Последователи

неделя, 15 октомври 2017 г.

Основи на Телемитската Космология



Автор: Марсий

Превод:Fra. Setnakt

При изпълнението на магически ритуали, телемитите се обръщат към енергиите на различни Богове и Богини. Това може да се стори странно на хора, които досега не са се занимавали с магия. Повечето от хората в западните общества са възпитавани така, че те или вярват в един всевиждащ и всесилен Бог, или са убедени, че никакви богове не съществуват. Но защо ние персонифицираме тези сили именно като Богове и Богини? Много просто, защото на нас ни е много по-лесно да свържем с тях по този начин, отколкото да гледаме на тях и да ги усещаме като хора, който се опитват да комуникира със законите на природата. С тях може да се поспори на академична позиция, но така или иначе вие не можете да имате сексуален акт или задушевни беседи с уравнения.

За днешното мнозинство от хора, обръщението към Боговете и Богините от древните традиции, може да изглежда странно. Затова в началото на вашия магически път, вие трябва да изработите за себе си правилно обяснение – защо правите това.

Съществуват ли в действителност Юпитер, Венера, Тот-Хермес, към които вие се обръщате в своите призовавания? Възможно, най-добрия отговор да бъде следният: аз не зная, но Вселената ръководи себе си, така, че все едно съществуват. Ако в началото, това ни изглежда трудно, отнасяйте се към ритуала, просто като към драматическо действие. Ако всички актьори играят добре, тогава пиесата ви улавя целия и в този момент на вас не ви пречат мислите, че актьорите обичат и умират „наужким“. Позволете на себе си да бъдете толкова силно обхванати от своята магическа работа.

Основните Богове и Богини, които фигурират в телемитската традиция, са заимствани от религиите на древните египтяни. Въпреки, че, безспорно, в Телема може (и трябва) да се призоват боговете от различни пантеони (шумерски, гръцки, римски, и т.н.). За това трябва просто добре да се разбират техните роли и правилното съотношение между тях. Народите, навсякъде различаващи се по своята култура, имат богове с подобни функции. Например, египетският бог Тахути (Тот) е близък до гръцкия Хермес и римският бог с Меркурий. А гръцкия Зевс и римския Юпитер приличат на славянските Перун и Перкунус от балтийските митологии.

Но за поговорим по-подробно за основните Богове на телемитския пантеон. Основното телемитско Божество се явява египетската богиня Нут. Тя е богиня на безкрайното пространство, на космоса. Нейният символ е голо женско тяло, което представлява нощното небе, извито над земната повърхност. Нут олицетворява Великата Майка на всички неща, които са били, са и ще бъдат. Нашите души са звездите на нейното тяло, и затова, както е казано в 60-ти стих на първата глава на Книга на Закона, символа на Нут е Пентаграмата, пламтящата звезда. В определен смисъл може да се каже, че всяка магия трябва да бъде посветена на Нут, затова, че тя съдържа в себе си всички мислими възможности. Гледайки към нощното небе, ние можем да почувстваме съединение с нашата Богиня, да почувстваме себе си като нейни синове или дъщери. Ето какво е казал известния астроном и писател Карл Саган „Всички ние сме направени от звездна материя“.

ГГлавната телемитска светиня се явява Стелата на Откровението, погребалния скрижал на Анх-аф-на-хонсу, жреца на Менту, който е живял във Тива, през времето на XXV-та династия на древен Египет (около 725 пр. н.е.), която сега се пази в музея в Кайро. Именно тази стела, отбелязана с номера 666, е открила на Алистър Кроули в 1904 година пътят към новият свят, откъдето при него дошъл Айваз – Светият Ангел-Хранител на новият Еон на Хор, даряващ Книга на Закона.



Стелата на Откровението играе много голяма роля в телемитската магия. Това е талисман, който действа като врата за проявлението в този свят на потока на телемитската магическа енергия. Всички телемитски храмове трябва да имат копие на тази Стела на изток, разположено на олтар или на стената. Ако вие сте приели посвещение в Орден, вие трябва да се сдобиете с копие на Стелата на Откровението в естествен размер от един от магазините или да се опитате да я направите сами. В колодата карти Таро, разработени от Алистър Кроули и лейди Фрида Харис, също има карта символизираща Стелата на Откровението. Това е XX-ти Аркан (Еон).



Както пише Алистър Кроули в Книга на Тот, тази карта „трябва да бъде адаптация на Стелата на Откровението. Около всички горни части на картата се протяга тялото на Нут, звездната богиня, символ на неограничените възможности. Нейният съпруг – Хадит, вездесъщата точка на зрението, единствената философски обоснована концепция на Реалността. Той се изобразява като огнено кълбо, представляващо вечната енергия; крилатото кълбо демонстрира неговата сила да се движи. От брака на тях двамата се ражда детето-Хор“.

В Стелата на Откровението Нут е изобразена в своето класическо положение, прието в древен Египет: тя се прегъва надолу в горните части на Стелата и по такъв начин символизира нощното небе, което обкръжава всички неща. В Колодата на Тот може да се намери още едно изображение на тази Богиня.



Кроули пише: в XVII-ти Аркан (Звездата) „е изобразена Нут, нашата Звездна Господарка. За да разберем напълно последната фраза е необходимо да вникнем в първата глава на „Книга на Закона“. Фигурата на Богиня е показана в проявление, а не като обкръжаваща небесното пространство в XX-ти Аркан, където Нут се явява чисто философска идея – постоянна и многообразна. В настоящата карта тя в ясен образ е персонифицирана като човекоподобна фигура“. Изучаването и съсредоточаването в тази карта също така помага по-добре да се разбере природата на Нут, внасяйки нейното присъствие в своя живот, да разберем, че тя ражда живота и всички неща в нашата Вселена, да почувстваме нейната любов и красота, привличащи ви към нея.

Вторият основен Бог на телемитския пантеон – това е Хадит, съпруг и допълнение на Нут. Ако Нут е потенциала, то Хадит е проявлението; Ако Нут е материята, Хадит е движението; ако Нут е Космос, то Хадит е Време. Нут е безкрайно голяма, Хадит – безкрайно малък. Хадит е всичкото движение и енергия на Вселената, скритото невероятно количество сила във всеки атом. Колко ли от нея е скрита в цялата Вселена?! Но същата тази енергия се таи и във всеки от нас. Защото Хадит е „пламакът, който горе в сърцето на всеки човек и в центъра на всяка звезда“.

Извършвайки поклонение към Нут, ние може да се обърнем към нощното небе, а на Хадит е невъзможно да се поклоним. „Защото поклонника съм аз“, казва той за себе си в Книга на Закона (II:8). С други думи – той е Бог, който ни вдъхновява да извършим поклонение. Когато ние се покланяме на Нут, тогава чувството на страх и удивление, пронизващи телата ни, са проявление на Хадит, който се намира вътре в нас. „Ако аз вдигна главата си, тогава аз и моята Нут сме едно.“ Затова, когато успешно извършим някое магическо действие – вие не се покланяте на Хадит, той ви изпълва, и вие се отъждествявате с него. На Стелата на Откровението Хадит е изобразен като горящо кълбо енергия, летящо под тялото на Нут.

Третият Бог на телемитския пантеон, това е детето на Нут и Хадит – Бог Хор, чието пълно име е Ра-Хор-Хут. На Стелата той е изобразен като човек с мъжко тяло и глава на ястреб. Хор се явява същество, което въплъщава в себе си активната енергия на телемитската магия. Той се асоциира със Слънцето, с енергията на всички огнени неща. Хор седи на трон и в ръката си държи жезъл, символизиращ неговата власт. Това обозначава, че началото на времето неговото управление е настъпило. В телемитския пантеон Хор изпълнява ролята на своеобразен „разрушител“ на предишния Еон. За него няма време, да се обръща внимание на традиционните моралните ценности на човешкото общество. „Нека няма милост; проклети да са, които жалят! Убивайте и измъчвайте; без пощада; стъпчете ги! (Книга на Закона III:18). На много хора, чието възпитание се основава на религиите на стария Еон (и не само християнството, но, например и будизма) им е трудно да приемат Богове с такива разрушителни аспекти, но те са необходими. Наистина, за да се създаде нещо ново, е необходимо да се унищожи старото. Даже купувайки книга, самите ние се съгласяваме с гибелта на живи същества – дърветата, от които е направена хартията за тези книги.

По същество, всяка промяна е свързана с разрушение. Вие унищожавате вашата индивидуалност, състояща се от стари стереотипи, дори сега, като се стремите да придобиете нови знания. За да станете телемит, вие нужна не само храброст, но и в известна степен жестокост. Вие отсичате от себе си всичко това, което ви пречи да намерите своята Истинска Воля. И, разбира се, завинаги следва да помните, че последния етап на пътя на вашата инициация, настъпва тогава, когато ние напълно пренасяме себе си в жертва, отдавайки цялата си кръв в Чашата на нашата Господарка Бабалон. Това е пътят на Ра-Хор-Хут и пътят на Телема.

В лице с Ра-Хор-Хюит стои човек, облечен леопардова кожа, което обозначава принадлежността му към жреческото съсловие. Това е Анх-Аф-на-Хонсу, бившия жрец от епохата на XXVI-та египетска династия, който Кроули счита за свое въплъщение. В по-общ смисъл, той представлява всички ученици, всички магове, които работят за телемитския магически поток.

Важно е да се отбележи, че главата на този свещеник се намира на същото ниво, където е и главата на Бог Ра-Хор-Хут. На повечето древни религиозни изображения, изобразените божества са във вид на огромни фигури, възвисяващи се над хората, които стоят пред тях на колене и смирено се молят за милосърдие. Магьосниците-телемити не стоят на колене, за да се обърнат към Боговете с молби. Ние се обръщаме към нашите богове като към равни, ние говорим с тях непосредствено, проявявайки дължимото уважение на техните знание и мощ.

Телема не е религия, която обезпечава удобно средство за спасение на света от неговите проблеми, това е система на светоглед, помагаща ни да живеем пълнокръвен живот на този свят, самостоятелно справяйки се с неговите трудност, да ги преодоляваме и да променяме нашият свят, така, че да го усъвършенстваме като място за живеене. Именно, за да направим всичко това, ние се нуждаем от мощта и енергията на нашият бог – Ра-Хор-Хут. Неговата мощ и енергия може да се сравни с мощта и енергията на Слънцето иля блясъка на острото лезвие на меча. Това е Бог на войните, но това е и Богът на вечния живот. Той ни дава радостта да бъдем живи и да участваме в дивия и безгрижен танц на Вселената, като свободна и ярка личност.

Четвъртият Бог на телемитския пантеон е Хор-Па-Краат – брат-близнак на Ра-Хор-Хут. Но ако Ра-Хор-Хут олицетворява изходящия поток на енергията и мощта, то Хор-Па-Краат – това е вътрешната енергия. Той е бог на тишината и вътрешните сили. Обикновено него го представят като дете, седящо на цветето на Лотуса и смучещо палеца си. „Хор-Па-Краат – това е фактически, пасивната страна на неговия близнак Хор“, – пише Алистър Кроули. Но той също олицетворява четвъртата сила на Сфинкса – Мълчанието. „За нас, стремящите се да увенчаем с тази сила на нашата Работа, изключително важно е да достигнем неговата невинност в цялостната и пълнота. Картата Таро, свързана с това божество е нулевия Аркан (Глупака). По-традиционното невидимо негово изображение е поставено на XX-ти Аркан (Еон). „Половината на името Херу-Ра-Ха носят имената Ра-Хор-Хут и Хор-Па-Краат“, – е казано в Книга на Закона (III:35). Заедно Ра-Хоор-Хут и Хор-Па-Краат образуват двойното божество Херу-Ра-Ха, чието число е 418, съответстващо на АБРАХАДАБРА, Словото на Новият Еон.

Хор-Па-Краат е невидим и затова не е представен на Стелата на Откровението. Той е Бог на Мълчанието и затова няма своя собствена глава в Книга на Закона. Също така, важно е да се помни, че Айваз, продиктувал цялата тази книга на Алистър Кроули е бил посланик на Хор-Па-Краат. Той е Богът, най-близък на телемитите. Затова е толкова важно да се изучат неговите изображения и Божествени форми.

Като начало старателно изучете картите Таро на Тот с изображението на Хор-Па-Краат. Изследвайте достъпните ви негови древноегипетски изображения в музеите или в книгите. След това, вие самите се опитайте да приемете тази Божествена форма. В своята книга „Абрахадабра“, Родни Орфеус (Rodney Orpheus) прилага следния метод, като начин за достигане на това:

Отначало седнете в асана, която сте избрали и редовно практикували (но ако вие все още не сте имали подобни практики, и ако сте нетърпеливи и искате бързо да пробвате всичко наведнъж, тогава пристъпете към работа). Затворете очите си и дишайте бавно и дълбоко. Вдигнете палеца си, поднесете го към устните си перпендикулярно и леко го притеснете върху тях. Започнете да визуализирате своето тяло като тялото на голо момче. Представете си, че косата ви е вързана до ухото (ако имате дълга коса – направете го наистина преди началото на практиката). Вие седите върху голямо цвете лотос, което бавно плува по повърхността на голяма река. Тази река е Нил, източникът на плодородие за Земята. На бреговете вие можете да видите пирамиди, осветени с ярка слънчева светлина, вие чувствате, че тя се спуска към вас, изпълвайки тялото ви с топлина и жизненост. На повърхността на Нил ви се изпречват крокодили, който са готови да се хвърлят върху вас, но те не могат да ви достигнат, тъй като от всякъде сте защитени от сияещо синьо-черно яйце, което напълно обкръжава тялото ви. Това е Яйцето на Духа, и то е толкова тъмно, че поглъща цялата енергия отвън и съхранява вашата собствена натрупана енергия вътре във вас, за да има винаги в случай на необходимост. Вие сте мъничко детенце, което се намира в матката на нашата Всеобща Майка Нут; тя ще ви насочва и защитава. Стойте в тази Асана в течение на няколко минути, усещайки как енергиите на Хор-Па-Краат ви изпълват, чувствайки как вашата аура, сега усилена, ви защитава от всякаква напаст, каквато може да ви се случи в други дни. И когато вие самите почувствате, че е време, бавно започнете да се връщате в своето собствено тяло, в този мир, узнавайки себе си. После силно плеснете с ръце. Звука на плясъка, заедно с острото усещане в пръстите ще ви помогнат да се върнете на земята. После станете и тропнете с крака няколко пъти. Ето, че инвокирахте телемитски Бог!

Този ритуал може да ни се стори много прост и в действителност е така. Също така, както смята Родни Орфеус, това упражнение е много полезно за начинаещо телемити, тъй като то включва в себе си навици за релаксация, концентрация, визуализация, постигане на защити и магически сили. Затова, по мнение на автора, то спокойно може да бъде добавено към вашите ежедневни йога практики.

В заключение трябва да се отбележат още две телемитски божества, заимствани от Кроули не от египетската, а от християнската митология. Това е Терион (гръцката дума за „звяр“) и Бабалон (аналогът на Вавилонската Блудница). Тях ги няма на Стелата на Откровението, но те са изобразени на XI-ти Аркан на Таро (Сласт). Тези Божества не се явяват толкова универсални и космически, колкото е описано по-горе. Те са „приземени“ и затова са близки с нас.



Бабалон, показана на картата „Сласт“, това е богинята на всички удоволствия. Тя е известна също така като Девствената блудница: „аз съм проститутка и аз съм свята“. Проститутката, тъй като приема и държи в себе си всички неща, девственица, защото винаги съхранява своята вътрешна чистота. Тя показва, че телемитите не са длъжни да вървят по пътя на аскетизма, да отстраняват себе си от външния свят, от идеите и чувствата на другите хора, но са длъжни да се стараят да се обединят с всички тях чрез силата на любовта. Бабалон носи в своята ръка Светия Граал, бокалът, напълнен с „кръвта на Светците“, с други думи, мощта на всички тези, които използват нейната магия. Ние можем да пием от този бокал и, по този начин, да се приобщим с енергията на Телема.

Звярът, който язди Бабалон – това е Терион, неокованата сила на природата, мощта на дивото животно, която се крие вътре в нас. Той е също тясно свързан със Слънцето-Тифарет, тъй като Слънцето е източник на мощта на природата. Звярът е изобразен с много глави, за да се покаже. Че той се проявява по много начини: чрез сексуалността, чрез насилието, чрез глада, чрез всички желания на вашето тяло.

Бабалон управлява Терион. Това е символ на това, че когато любовта се насочва към изпълнение на желанията, тялото поддържа духа. Те и двамата са много физически божества. За разлика от религиите на миналия Еон, учещи, че това тяло е мръсно, грешно и, в името на спасението на човека, всичките му желания трябва да бъдат аскетски умъртвени, ние, телемитите, считаме, че желанията на тялото се явяват чисти и святи и, че тези желания ни поддържат нас и правят нашият живот по-ярък. „Бъди силен, о човеко! Похотлив бъди, наслаждавай се на всичко чувствено и екстатично; не бой се, че Бог някой си ще те отрече за това“. (Книга на Закона II:22).

Използвана литература:

„Abrahadabra“, Rodney Orpheus (1995)

Книга на Тот, Алистър Кроули



ТЕЛЕМА И ПОЛИТИКА

Автор: Vali

Каква е политическата ориентация на Телема? От всичко написано дотук може да изглежда, че Телема е либерална, но това не е точно така. В телемитските среди политиката е тема, която носи раздори и проблеми. За мнозина тя е либерална, но това не е цялата истина- да се редуцира написаното в Книга на Закона и впоследствие писанията на Кроули само до либерални или само до консервативни е несериозно. В Книга ОЗ се казва съвсем ясно:

З. Човек има правото да мисли каквото иска:

да говори каквото иска:

да пише каквото иска:

да чертае, да рисува, да дяла, да гравира,

да моделира, да гради както иска:

да се облича както иска.

Което означава същото и:

„Човекът може да изповядва тази политическа идеология, която неговата Воля диктува – да изучава тези политически философии според Волята му, да вдъхновява неговите другари-граждани така, както е Волята му, да гласува за когото е Волята му”

Телема е широкоспектърна – тя обхваща в себе си идеи от всички политически идеологии, било то либертариански, комунистически, феодалистки, монархистки, консервативни, прогресивистки и дори нацистки.

Отново, тук всичко зависи от Истинската Воля на индивида. Колкото повече ние опознаваме себе си, може да открием, че дадена политическа идеология е в синхрон с Волята ни, а може и да се случи и обратното: че политическата идеология, която сме следвали досега е противна на Истинската ни Воля. Възможно е(както е при мен) да откриете, че нито една политическа идеология не съответства на Волята ни.

Често може да чуете от разни телемити, че дадена политическа идеология не била телемитска. Такива телемити са загрижени повече за политиката, а не за Телема. Лично аз смятам, че един уважаващ себе си индивид, посветил се на Великото дело, няма да има много време да се отдава на разни политически пристрастия. Отново да поясня, всяка една политическа платформа може да намери своето място в Телема и тя ги подкрепя всичките. Но все пак, остава над тях!


ТЕЛЕМА – НОВА РЕЛИГИЯ ИЛИ НЕ

Автор: Вали

В настоящата статия ще разгледам един важен въпрос: дали Телема е отделна (нова) религия или не. Причината е, че в О.Т.О и телемитските среди се срещат вече и много атеисти – явление, което лично аз(при все че не съм такъв) приемам за добро. В О.Т.О се приемат хора от всички възможни вероизповедания – християни, будисти, неоезичници и т.н. В своите Изповеди, Кроули пише:

„Телема не е непременно нова религия, а по-скоро нова космология, нова философия, нова етика.Тя обединява разпокъсаните открития в науката от физика до психология в нова кохерентна система. Тя е толкова обширна като обем, че е трудно да се класифицира” .

От една страна се казва „не е непременно нова религия” – което ще рече, че това как ще я възприема отделния индивид е оставено на него. И от друга страна – „нова космология”, „нова философия” и т.н. Както беше отбелязано в статията на Марсий „Основи на телемитската космология”, в Телема призоваваме богове от различни пантеони и религии. Кроули сам се е определял като „християнин(при това най-верния), като езичник и като атеист”. Това личи още повече, когато в „Магия на теория и практика” той казва, че неговата книга „цели да обедини дуализма(или дуотеизма, езичеството), монизма(монотеизма) и нихилизма(безбожието, атеизма)”. Що се касае до последното, Кроули разделя атеистите в три групи:

„1. Пълния глупак.Той е стигнал до някакво мижаво ниво от малките аркани(разбирай, придобил някакво познание), прегръща го и презира всички други, които мислят различно от него.Най-обикновен тесногръд, нетолерантен тип.

2.Отчаяният, който е търсил бога, но не е успял да го намери и смята всеки друг за точно толкова сляп, колкото е той.

3.Философския адепт, който, познавайки Бога, казва че Бог е Нулата(в кабалистичния смисъл на думата!). Той приема атеизма като философска спекулация, еднакво добра като всички останали и като такава, съдържаща най-малко заблуди и способна да вкара човечеството в грешки”.

Кроули говори и за четвърти тип атеист, „който не е атеист въобще”, а някой, който пътува през „Земята в която няма Бог” или иначе казано, Бездната преди сътворението, Великата празнота или Аин Соф Аур(в Кабалата). Втория тип атеисти е интересен – Айнщайн също е презирал крайните атеисти точно толкова, колкото и вярващите. За тях той е казал, че те са бивши роби, които са извоювали свободата си след тежка битка, но тя ги е увредила толкова, че „те не могат да чуят музиката на Сферите”. Но за нас най-важен е третия тип-философския адепт.

Ако Телема се разглежда като религия, то тя в никой случай не е религия от типа на абрахамистичните разбирания, а дори и древните езически такива- със строго фиксирани Богове(които имат характерни черти, често човешки, твърде човешки), правила за живота, вяра в живота след смъртта и строго установени практики и канони.

Кроули отбелязва във „Възраждането на магията”:

„Повечето религии по света губят силата си главно заради развитието на транспортните средства и международната търговия, които водят до необходимост от по-добро образование, а образования рано или късно разбира, че всяка една религия е точно толкова добра, колкото и всички останали за нуждите на социалната дисциплина и че никоя от тях няма валидност от гледна точка на фактите, историята и философията.

Лекът за това се крие в откриването на нов път. Трябва да се намери формула, базирана на здравия разум, без дрънканиците на теологичните теории и догми, формула, която никой интелигентен човек няма да отхвърли a priori”.

Тук ясно личи разочарование от религиозното мислене и възприемане на света. Кроули е живял точно в момента, когато този процес вече е започнал, продължава и до днес. Използваната дума тук е интересна – „формула”(а не религия/догма). Ясно е, че формулата е „Прави каквото ти е Воля, да бъде целия Закон”. От една страна, Телема хем прегръща всички религии, хем ги отхвърля – т.е. в това число тя прегръща и атеизма като една възможност. Е, може би това не е атеизмът на проф. Ричард Доукинс или Кристофър Сичинс.

Все пак в Книга на Закона(по-точно Liber OZ) се казва: “няма друг бог освен човека”, както и „аз съм една тайна четворна дума срещу всички богове човешки.Проклятие за тях! Проклятие за тях! Проклятие за тях!”.

Боговете на Телема, каквито са Бабалон, Нуит, Хадит, Хор и всички останали, в контекста на атеизма ще се разглеждат като архетипи или олицетворения. Нуит ще е Вселената; Хадит-нейната основна движеща сила; Бабалон ще е природата/Земята; Хор или Кронования побежждаващ господар на Новия Еон ще е човечеството. Последният е наричан освен Хор, също така Аполон, Один, Кхефра, Йехешуа(това за „радост” на много сатанисти, които вярват, че Телема е форма на сатанизъм, а също така и на много фанатизирани християни, които твърдят същото) и с още много други имена. Великата Блудница Бабалон ще е както Изида, така и Фрея.

Означава ли също така, че Телема е форма на Ню Ейдж?Също не, въпреки приликите. Телема не насърчава лековерието, повърхностното разглеждане на нещата, липсата на критично мислене и най-вече сладникавите псевдодуховности на ню ейджърите, които се носят из вселената на захаросани розови облаци. Освен това, Ню Ейдж е твърде еклектична система(ако въобще е нещо!) за разлика от Телема.



ТЕЛЕМИТСКИЯТ ДЪЛГ

Списък на основните правила, които трябва да се следват от тези, които приемат Закона на Телема:

От Алистър Кроули

“Прави каквото ти е Воля, да бъде целия Закон.” AL I:40
“Няма друг закон отвъд Прави каквото ти е Воля.” AL III:60
“[…] ти нямаш друго право освен да изпълняваш Волята си. Прави така и никой не ще каже „не”.Защото чистата воля, непокварена от причина, освободена от страст за резултат е във всяко отношение съвършена .” AL I:42-44
“Любов е Закона, Любов по своя Воля.” AL I:57
“Всеки мъж и всяка жена са една звезда.” AL I:3

A. ТВОЯ ДЪЛГ КЪМ СЕБЕ СИ

1. Направи себе си център на своята Вселена:

“Аз съм пламъка, що гори във сърцето на човека и на всяка звезда в ядрото.” AL II:6

2. Изследвай Природата си и Силите скрити в твоята същност.
Това включва всичко, което е, което мжое да бъде, за теб самия; трябва да приемеш всичко такова, каквото е, като твой Истински Аз. Това откриване се случва в процеса на Инициацията(пътуването навътре) и се случва непрестанно. То не бива да се възприема като статично, а като динамично или иначе казано, не като съществително, а глагол.

3. Развий по хармоничен начин всяка способност, която имаш .
“Мъдростта казва: бъди силен!” AL II:70
“Но превъзхождай, превъзхождай!” AL II:71
„Бъди силен, о, Човеко! Наслаждавай се на всички
неща чувствени и възвишени; не се страхувай, че
Бог някой си ще те отрече заради това.” AL II:22

4. Съзерцавай и размишлявай собствената си природа.
Смятай всеки елемент отделен сам за себе си и в съотношение с цялото за да намериш истинската цел на твоето съществуване.

5. Намери формулата на тази цел или „Истинска Воля” във един израз, колкото може по-прост. Опитай се да разбереш ясно как да манипулираш духовните сили(в магията), които ти контролираш за да получиш най-добри резултати, като определиш тяхното отношение към Вселенското цяло, както и тези, над които все още нямаш контрол.

6. Разшири властта на съзнанието си и неговия контрол към всички сили, които са външни и чужди на него, до най-висока степен. Прави това чрез все по-силно и умело прилагане на твоите способности, каквито са финното, чисто, пълно и по-точно възприемане, правилното разбиране и по-мъдрото овладяване на външната Вселена .

7. Никога не позволявай на мислите или волята на друго създание да се интерферира с твоите
Бъди непрестанно бдителен и бъди готов да се съпротивляваш със несъкрушим плам и сила на всеки опит на други създания да ти влияят по начин, освен допринасяйки с нови преживявания, които разширяват твоята Вселена или пък да достигнеш по-високо разбиране на Истината.

8. Не подтискай и не ограничавай някой от инстинктите, които са част от Истинската ти Природа, но подчини всички тях именно на нея.

“Бъдете гиздави тогава…” AL I:51
„Думата за Грях е Ограничение. О човеко! Не отказвай на жена си, ако тя желае! О любовнико, щом искаш си иди. Няма връзка, която може да обедини разделените, но любов: всичко друго е проклятие. Прокълнато! Прокълнато да бъде във всички еони!Ад.” AL I:41

“ И така, всичко на всичко: ти нямаш друго право освен да изпълняваш Волята си. Прави така и никой не ще каже не. Защото чистата воля, непокварена от причина, освободена от страст за резултат е във всяко отношение съвършена. ” AL I:42-44

“Вие ще съберете блага и ще натрупате изобилие от жени и сладости; вие ще носите скъпи накити; ще превъзхождате народите по земята по великолеие и гордост, но винаги с любов към мен и така ще дойдете в радостта ми.” AL I:61

“Запомнете всички , че съществуването е чиста радост; че всички скърби са просто сенки; те идват и си отиват, но тя е която остава.” AL II:9

“Но вие, избранници мои, вдигнете се и събудете се. Нека ритуалите бъдат изпълнени с радост и красота! Празник за Огъня и празник за водата; празник за живота и по-голям празник на смъртта! Празник всеки ден в сърцата си в моята радост! Празник всяка нощ във Ну изпълнен с най-висшето удовлетворение. Хей! Празнувай! Възрадвай се! Няма скръб оттатък. Има разтваряне и вечен екстаз в целувките на Ну.” AL II:34-36…41-44

“Сега възрадвай се! Сега ела в нашето великолепие и възвишеност! Ела в нашия страстен мир и напиши сладки думи за Кралете!” AL II:64

„Бъди изпълнен с радостното вълнение от живота и смъртта!Ах! Сладка ще е твоята смърт, който я види, ще бъде доволен! Твоята смърт ще бъде печат за нашата дълговечна любов! Ела! Вдигни твоето сърце и възрадвай се!” AL II:66

“Живее ли Бог във псе? Не! Но най-висшите са от нас. Те ще се възрадват, нашите избранници: който скърби не е от нас. Красота и сила, звънлив смях и сладка замечтаност, сила и огън, те от нас са .” AL II:19-20

Б. ТВОЯ ДЪЛГ КЪМ ДРУГИТЕ ИНДИВИДИ-МЪЖЕ И ЖЕНИ

1. Създай единство със всяка друга форма на съзнание
Това означава да се освободим от усещането за откъснатост от Цялото и да се създаде нова форма на общуване със Вселената.

“Любов е Закона, Любов по своя Воля.” AL I:57
“Елате дечица под звездите и вземете своя дял от любовта !” AL I:12

2. “Като братя се бийте!” AL III:59
“Ако някой е Цар, ти не можеш да го нараниш.” AL II:59

Понякога възникват остри диспути на базата на различия между две гледни точки. Битката стимулира мъжествената и креативната енергия. Подобно на любовта която е една форма на издигане на съзнанието, битката може да доведе до същото и така да се надскочи рационалната сивота.

3. Въздържай се от интерференция с нечия чужда воля.

“Внимавайте някой да не насили цар срещу цар!” AL II:24

Любовта и войната в предишните предписания напомнят по природа на спортове, където уважаваш и учиш от своя опонент, но никога не се опитваш да манипулираш волята му. Да търсиш господство над него е като да търсиш неговото деформиране и унищожение, което означава да унищожиш една важна част от Вселената и себе си.

4. Търси, ако такава е волята ти, да просветляваш другите, ако те имат нужда от това.Това може да бъде направено винаги със безусловно уважение и спортсменско отношение, когато другият се намира в състояние на тревога и не успява да бъде наясно със себе си, поради което се нуждае от помощ.
Тази негова беда може и да е предупреждение за нещо и да действа в негов интерес. Намеса също се изисква когато някой поради невежество започва да се меси в чужда воля. Когато някой се намесва в чуждите дела, той оставя своята цитадела неопазена и резултатът може да бъде често загуба на властта над самия себе си.

5. Почитай всичко!

“Всеки мъж и всяка жена са една Звезда.” AL I:3
“Милост нека няма: проклети да са що жалеят!” AL III:18

„Ние нямаме нищо общо с изпадналите и негодните: нека мрат в тяхната мизерия. Защото те нищо не усещат. Състраданието е порока на кралете: смачкай окаяните и слабите: това е закона на силните.Това е закона и радостта на света. Не мисли кралю за тази лъжа:че ти трябва да умреш. Наистина, ти не ще умреш, а ще живееш. Нека бъде разбрано: ако тялото на Краля се разтвори той ще остане в чист екстаз завинаги. Нуит! Хадит!РА-Хор-Хюит! Слънце, Сила и Взор и Светлина; нека тези бъдат служители на Звездата и Змията.” AL II:21

Всяко едно създание е такова, каквото си и ти, истински център на безкрайната Вселена, всяко със своята уникалност. Онази универсалност, която ни е дадена от Природата е истина в много отношения и все пак си остава абстракция. Ето защо, Вселената за един ще е напълно различна от Вселената на друг човек и по този начин тя е непознаваема, но все пак двете вселени са свързани чрез специфичен обмен на енергия. Ето защо, общувайки с другите мъже и жени се отнасяй с абсолютен респект; сравнявай твоите наблюдения със подобни оценки, направени от тях самите; разбери какво разбират те под провал и успех, придобий за себе си мъдрост и умения да се справяш сам със собствените си проблеми.
Жалост, съжаление и подобни емоции са фундаментална обида към Божествената същност на човека към когото те са отправени и следователно те са същото и за теб. Мъката на другия може да бъде облекчена но винаги с позитивни и благородни идеи и чрез проявяване на съвършенството на Вселената. Всяко зло произлиза от съжалението, от този невеж и страхлив порок; както и светотатство срещу Истината.

“Нека Вашата почит бъде отправена към Мен! Към мен ще дойдете чрез изпитание, що е блаженство .” AL III:62

В. ТВОЯ ДЪЛГ КЪМ ЧОВЕЧЕСТВОТО

1. Установи Закона на Телема като основа на всяко действие.
Благоденствието на човечеството е толкова необходимо, колкото и твоето собствено и на този принцип се осъществява интелигентното и мъдро прилагане на Закона на Телема. Ти, както и всеки друг индивид следва да приеме искрено Закона и да ръководи себе си в съответствие с него.

Ти може да считаш осъществяването на Закона на Телема като есенциален елемент на твоята Истинска Воля, понеже той се състои именно във безусловното осъществяване на тази Воля, необезпокоявана на чужди намеси.

Правителствата твърде често показват отчайваща глупост, но хората, които участват в тях, могат да бъдат просветлени, както и тези, чиито съдби те контролират. Ето защо е от значение всички досегашни статути да се преразгледат в светлината на Закона на Телема. Това е Закон на Свободата и законодателната власт следва да осигури свобода на всеки индивид в държавата избягвайки презумцията, че вссеки един позитивен идеал следва да бъде свободно придобит и безусловно даден.

“Думата за Грях е Ограничаване.” AL I:41

Основата на престъпленията се състои именно в грубото ограничаване на свободата на индивида. Например убиецът ограничава своето право да живее; крадецът на неговото право да се наслаждава на плодовете на своя труд. Дълг е да предотвратяваме престъпленията като изолираме престъпника и го репресираме; а това може да стане, като обучаваме престъпниците, че подобни действия са против тяхната Истинска Воля(което може да стане като му вземем насила това, което той би искал да вземе от другите и взимайки на крадеца това, което той би искал да вземе от другите и така да го накараме да изживее тия състояния на непрестанна тревожност за своята собственост. Който нарушава нечие право, декларира магически че то не съществува и по този начин то спира да съществува за него самия.

Престъплението е директно духовно нарушение на Закона на Телема и не бива да се толерира в общността. Тези, които притежават инстинктът, следва да се отделят в местност, където да изградят собствена държава, да разберат собствените си необходимости. Престъпността следва да се изкорени. Когато изчезнат всички измислени ограничения, когато най-голямата свобода се гласува на индивида, той ще се научи да уважава своите естествени права. И тогава престъпността ще изчезне от самосебе си.

Администрацията на Закона следва да се опрости чрез трениране на хората на правилност на действията и благоразумие. Нейната воля трябва да е такава, че да изпълнява тая функция в общността, като съблюдава за възникване на проблеми свързани със Закона и да отсъжда наказания, ако има някакво нарушение.

Безусловната задача е да се реинтегрира Съвестта чрез истинския научен принцип като условие за зпълнение, като наставник и защитник на хората, както и като гарант за прилагането на Закона.

Г. ТВОЯ ДЪЛГ КЪМ ВСИЧКИ ДРУГИ СЪЩЕСТВА И НЕЩА

1. Прилагане на Закона на Телема към всички проблеми, свързани със добро здравословно състояние и развитие
Нарушение е на закона на Телема да се нарушават естествените качества на някое живо същество(животно или обект) като бъде принуждавано да действа по начин различен от този, който му е присъщ(съдейки на базата на неговата структура и лична история). Например да се обучават деца да изпълняват умствени операции или да вуршат неща, за които не са пригодени е престъпление срещу природата. То е като да се изграждат къщи от изгнил материал, да се разрушават гори, да се подправя храна и т.н. ит.н. Дали нещото се намира в естествено състояние на добро здраве е безусловен критерий за спазването на Закона.

Привиден или реален конфлит на интереси винаги може да настъпи. Ето защо следва да се разрешава според мерките на Природата. Дървото може да има право на съществуване, но човекът, бидейки по-висше същество от дървото, следва да го използва за огрев или нещо друго. Но е важно да се знае какво би последвало ако унищожението на горите разруши климата или почвата; или пък ако даден животински вид бъде изтребен заради евтина храна.

Следва да се съблюдава факта, че нарушението на Закона на Телема води до кумулативни беди. Изтощаването на селскостопанската популация от големите градове води до това, че земята става неблагосклонна към селяните, а също така води до проблеми и в града. И грешките започват да разстат в геометрична прогресия докато лек почти е невъзможно да се намери и цялата структура на обществото е заплашена да рухне.

Мъдрото прилагане на Закона се базира на преживявания и наблюдение. Той работи в съзнателна хармония с Еволюцията. Експерименти в създаване, включващи вариации на съществуващи типове са законни и нужни. Тяхната стойност следва да се отсъди по фертилност, здравословнос състояние, хармония със курса на природата в посока съвършенство.



Разглеждане на окултните практики в светлината на научния илюминизъм на Кроули


автор: Вали

През 1909 г. Алистър Кроули издава първия брой на списанието „Равноденствие: Ревю на Научния Илюминизъм”. В него той обявява следното:

„Каквото и [окултно] знание да е било представяно на хората преди, е било давано с ограничения и условности. Дойде време, обаче, когато трябва да говорим просто с речника на общоприетите термини.

Братята от Ордена на Сребърната Звезда обявяват, че не приемат съществуването на чудеса и мистични обяснения за света. Всеки един шарлатанин може да демонстрира чудеса и да вкара в недумение и заблуда не само глупаците, ами и всички, които нямат тренинга да изследват и наблюдават;още повече, че дори тренираният наблюдател не успява да открие измамата от първия път.Доказателството за нашите умения ще открием в нашия успех, а не във някой друг странен феномен.

Братята от Аструм Аргентум презират всички шарлатани и такива, които дрънкат приказки за чудеса или насаждат невежество, както и всички тези, които търсят репутация и богатство чрез [окултни] средства…

Ние, от Аструм Аргентум ще препоръчаме прости средства и ще ги опишем с най-прости думи”.

Или казано иначе, Телема не подкрепя суеверния и мистичен светоглед. Това личи още в Книга на Закона,гл.1, стих 58: „Невъобразими радости давам на Земята, знание, а не вяра”. Всеки психолог знае, че колкото повече човек е податлив да вярва, а не да знае, може да стане лесна плячка на манипулация. Човек става податлив на всякакви внушения, когато бива въвлечен в области, които са извън неговото познание. Кроули още казва в „Равноденствие” : „тук е първият опит да се представят окултните неща пред публиката в научна светлина, а не по начина, по който претендира ненаучния метод на Блавадска, правейки мешаница от факт и легенди”.

Вместо това, търсят се естествени обяснения на феномените, смятани за магически и окултни и те са главно в психологическото разбиране за нещата. Важно е да се отбележи, че не всички телемити споделят този светоглед, има и такива, които са запазили мистичното виждане за нещата, но Телема препоръчва натуралистичния модел и научния подходза да се избягва затъване в заблуди и грешки.

В книгата „Илюстрована Гоетия”, Кроули казва, че „духовете от Гоетия са приятели на човека, с които той се ражда. Те са области от неговия мозък”. Или казано иначе, аспекти на съзнанието, идея, изразена от Карл Густав Юнг и Хъбърт Спенсър. В магията е нещо обичайно да се призовават същества от митологиите и религиите, но както отбелязахме, те се разглеждат като аспекти на човешката психология. Призоваването на Венера или Афродита, например, ще извика качествата „любов”, „красота” , „страст”, призоваването на Меркурий или Тот пък ще пробуди интелекта и логичното мислене. Подобни методи не са непознати на някои психолози – главно тези от Юнгианската школа(в създаване на психодрама с митологични или приказни мотиви), както и последователите на Трансперсоналната психология. Съществуват окултни движения и групи, които правят експерименти с призоваване на персонажи от филми, стигайки до такива, като Бъгс Бъни и са отчитали резултат. Това може да прозвучи като подигравка с окултното, но всъщност е демонстрация на факта, че всичко се корени в психиката на човека. Най-известните и успешни такива опити са с квази-митологичните персонажи(т.нар. „Велики Древни”) от научно-фантастичните и фентъзи трилъри на Лъвкрафт.

В Магия на Теория и Практика, Кроули описва как действат и талисманите:

„Зарядът на духа е обикновено материализиран , освен във делата на чистата евокация, която, преди всичко е сравнително рядка, и се наблюдава в някои видове талисмани. В определен смисъл, талисманът е зарядът , изразен в йероглифи. Но всеки предмет е талисман, по дефиниция това е нещо , върху което действа силата на волята(т.е. това на магията) и е било приложено с цел да изпълни дадена задача. Повторно изпълнените действия на волята го освещават още по-силно. Всеки знае какви чудеса може да се случат със любимото маше(пръчка за голф). Използваната отново и отново пръчка за голф , зареждана с емоцията на любовта дава още повече и повече сила за успех, който намира утвърждаване чрез ефекта „любов по своя воля” , като пръчката се използва”.

Или казано по-прото, Кроули говори за т.нар. придобит рефлекс, експеримент доказан с кучето на Павлов. Талсиманът представлява предмет, който е асоцииран с някаква идея или емоция, която му е придадена от мага- в случая примера с машето. Но това може да бъде и химикалката с която сме подписали веднъж-два пъти успешен бизнес договор и след това тя се превръща в „щастливата химикалка“. Това е вече научно изследван и обяснен факт([1]).

Някои суеверия са препрограмирани още от прадедите ни. Научно доказано е, че спомените на нашите предци могат да се предадат в нашите гени([2]). На този принцип, ние като окултисти бихме могли да заключим, че някои поверия действат именно на този принцип. Бих дал пример с любимото си суеверие – „вярата” в „силата” на скъпоценните камъни. Например откъде идва поверието, че изумрудът носи любов? Ами той е бил посветен на гръцката богиня на любовта, изумрудите са се смятали за сълзите на Афродита.По този начин, чрез нашите предци, имаме нещо като „база данни”, при която на даден обект е присвоено чувството на любовта.От това следва и извода, че изумрудът би влияел в такава посока на хората, които са генетично свързани с Гърция, докато за викингите, това би бил кехлибарът(сълзите на Фрея).

Нещо подобно са и вярванията, свързани с астрологията. Самите планети и зодиакални съзвездия нямат сами по себе си силата да влияят на човешката психика и поведение(а от там и на „съдбата“). Но определени архетипи, митологеми и събития се асоциират с тях. Има научни доказателства, че има връзка между месеца на раждане и личността на човека.

Като окултисти, бихме могли да предположим, че окултните знания на предците ни също са запазени в същата тази „база данни”, а не са изгубени. Някои психолози като Тимъти Лиъри дори допускат, че може би ние пазим някъде дълбоко и знание за историческите събития и тези знания може, с помощта на определени похвати да бъдат събудени.

Лично аз винаги съм подозирал, че някъде дълбоко в генетичната си памет ние пазим някакви спомени от глобални катаклизми, случили се много отдавна, например този, отпреди 13 000 години. На тази основа се създават масовите психози свързани с „края на света“.

Ритуалът, особено ритуалът на посвещението представлява не друго, а една сложна форма на психотерапия, която има за цел да пробуди вътрешните ресурси към изпълнение на дадена задача. Той е вид психопрограмиране, където имаме олтар с осветени предмети(всеки един е свързан с дадена идея), магически осветен кръг, който символизира границите на Аза на мага, има действия, изразяващи встъпление и действия, изразяващи край, което е не друго, а ритуализирана психодрама. Ритуалът цели да предизвика промени в съзнанието на мага, като променя фокуса му на възприятие, настройката му и начина, по който гледа на нещата. Това, от своя страна, довежда до формулирането на определени събития.Промяната на психологическата нагласа винаги довежда, на принципа на обратната връзка, до предизвикването на определени събития.

Кроули е разглеждал всички видове мистични състояния като транс, екстаз и пр. като проявления на мозъчната физиология и биохимия. Тук можем да споменем и изследванията на д-р Рик Страсман в книгата му „ДМТ, молекулата на духа”.

В магията често се говори, освен за магически създания, също така и за „аури” , „чакри“, „енергийни вибрации“ и пр. Досега подобни твърдения бяха отхвърляни от сериозната наука, но неотдавна този феномен бе изследван. Тези неща не съществуват обективно, а представляват едно синестетично възприемане на нещата([3]). Синестезията е състояние, при което едно сетивно усещане може да извика/да се асоциира с друго. Например звуците може да имат вкус или пък емоциите цвят. Числата могат да са обкръжени от странна цветна аура и…по този начин асоциациите число-цвят и цвят –емоция може да обяснят твърденията на номерологията, а именно че числата имат „тайни сили”.Някои парапсихолози смятат, че синестетиците са много склонни пък към проявяване на извънсетивни възприятия(виж тук).

И не само „аурите“ и „чакрите”, ами и „астралната проекция” е състояние, познато на неврофизиолозите и е обяснено от тях([4]). Неговия механизъм се крие в една игра на неврвната система, при която тя създава правдив „образ на тялото”. Мозъка създава такива образи в различни пространствени точки и по този начин се създава усещане, че пътуваме извън собственото си тяло, докато това не е точно така. Няма точно пътуване извън тялото, а в т.нар. извънличностново/извънперсонално пространство.

Немалко е направено и в областта на изучаването на механизмите на „осъзнатото сънуване”, дори се говори, че то ще може да разкрие доста от мистериите на съзнанието([5]).

Един много важен момент в психологизирането на магическото е т.нар. пси-фактор. Кроули е бил близък приятел с Едуард Фелдинг, завеждащият обществото за парапсихични изследвания в Англия в периода 1903 и 1920 г. При все че Кроули е приемал твърдо съществуването на тези феномени, е можел да бъде и безпощадно критичен както към шарлатаните, така и към наивността на изследователите. В това отношение, Кроули е заемал „златната среда” – не е бил нито краен скептик от типа на Джеймс Ранди, не е бил и отвеян вярващ. Кроули е бил и безпощаден към псевдонауката. В Магия на Теория и практика той казва:

Ние ще подминем със заслужено презрение псевдонаучните експерименти на Американските шарлатани , които твърдят , че са открили спад в теглото в момента на смъртта и непотвърдените изказвания на самозвани ясновидци , които виждат душата да се издига като пара от устата на хората „in articulo mortis“

И може би точно тук е момента, когато ние бихме могли да влезем в спор с крайните скептици и атеисти, които държат на всяка цена да отрекат съществуването на пси-феномените. Научни доказателства за тяхното съществуване е имало, има и днес. Експериментите на проф. Дарил Бем от Корнуолския университет освен че показаха висока статистическа значимост, бяха и повторени от други учени в други университети ([6]). Експериментите на лабораторията за паранормалните явления в Пристънския университет(PEAR) за инженерни науки също има добри изследвания в тази област. Не са и малко изследванията в тази област, направени в Русия.

Това, което за момента науката не може да предложи по този въпрос е реално научно обяснение. Парапсихологията няма централна формулирана теория обясняваща механизма на действие на тези феномени, което я поставя, както изглежда в уязвима позиция. Смешното в случая е, че това важи де факто, макар че не се изрича гласно, за научния статус на класическата психология и психиатрия. Парапсихологията дълго време беше обвинявана, че допуска методологични грешки в експериментите си, че при все статистическата значимост на някои експерименти, те не могат да се репликират(до преди експериментът на проф. Бем). Но за добро или лошо, това важи с пълна сила и за психологията([7]), психиатрията([8]) , а пък е известно, че това важи и за някои твърдения в естествените/точните науки. По този повод, дори един от „конниците на апокалипсиса”, единият от най-силните пропоненти на атеизма д-р. Сам Харис изразява мнение, че парапсихологията е нечестно стигматизирана.

Все пак, това означава ли, че за пси-феномените трябва да приемем свръхестествено обяснение? Твърдо не. По-горе споменах за магическите експерименти с литературни и анимационни герои, което отхвърля намесата на свръхестествени сили. Дотук всичко описано в магията не изисква въобще свръхестествено обяснение. Аз лично бих обърнал внимание на набедения за разпространител на псевдонаука д-р Рупърт Шелдрейк за неговите пси-експерименти с животни. Неща като извънсетивни възприятия, ясновидство и пр. не са изключителни качества, присъщи само на някои хора(за ясновидството прочетете, моля, внимателно изследванията на проф.Бем!), а са присъщи дори и на животните.

Всъщност, защо въобще ще приписваме свръхестествено обяснение на пси-феномените? Дали затова са виновни окултистите? Далеч не, при все че, дори Блавадска им придава грубо псевдонаучно обяснение, тя все пак прави опит за натурализация. Повечето последователи на неоезическите парадигми, ню ейдж и т.н. биха били доволни и правят наивни опити да наукофицират тези неща(било то с квантовата физика, било то с нещо друго). Според мен, проблемът, изглежда, идва от религията. Дълги години тя е експлоатирала тези явления като доказателство за божествен произход и намеса. И то това важи основно за абрахамистичните религии, не за езичеството! Христос, Мохамед и Мойсей са се хвалили с „необикновените” си умения да лекуват, да левитират и пр. Някои от тези способности (Лука 7:50) изглеждат съвсем съмнителни – като истински плацебо ефект, при което кръвоизливът на една жена, обхваната от религиозна екзалтация спира. Точно такъв е и случая и с нашите нестинарки- екзалтацията им води до психофизиологична реакция, при която краката на нестинарката стават студени като лед(нещо, което се наблюдава при болните от хистерия, там крайниците им могат силно да изстинат или да се нагорещят). Християнството, при все че може да съдържа морални и духовни уроци, за добро или лошо е основано на суеверието и невежеството: щом аз мога да правя неща, за които ти не си чувал, значи съм пратеник на бога и ти трябва да ме слушаш. Ако не ми вярваш, нека бесните да те вземат и да се пържиш в пъкала.

Има ли все пак адекватни научни теории, които биха могли да предложат обяснение на начина на работа на психичните феномени? Първото, за което ще се сетим е квантовата физика. Досега подобни твърдения бяха заклеймявани като псевдонаука и то главно заради нелепите твърдения на ню ейджърите. При все че квантовата физика не е доказала нищо конкретно, тя предлага добра възможност, която следва да се проучи. Неотдавна теорията на Хамерхоф и Пенроуз известна като Оркестрирана Обективна редукция или ORCH-OR беше доказана ([9]). Аргументът на скептиците срещу квантовофизичните обяснения беше, че квантовите процеси не могат да се случат на макрониво до момента, когато квантово оплитане беше постигнато на стайна температура на макрониво([10]). Правят се опити за телепортация на бактерий чрез квантова суперпозиция. Всичко това не означава, че това трябва да се приеме като адекватно обяснение на пси-феномените, защото не е доказано, че те се случват по този начин, а за да се докаже такова нещо, следва да се направят нужните експерименти. Има учени, които са привърженици на теорията на холографския принцип като обяснение на пси-феномените, но пък уви, за разлика от квантовата физика, холографския принцип и теорията на суперструните остава засега само теория. Може би, ако ЦЕРН се разрастне и възможностите на колайдера се увеличат, тогава ще може да се говори за някакви реални експерименти, доказващи тия теории реално. И най-накрая, съществува една научно-приемлива и примамлива метафизика(също недоказана, но според много учени заслужаваща научно внимание), известна като панпсихизъм, според която всичко на тази вселена, от елементарната частица до галактиките имат съзнание. Достойнствата на тази теория са, че тя натурализира съзнанието и го прави универсално, а не преимущество единствено на хората. Повече от ясно е, че дори животните и насекомите имат съзнание, дори са правени психични модели на мисленето на животните([11]).Панпсихизмът не е друго, а възкръсване на най-старата магико-религиозна идея, която е основополагаща за шаманизма-анимистичното виждане за света.

Има защо да сме скептични и към скептиците. Не едно или две статистически проучвания днес докладват за все по-голям брой хора вярващи в пси-феномени. Когато псевдоскептиците настояват, че такива неща не съществуват, че науката не приема реалността на пси-феномените, хората, естествено, ще се обърнат към религията, мистицизма и суеверието. И ето как псевдо-пропонентите на здравия разум, науката и (уж!) критичното мислене стават пряко отговорни и виновни за разпространението на суеверието – за много хора пси феномените са реалност(защото са ги преживели), а когато се настоява, че науката не приема реалността на подобни твърдения(да не говорим за опитите те да бъдат патологизирани), тогава е нормално хората да се обърнат към ненаучните виждания.

Ненапразно създателят на скептичното движение, Карл Сейгън отказва да се подпише като един от скептиците, защото е видял какви са действията им- те правят извода, преди да са видели доказателството. Ако все пак прочетем неговата книга „Свят населен с демони”, ще видим, че той не отрича изцяло тези явления:

Според мен понастоящем в областта на извънсетивните възприятия има три твърдения, които заслужават по-сериозно проучване: 1) че само със силата на мисълта си хората биха могли да повлияят (макар и съвсем слабо) на генерирането на случайни числа от компютър; 2) че в условията на сетивно бедна среда хората могат да получават изпратени до тях мисли и „образи“; 3) че понякога малките деца описват подробности от някакъв по-ранен живот, които при проверка се оказват точни и не биха могли да са попаднали в съзнанието им по никакъв друг начин, освен чрез прераждане. Избрал съм тези твърдения, а защото смятам, че е вероятно да са верни, като примери за хипотези, които биха могли да се окажат верни. Те най-малкото намират някаква опитна подкрепа, въпреки че все още има определени съмнения.

Има и една ексцентрична, но интересна научна хипотеза, наречена „симулационна хипотеза“. Според нея, Вселената е една огромна компютърна симулация. Създателят на тази теория е Ник Бостром, нейни големи фенове са Елон Мъск, учените и инженерите от силиконовата долина и много други. Като цяло, аргументите на тези хора в полза на тая теория са странни: учените откриват, че щом Вселената би могла да бъде симулирана(особено от един квантов компютър), това щяло да рече, че наистина е симулирана. Елон Мъск твърди, че световете създадени във виртуалната реалност са досущ като нашите…и сякаш сам загубва разбирането за разликата между реално и нереално.

Наистина, тая теория предлага интересно обяснение на всички магически феномени: всичките ритуали, практики, предмети, ако щете, суеверия, не са нищо друго, освен чийт кодове в Матрицата. Ако всичко това е така, разбираме, че магията се явява мощно средство за излизане от Системата- тя държи индивида впримчен в собствената си илюзия и го кара да се подчинява на законите й. Но тя не е всесилна и, както изглежда, има пробойни(горе споменатите чийт кодове) и използването на магията ще доведе до постепенното отслабване на контрола на Системата над индивида и той би могъл дори стане господар на Илюзията.

Немалко окултисти има, които са изкушени от подобни идеи. А и макар облечени в научно лустро, те са много стари, датират още от времето на древните гърци. И за добро или лошо, си остават недоказани(и може би недоказуеми!). Лично аз не бих избързал да приема тая теория, при все че дава отговор на някои въпроси, поставени от магията. Първо, защото доста от механизмите са обяснени от психологията и невронауките, а що се касае до пси-феномените, те също не се нуждаят от симулационната теория; да не говорим, че последната все още си остава недоказана и вероятно така и ще си остане. Ако прочетем писанията на Ник Бостром, те са пълни със „да предположим“, „ако“, „да допуснем че“…Второ, това, че Вселената можела да бъде симулирана, не означава непременно, че е симулирана – самата основа на симулационната теория е поставена на много „представете си че“ и „да допуснем, че(„да допуснем, че нашите пра-правнуци ще създадат достатъчно мощен компютър, който да прави еди какво си“ – не искам да цитирам прогнозите на колко футуристи са ставали на прах през историята)… Ако едно нещо изглежда да е като друго такова, не означава, че двете неща са едно и също нещо, нали? В крайна сметка, сериозните учени използват симулационната теория като мисловен експеримент, на базата на когото решават други задачи, но не я приемат като обективна реалност. Ще спомена накратко, че като обективна реалност я приемат редица откачени люде, последователи на конспиративния „теоретик“ Дейвид Айк. Нали крайна цел на физиката е именно да симулира нещата, а ако те не биха могли да се симулират, физкиката би била безполезна.

Колкото и странно да е, от гледна точка на практическата магия всичко това(натуралистичните виждания за начина на действие на магията) няма кой знае какво значение. За да правиш успешна магия, важно е да усещаш нещата, а не толкова да знаеш кое как се случва. Всичко описано дотук действа не само за себе си като фактори и механизми, а като едно цяло. За нас извънсетивното възприятие е просто факт, който ние регистрираме, без да се налага да обясняваме, досущ както програмистът(мога много да говоря за приликите между магията и компютърното програмиране), който прави приложение за Андроид, което използва изпращане на SMS-и да се пита, ама аджеба, сега какви параметри на вълните изпраща смартфона и по какъв начин отсрещния ги регистрира. Това е работа на хардуеристът, а не толкова на софтуерния инженер. Същото важи и за останалите пси-феномени, когато те се случат. Често пси-феномени може да наблюдаваме като странични такива, бихме могли да ги окачествим като специални ефекти. Но за нас те не са дори толкова важни, колкото крайния резултат – нали помните, „успехът е твоето доказателство”, казва Кроули.

Натурализирането на магията има за цел да разсее суеверните страхове, мистичните заблуди, които водят в най-леките случаи до грешки, в най-лошите – до скъсване на връзката с реалността и психически отклонения(настрана факта за самозабравилите се „магьосници“, които се изживяват като месии, вглъбени нарцистично в себе си и своята „мисия“ за „спасяването на света“).

От чисто научна гледна точка за нас е от значение и нещо друго. Всеки един магически ритуал следва да се документира в специална протоколна книга, която се нарича „магически дневник”. Тези дневници не се правят с трогателни излияния от типа на „мило дневниче, днес правих еди какъв си ритуал и стана еди какво си”. Често те са написани доста сухарски и съдържат дата и час на ритуала(често с това се прави астрологична справка), самия ритуал и резултатите, които се попълват, когато те се случат.

За нас е важно да анализираме ставащото, да следим дали има повторяемост на резултатите, а също така евентуално(когато това е възможно!) дали има и репликация(ако други практикуващи използват същия метод до какви резултати достигат).Например когато извършваме гадания, правим по няколко за да видим дали методът показва един и същи резултат и когато дойде времето, правим справка с реалността. Ако трябва, обръщаме се към някой приятел със същите интереси да го повтори – и ако има съвпадения, отбелязваме и следим крайния резултат. Но по-важно за нашето развитие е да видим, дали същото се повтаря всеки следващ път, когато правим гадание дали имаме същата успеваемост. Същото е есенциално при използването на „астрално“ виждане и „астрална проекция“ – дали това, което виждам аз чрез т.нар. „по-финни сетива“ може да се види от други хора(репликация!) – ако не изцяло(което е невъзможно, дори за нормалните сетива), то поне в един голям процент. Ако ли не, много вероятно е да съм фантазирал.

Това Кроули описва подробно в „Либер Ексерциториум”(или Книга на Упражненията):

„1. От абсолютно значение е всички експерименти да се записват детайлно по време или веднага след тяхното изпълнение.
Важно е да се запише физическото и душевното състояние на практикуващия.
Записват се времето и мястото, а също и климатичните условия и всичко останало, което обкръжава практикуващия, защото те имат значение върху изхода на ритуала, биха могли да бъдат подпомагащи или извори на грешки.

4.Записът трябва да е такъв, че другите да могат да се възползват от написаното.

5.Колкото по-научно написано е, толкова по-добре.“


Когато се работи с призоваване на разни същества, Кроули настоява да не им се доверяваме от пръвия път. Той подчертава това в The International през 1917 г, където се удивлява колко много окултисти, работещи с дъска за призоваване на духове приемат всичко за чиста монета: „Всяка нелепост, всяка глупост, всяка тъпотия се взема насериозно, дори се възвеличава.”

Важно е да се отбележи, че не всичко в магията успяваме да обясним със достиженията на съвременната наука(не става дума в момента за пси-феномените). В някои магически пътища се говори за „енергия“(думата е в единствено число, за да се разграничава от писаното по-горе; това понятие, нямащо общо с енергията от физиката и химията) или „Силата“(същата тази, която знаем от „Междузвездни войни“). В източните учения тя е известна като „прана“ и „чи“, за Парацелз тя се нарича „архей“. Елифас Леви я нарича „универсален магичен агент“, в кабалата тя е известна като Руах и т.н.. Дали тя е реално съществуващ фактор или не е трудно да се каже. Много окултисти(например последователите на Уика, някои школи от церемониалната магия)приемат нейното съществуване защото я намират за ефективна. Лично аз не изключвам вероятността тя да е, както Дайън Форчън отбелязва, не обективна реалност, а обективна представа – както е беше с „аурите“ и „чакрите“, а също така и небесните йерархии, Логосовите лъчи на теософите, астралния и менталния план и пр. Това ще рече, че зад т.нар. „енергия“ или „Сила“ работи констелация от фактори, които ние за удобство си представяме като един единствен. Ако теорията за панпсихизма е вярна, то тогава имаме едно обяснение за природата на Силата – след като всичко съществуващо, от елементарната частица до галактиките и целия Космос притежава съзнание, то тогава Силата ще е Волята на самата Вселена, която се изявява чрез всичко и всеки. Дали има научни доказателства за тази енергия? Едва ли, макар че за лечебни методи, основани на нея, като акупунктурата има. Казвам всичко това, за да не изпаднем в другата крайност- да приемем, че пътищата на действие на магията могат да се обяснят изцяло и само със средствата на науката, които тя има сега. Тя е не по-лоша от това да изпадаме в суеверие, мистицизъм и религиозни страхове от параноично естество. Както Айнщайн е казал, най-красивото чувство, което можем да изпитаме е това за тайнственото.Това е, което е привличало в магията през вековете толкова много велики научни умове. Ако си мислим, че можем да обясним всичко със наличното досега знание, освен че ще изглеждаме като едни арогантни идиоти(не ми е неудобно да кажа, че някои скептици са точно такива), ще бъдем и парализирани от магическа гледна точка. Ние няма да можем да се развиваме.

Имаме достатъчно основания(от написаното дотук) да смятаме, че магическите феномени се вместват в рамките на естествения свят. Но докъде се простират тези рамки?Защо например „Силата“(и други феномени и идеи, смятани за надскачащи естествения свят) да не се вмества в тях – ако се докаже, че съществуват реално, а не са метафори, с които си играе подсъзнанието ни? И дали пък „феномени, нарушаващи(привидно!) природните закони“ не означава взаимодействие с реалности, паралелни на нашата?Много хора, включително и аз намирам идеята, че даден феномен бил нарушавал природните закони за идиотска – кои сме ние да казваме на Природата докъде да се простират нейните граници и да очакваме тъпо, че тя ще действа спрямо тях?А после, когато някой друг странен феномен ни изненада, да се цупим като глупави деца и да го обявим за „паранормален“. Някога за свръхестествени явления са били обявявани гръмотевиците и земетресенията, но с настъпването на рационализма и науката не сме ги отрекли, при все че не ги познаваме на 100% – земетресенията не се предсказват, поне не ефективно(както правим с времето). Феномени като кълбовидните мълнии са още по-необясними(а до неотдавна и отричани, че ги има въобще!). И ако нещо не можем да обясним днес(а нещата, които излизат извън възможностите ни да ги разберем са много – от куп болести до съзнанието) не значи, че след време няма да успеем. Кроули също си е задавал въпроса докъде се простират рамките на естествения свят и затова го е разглеждал „с отворен край“. Оздачаващото е, че никой не се смущава от факта, когато НАСА говори разпалено за своя „невъзможен“ електромагнитен двигател, който нарушавал законите на физиката и „не трябвало да го има“. Друг е въпроса, дали той наистина съществува. Но за това се изприказваха хиляди приказки и се изписаха също толкова статии…но ако някоя от тия медии спомене бегло някоя добра дума за пси-феномени, дотам ще е с кариерата си.Настрана факта, че доста от научно-популярните списания и медии си разпространяват псевдонаука и популяризират нечии нелепи идеологии. С чиста съввест доста от тях можем да ги отнесем към научната „жълта преса“.

Наука и магия не се изключват и не си противостоят. Нещо повече, отношенията между магия и наука са като между баща и дъщеря. Астрологията е дала началото на астрономията, алхимията – на всички естествени науки и психологията(Карл Юнг доста е писал по въпроса!), от херметизма произлиза диалектичния материализъм, от вещерството(чрез Парацелз) – фармакологията. Изненадващ брой учени са били последователи на окултното. Ето имената на някои от тях: Питагор, Парацелз, Исак Нютон, Джон Дий, Леонардо Да Винчи, Робърт Бойл, Никола Тесла и неговия съперник Едисон, Карл Линей, Алфред Уолъс, Оливър Лодж, Чарлз Рише, Камила Фламарион, Пиер и Мария Кюри, Карл Юнг, Волфганг Паули, истинската откривателка на молекулата ДНК, Розалин Франклин е твърдяла че е видяла насън тази молекула и за това откритията й са приписани на други, а също така, ракетния инженер Джак Парсонс.

Не е и тайна, че съвременната технология някак подозрително напомня на някогашната магия, както Артър Кларк е предрекъл отдавна(„Всяка една напреднала форма на наука и технология е неразличима от магията“). Създателят на телеграфа Оливър Лодж е вярвал в телепатията и приликата между предаване на текст и мисли от разстояние е видна. Още Фройд е забелязал връзката между телепатията и телефонията. Днес има дори brain-to-brain communication или „апаратна телепатия“, предаване на мисъл чрез технологични средства(в това число и между животни). Някога шаманите са притежавали животно на силата, което е било тяхната способност да виждат надалеч, а днес използваме дронове за това. Лечението от разстояние се е материализирало като телемедицина, а астралната проекция – като виртуално телеприсъствие. Демоните и хомункулите на алхимиците както и Големите (изкуствени същества, направени от глина, досущ като героя на Елин Пелин Калчо от Ян Бибиян) на някои кабалисти са днешните IT технологии и ненапразно Стивън Хаукинг и Елън Мъск ги сравняват с демони и вещаят че те ще донесат, ако не гибелта на човечеството, то ще го застрашат, точно както Големите и хомункулите са направили. Някога магьосниците са ползвали магически огледала и кристални топки за да контактуват по между си или да гледат далечни местности(спомнете си приказката „Аленото Цвете” ), днес имаме модерните телекомуникационни устройства, следене чрез спътници на далечни места и т.н.Технологията е не друго, а материализирана митология.

Всичко това ще рече, че щом магията е дала началото на науката, която е рационална и естествена, то следва, че и магическото има като своя основа природата и разума. При все това, магията е по-скоро изкуство(не искам да отварям тема за влиянието на магията върху изкуството, защото ще изпиша още толкова), но така, както творецът и артистът използват често научни методи и технологии за да творят(какво да кажем за електронната музика!), така и магът използва методи, къде повече, къде по-малко проучени от съвевмвнната наука(но все пак напълно естествени!) за да твори върху платното на реалността.

Настоящата статия няма претенции да бъде научна, не призовава нито атеистите, нито скептиците да променят установените си възгледи и разбирания. Адресирана е към начинаещите окултисти, които тепърва навлизат в сферата на магията. Нейната цел е да покаже, че научния метод, натуралистичния светоглед и критичното мислене не са противоположни на магическите практики и окултните схващания, а напротив. Без критично мислене и научен подход, окултното ще води към грешки и заблуди, а от там и до разочарования.Това ще ни помогне и да не попадаме под деструктивното влияние на всякакви шарлатани(в това число и религиозни фанатици), които използват именно човешкото суеверие и незнание за да манипулират жертвите си, ако към това добавим и здравословната доза от индивидуализъм, за да бъдем личности, както и разумен егоизъм(точно в смисъла, който влага Айн Ранд), за да знаем собствените си интереси.

Няма коментари:

Публикуване на коментар