Последователи

понеделник, 17 февруари 2025 г.

Фригийската богиня Бендида/Вензис на траките витини



Богинята Бендида - Мистерии и непознати факти

*Виждането на проф. И. Георгиева относно богинята Бендида е много интересно. Нашата етноложка пише следното: “Артемида била идентифицирана с тракийската богиня Бендида, чийто култ бил официално въве¬ден в Атина по времето на Перикъл (33) . Артемида-Бендида е една от най-странните и противоречиви богини. Тя е богиня, свързана с дивата природа, на която се подчиняват всички диви зверове. Изобразява се като ловджийка. Жестока и отмъстителна, тя същевременно е лечителка и лекува от змийско ухапване. Богиня девственица, тя е покровителка на брака, семейството и раждането. При разглеждане на някои митологични образи и представи за самодивите и мечка¬ та беше отбелязана връзката им с Артемида. Без да се спираме по-подробно на приемстве¬ността на култа на Артемида-Бендида, ще отбележим само, че такава връзка се установява и за култа на св. Марина (17 юли). Почитана в цяла България за предпазване от пожар, в Странджа, Родопите и междуречието на Струма и Места, тя е почитана като господарка на змиите (висия на змиите в Странджа), лечителка от тяхното смъртоносно ухапване. И при Артемида, и при св. Марина змията не е атрибут, а опасно животно, което се подчинява на тяхната власт. Древните автори описват празника на Бендида като нощен, с факелно шествие, музика и танци. Такъв е бил и почти доскоро запазеният празник в чест на св. Марина в Странджа (34) . Пещерата до с. Сливарово била посещавана от цялата област, като празнен¬ ството се състояло през нощта. Болни и здрави влизали в пещерата, от която капе вода, измивали се за здраве по древен обичай и оставяли някоя от своите дрехи. А това разкрива и връзката на Артемида-Бендида като лечителка, и св. Марина, която се почита за здраве ... Накрая не е без значение да се отбележи, че култът на св. Марина е разпространен в същия ареал, почитана според античните сведения Артемида—Бендида.” – И. Георгиева, Българска Народна Митология, Наука и Изкуство, София, 1993. *Неотдавна екипа на доц. д-р Людмил Вагалински направи интересно откритие при разкопките на Хераклея Синтика. Намерена бе керамична тежест за тъкачен стан, върху която се среща тракийското лично име Бензилис. Според д-р Николай Шаранков Бензилис е образувано от името на тракийската богиня Бендида. За това изобщо не може да има спор, но по-важното е друго. Д-р Шаранков отбелязва, че: “В името Бензилис (вместо очакваното Бендилис) забелязваме и една интересна особеност на тракийския език – промяна на звука „д“ пред „и“, вероятно сходна с подобни явления в други езици (на български например имаме редуване на „д“ и „жд“ – „видя“ и „виждам“). *Всъщност още през XIX в. Вилхелм Томашек отбелязва, че тракийския език е имал звук Ж [също Ч, Ш, Ц и др.], който гърците са предавали както съумеят. Ето и точните думи на чуждия изследовател на Орфеевата реч: Оhne Zweifel besass das Thrakische Laute wie ž, dz, dž, c, č, š, die das Griechische nur mühsam durch ζ, τζ, σ, σσ, ξ auszudrücken vermochte. [Tom. II. 2]. *Аз лично смятам, че новооткритото име Бензилис, би трябвало да се чете Вензилис, а Бензис и Деба-бензис би трябвало да се четат като Вензис и Дева-вензис. Основания за това има, както има и основания името на древната богиня да се тълкува със стблг. глагол вѧзати, вѧжѫ – свързвам. *Елините имат един особен епитет за Бендида, или както е по-правилно Вензис и той е ζυγία – свързващата. Тъй като Бендида-Вензис не няма смисъл на гръцки, то предаването на значението на теонима със стблг. вѧзати, вѧжѫ – свързвам е правилно. *Ето и линк към медията публикувала откритията на екипа на доц. д-р Вагалински и д-р Шаранков: https://www.archaeologia-bulgarica.co...




В родопския диалект и до днес е запазена формата на глагола “бендисвам”, който означава харесвам и се употребява най-вече за лице от противоположния пол, с което искаш де се свържеш в брак!

 


Великата богиня-майка, позната като Бендида, е едно от най-важните божества на траките. Специалистите превеждат името „Бендида“ и като „бялата, лъчезарната, хубавата“, и като „сияеща жена“, но най-вече като производно от глагола „свързвам, съчетавам“. Името на богинята идва от качеството ѝ на покровителка на плодовитостта, брака и съвместния живот. Смята се, че е пазителка на духовната връзка между човешкото и божественото, както и на родовите обединения. Бендида е и лунно божество. В скални релефи е представяна с лунен сърп в косите. Същевременно е богиня на природата, която е тясно свързана с гръцката богиня на лова Артемида и с римската Диана. Бендида има силата да обезсмъртява посредством клонката, която държи в ръце и с която е изобразявана върху скални релефи или върху монети. Често когато древногръцки автори посочват Артемида у траките, всъщност имат предвид Великата богиня-майка – Бендида.

Бендида е една от персонификациите на Великата богиня-майка при траките, наред със Зеринтия, Брауро, Котито и Хипта. Важно е да се посочи, че именно фигурата на Бендида, като Богиня-майка, и култът към нея са най-добре засвидетелствани в писмените извори. Затова би било интересно да се каже повече именно за тази тракийска богиня. Защото тя е най-яркият символ на женското начало и най-почитаното женско божество и във виргинален (в образа на девица), и в матронен (в образа на майка) аспект.

Защо е толкова важен за траките образът на Великата богиня-майка? Свързан е с техните прастари представи за устройството на света, закодирани в мистичното учение, познато като тракийски орфизъм. Великата богиня-майка е самият Космос. Тя самозачева и ражда Сина си, който е Слънце през деня и Огън през нощта. Специалистите в тракийския орфизъм посочват десетостепенните космогонични представи на траките (4+3+3). За отбелязване са поне първите четири. Великата богиня-майка, която е едновременно Космос и планина, е изначално неподвижна (1), после се раздвижва и самозачева (2), износва плода (3), ражда своя божествен Син (4) и т.н. Вижда се важността на Великата богиня, като поставяща началото на Вселената и пораждаща Живота.


В коя географска област е най-добре представен култът към богинята и какви сведения за това имаме днес? Първи за Бендида споменават Хипонакс (VI в. пр. Хр.), Хекатей и Хизихий. За култа към Бендида разказват още Платон и Ксенофонт. В свое произведение Аристофан нарича Бендида „Велика богиня“, което предполага смисъла на всемогъща господарка и вседържателка. Херодот споменава Великата богиня на траките като богиня на плодородието. Култът към Бендида е най-популярен в Югозападна Тракия и на остров Лемнос, по поречията на реките Стримон (Струма), Аксиос (Вардар) и Нестос (Места). Тит Ливий (II в.) посочва храм на Бендида „на открито място“, намиращ се по долното течение на Хеброс (Марица). В храма има златна статуя на богинята. В своя комедия Кратин нарича Бендида „двукопийна“, защото „ѝ е определено по жребий два вида почит – небесна и земна“. Затова тя носи две копия в ръце. Това значи, че Бендида има две същности – соларна (слънчева) и хтонична (земна). Тя свети с две светлини: със собствената си (лунната) и със слънчева.


Бендида е на голяма почит и сред тракийското племе витини от Мала Азия. Тя присъства дори в монети на витински царе, например Никомед I (III в. пр. Хр.), където е изобразена като воин – с две копия, меч и щит. Един месец от календара на витините дори носи името на богинята – Бендидейос. Споменът за Бендида (наричана вече Артемида) е жив векове наред в земите на витините. В житие на св. Хипатий се разказва как светецът среща във Витиния богинята, имаща ръст колкото десетима мъже. Тя едновременно преде и пасе стадо свине. Преденето символизира свързване на нишките на живота, а свинята е жертвеното животно, което се ползва в ритуалите на Бендида.

Тракийската богиня започва да се чества и в Атина след 430 – 429 г. пр. Хр. Това става с декрет, издаден от оракула в Додона. Празненствата в нейна чест се наричат Бендидии и се провеждат в Пирей през месеците май и юни. Отначало в честванията участват само траки, тъй като богинята е непозната на елините. В Пирей участниците в шествията биват приети в светилището на нимфите, където се прави жертвоприношението на свинята. Там са приготвени гъби и легени с вода, за да се почисти жертвеното животни и да се събере кръвта му. После присъстващите се окичват с венци и си устройват празничен обяд в Нимфеона. Както свидетелства Платон, вечерта шествията продължават с „факелно надбягване с коне в чест на богинята“. Следва нощен пир, имащ оргиастичен характер.

Върху Британския и Копенхагенския релефи (IV в. пр. Хр.) е изобразена богинята Бендида в цял ръст. Тя е с леко наклонена глава, подпряла лявата си ръка върху копие. Облечена е с двойно препасан хитон, с наметало и е обута във високи ловджийски ботуши. Култът към Бендида получава разпространение чак в Египет и Италия.

Много е интересно за любителите на древността у нас, дали тази толкова почитана тракийска богиня не е известна под някаква форма и в българския фолклор. Вижда се как култът към нея е популярен в целия Средиземноморски басейн от IV в. сл. Хр. насетне. В античния свят (гръкоезичен и латиноезичен) Бендида е позната и като Артемида, Диана и Хеката (богиня на Луната). Според някои изследователи Бендида е женският вариант на Тракийския конник.



Оброчна плочка на Артемида от Садина, Поповско.
Богинята язди елен и носи убит дивеч



Най-близко във фолклорно отношение до Бендида са самодивите (самовилите). Също като нея, те са ездачки, божества на дивата природа и богини на Луната. „У траките Бендида – Артемида – Диана – Хеката е образът на самовилата, която присъства често в кралимарковските песни“ (Г. Михайлов). Остава спорно доколко самодивите са преки приемници на Бендида, защото има предположения, че са наследници по-скоро само на римската Диана.

През вековете Великата богиня-майка на траките получава и ред други прозвища. Това се дължи на смесване и сливане на различни религиозни представи и на обединенията на култове между гърци, римляни и „варвари“.

„Върховната повелителка на траките постепенно се елинизира и романизира, въплъщава се в образите на ред гръцки или римски богини, но никой не би се усъмнил, че под чуждата иконография местното население почита своята Велика майка. През римската епоха тя е и Кибела, и Хера, и Афродита, и Хеката, и Артемида, и Селена, и Деметра, и Персефона, и всички още неустановени богини, които се изправят пред фигурата на тракийския бог-конник.“ (В. Фол и Д. Попов).

Великата богиня-майка, Върховният бог и Тракийският конник (Царят-жрец – Царят-бог) са трите най-важни тракийски божества. Бендида е най-популярна като име и образ на Великата богиня-майка, затова към нея има по-специален интерес от всички любители на славната тракийска история и митология.

Бендида като божествена ловкиня ,държи клонка бръшлян ,като богиня на подземния свят.Релеф от Акропола на Филипи









Няма коментари:

Публикуване на коментар