докато германите са с дълъг череп и ниски скули. Не само антропологичния тип на готите доказва, че те са стар балкански народ. Същото важи и за езика им. В земите обитавани от готи намираме топоними и хидроними съдържащи елементи като бара = бара (рекичка), река = рѣка (река стблг.), виса = вьсь (село, селище стблг.), пале = поле, друвета = дръвета (дървета). Тази информация е от огромна важност, но е напълно пренебрегната от учените. За сметка на това, езикът на един германски ръкопис, намерен в Западна Европа, е определен за готски, въпреки, че Йордан е пределно ясен: Библията е преведена само за готите от нашите земи, а не за готите, които напускат Тракия. Преведен е Стария Завет без Книгите на Царете, а в Западна Европа е намере превод на Новия Завет. Следователно няма никаква причина езикът от ръкописа, наречен Codex Argenteus, да бъде свързван с готите от нашите земи. Това обяснява и защо на наша територия няма нито един топоним, съдържащ елемент като brunna - извор, flodus - река, rinno - течение, река, gawi - област, grundus - земя, hauhs - високо, thaurp - село, поле, haims - селище, място, bagms - дърво, stads - град, селище, wigs-път. Въпросните думи се срещат в набедения за готска библия ръкопис. Разбира се и тази важна информация е напълно пренебрегната от историците и езиковедите. Следващи покорно постулата, че обитавалите Тракия готи са германи, редица учени правят сериозни грешки. Подлагайки на анализ споменатата от Прокопий готска дума БАЛАН - кон с бяло пенто на челото. О. Мехнен-Хелфен смята, че БАЛАН принадлежи на германския език и изобщо не си е направил труда да провери, че БАЛАН е българска дума за животно със светъл цвят, като като коренът е прилагателното бал-бял. Самата постройка на балан е като на други български думи като българан, великан, да не забравяме и лични имена като Батан, Вълкан, Драган, Гроздан. Прочее, регистрирано е даже готско име Bulgaranus, което не е нищо друго, освен нашето Българан. Готски имена са също Видимир, Витимир, Остро, Caвa, Видигой, Бериг, Гнив, Радагаст, Меч, Свинтила, Рецесвинт, Вамба. Тях манипулаторите не са успели да заличат от историческите извори, но пък и езиковедите проявяват плахост и не пледират за българския характер на въпросните имена. А се знае добре, че за съседите ни сърбите, ние българите се явяваме потомци на готите. Юлия Хаджи Димитрова представя точни цитати в книгата си Готи, сиреч Гети. Готите играят важна роля в историята, те са един от народите, които предопределят съдбата на Рим. Готите играят важна роля и на териториите на Франция и Испания, където поемат удара на арабската армия на Тарик, чиято цел е да завладее Европа, по същото време, през което княз Тервел разбива друга арабска армия, нахлуваща през Босфора. За подвига на Тервел и неговите бойци се знае добре, но за саможертвата на готите в Испания се знае малко, а именно това, че забавят арабите, спасява западноевропейците от робство.




По сборника „ГОТИ и ГЕТИ“, съставител Асен Чилингиров, Издател „Зиези екс куо Вулгарес“, София, 2005, 232 с.

Настоящата статия (есе) е посветена на своеобразна дискусия в историческата литература по темата „ГОТИ“. През 2003 година излезе книга със заглавие: ГОТИТЕ и старогерманското културно-историческо присъствие по българските земи със съставител д-р Росен Милев… „Изд. Балканмедия, 2003, 120 с., по „проект на Балканската медийна академия“… „финансира (се) от европейски фондации, а изданието на книгата е осъществено с помощта на Посолството на Кралство Норвегия в София“. Автори са, освен Р. Милев, още 4 професори и 6 доктори. Естествено авторският колектив утвърждава германския произход на Готите. Така плащат, а и много германски учени го твърдят. И наистина Готите къде ли не са били! Под името Гети на Балканите, на север отвъд Дунав и в Крим (но германците твърдят, че там били Готи и създали държавата на Херманарих), а под името Готи в Панония, Италия, Испания и дори в Африка. Много удобно племе, за да бъде германско, за германската експанзия през ХIХ и ХХ век. Хитлеристите „В самото начало на Втората световна война новозавладеният полски пристанищен град на Балтийско море Гдиния е преименуван в Готенхафен и се готви преименуването на Крим в „Готенланд“, и Симферопол – в „Готенбург“ и Севастопол – в „Теодериххафен“, което става по-късно тема за Нюрнбергския процес.“

Да, но пустите му древни историци не са знаели, че е трябвало да пишат още тогава, че Готите са древно германско племе, а не, че били Гети – едно от големите тракийски племена.

Но нали става въпрос и за Крим, първите критични бележки по този въпрос се появяват в руската литература в статии на Д. Иловайски, в Рускiй вестник, ноябрь/декабрь 1871 и събрани в книгата му „Разысканiя о началы Руси“, Москва, Астрель.

Рано реагира и големият български историк Ганчо Ценов. „Едновременно със засилилите се през миналия век манипулации на германските историци по „готския въпрос“, възниква и обширна научна литература срещу тях, сред която почетно място, както по отношение на изчерпателната аргументация на критиката срещу необоснованите и фантастични твърдения на германските автори, така и поради нейната актуалност и приоритета й при разглеждането на „готския въпрос“, принадлежи на българския историк д-р Ганчо Ценов (1870-1952), който с цяла поредица публикации на тази тема дава насоките за изясняването на нейните проблеми…“ „На първо място са неговите монографии: Произходът на българите и начало на българската държава и българската църква, София, 1910, репринт Варна, 2002…“ и др.-виж „Гоги и Гети“, с. 23.
В книгата-сборник „Готи и Гети“, в частта на Г. ЦЕНОВ (с.107-120) „Готи и Германци. За германци или за траки е превел Улфила библията?“ Ценов пише: „Изхождайки от Йордан…, според когото готите първоначално живеели в Скандинавия, историците ги считат за германци. И понеже били германци, имената на техните крале, като Видимир, Валамир и Теодорих се считат за германски имена, а готският епископ Улфила бил превел за готите-германци Библията. Понеже ме упрекват, че съм направил от германците траки или българи, трябва да се изкажа по този въпрос. Аз съм изучавал историятя на гетите и не познавам нито един германист, който счита гетите за германци… Германистите считат гетите за траки и биха се изсмели на всеки, който ги счита за германско племе. Ако това е така, не разбирам какви противоречия могат да възникнат между мен и германистите, като казвам, че гетите или старите траки не са германци. Както вече беше доказано, легендата за преселването на готите от Скандинавия е само една легенда, която се отнася до произхода на гетите, а не до германските скандинавци. Гетите се били изселили от Скандинавия, пише Йордан, който е озаглавил своята история при това „За произхода и делата на гетите“.

Йордан е гет-гот и той постоянно пише в своята история за гетите-готите ту едното, ту другото име. Ценов обяснява как звука „е“ преминава в „о“ и съответно след векове „гети“ става „готи“. Древните историци потвърждават: „Така Павел Орозий пише през IV век: „…онези гети, които сега се наричат готи“, а Филисторг пише: „…скитите отвъд Дунава, които старите автори наричаха гети, а сегашните – готи“… „Клавдий Клавдиан, който е бил съвременник на Аларих, съобщава, че Аларих начело на гетите нападнал Италия. Според Касиодор гетския крал Витиг(ес) наричал готския народ „geticus populus“ и мн. др. подобни доказателства.

„Но не само от името на гетите, а и от съдържанието, което Йордан влага в него в своята История на гетите, се подразбира, че той има предвид именно гетите, дори когато пише за „готи“. Троянския герой Телефус той нарича „гот“. Гетската кралица Томирис за него също е и готска кралица. Споменатият от Херодот и Страбон тракийски философ и божество Залмоксис се подвизавал според Йордан при готите… Йордан явно описва старите гети, които нарича готи, при което обаче винаги изтъква разликата между готите и германците. Но Йордан съвсем не е единственият, който под готи разбира гети, тъй като още Евсевий (Еusebius,+, 340) пише в своята хроника, че „готите наричали Залмоксис свое божество“. Значи античните писатели разбирали под готи старите тракийски гети“.

Чилингиров пояснява: „За етническите особености на народите, населяващи района в долното течение на Дунав през първи век сл.Хр. и техния език ни предоставя много сведения също и римският поет Овидий, прекарал последното десетилетие от живота си в заточение по тези места. Той нарича тези народи гети, сармати и траки, без да прави разлика между тях, научава езика им и дори пише стихове на него. И името гети не се замества в първите векове на нашата ера в областта северно от Дунав с названието „даки“, което твърдение читателят често ще срещне в историческата литература – в паметния надпис за решителната победа на Траян в Дакия, след която територията отвъд Дунав се присъединява към Римската империя, победеният народ не се нарича „даки“, а „гети“ … – все пак, ако не друг, то поне римският император и неговият военачалник би трябвало да знаят кой народ са победили и как този народ се е наричал… Но понятието „гети“ се дублира, а през средновековието и отчасти се заменя с „мизи“ или „мизийци“, което произлиза от понятието-етноним „беси“ и се употребява като название за същото население и на същата територия. От това понятие произлиза обаче и понятието „визи“ или „вези“-готи – под това име авторите, съвременници на събитията, обозначават населението на териториите намиращи се на североизток от границите на Римската империя, за разлика от така наречените „остро“-готи, които пък населяват териториите разположени западно от тях. Тези две имена съвременните германски автори „превеждат“ като „вестготи“, т.е. източни готи, макар че „източните“ готи живеели на запад и „западните“- на изток! А под названието „готи“ разбират германци“.

„Както вече беше споменато, античните автори посочват многократно, че това местно население, което те наричат със сборното понятие „траки“, „гети“ и „скити“ или с имената на някои отделни племена или племенни групи като „трибали“ или „беси“ (респективно „визи“ или „мизи“), неколкократно търси спасение от вражески нападения отвъд Дунава. Това става и при похода на Дарий (V в. пр.Хр.), и при похода на Александър Македонски (IV в. пр.Хр.), и при многобройните походи на Рим през I и II в. сл.Хр. В повечето случаи след преминаването на опасността то се връща обратно в родината си.“
„От историческите извори научаваме, че същият този народ, който по-рано се наричал „гети“, а от II в. сл. Хр. е известен под названието „готи“, имал духовен учител и епископ на име Урфил(а), който го връща отново в родината му на юг от Дунав и превежда на неговия език Библията.“

Сергей Лесной (с. 121-184) в частта си „Кои са гетите“ пише: „…след разгрома на дако-гетската държава от Траян (107 г. сл. Хр.) гетите отстъпват в северното черноморско крайбрежие… След по-малко от 100 години същите тези гети отново се появяват в сферата на западната политика, при което обаче тях вече ги наричат не само гети, но и готи.“

„Явно, че не е имало никакви прекъсвания в историята на древния народ гети, имало е само време, когато са ги наричали и готи, по-късно предимно готи, а всичко свършило с това, че накрая пак започнали да ги наричат гети … Никакво странстване на цяла група германски племена начело с готи не е имало, не е имало и завладяване на северното черноморско крайбрежие – имало е възраждане на старата държава на гетите и богата със събития история на същия народ през следващите векове. По такъв начин се отстранява и археологическата загадка: защо готите, ако са дошли от Прибалтика, не са донесли макар и най-слаби следи от своята култура? Та нали това е народът, който е разклатил римската империя и я разгромил?… Как е възможно готите, които са управлявали Италия, Галия, Испания, Северна Африка и т.н., да не са оставили нищо от своята писменост, достигаща според някои автори такива висоти, че Библията била преведена на готски език? Къде са паметниците, сградите, надгробните плочи с готски надписи? Къде са другите ръкописи на готски…“

„Важно е, че Йордан винаги разграничава готите от германците… Очевидно историкът на готите, сам гот по произход, знаел, че има разлика между готите и германците… Значи древните жители на левия бряг на Дунав се наричали преди сармати, меланхлеми (чернодрешковци), гети, а сега (началото на VI в.) готи. Следва да попитаме привържениците на прогерманската теория: кога в историята германците са се наричали сармати или меланхлени?“

„Едно е несъмнено: още от времето на Херодот на Балканите и в Причерноморието е живял голям народ с дълга предистория, носещ името ГЕТИ. Държавата на гетите е съществувала в продължение на много столетия и е имала доста висока култура. Историците са отбелязали, че още преди началото на нашата ера гетите приличали по-скоро не на „варварите“, а на гърците, тъй като имали знаменити философи, особена и доста своеобразна религия с вяра в безсмъртието на душата и т.н. Тази могъща държава е влизала в сериозни сблъсъци с Персийската империя и е излизала от военните изпитания победителка.

Фердо Шишич (с.188) пише: „За някаква по-слаба гото-славянска традиция в Дукля говори и факта, че в средновековна Сърбия името „гот“ е означавало българин, а не славянин. Така синът на Стефан Неман, крал Стефан Първовенчани…, в биографията на своя баща пише: „Един отстъпник от същото племе готи, наричано и българско, на име Стрез, се отцепи на запад от моята държава (т.е. от Сърбия)“.

Георги Сотиров (с. 218-230) пише: „Според една общоприета теория, готският език бил германски. Изследването на ранни готски имена разкрива обаче странни особености, които не се съгласуват лесно с това виждане. По същия начин някои готски думи, срещащи се в документи от V, VI и Х век проявяват определено не-германски черти“. Основните източници, които изследва Сотиров са Готската история на Йордан (VI в.), История на войните от Прокоп и История на франките на Григорий от Тур. В този период се е писало предимно на латински и затова Сотиров сравнява основно готските имена с хунски, трако-македонски, славянски и германски: Валамир, Мирко, Божил, Атила и т.н. Германски подобия няма. В седемте намерени готски думи също няма германски подобия.

В този кратък материал не може да се отрази, дори и в резюме достатъчно пълно доказателствения материал за това, че Готите са Гети, съответно Траки и Българи. Не отричам твърдението на С. Лесной, че част от Даките, Гетите и съответно Траките са славяни. На с.155 четем една интересна фраза: „Един от следващите крале бил Филимер. В древността голяма част от славянските имена завършвали на „мер“ и „мир“, като при това едно и също име се употребявало и в двата варианта: Владимир и Владимер и т.н. Това не доказва, че всички готи са били славяни, но няма съмнение, че славяните са били част от някаква бъркотия с готите.“ Аз бих отговорил, но нали всички и още много други (балкански, черноморски и др.) племена произхождат от пеласгите, които са по-древни от траките и елините. Херодот пише (виж с.53 и с.96 заб.55) точно това за пеласгите.

Чилингиров пише (с.52): „… наличието на често употребявани „славянски“ думи и лични имена в „тракийския“ език, и то още от най-ранната засвидетелствувана от писмените извори историческа епоха, също не ни дава никакви основания да приемем, че така наречените „славяни“ и „траки“ са два различни етноса, говорещи на разни езици, а не един етнос, проявяващ се в два твърде близки по своя физически тип варианта, чиито езици явно са наречия на един общ език.“ Вероятно тоя на пеласгите.

Това обяснява и близостта на българските езикови наречия с тия на славяните и това, че милиони българи в древността са се влели край р. Волга в руската народност и около Киев и Крим в Украинската. Над 500 руски фамилии, князе и дворяни са от българо-„татарски“ произход, като Суворов, Кутузов, Глинка, Тухачевски, цар Борис Годунов, Тургеневи и мн.др. (Виж Татяна Ярулина и книгата на Алфред Х. Халиков „500 руских фамилий булгаро-татарского происхождения“, Изд. ТАНГРА, София, 2005, 160 с.) Пред нашите историци стоят много задачи за проучване на историческите сведения за пеласгите, готите, гетите, иделците, троянците и мн. др. хипотези, загадки и легенди.









Арийци ли са немците




БЪЛГАРСКИ – САНСКРИТ – НЕМСКИ –ДАТСКИ –АНГЛИЙСКИ

ЗЕМЯ - КСАМА -ERDE -JORD -EARTH
НЕБЕСА -НАБАСА -HIMMEL -HIMMEL -HEAVEN
ОГЪН -АГНИ -FEUER -FYR -FAIR
ДОМ -ДАМА -HAUSE -HUS -HOUSE
ЖИВ -ЖИВА -LEBENDIG -LEVENDE -ALIVE
ЖИВОТ -ЖИВИТА -LEBEN -LEVE -LIFE
МЪРТЪВ -МРТА -TOT -DOD -DEAD
БЪРЗ -БУРИЖ -SCHNEL -RASK -QUICK
МУДЕН -МАНДА -LANGSAM -LANGSOM -SLOW
НАС -НАС -UNS -OS -US
ВАС -ВАС -IHNEN -DEM -YOU
ПАДАМ -ПАДАМИ -FALLEN -FALDE -FALL
ПЛУВАМ -ПЛУВАМИ -SCHWIMMEN-SVOME -SWIM
МЕД -МАДУ -HONIG -HONNING -HONEY
МЕСО -МАМСА -FLAISCH -KOD -FLESH
ПИТИЕ -ПИТУ -TRANK -DRIK -DRINK
ЖЕНА -ЖАНА -WEIB -KVINDE -WIFE
ТОПЛО -ТАПА -WARM -VARM -WARM
СТУД -СИТА -KALT -KOLD -CALD
РОСА -РАСА -TAU -DUG -DEW


Да добавим още Радха-радост-веселие-съпругата на Кришна/Рупа-форма/Вишну-най висш-бог Вишня,веди словена/Митра-бог на дневното небе/Шива-вечно живият които дава живот/Ваю-бог на вятъра-вее духа/Гима-зима/Рудра-бог на разруха-рудати,ридая/Итха-истина/Сатва-същина-истинска реалност/Чит-чист-трите чисти/Да-давам/Дакша-десница/Гима-зима/Весанте-есен/Тапа-топло/Ушра-утро/Ден-дина/Вода-уда/Месец-масаа/Гири-гора/Седмица-саптаха/Гуда-гуде,прасе в банско/Бага стана-божи стан/Бага-дума за бог/Пимсати-пиша/Четати-чета/,Голова-форма на проявление на Вишну със глава на кон/,Крода-град/Сат-съществуване/Мадху-мед/Четвер-четири/Анусвара-звук на атома/Ану-атом/Крода-град/Брахти-бере/Шабдя-звук,шептя/Спарша-допир,бърша/Дивье-небесен,дивен над времето/Свасура-свекър,Тато-татко/Девар-девер/Мритьо-мра/Искату-искам/Кали -от кал,черната/Джнана-знание/Живати-живея/Дадати-давам/Смаяте-смея се/Падати-падам/Видати-видя/Живати-живее/Мая-омайвам,илюзия/Врема-космическо време/Ума-умната-жената на Шива/Крьишна-всепревличащ,кръшна снага/Дхана-вместилище,кана/Агни-огни,огън/Вера-Шрадха-естествена радост на сърцето,Вяра/Варна-Буква,покрив,общност,град на касти/Джнана- знание/Джнанавара-улица във Варна.




Готи и гети I. Изследвания по история на културата
Асен Чилингиров (съст.)



Гетите, които обезсмъртяват (гробница Свещари/Сборяново)


По пътя към безсмъртието - историята на Свещарската гробница


https://www.youtube.com/watch?v=hIAx4BoZHqc


Какво не знаем за гетите?



https://www.youtube.com/watch?v=TGu1eH28txM