Представям отделни откъси от известната творба, наречена "бисер" на индийската философска литература – "Вивека Чудамани" (Перлата на различаването).
Като автор обикновено се посочва великия индийски мислител Шанкара. Според повечето от сериозните учени обаче стилът на изразяване в творбата е по-различен, което налага извода че най-вероятно текстът е писан от негов ученик или последовател.
Основната идея е различаването на Аз-а (Атман) от не-Аза (не-Атман), без което няма как да бъде постигнато пълното освобождение. Също така прекрасно е описано какво значение се съдържа в понятията "Атман" и "Брахман":
„Брахман не е нито вселената от груба материя, нито вселената от фина материя. Явяването на света се предизвиква от невежество чрез нашето въображение. То не е действително. То е същото, както когато човек вижда змия на мястото на въжето. Това е временен сън.” Така човек трябва да упражнява различаване и да се освободи от съзнанието за обективен свят. Тогава той може да медитира върху идентичността на Брахман и Атман и така да познае Истината.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Брахман няма нито име, нито форма. Той е над заслуга и вина. Той е извън времето и пространството и отвъд предметите на сетивния опит. Това е Брахман, и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. Брахман е върховното, отвъд думите. Но окото на чистото просветление може да Го съзре. Той е чисто абсолютно съзнание, вечната действителност. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. Брахман е основата, върху която изглежда че лежи тази многообразна вселена, творението на невежеството. Той почива върху самия себе си. Той не е нито грубата, нито фината вселена. Той е неделим, отвъд сравнение. Това е Брахман, и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.Брахман е свободен от раждане, растеж. промяна, упадък, болест и смърт. Той е вечен. Той е причината за разгръщането на вселената, нейното запазване и нейното разпадане. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.
...Той (Брахман – бел. моя) е спокоен като морска шир без вълни. Той е вечно свободен и неразделен. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Няма нищо отвъд Брахман. Той е по-голям от най-голямото. Той е най-вътрешният Аз, радостта в нас, която никога не секва. Той е Абсолютно битие, Абсолютно познание и Абсолютно блаженство. Той е без край, вечен. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. (Т.е. Сат-Чит-Ананда или Чистото непроявено съзнание – бел. моя).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Както царят се познава ясно сред армията му, така познай Брахман като чисто съзнание, различно от всякакво несъвършенство. Остани завинаги в Атман. Нека този свят на явления да се превърне в Брахман. Брахман, вечното битие, възвишеното, единственият и неповторимият, който е отвъд грубите или фините аспекти на тази вселена, живее в съкровищницата на сърцето. Човекът, който пребивава в тази съкровищница, съединен с Брахман, вече не подлежи на смърт и прераждане.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Тамас се преодолява чрез раджас и сатва, раджас чрез сатва, а сатва се преодолява когато блесне чистият Атман. Затова остани в сатва и се постарай да унищожиш тази заблуда. Остани в тази преданост и знай, че тялото ще живее толкова дълго, колкото е нужно. Старай се с търпение и издръжливост да унищожиш това заблуждение.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Учи истината от писанията и размишлявай върху нея. После от собствен непосредствен опит узнай, че Атман в теб е Атман във всеки.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Медитирай върху истината „Това си Ти" и узнай идентичността на Атман и Брахман. Постарай се да унищожиш това заблуждение (че са различни – бел. моя) и остани в знанието, че Атман и Брахман са едно.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Атман е действителността. Той е твоят истински първоначален Аз. Той е чисто съзнание, единствен и неповторим, Абсолютно блаженство. Узнай своята идентичност с него. Престани да се отъждествяваш с обвивките на невежеството, те са като маските на актьор.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Затова престани да се занимаваш в ума си с нещата на сетивното възприятие. Това е коренът на всяко зло. Този, който е постигнал освобождение в този живот, е свободен също и когато напуска тялото си. Яджурведа учи, че човек е във власт на страха докато все още вижда и най-малката разлика между себе си и безкрайния Брахман.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Когато в сърцето има мир, появява се видението на Атман. Когато Атман бъде непосредствено познат, нашето обвързване с този свят се разкъсва. Затова отказът от всякакви мисли за сетивно задоволяване е път към освобождението. ...................
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Брахман няма нито име, нито форма. Той е над заслуга и вина. Той е извън времето и пространството и отвъд предметите на сетивния опит. Това е Брахман, и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. Брахман е върховното, отвъд думите. Но окото на чистото просветление може да Го съзре. Той е чисто абсолютно съзнание, вечната действителност. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. Брахман е основата, върху която изглежда че лежи тази многообразна вселена, творението на невежеството. Той почива върху самия себе си. Той не е нито грубата, нито фината вселена. Той е неделим, отвъд сравнение. Това е Брахман, и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.Брахман е свободен от раждане, растеж. промяна, упадък, болест и смърт. Той е вечен. Той е причината за разгръщането на вселената, нейното запазване и нейното разпадане. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.
...Той (Брахман – бел. моя) е спокоен като морска шир без вълни. Той е вечно свободен и неразделен. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Няма нищо отвъд Брахман. Той е по-голям от най-голямото. Той е най-вътрешният Аз, радостта в нас, която никога не секва. Той е Абсолютно битие, Абсолютно познание и Абсолютно блаженство. Той е без край, вечен. Това е Брахман и „Това си Ти". Медитирай върху тази истина. (Т.е. Сат-Чит-Ананда или Чистото непроявено съзнание – бел. моя).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Както царят се познава ясно сред армията му, така познай Брахман като чисто съзнание, различно от всякакво несъвършенство. Остани завинаги в Атман. Нека този свят на явления да се превърне в Брахман. Брахман, вечното битие, възвишеното, единственият и неповторимият, който е отвъд грубите или фините аспекти на тази вселена, живее в съкровищницата на сърцето. Човекът, който пребивава в тази съкровищница, съединен с Брахман, вече не подлежи на смърт и прераждане.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Тамас се преодолява чрез раджас и сатва, раджас чрез сатва, а сатва се преодолява когато блесне чистият Атман. Затова остани в сатва и се постарай да унищожиш тази заблуда. Остани в тази преданост и знай, че тялото ще живее толкова дълго, колкото е нужно. Старай се с търпение и издръжливост да унищожиш това заблуждение.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Учи истината от писанията и размишлявай върху нея. После от собствен непосредствен опит узнай, че Атман в теб е Атман във всеки.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Медитирай върху истината „Това си Ти" и узнай идентичността на Атман и Брахман. Постарай се да унищожиш това заблуждение (че са различни – бел. моя) и остани в знанието, че Атман и Брахман са едно.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Атман е действителността. Той е твоят истински първоначален Аз. Той е чисто съзнание, единствен и неповторим, Абсолютно блаженство. Узнай своята идентичност с него. Престани да се отъждествяваш с обвивките на невежеството, те са като маските на актьор.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Затова престани да се занимаваш в ума си с нещата на сетивното възприятие. Това е коренът на всяко зло. Този, който е постигнал освобождение в този живот, е свободен също и когато напуска тялото си. Яджурведа учи, че човек е във власт на страха докато все още вижда и най-малката разлика между себе си и безкрайния Брахман.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Когато в сърцето има мир, появява се видението на Атман. Когато Атман бъде непосредствено познат, нашето обвързване с този свят се разкъсва. Затова отказът от всякакви мисли за сетивно задоволяване е път към освобождението. ...................
Ученикът слушаше внимателно думите на своя учител. Той изучи върховната истина, която се засвидетелства от писанията, и я потвърди чрез собствената си способност за съждение.
После той оттегли сетивата си от предметния свят и концентрира мисленето си върху Атман. Тялото му остана, при това, неподвижно като скала.
Мисленето му бе погълнато напълно в Брахман. След известно време той се върна в нормално съзнание и заговори от пълнотата на своята радост:
– „Аз"-ът изчезна. Аз изпитах моята тъждественост с Брахман; така изгаснаха всичките ми желания. Аз се издигнах над невежеството си, над занимаването си с тази вселена на явления. Каква е тази радост в мен? Кой би могъл да я измери? Аз не зная нищо друго, освен безгранична, безкрайна радост.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Сега зная окончателно и ясно, че аз съм Атман, чиято същност е вечна радост. Не виждам и не чувам нищо. Не познавам нищо, което да е отделно от мен.
Аз не съм нито този, нито онзи предмет. Аз съм Това, което разкрива всички предмети. Аз съм върховното, аз съм вечна чистота. Аз не съм нито вътре, нито вън, аз съм Брахман, единствен и неповторим.
Аз съм реалност без начало и без подобие. Аз не участвам в заблуждението на „аз" и „ти", „този" и „това". Аз съм Брахман, единствен и неповторим, безкрайно блаженство, вечна непроменлива истина.
Аз съм господарят и убежището на всички. Аз унищожавам всички грехове и опетненост. Аз съм чисто, неделимо съзнание. Аз съм зрител на всички неща. Нямам друг господар, освен самия мен. Аз съм свободен от чувството за „аз" и „мое".
Аз живея във всички същества като Атман, чистото съзнание, първопричината на всички вътрешни и външни явления. Аз съм този, който се радва, и същевременно съм обектът на радостта. В дните на моето невежество мислех, че те са отделни от мен. Сега зная, че аз съм Всичко.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Аз съм Брахман, единствен и неповторим, основата на цялото битие. Аз разкривам всички неща, аз давам форма на всички неща, аз съм във всички неща и все пак нищо не може да ме опетни. Аз съм вечен, чист, непроменлив, абсолютен.
Аз съм Брахман, единствен и неповторим. Майя, многообразната, се стопи в мен. Аз съм отвъд понятията и мислите, същността на всички неща. Aз съм истината, познанието. Аз съм безкраен, аз съм Абсолютно Блаженство.
Аз съм отвъд действията, реалността, която не може да се промени. Аз нямам нито части, нито форма. Аз съм абсолютен, вечен. Нищо не ме поддържа. Аз стоя сам, единствен и неповторим.
Аз съм душата на вселената. Аз съм всички неща и над всички неща. Аз съм единствен и неповторим. Аз съм чисто съзнание, сам и всеобхватен. Аз съм радост. Аз съм вечен живот.
Отново и отново се покланям пред теб, мой благородни повелителю, мой Учителю. Аз намерих това благословено състояние благодарение величието на твоята милост.
Аз съм господарят на моето собствено царство.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Атман е Единият, Абсолютният, Неделимият. Той е чисто съзнание. Да се представят много форми в него, би приличало на представата за въздушни кули. Знай, че ти си Атман, винаги блаженият, единствен и неповторим и постигни окончателен мир. Остани в радостта, която е тишина.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Каквото и да прави, дали върви, седи или лежи, просветленият прорицател, чието удоволствие е Атман, живее в радост и свобода.
Когато една велика душа, поради преустановяване на всяко мисловно разсейване, намери съвършено спокойствие и узнае Брахман, тогава тя не се нуждае повече за своята медитация от свети места, етична дисциплина, определени часове, пози, предписания или особени обекти за медитация. Нейното познание за Атман не зависи от определени обстоятелства или условия.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Детето играе с играчките си и забравя при това дори глада и физическата болка. Така този, който е познал Брахман, намира наслада в Атман и забравя всички мисли за „аз" и „мое". Той получава без усилие храна, като моли за милостиня без страх и грижа. Той пие от бистрия поток. Той живее невъзпрепятстван и независим и спи безстрашно в гората или на мястото за изгаряне. Той няма нужда да пере или да суши дрехи, тъй като не носи никакви. Земята е леглото му. Той крачи по широкия път на веданта. Негов другар е Брахман, Вечният.
Този, който е познал Атман, не се отъждествява повече с тялото си. Той почива в него като в превозно средство. Ако бъде обезпечен с удобство и богатства, той им се радва и играе с тях като дете. Той не носи външен знак на светец и остава напълно необвързан с нещата от света.
Той може да носи скъпи дрехи или да бъде гол. Той може да е облечен в еленова кожа, в тигрова кожа или в чисто знание. Той може да изглежда като глупак, като дете, като нечист. Така странства той в света.
Той броди сам, потънал в съзерцание. Без страсти живее той сред обектите на желанията. Атман е вечното му задоволство. Той вижда присъствието на Атман във всички неща.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Той няма никакви богатства и все пак винаги е доволен. Той е безпомощен и все пак има голяма сила. Той не се наслаждава на нищо и все пак живее в непрестанна радост. Няма никой, който да прилича на него и все пак той гледа на всички като на подобни на него.
Той действа и все пак не е обвързан от действията си. Той бере плодовете от минали постъпки и все пак не се влияе от тях. Той има тяло, но не се отъждествява с него. Той изглежда отделен и все пак е навсякъде, присъстващ във всичко.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Този, който се откаже от преследване на всяка цел в този свят и дори в небето и остава потънал в Атман, наистина е самият бог Шива. Той е превъзхождащият всичко познавач на Брахман.
Макар че живее още в тялото, той е вечно свободен. Той е постигнал благословената цел. Той е превъзхождащият всичко познавач на Брахман. Когато тялото отпадне от него, той се слива с Брахман, постига Брахман, единственият и неповторимият.
Един артист остава същият, дори и когато носи костюм за някоя роля. Превъзхождащият всичко познавач на Брахман остава винаги Брахман и нищо друго.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ученията означават Атман като „чисто съзнание". С това потвърждават, че той е вечна истина. Умират само външните обвивки. Те са образувани от невежество и скриват Атман. „В действителност", така казват писанията, „Атман е безсмъртен". С това те посочват, че той пребивава неразрушим сред всички неща, които се променят и изчезват.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
На онези обаче, които бродят невежи през пустинята на света, в цикъла на смърт и прераждане, уморени, жадни и изсушени от горещата мизерия като от слънцето, нека това учение да разбули Брахман, единственият и неповторимият, дарителят на възхищение, морето от нектар, разпростряло се пред нозете ни. Нека това учение на Шанкара да доведе до успех техните усилия и да им донесе освобождение.
КРАЙ
Няма коментари:
Публикуване на коментар