Последователи

петък, 4 април 2025 г.

Защо Путин уби Лех Качински?








https://www.youtube.com/watch?v=H3BW7dOWNuw


Политическа самолетна катастрофа. Методите на Кремъл в полската политика


Останките от самолета на полския президент Лех Качински. Снимката е направена на 13 април 2010 г


Катастрофата на самолета на полския президент Лех Качински на 10 април 2010 г. при приближаване към летище Смоленск, в резултат на която страната загуби почти цялото си политическо ръководство, остава източник на сериозни противоречия в полското общество повече от 10 години по-късно. Повече от 40 процента от поляците са уверени или не изключват, че самолетът се е разбил в резултат на умишлени действия на руските специални служби. Останалите са съгласни или са склонни да се съгласят, че причината за бедствието са лоши метеорологични условия и грешки на пилоти и ръководители на полети.

Веднага след бедствието в Полша беше създадена държавна комисия за разследване на причините за него под ръководството на тогавашния министър на вътрешните работи Йежи Милер. От 2015 г. работи друга специална комисия, сформирана от Министерството на отбраната на Полша, която се ръководи от вече бившия ръководител на ведомството, член на управляващата сега партия „Право и справедливост“ Антони Мациеревич (в някои публикации фамилията му се изписва като „Macherewicz“). На 31 юли комисията Macierewicz представи документален филм, в който се твърди, че върху останките на президентския самолет са открити следи от TNT. Причината за бедствието, смятат авторите на филма, са най-малко две експлозии. Според тях взривните устройства са били поставени, когато самолетът е бил на ремонт в Русия няколко месеца преди полета за Смоленск.

Комисията Macierewicz също се опитва да опровергае заключенията на комисията Miller, според които самолетът, докато се спускаше, се закачи с крило за дебела бреза, загуби контрол, преобърна се, сблъска се със земята и се запали. Експертите от комисията Macierewicz настояват, че брезата, в която се е ударил самолетът, е била просто отрязана от крилото и не е могла да доведе до такива последствия. Но според тях позицията на останките и останките и нараняванията по телата на загиналите свидетелстват в полза на версията за две експлозии, които са унищожили самолета. Комисията Macierewicz също обвинява партията Гражданска платформа, която беше на власт през 2010 г., в страхливост. Лично Мацеревич неведнъж е казвал, че правителството тогава е искало да скрие истината, за да не ядоса Москва. Като доказателство по-специално се цитира изявлението на премиера Доналд Туск, направено в полския парламент, за опасността от война с Русия.

Антъни Мацеревич

Въпреки сензационните изводи за две експлозии на борда на самолета на президента на Полша, прожекцията на филма не предизвика голямо вълнение в страната - комисията Macierewicz неведнъж е излизала с различни версии за терористичната атака. Официални лица в Русия не коментираха филма; няколко руски опозиционни политици обърнаха внимание на това. Блогърът и публицист Марк Солонин, който е авиационен инженер по образование, даде интервю за Новая газета , в което се съгласи с версията за две експлозии на борда. Марк Солонин се позова на анализа на данните, предоставени в специален доклад за бедствието, изготвен от Междудържавния авиационен комитет (IAC), както и в доклада на „потребителска група под псевдонима Flanker20“, изготвен още през 2016 г.

Гжегож Жечковски, разследващ журналист за изданието Polityka, автор на книгата „Пост-Смоленска катастрофа“, в статията си в The Insider отбелязва със съжаление: постоянните твърдения на Macierewicz, че самолетът е бил взривен от руските специални служби по заповед на Путин, който уж отмъстил на Лех Качински за подкрепата на Грузия по време на петдневната война на 2008 г., накърняват интересите на Полша и играят в полза на Кремъл. Жечковски припомня, че преди версията за две експлозии Мациеревич и неговите поддръжници изложиха други теории. Сред тях бяха термобарична бомба, изкуствена мъгла, както и хелий, пръскан край Смоленск, който трябваше да намали подемната сила на самолета. Най-простата версия беше, че руските авиодиспечери в Смоленск просто са вкарали самолета в гъста мъгла и са го взривили там.

Гжегож Жечковски

Гжегож Жечковски обясни позицията си в интервю за Радио Свобода.

– Във вашата статия вие пишете, че комисията, ръководена от Антони Мачеревич, прави своите заключения под влиянието на политически мотиви, като всъщност крие истината и по този начин подкопава доверието в Полша. В резултат на подобни действия, според вас, режимът на Путин печели, имайки възможността да каже на света: как можете да се справите с политици, които вярват не на факти, а на теории на конспирацията? От друга страна, общоизвестно е, че хората често вярват на политици и медии, които говорят това, което искат да чуят. И дори безспорните доказателства не ги принуждават да променят мнението си. Нека се съсредоточим върху факти, които са относително лесни за проверка. Има ли вече официално обяснение в Полша за случилото се, когато президентският самолет приближи Смоленск на 10 април 2020 г.?

– През 2011 г., приблизително 15 месеца след катастрофата, специална експертна комисия, ръководена от Йежи Милър, представи доклад, според който основната причина за катастрофата на президентския самолет е грешката на пилота, който се опита да приземи самолета в условия на много лоша видимост. При кацане самолетът се ударил с крилото си в дърво, загубил контрол, преобърнал се и се запалил. Тогава на практика никой не оспори тези заключения. Въпреки това през април 2018 г. комисия, ръководена от министъра на отбраната Антони Мачеревич, която работи от няколко години до този момент, обяви, че следи от експлозиви са открити върху останките на самолета на полския президент и че катастрофата е причинена от експлозии на борда.

Москва използва останките от самолета на Качински, за да раздели полското общество

– От руска страна беше представен доклад на Междудържавния авиационен комитет, в който също се посочва, че основната причина за катастрофата е гъстата мъгла и човешкият фактор. Можем ли да кажем, че комисията на Jerzy Miller е напълно съгласна със заключенията на IAC?

- Не, разбира се, че не можете да кажете това. Комисията Йежи Милер заяви, че в доклада на IAC не са взети предвид грубите грешки на руските ръководители на полети, които са наблюдавали кацането на самолета на полския президент. И че Русия също носи част от отговорността за смъртта му. Освен това комисията счете за неоснователни твърденията на руската страна, че командирът на полските ВВС генерал Анджей Бласик, пиян, е влязъл в пилотската кабина и е оказал натиск върху тях, принуждавайки ги, въпреки всички опасения на командира на кораба, да кацнат възможно най-скоро и да не отиват на алтернативно летище. Бласик не беше пиян, въпреки че наистина беше в пилотската кабина и оказваше натиск върху екипажа. Между другото, комисията от експерти на полската прокуратура стигна до същите заключения. Така в Полша имаше две независими комисии за разследване на причините за катастрофата и двете стигнаха до едни и същи заключения - основната причина беше човешка грешка, грешката на пилота, който се опита да приземи самолета в гъста мъгла, и непрофесионалните действия на руските ръководители на полети.

– Могат ли политическите убеждения на членовете на комисията да повлияят на заключенията им?

– Единственият политик сред тях беше Йежи Милер. Останалите членове на комисиите – както на правителствената, така и на прокурорската – бяха независими експерти. Но най-важното е, че те подкрепиха заключенията си с много убедителни, според мен, доказателства. Абсолютно съм сигурен, че са прави.

– Но Русия никога не е предавала останките от самолета на Полша. Така че има основание да се каже, че Москва има какво да крие...

"Тези отломки са част от политическата игра, която се играе от Кремъл. Кремъл иска да има последната дума в тази история. Освен това Москва използва тези отломки, за да раздели полското общество. И със съжаление трябва да призная, че тя успява. Самолетната катастрофа на Качински раздели полското общество, както никое друго събитие след Втората световна война.

Както споменах, на осмата годишнина от катастрофата на самолета на Лех Качински, комисия, ръководена от Антони Мачеревич, която включва политици и експерти, публикува така наречения „технически доклад“ за своята работа, в който обяви, че причината за катастрофата на самолета може да е експлозия на борда. Никой от експертите на комисията Macierewicz, искам да подчертая това, не е имал опит в разследването на причините за авиационни инциденти. Един от тях например беше бившият съветник на Владимир Путин Андрей Иларионов. Аз лично не знам какво правеше там, но той също подкрепяше теорията на конспирацията за експлозиите. Не видях никакви доказателства за тази теория. Комисията Macierewicz работи от 5 години; тя се формира след идването на власт на партията „Право и справедливост“ в Полша, когато самият той е назначен за министър на отбраната. Но в продължение на пет години доказателства за теорията за експлозиите не са представени.

Не съм сигурен кое е по-важно за Полша - да знае истината и да няма война или да не знае истината и да има война



– Но на 31 юли беше представен филм, който продължава повече от час. Там можете да видите компютърна симулация на това, което според нейните автори се е случило със самолета на полския президент. Опровержение, отново според тях, на теорията, че самолетът е загубил контрол след удар в дебела бреза. Има и политическа част, отнасяща се до изявления, направени през 2011 г. от тогавашния премиер Доналд Туск, който уж се страхувал от война с Русия. И напомняния за превземането на Крим и войната в Донбас... Може ли този филм да се счита за отчет за работата на комисията на Антони Мачеревич?

– Не, това абсолютно не е вярно, абсолютно. Това не е доклад, това е презентация, подготвена за заседание на комисията по отбрана на полския сейм. Между другото, не знаем кога ще бъде представен окончателният доклад. Macierewicz обеща да го представи през април тази година, на десетата годишнина от трагедията. Но след това отложи публикуването на доклада с два месеца, след това за края на септември. Ние всъщност не знаем какво е правила комисията на Мачеревич през цялото това време, с какви документи работи. Освен това дори не знаем точно кой е в комисията.

– Попаднах на съобщение на ТАСС, че заседанието на комисията по отбрана, на което беше представен филмът на комисията Мацеревич, се състоя по инициатива на опозиционни депутати от Сейма, които искаха да разберат как се харчат парите на данъкоплатците. това вярно ли е

- да Членовете на опозиционната партия "Гражданска платформа" искаха да знаят какво прави комисията, кой е в нея и колко пари са похарчени. Но Macierewicz не отговори на нито един от тези въпроси. Вместо това той показа своя филм.

- Сигурен съм, че сте гледали филма. Можете ли да посочите примери за откровена манипулация на фактите в него?

– Добре, да кажем, че твърдят, че самолетът не би могъл да се разбие, ако крилото му се закачи за бреза с дебелина 40 сантиметра. Всички експерти, с които говорих, потвърдиха, че ударът в брезата е отрязал края на крилото и че това е основната непосредствена причина за катастрофата. В останките са открити следи от бреза, но Macierewicz казва, че това няма значение: на борда е имало експлозии. Без да предоставя доказателства. Това е откровена лъжа, според мен манипулация на факти.

– Вече споменах, че филмът на Мачеревич има и „политическа част“. Мога ли да ви помоля да поставите в политически контекст фразата на Доналд Туск, който беше министър-председател през 2011 г., когато каза: „...по-добре е Полша да знае истината и да няма война, отколкото да не знае истината и да има война“? Всичко изглежда логично - премиерът призовава да се разбере или да се каже истината и да се избегне войната. Но той е освиркван и обвиняван в малодушие пред Русия. А братът на починалия президент Ярослав Качински възмутен напуска заседанието на Сейма...

– Туск каза това пред Сейма през януари 2011 г., когато беше публикуван докладът на IAC. От една страна той се опита да обясни, че истината за катастрофата на самолета на полския президент ще бъде много трудна за приемане. От друга страна, настоя Туск, укриването на тази истина или част от нея и поддържането на всякакви конспиративни теории може да доведе до война с Русия. Защото тези теории обвиняват Кремъл, че умишлено е избил почти целия политически елит на Полша, страна-членка на НАТО и Европейския съюз. А истината за катастрофата наистина е много неприятна за Полша, срамна и до известна степен унизителна. Защото не само мъглата и метеорологичните условия доведоха до катастрофата. Лошата подготовка за полета също изигра роля; много инструкции за полети бяха нарушени. От членовете на екипажа на борда само техникът получи официално разрешение да лети този ден. Дори командирът на кораба не беше готов за полета. Трудно е за вярване, но е истина! Ето за какво говореше Туск.

Фрагмент от корицата на книгата "Пост-Смоленска катастрофа"

–​ Вие сте убедени, че теориите на конспирацията нямат основание, че всичко е очевидно. В същото време, както сам казвате, полското общество е разделено и катастрофата със самолета на Качински е една от основните причини за това. защо се случва това

– Като автор на книгата „Пост-Смоленска катастрофа“ искам да кажа, че правителството, което беше на власт в Полша преди 10 години, направи голяма грешка – не предприе необходимите стъпки, за да постави точката над „i“. Това даде възможност на теоретиците на конспирацията да разпространяват своите теории и да влияят на общественото мнение. Тя не можа да устои на пропагандната машина, която между другото много прилича на тази на Кремъл. Тази машина подхранва манипулирането на фактите и разпространението на конспиративни теории. Полското правителство, от една страна, не говори високо и твърдо за установените факти, но хора като Macierewicz имаха свобода на действие. Това доведе до разцепление.

– Споменавате също, че екипът на Мачеревич използва методи, използвани от руската пропаганда...

Центърът за европейски политически изследвания (CEPS) изброява 22 пропагандни метода, използвани от Кремъл. Преброих 17 при Macierewicz



– Да, в своето изследване Центърът за европейски политически изследвания (CEPS) изброява 22 пропагандни метода, използвани от Кремъл. Преброих 17 от тях в Macierewicz. Той отхвърля установените факти, омаловажава тяхното значение, опитва се да дискредитира тези, които говорят за тези факти, поставя под съмнение очевидни неща, опитва се да ги тълкува така, че да посее съмнение в публиката. Това прави Macierewicz. Той подкрепя своите теории с експертни мнения. Тези експерти имат имена и титли, но, както казах, никой от тях не участва в разследването на авиационни катастрофи. Те предават мнението на Macierewicz на публиката, а самият Macierewicz по-късно казва, че това е доказателство за достоверността на неговата версия. Един от тези експерти дори призна по полска телевизия, че е изричал откровена лъжа, когато е твърдял, че самолетът на Качински не е падал под 100 метра. Той обясни това с това, че иска да обърка журналистите, с които разговаря. Комисията Macierewicz често използва фалшиви видеоклипове и снимки.

И Macierewicz успешно успява да раздели полското общество! В съвременна Полша е много трудно за независимите журналисти да убедят тези, които вярват в теории на конспирацията, че смъртта на самолета на Лех Качински не е умишлен терористичен акт, че не е имало експлозии, а ужасна, трагична, фатална самолетна катастрофа. Но подобни бедствия са се случвали и преди, казва полският журналист Гжегож Жечковски .

Интервюто на Марк Солонин с кореспондента на Новая газета Ирина Тумакова завършва така:

„Въпрос:

– Значи самолетът умишлено е бил закаран в гората с фалшиви светлини? И после го взривиха? Защо такива трудности?

отговор:

"Не знам дали е извършено престъпление." Тези въпроси се изясняват от следствието и се решават от съда. Но ако приемем за момент, че висшето ръководство на независима държава е унищожено и то на територията на друга държава, тогава идеята за такова престъпление не може да бъде проста. Цената на въпроса е ясна за всички: без внимателно обмислена до последния детайл операция по прикриване подобно престъпление не би могло нито да бъде планирано, нито извършено.

Ако версията на комисията на Антони Мачеревич, към която Марк Солонин очевидно е склонен, е вярна, тогава руските специални служби са успели да заложат две взривни устройства в самолета на полския президент, които са останали неоткрити в продължение на няколко месеца, да изчакат пристигането на президентския самолет в Смоленск, да предскажат или организират изкуствена гъста мъгла в този ден близо до летището, да закарат самолета в горския пояс с диспечерски екипи и фалшиви светлини за кацане и взривете (очевидно дистанционно или с атентатор самоубиец на борда) засадете TNT в подходящия момент, уверете се, че звуците от експлозии са изтрити или не се чуват ясно на „черните кутии“, организирайте незабавен кордон, скрийте почти всички следи - за следи от TNT се говори едва наскоро. Избягвайте всякакво изтичане на информация. Офицерите от разузнаването, изобразяващи авиодиспечери, чиито разговори бяха оповестени, трябва да са имали забележителни актьорски умения. Това несъмнено е операция от най-високо ниво на подготовка и организация, колкото и злодейска да е нейната цел. Остава да изчакаме публикуването на доклада на комисията на Антони Мачеревич, който ще представи доказателства за тази версия.

Ако вярвате на версията на комисията Jerzy Miller, тогава командирът на кораба, който не беше подготвен за полета (той беше доста опитен пилот), при кацане в гъста мъгла, при липса на визуален контакт с пистата за кацане, воден от некомпетентни екипи от земята, вместо да тръгне към алтернативно летище, започна да се спуска по-рано от необходимото време. В резултат на това самолетът се закачи с крило за бреза, преобърна се, падна на земята и се запали. Доказателствата в подкрепа на тези открития вече са публикувани.


https://www.svoboda.org/a/30786651.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар