Последователи

понеделник, 27 януари 2025 г.

Хетски ритуал




1. Ритуали, храмове, изображения на богове при хетите






Факт е, че имаме уникална колекция от хетски ритуали. От библиотеките на Boğazköy до нас са достигнали много голям брой таблици със запис на голямо разнообразие от ритуали, и то не външни, демонстрационни, а ритуали в древния смисъл на думата. Това са определено количество действия, които могат да се нарекат заклинания. Но те се обръщат към най-висшите богове, а не към духовете, и затова не могат да се нарекат магия. Това са действия, които възпроизвеждат определени битови форми, но с цел те да имат един или друг сакрален ефект. Може би никоя друга древна близкоизточна култура не е съхранила такава колекция от ритуални текстове.
Глинена плочка, записваща ритуал, отправен към Бога Слънце.
Хатуса. XVI-XIII век пр.н.е Париж. Лувър, AO4703

И те по много начини отново ни напомнят за ведическата традиция, защото ведическата традиция, традицията на четирите Веди, включително Риг Веда и особено Атхарва Веда, съдържа много много подобни ритуали. Те също са адресирани до най-висшите богове, а не до духовете, и включват възпроизвеждане на някакво просто, но космическо действие. Това, което ще видим сега сред хетите, все още не се е развило в сложна ведическа ритуална форма, но, разбира се, това е подход към нея.

И именно благодарение на ритуалните хетски текстове можем доста уверено да реконструираме времето на появата на ведическия ритуал. Произхожда от друга част на индо-арийския регион - очевидно в днешна Централна Азия, може би в ирано-индийския регион от долината на Инд до Южноказахстанското Семиречие, и произходът му датира приблизително между 1800 и 1500 г. пр.н.е. И хетите, преди около 1800 години, донесоха своя прото-ритуал от една единствена индо-арийска общност в Мала Азия. Съответно те са напуснали преди появата на ведическите форми, когато в края на 3-то - началото на 2-ро хилядолетие пр.н.е. тези форми все още не са съществували. Затова хетските ритуали са още по-интересни за нас и в тях, разбира се, ще видим някои месопотамски елементи, но те са много уникални. След изучаване на Месопотамия, Египет, Ханаан веднага ще усетите хетската специфика.

И така, подобно на Месопотамия, хетите са имали ежедневна жертва за хранене на Бог. Те предлагали бикове, овце, вино, хляб и бира на боговете. На всеки половин месец имаше празник на Бог - точно както в Египет и Месопотамия. Все едно е. Разкопани са шест храма на Богазкьой, тоест Хатуса. Това са огромни храмове. И това не са зигурати, това са правоъгълни храмове: целла, тоест това, което бихме нарекли олтар, ниша със статуя, а пред нея голям двор за богомолци. Интересно е също, че свещените церемонии на хетите са били съборни, т.е. предполагало се е, че хората се събират в храма за молитва. Храмовият ритуал не беше само народен, но и с участието на хората.


Фрагмент от сцена на жертвоприношение. Стела от Мараш (Анадола).
X-IX век пр.н.е Ню Йорк. Музей на изкуството Метрополитън. 91.34.3


Руините на Великия храм на Хатуса. XIV век пр.н.е



Източна пристройка на Великия храм на Хатуса с пиедестал за култова статуя. Адитон (гръцки) – недостъпен. Стаята зад главната зала на храма (naosa), която съдържаше статуята на божеството


Планове на храмове в Богазкьой. XIV-XIII век пр.н.е

Боговете били изобразявани антропоморфно с атрибути. Този бог, когото хетите наричали Бог на бурята, а семитските жители на тези места - Тешуб, бил изобразяван като златна статуя на изправен човек с крила, излизащи от раменете му. В дясната му ръка има златна брадва, в лявата му е златна емблема на доброто. Това е изображение на Тешуб, слушащ и слушащ молитва. Той стои върху култовото си животно, обикновено бик, зъбите му са обковани със сребро, гърдите му със злато. Два духа, които наблюдават изпълнението на присъдата и правосъдието, Нината и Кулита, стоят от двете страни близо до крилете му.


Фигурка на бог от Култепе. XVIII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации


Модел Deity in cella. Инандик. XVII-XVI век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации


Хетски бог на бурята. XIV-XIII век пр.н.е
Музей на изкуството Метрополитън. 1990.255


Бог на бурята, стоящ върху бик. Стела от Тел Амар. 9 век пр.н.е
Алепо. Национален музей

Образът на Шамаш - хетите го наричат ​​бог на слънцето - е сребърен образ на седнал съпруг. Около главата му са изобразени риби - изображение на слънцето, изгряващо от морето. Разбира се, беше невъзможно да се види това в Анадола. Ако в Анадола слънцето беше някак свързано с морето, то беше само на запад, по залез. Но това е древен образ и той е свързан, разбира се, не само с географията, но и с това - това е алюзия за географията на някаква друга страна, от която са дошли хетите. Но мисля, че това също е образ на Другостта (спомнете си Енки!). Тоест слънцето е свързано с Другостта. Това отново е много интересен момент.

Когато скъпоценните дрехи на бога били износени, той поискал чрез оракул - оракулите, както вече знаете, били много разпространени сред хетите - да ги поднови. Всеки храм имаше постоянен персонал. Дори в селските храмове имаше двама или трима души, които се грижат за статуите и се грижат за храма. В столицата Хатуса имаше цял блок на юг от храма, в който живееха хора, които обслужваха храмовете, осигуряваха ритуалната чистота и следеха нечистите животни да не влизат в храма. До нас са достигнали специални, много подробни разпоредби за ритуалната чистота. Няма да ги цитирам, но и те са интересни.

Обикновените хора задължително бяха придружавани до храмове от храмови служители, тоест хората идваха в храма, придружени от служители, които се уверяваха, че правилата за храмова чистота и благочестиво поведение в храма не се нарушават. Чужденците се допускаха в църквите само като кралски посланици, нищо друго.

Ако в Хатуса виждаме огромни храмове, подобни на бъдещите храмове на Гърция, с величествени колонади по периметъра, тогава селската религия е била много по-проста. Но селските селища също имаха свои малки храмове и селски светилища и в тях обикновено се покланяха не на антропоморфни изображения, а на оръжия, изображения на животни и така наречените хуваси.

Хуваси е камък върху издълбана основа. Това е много древна традиция, характерна е за ранния неолит. В Йерихон, Бейда, X-IX хилядолетие пр.н.е. такъв аморфен камък е бил обект на поклонение. Същото нещо, както си спомняте, се случи в Ханаан. Най-древните светилища са били обикновени камъни, каменни блокове с несигурна форма. Камъкът е образ на вечността. Неопределена форма, липса на форма, безформеност, безформеност на камък е знак, че божественото няма нашата форма, няма нашия образ. Не мисля, че хуваси на хетите са резултат от заемки. Разбира се че не. Това е много древна обща традиция. До известна степен е достигнал до арийска Индия, има и това.


Стела от Султанхани. Турция. Хетски паметник от 8 век. пр.н.е Анкара. Музей на анадолските цивилизации

При хетите, както и другаде на Изток, се празнували пролетни и есенни празници, провеждали се съвместни празници и пиршества. Тези съвместни празници и празници са били от голямо значение, защото на тях живите и мъртвите са били обединени заедно и са били в радостно единство. Оттук идват нашите погребения и нашите събуждения.


Ритуален съд във формата на орел. Култепе. XIX век пр.н.е Анкара.
Музей на анадолските цивилизации

По-късно ще видите от някои текстове, че изворите са били от особено значение. Почти всеки извор, всеки източник на вода, излизащ от земята, имаше пречистващ ефект и беше ценен. Много извори са били обект на поклонение. До известна степен това продължава да съществува и у нас, когато дори в градовете се случват поклонения до извори и естествени водоизточници. Разбира се, ние сме забравили, че нашите много древни предци са почитали изворите като средство за очистване от мръсотия, но самата традиция остава. Един от народните мистици на България е учил още през 30-те години на миналия век: „Ако искаш да се пречистиш, пречисти изворите“. България, Тракия - един от пътищата на движение на индоарийците и мисля, че тази древна традиция е останала там, въпреки че много народи са се сменили на Балканите.

Храмовете са имали басейни и контейнери за вода - очевидно също за измиване и пречистване.


2. Почистващ ритуал

А сега ще ви прочета, с някои бележки, последователността на почистващия ритуал. Запазен е на няколко таблички, в няколко варианта. Няма да навлизам във всички подробности, особено след като не бих искал някой да се опита да възпроизведе тези древни ритуали, но те са много интересни. Тези ритуали се извършват при свечеряване. По правило те се извършват от жрица, която се нарича Старата жена, стара жена. Тук отново виждаме нещо интересно: ако в Египет жриците са имали спомагателно значение - жрецът е играл главните роли, а жриците са били наричани „певици на Бога“, ако в Месопотамия жрицата е имала и спомагателно значение като образ на Инана, като участник в храмовия свещен брак, то тук жрицата е важен персонаж в ритуал, който няма нищо общо с нейния пол. Този момент отново ни запознава с арийската култура.


Култова сцена върху ваза от Инандик-тепе (рисунка). сер. XVII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации. (P. Taracha. СКУЛПТУРИТЕ НА ALACAHÖYÜK: Ключ към религиозния символизъм в хетското изобразително изкуство // Близкоизточна археология, том 75, № 2 (юни 2012 г.), стр. 111, фиг. 3)

И така, ритуалът започна с формулата: „ В полза на краля (буквално Бог, но имаше предвид краля), кралицата и клиента .“ Тоест ритуалът се извършва в полза на краля, кралицата и клиента. Нека отбележим, че ведическите арийци, които са отишли ​​на Изток, разбира се, са имали цар, раджа, но той не е имал никакъв свещен статут и всъщност е бил военачалник, принц. И неговият брахман, пурохита, по-скоро имаше свещен статус. Тук във всеки ритуал, който обикновен човек извършва за себе си, името на царя задължително присъства. И това не е случайно нещо. Факт е, че тъй като ритуалите имат огромна сила, те могат да бъдат в ущърб на краля. Това, между другото, беше много строго наказано. И така, че никоя духовна сила, човек или бог, не използва ритуала, за да навреди на краля, добротата задължително се призовава към краля, кралицата и често върху техните деца.

Първият елемент от очистващия ритуал беше растение, което изглежда като сапунен корен. Поне това е растението, от което се прави сапун – т. нар. сода. И Старата жена (и помним, че това е свещеническа титла, това не е просто стара жена) дава това натриево растение на този, който носи регалията на кралицата по време на ритуала. И в същото време тя казва думи, които не са съвсем обикновени и затова много интересни: „Нека клеветата, богохулството и безбожието да влязат в този храм и да поникнат там като сапунено растение“. Ще влязат - подчертавам! Тоест клиентът иска да бъде очистен от някаква мръсотия, но Старицата сякаш казва точно обратното: „Нека клеветата, богохулството и нечестието влязат в този храм…. Нека цъфти там като сода... Никой да не го изтръгне там .“

И тогава изненадващо се дава коментар:

„ Вижте сега какво ще стане - Бог, билкарят, ще отреже това цъфтящо растение и след това ще го превърне във въглени. И както коренът на сапуна се превръща във въглища и сапун, така една зла дума, фалшива клетва, проклятие и нечестие ще се превърнат в въглища (очевидно духовенството ще направи това) и сапун. Нека вече не съществуват за моя Бог (т.е. царя), а също и за донора. Дано Бог и донорът са свободни от тях. Както той (или тя) превръща този сапунен корен в сапун, така нека зла дума, фалшива клетва, проклятие и нечестие да станат сапун.

Тоест от проклятие думата се превръща в своята противоположност – в сапун, в почистващо средство. Спомняте си, че Бог в Египет се наричаше necher , Чист (натрият е основното вещество на сапуна).

И така, първият етап от почистването с билка сапунен корен и сапун е завършен. Следва лукът. Не се притеснявайте, няма да ви прочета всички формули, но поне първите две. Свещеникът дава на дарителя лук, а Старицата казва в присъствието на Бога:

„ Както този лук се състои от слепени слоеве люспи, които могат да бъдат обелени един по един, така нека злата дума, лъжливата клетва, проклятието и нечестието се слепят около този храм (тоест те няма да бъдат изгонени, но храмът ще го погълне всичко в себе си и той самият ще го унищожи). И сега обелвам този лук от люспите и оставям само голия му ствол. И нека и той (дарителят) се избави от злата дума, лъжливата клетва, проклятието и нечестието, както този Божи храм. Бог (т.е. кралят) и донорът да бъдат чисти от това !

След това има сгънато на две въже и цял ритуал върви с него. След това басейн с играчка лодка, върху която се поставят малки златни и сребърни парченца и се изнасят през специално изкопан канал в реката. И се казва, че точно както тези злато и сребро излизат в реката, така нека цялото нечестие да излезе в реката и да бъде отнесено по реката Бог знае къде. След това се взема голямо парче сребро от три сикъла, измива се с вода и се произнася фразата:

„Който изрече лоша дума в присъствието на Бога (тоест царя), както черната земя поглъща тази вода (течаща от сребро), така и земята да погълне злата дума. Нека тези думи бъдат свободни и не се сливат (със злото). Дано Бог и донорът са свободни от това!“

Това е формата на ритуалите. Разбирате, че тук храмът играе много специална роля. Храмът поглъща и унищожава всяко зло, скверна, клевета, всичко, което самият човек е казал и което е дошло до него. Тоест храмът е специално място. Храмът е светилище, което унищожава злото. Това отново, макар и косвено, е много подобно на известната битка на боговете, когато боговете, девите, побеждават демоните, техните противници, във ведическия ритуал и по този начин пречистват жертвоприношения, защото всички ведически ритуали са ритуали, поръчани от жертвоприносящият, точно като хетите.

Нека обърнем внимание на ролята на краля. В края на този ритуал се произнася формулата:

„ Като заместник на краля, нека донорът положи ръцете си върху бик, а като заместител на кралицата, нека положи ръце върху крава.“ Една овца и една коза. Когато това стане, Старицата ще каже: „Каквато и зла дума, фалшива клетва, проклятие или нечестие да наранят Бога, нека тяхната замяна ги отдалечи от Бога. Дано Бог и донорът са свободни от това! След това донорът пее химн (приложен) и носи малък жертвен хляб и малко сирене като принос .


Крал Сулумели излива свещена вода пред Бога на бурята, 850-800 г. пр.н.е
Релеф от Аслан тепе. Анкара. Музей на анадолските цивилизации

Виждате ли, в крайна сметка дори този овен и този бик не се жертват, това е твърде скъпа жертва. Принасят се в жертва хляб и сирене. Но ръцете се поставят върху главите на животните. Що се отнася до химна, по-късно ще слушаме един такъв. Химните също са характерна черта на индоарийската култура. В интерес на истината това, което наричаме химните на Риг Веда ( сукта ), са тези химни. Това са химни, изпяти от специален свещеник, но може би преди това изпяти от самия дарител. Това са свещени химни, които са и прослава, и сила, и гаранция за бъдеща победа над дасиите, над демоните.

Запазени са много подробни ритуали срещу магьосничество и срещу чума. И тук е много важно да се отбележи, че много от хетските ритуали, записани и запазени до днес, не са някакви безлични ритуали и не са някакви ритуали, които, както в Египет, самият Бог (Бог Тот) е казал на хората – не! Това са думи на някои мъже и жени, които, очевидно, по-късно арийците ще нарекат Риши - ясновидци. И химните на Ведите ще бъдат приписани на тях. В края на краищата, всеки химн на Ведите е шрути , той се чува от някой, някой гледач, някой човек, който е в състояние да чуе божествени глаголи. И ние виждаме същото нещо сред хетите. Нищо подобно няма, доколкото знам, нито в Египет, нито в Месопотамия.

Ето например ритуал срещу чума. Очевидно това е било голямо бедствие за хетите и вероятно за индоарийците като цяло. Защото това е степна ивица, където има много гризачи - носители на такива ужасни болести, включително чумата. Има и царски молитви с молба за защита на хората от чума и ритуали. Така започва този ритуал, ще прочета доста голяма част, но разбира се има много повече в самия ритуал.

„Това са думите на Ухха-мувас, човек от Арзава (разбирате, че това не е цар, не Бог, но това е определен човек, очевидно гледач) . Ако хората умрат в страната и ако това е направено от някой враждебен бог, аз действам по следния начин (тоест този Уха-мувас обяснява на всички останали как действа) :

Те (т.е. тези, които може да се разболеят или вече са се разболели) носят овца. Те навиват нишки от синя вълна, пурпурна вълна, жълта вълна, черна вълна и бяла вълна в подобие на царска корона и увенчават овена с нея. Те извеждат овена на пътя, водещ към враговете, и докато правят това, казват следното: „Който и бог на враждебната земя да причини този мор, вижте, ние изпращаме този коронован овен, за да ви успокои. Точно както стадото е силно, но е в мир с овена, нека ти, Бог, причинил този мор, също да бъдеш в мир със земята на Хати.” И след това изпращат този коронован овен на враговете (тоест, разбирате ли, няма отмъщение, няма злоба). След това донасят фураж за божиите коне и овнешка тлъстина и като го правят, казват: „Имате конска сбруя, нека ядат фуража и гладът им да се засити. И да се намаже колесницата ти с тази овнешка мас. Обърни се към Твоята земя, о, Боже на бурята! Обърнете се благосклонно към земята на Хати!

Както можете да видите, колесниците са елемент от божествената атрибутика. И именно благодарение на колесниците индоарийците до голяма степен завладяват толкова големи пространства.

След това довеждат възрастна коза и две овце. Той посвещава коза на Седмицата (някоя Седмица на боговете, може би Плеядите) , Той посвещава една овца на Слънчевия Бог. Колят другата овца и я варят. След това вземат едно сирене, една кюрда (втвърдено мляко, това е храната на номадите от Централна Азия) , една пула (не знаем какво е) , един хляб с мая, една кана вино, една кана бира и плодове. Те дават всичко това като храна за Бог, когато той тръгва на път.“

Освен това значителна част от текста липсва и ние не знаем по кой път върви Бог. Това е ритуалът.

Съществува ритуал за пречистване, призоваващ духовете-защитници на помощ.

Има един много голям ритуал срещу мъжката импотентност. Очевидно този проблем силно тревожи хетите. И отново този ритуал започва с думите на проста жена. Това са думите на Писувати, съпруга от Арзава: „Ако мъжът няма продуктивна сила и е изгубил желанието си за жени, аз изливам възлияние на Улилиасис и му се моля три дни...“

Краят на този ритуал е изгубен, така че е малко вероятно някой да може да го използва, дори ако някой иска. Но важното е, че това също е ритуал, всъщност отворен за частно лице. Това е характеристика на индо-арийската култура, която много скоро след това ще даде началото на ведическата традиция.


3. Характеристики на хетските ритуали

Интересен е следният текст, много голям: “Ритуал против домашни кавги”. Гореща тема.

„ Това са думите на Мастига, съпругата на Кицуватна: Ако баща и синът му, или съпругът и съпругата му, или братът и сестра му са в кавга, когато ги помирявам, постъпвам с тях така. .. ”

Следва подробен ритуален текст с жертвени животни, с полагане на венци, с тъкане на вълна, така че раздорите на хетите не се изглаждаха лесно, но се изглаждаха. Трябва да имаме предвид това и да се опитаме да се караме по-малко.

Текстът за призоваване на боговете е много интересен. Тоест, когато хората имат нужда от помощта на боговете, те призовават боговете. Това е дълъг текст. И, между другото, много красива.

„О, богове, върнете се във вашите красиви и великолепни светилища, седнете отново на троновете си, на местата си! Седнете отново на вашите свети, красиви и великолепни престоли."

Искам да ви обърна внимание, че човек, който явно се чувства изоставен от Бога, призовава боговете. Но това не означава, че боговете са напуснали напълно. Би било трагедия: заминаването на боговете е нещо в стила на философията на 19 век (смъртта на боговете, нибелунгите и т.н.). Но тук говорим за друго: боговете си тръгнаха за този човек. И призовава боговете да седнат, мисля, в себе си. Не в храмове, не изобщо някъде на небето, а в себе си. Боговете са се отдалечили от него и трябва да седят на тронове, седалки и великолепни тронове в него. Спомняме си тези прекрасни думи на Христос: „Който Ме люби, ще пази словото Ми; и Отец Ми ще го възлюби, и Ние ще дойдем при него и ще направим обиталище при него” (Йоан 14:23). Това е приблизително какво казва хетският текст.

И тогава, както си спомняте, е необходимо да споменем краля.

„ Дайте на царя и кралицата живот, благословия, здраве, дълголетие, силата на съзиданието, синове и дъщери, внуци и внучки, правнуци и правнучки (което означава творческата сила на раждането на деца). За съпруга - мъжественост и доблест, за съпругата - женственост и майчинство! За цялата земя дай любов и вярност, Божия любов и Божия милост, възвишен дух в Бога и възвишен дух в човека, доблест и победоносни ръце, плодородие и просперитет на страната, плодородие на хората, едър и дребен добитък, изобилие от зърно и вино. Дайте на краля лоялността и предаността на неговите колесници и пехотинци! »


Крал Аразас и неговият син Каманас. Облекчение от Каркемиш. VIII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации


Съпругата на цар Аразас с бебе на ръце, водеща коза.
Облекчение от Каркемиш. VIII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации




Релеф от Каркемиш, изобразяващ децата на цар Аразас. VIII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации

И след това има ритуално указание: „ И той помазва алената (червена) вълна с най-доброто масло с думите: „Както дойде сиянието на тази вълна, така и боговете да светят за нас!“ »

Разбирате, че вълната, намазана с кедрово масло, блести. Точно така, „нека боговете светят за нас“. Това е праведен текст, праведен ритуал.

Хетите били войнствен народ, справедлив, но войнствен. И значителна част от оцелелите ритуали са войнишки ритуали. Има голяма войнишка клетва, няма да я дам, но значението й е, че воинът се кълне във вярност към царя и смелост в битка и казва, че ще му се случи това и това, тоест всякакви нещастия, ако наруши тази клетва. Или ритуал преди битка, също много важен, който говори за това какви свещени ритуали, какви жертви трябва да се направят, за да бъдат боговете с вас, с армията на страната на Хати в битка.


хетски воини. Облекчение от Каркемиш. VIII век пр.н.е
Анкара. Музей на анадолските цивилизации

Има ритуал за построяване на къща, ритуал за построяване на дворец, празник и ритуал за Бога на битката – хетите са имали много голям набор от ритуали. И ние разбираме, че човекът на страната Хати не е направил нито една сериозна стъпка, без да извърши ритуал. Нека ви напомня, че самата дума „ритуал“ е индоарийска и идва от думата rita . И така, всъщност, тези ритуали напълно заобикаляха живота на човека. Някои подобни ритуали се споменават и в Стария завет - например ритуалът за идентифициране дали съпругата изневерява на съпруга си или не [Чис. 5:11-31]. Това е ритуал от абсолютно същия тип като този на хетите, но има сравнително малко такива ритуали в Стария завет. Всичко тук е пропито с тях.

И могат да се отбележат две или дори три важни характеристики.

Първата особеност е, че ритуалът се изпълнява, така че великите богове, като Тешуб, да унищожат злото, човешкото зло, в своите храмове. Така че сякаш го унищожават.

Втората особеност е, че задължително се споменават кралят, кралицата и кралското семейство. Каквото искаш за себе си, искаш и за краля. Това е много важен момент.

И третото е, разбира се, действителното пълно равенство на мъжете и жените. Стари жени, старейшини, извършват ритуали, чуват гласа на боговете и предлагат ритуали. Видяхме, че някои ритуали - и повярвайте ми, поне половината от тях - се предлагат не от мъже, а от жени и се посочва, че това е съпруга от такъв и такъв град, от такова и такова населено място.


4. „Инструкция за началника на граничната охрана“

Сега нека да влезем в света на хетите и да го погледнем отвътре в най-баналния на пръв поглед аспект. Сред многото инструкции, достигнали до нас - инструкции за храмови служители, инструкции за дворцови служители, има сравнително малък текст „Инструкции за началника на граничната охрана“. Трябва да си представим какво представлява началникът на граничната охрана. Това е нещо като генерал, който ръководи охраната на границата. За хетите това е болна тема, тъй като държавата на хетите на север и североизток граничи с планинските райони на Мала Азия, обитавани, както вярват самите хети, от диви народи, очевидно от адиге-абхазкото семейство, които пренасят набези, които не спазваха закона, не почитаха Вярно, те не познаваха държавност. Затова те били смятани за варвари. Дали наистина е било или не е друг разговор. Вярвам, че те изобщо не са били варвари. Но това е бич, който постоянно преследва цивилизованите народи. Спомнете си как германците нападнаха Римската империя. Или как по-късно, вече цивилизовани Франкия и Британия, викингите нападат. И тук тези планински народи от южното Черноморие нападат хетите. Следователно граничарите бяха важни. Но какви са инструкциите? Ако си мислим, че инструкциите са как да се строят укрепени точки, крепости и да се събират воини, тогава грешим. Говорим за духовни неща. Всъщност, точно затова този текст ме заинтересува. Всекидневната история на хетите не ме интересува особено, въпреки че, разбира се, също е интересна.

Нека чуем този текст, който е разказан учудващо спокойно и просто. Особеността на хетските ритуални текстове е, че в тях няма измислена изкуствена мистерия. Те са много прости и прозрачни. По същество всеки може да възпроизведе този ритуал. За това са предназначени. Те не са предназначени да произвеждат ефект сред хората, а да освещават хората и да помагат на хората да се освободят от проблемите си с помощта на боговете.

„ В село, през което минава началникът на граничната охрана по време на инспекционната си обиколка, той трябва да внимава да осигури необходимите провизии за селските старейшини, свещениците, „помазаните“ и божите майки.“
Тук виждаме категории, ако желаете, от селския елит. Това са старейшините, избрани от народа, това са свещениците на храма, това са помазаните - харизматици, пророци и това са „майките на Бога“, тоест жриците.

“ Той трябва да им говори така: „Светилището, което се намира в селото, независимо дали е посветено на Тешуб или на други богове, сега е рухнало и е изоставено. Не се осигурява от свещеници, богородици и миропомазаници. Трябва отново да му предоставиш всички тези министри. Трябва да го възстановят. Както е строено преди, така трябва да се реставрира.

Освен това трябва да се отдава дължимото уважение на всички богове, но на Бога на бурята трябва да се отдава специално уважение. Ако покривът на който и да е храм протече, началникът на граничната охрана и селският вожд трябва да го поправят, а ако някоя чаша на Бога на гръмотевиците или имущество на друг бог се развали, свещениците, помазаните и майките Бог трябва да го поправи.

След това началникът на граничната стража трябва да направи опис на имуществото на бога и да го представи на Слънцето (т.е. царя). Тогава те трябва да се молят на боговете в подходящите дни. Ако някой ден е определен за поклонение на някой бог, той трябва да бъде почитан в този ден. Ако един бог няма свещеник, помазаник или божия майка, трябва да се назначи такъв.

Ако няма приноси при каменните стълбове на боговете (хуваси), донесете ги незабавно. Те трябва да ги носят и да продължат да носят това, което е обичайно.

Свещени обреди, извършвани на извори, намиращи се в селото - те трябва да идват при тях и да извършват тези свещени обреди. И тези извори, за които не са установени свещени обреди, те трябва да дойдат при тях. В никакъв случай не трябва да пренебрегват изворите. Те трябва редовно да извършват свещени ритуали до височините и реките, където са инсталирани.
Освен това началникът на граничната стража, селският първенец и старейшините трябва да съдят и да разглеждат гражданските дела съгласно закона.“
Обърнете внимание: първата задача на началника на граничната охрана е да запази и възстанови светините.

Втората задача е съдът.

„ Както е било обичайно в старите времена, селата, където има обичай за смъртно наказание, те трябва да запазят този обичай. Но в това село, където традицията включва изгнание, те трябва да спазват тази традиция. След процеса гражданите трябва да се измият и решението на съда трябва да бъде обявено публично.

Това означава, че процесът е важен въпрос, но все пак изисква измиване, очистване след, очевидно, някакво оскверняване, което най-вероятно се смяташе за осъждане. Но съдебното решение трябва да е публично, да не е тайно.

„ Никой не трябва да позволява на някой, който е бил в изгнание, да се върне. Който му позволи да се върне, сам трябва да бъде затворен ."

Тоест може би е имало някакви подкупи, някакви компромиси, някакъв непотизъм. Всичко това също се случи. Но решението е взето - и то трябва да бъде изпълнено.

„ И когато се молят на боговете, нека никой не причинява безредици в лицето на боговете, нека никой не прави безредици в къщата на празника. Нека се отдаде почит на свещениците, братята миряни, помазаниците и Божиите майки. Почитта към Бога е отговорност на свещениците, помазаниците и божите майки.

Ако някой донесе петиция, подпечатана с (личен) печат, началникът на граничната охрана трябва да я разгледа по законовия ред и да установи истината.

Колкото до печата, не си мислете, че това е държавен печат. Ето как вече имаме подписка и, както се казва, приемат се само подписани жалби, анонимни не се приемат. И тогава беше същото. Само че тогава те не поставиха саморъчен подпис, а личен печат, където всъщност имаше символи на лицето, а след това и името му. Следователно трябва да бъде приет само този, който донесе подписана петиция.


Пример за хетски печат. 9 век пр.н.е Британският музей. 134614

И така,

„ Ако някой донесе петиция, подпечатана с (личен) печат, началникът на граничната охрана трябва да я разгледа по закон и да установи истината. Ако въпросът е много сложен, той трябва да го изпрати на Слънцето .

Слънцето - тоест царят. Имаше закон и накрая дори ще го засегнем малко. Хетските кодекси са оцелели. Това са древни текстове, написани главно на старохетски език, тоест езикът от 18 век пр. н. е., но открити на плочки от средния и късния хетски период.

Но да се върнем на нашия началник на граничната охрана.

„Той не трябва да решава делото в полза на началника на молителя, не трябва да го решава в полза на брат си, жена си или приятеля си. Никой не трябва да бъде предпочитан в съда. Той не трябва да замества справедливо решение с несправедливо и никога не трябва да представя несправедливо решение за справедливо. Той трябва да прави това, което е истина."

Тоест съдът е голяма свещена работа. Ако преценим така, тогава границата ще бъде заключена.

„ Когато вие (т.е. началникът на стражата) дойдете в някое село, съберете всичките му жители заедно. Който има оплакване, да го прецени и да вземе решение според истината. Ако роб на мъж, или робиня на мъж, или вдовица се оплакват срещу някого, съдете оплакванията и вземайте решения според истината. Ако тук има хора от (по-високи) класи - Касия, Химмува, Тагарамма и Исува, отнасяйте се с тях с внимание.”

При Екатерина II е забранено да се приемат оплаквания от крепостни селяни. И сред хетите, тоест три и половина хиляди години преди Екатерина, се изискваше молбите и оплакванията както на роба, така и на робинята и най-жалката вдовица да бъдат приети и разгледани.

Следните имена - касия, химмува, тагарамма, исува - се считат от някои учени за класове и има основание за това. А някои, като Вячеслав Всеволодович Иванов, ги смятат за жители на градове и за това също има причина. Някои от тези имена са изброени в член 54 от хетския закон, но не знаем със сигурност кои са. Но е важно, че без значение кой е пред вас - нещастни или принудени хора или, напротив, благородници или занаятчии, всички те също трябва да бъдат третирани с внимание.


5. Погребалните практики на хетите

Сега нека поговорим за погребалните практики.

Подобно на повечето арийци, хетите практикували кремация и изгаряне на селскостопански инструменти на погребална клада, дори за краля. Между другото, тази традиция беше широко разпространена и евреите също я възприеха за себе си, когато много често принасяха изгаряния върху дърва за огрев от селскостопански инструменти и жертваха бикове или крави, които оряха полето. Изгаряли се селскостопански сечива и върху тях се приготвяли жертвени животни. Но тук изгарянето на селскостопански инструменти беше норма, приета за всички.

Това е много дълбок символ. Свързва се с раждането, с влизането на семето в земята, с прераждането. А жертвената погребална клада, издигаща се до небето, е образ на огненото изкачване на починалия до небесните обители. Поне така са го разбирали ведическите арийци, но явно и хетите са го разбирали по същия начин. По-късната индийска традиция за самозапалване на вдовици - сати, разбира се, не съществуваше, но вдовицата изгори някои от личните вещи на съпруга си, така че очевидно тези неща да бъдат с починалия. Това беше традицията.

Живите принасят жертви на душите на мъртвите. Статуи на предци се съхраняват в домовете и се вземат със себе си, когато се преместят на ново място. Душата на починалия, ако е оскърбена от живите, ще преследва тези живи, докато не получи удовлетворение. Малко предмети са открити в гробовете след кремация. Понякога животински кости от погребални празници, прасе, овца, крава. Понякога костите на кучето са като водач. Няколко пъти - кон или негови фигурки. Това е алюзия за степния живот. Като цяло имаше много странно отношение към коня. В законите на хетите всички форми на содомия, съюзът на човек с животно, се наказваха много строго, ще кажа повече за това. И само връзката с кон и муле не била наказуема. защо

Има един намек за това. Факт е, че във ведическия ритуал има кралски ритуал - Ашвамедха, жертвоприношение на кон, където се имитира съюзът на кралицата с коня. Беше част от свещен ритуал. Там беше само имитация, но съвсем прозрачна. И може би това по някакъв начин е свързано с дълбока древност, със степния начин на живот, когато конят всъщност е бил алтер егото на човека.

J. McQueen, който е написал специален труд за селската религия на хетите, много интересен, забелязва, че има много съвместни погребения на възрастни и деца и се чуди дали това не е жертвоприношение. Тоест хетите не са ли имали същото, което са имали в Ханаан – жертвоприношения на бебета? Но хетите изобщо нямат доказателства за човешки жертвоприношения. Така че, очевидно, това са семейни гробове. Нещо повече, това са кремационни гробове, където пепелта и овъглените кости както на възрастни, така и, за съжаление, на деца са били изсипвани в един и същи гроб, тъй като детската смъртност, както и другаде в древността, също е била доста висока сред хетите.


6. Връзката между Бог и човека в молитвите и химните на хетите

Нека се вслушаме в молитвите на хетите. Ето една молитва към слънчевата богиня на град Арина, господарка на страната на Хати, кралица на небето и земята. Тук, разбира се, има алюзия както за Инана, така и за Астарта. Представям този текст в превода на Вячеслав Всеволодович Иванов.


Изображения върху Западната кула на светилището в Аладжа Хююк (Аринна?) XIII век. пр.н.е

„ О, Слънчева богиня на град Арина, кралица на всички страни! В страната на Хати Вие сте наричани с името на Богинята Слънце от град Арина. Но в тази страна, която си направил земя от кедри, името ти се нарича Хебат .

Тоест, в земята, в която дойдохме, където живеят семитските народи, там Ти се наричаш Хебат.


Богинята на Арина. XIV-XIII век пр.н.е Ню Йорк. Музей на изкуството Метрополитън.
1989.281.12

„ Аз, Пудухеппа (молитва от името на жената, кралицата), отдавна съм Твой слуга, аз съм юницата от Твоя кошар, аз съм камъкът в основата на Твоя храм! Ти, милейди, ме отгледа, а Хатусилис, Твоят слуга, за когото ме даде за жена, беше посветен на Бога на бурята на град Нерик, твоя любим син.”

Тоест Богът на гръмотевицата е любимият син на Арина.

„Мястото, което Ти, Богинята на Слънцето на град Арина, милейди, определи за нас, беше светилището на Бога на бурята на град Нерика, Твоя любим син. Знаеш, богиньо на слънцето на град Арина, милейди, че бившите крале са пренебрегнали това светилище. Бившите царе позволиха опустошаването на тези земи, които Ти, Богинята на слънцето на град Арина, моята господарка, им даде.”

Темата за разрушеното светилище, което трябва да бъде възстановено точно както е било преди, е много разпространена сред хетите. защо Голям въпрос.

„... Когато Хатусилис беше цар само в района на град Нерика и в района на град Хаписа, самият той и неговите пехотинци се биеха, докато Муваталис водеше война с Египет.

Но когато Муваталис, Твоят слуга, стана бог (т.е. умря), Хатусилис взе Урхитесуп (Урхи-Тешуб), сина на Муваталис, и го направи цар. Знаеш ли, милейди, слънчева богиня на град Арина, как Урхитесуп ограничи властта на Хатусилис до град Нерик. Знаеш ли, слънчева богиня на град Арина, милейди, как Урхитесуп измъчи господаря ми и как събра всички военачалници: „Хайде да вървим в Нерик!“

Този човек не се страхуваше тогава от разрухата и запустението на Нерик: „Нека бъде отново смърт в Нерик!“

Моля, имайте предвид, че Muwatallis постави сина на починалия Hattusilis на трона в Hattusa и той реши да уреди сметки с него. Това е голяма несправедливост!

„... По начина, по който е подходящо да се извършват пречистващи жертви, по начина, по който вие, богове, искате да бъдете почитани, по начина, по който е подходящо да присъствате на вашите празници, ние ще извършваме пречистващи жертви, ще се покланяме вие, богове, ние ще присъстваме на ритуалите и празниците, които се дължат на вас, богове. И онези ваши празници, богове, които бяха пренебрегнати, онези стари годишни и месечни празници, те ще бъдат празнувани за вас, о, богове! Вашите празници, о, богове, никога повече няма да бъдат пренебрегнати! През всичките си дни ние, вашият слуга Хатусилис и вашата прислужница Пудухеппа, ще ви боготворим!

Виждате особен тон, ако щете, на диалога между човека и Бога. Да, човекът е по-нисък от боговете, но той е техен боен другар, той е техен слуга, той е техен воин, той е техен жрец. И следователно връзката между тях не е връзката между, да речем, праха на земята и Слънцето, а връзката между по-малкото и по-голямото, но съществуващо в известно единство. Това отново е спецификата на индоарийската традиция, която ще срещаме многократно по-късно. Ще продължа да чета тази молитва. Това е странна молитва, молитвена история. Но много традиции имат такива молитви.

„Това е, за което аз, Пудухеппа, Твоята слугиня, Ти се моля, о, Слънчева богиня на град Арина, моя господарка, господарка на земите на страната на Хати, кралице на Небето и Земята! Слънчева богиня на град Арина, госпожице, смили се над мен, чуй ме! Хората казват: „Божеството изпълнява желанието на жената, когато има родилна болка“. И аз, Пудухеппа, жена, страдам по време на раждането и се посветих на Твоя син, така че имай милост към мен, Слънчева богиня на град Арина, моя госпожо! Направи това, което те моля! Дай живот на Хатусилис, твоя слуга! Нека Богините на съдбата и Богинята майка му дадат дълги дни и години. Ти, висше божество, си по-висок от другите сред боговете и всички богове Те слушат и никой няма да се обърне към Теб несподелено.

В събранието на всички богове поискайте от тях живота на Хатусилиса! Нека молбата Ви бъде изпълнена благосклонно. Ти, Слънчевата богиня на град Арина, моя господарка, ми показа милостта Си и доброто на страната и цялата ни земя е близо до сърцето Ти, цялото ми семейство ще Те почита и ще Ти се покланя. Искам да смекча душата Ти, Слънчева богиня на град Арина, моя госпожице, чуй за какво Ти се моля днес! Направи това, което те моля! Нека боговете не отхвърлят молитвите ми! ..."

Ето я личната молитва на кралицата. Някога тя е страдала от раждане, когато е родила, очевидно, Хатусилис или някои от неговите братя и сестри. Сега, именно като изпитала мъките на раждането, тя се обръща към богинята Арина.

Сега нека чуем друг химн. Това е химн на познатия вече Телепин, мистериозен бог, свързан с пчелата, с пчелното жило. Химнът е отправен към Телепин като единствен и най-висш Бог, Бог на боговете.

„Ти, Телепин, си прославен Бог! Твоето име е славно сред имената. Твоето ръководство е славно сред боговете, о, Телепин! Велик си ти, о, Телепин, няма друго божество, по-славно и могъщо от теб. Ти си господарят на справедливия съд, ти надзираваш кралските особи на небето и на земята. Вие определяте границите на земята. Ти, Телепин, милостиви Боже, Ти винаги показваш милостта Си. Боголюбивите са Ти угодни, Телепине, и Ти ги въздигаш. И на небето, и на земята Ти, Телепине, хвърляш светлина. По всички земи те прославяме, о, Телепин. За всяка земя Ти си баща, Ти си майка. Вие сте вдъхновяващият източник на преценка. Вие сте неуморим на съдийското място. Сред старите богове Ти си прославен. Ти предписваш правилата на живота на боговете, Ти, о, Телепин, даваш на старите богове техния дял жертви. Те отварят вратата на рая за вас. На теб, прославени Телепин, ти е позволено да влезеш през портите на Рая."

Виждате, че идеята за издигане в небето, толкова важна за този „изгубен“ Бог, Телепин, звучи много красиво.

„Боговете на Небето са ти послушни, о, Телепин!

Боговете на земята са ти послушни, о, Телепин!

Когато им говориш, о, Телепин, боговете падат ничком пред Теб.

За угнетения, за сирака и вдовицата - Ти си баща и майка. Ти, Телепин, вземи каузата на сираците и угнетените в сърцето Си.”

Тоест Ти си славен, защото съдиш. Ти си славен, защото се грижиш за слабите и болните, бедните, сираците и вдовиците. Ето образа на Бог Покровител.

Интересна е молитвата на Кантузилис в страданието. Ние вече дадохме малка част от тази молитва, но не казахме чия е. Кантузилис не е крал. Той е някакъв благородник, може би кралски роднина. Но явно е изпаднал в някаква тежка болест. Чуйте фрагмент от тази велика молитва.

„О, Боже мой, от момента, в който съм роден от майка ми, ти, Боже мой, ме отгледа. Ти, Боже мой, си моето убежище и моето въже. Ти, Боже мой, ме събираш с добри хора, Ти, о, Боже мой, ми показваш как да постъпвам във времена на скръб. Ти, Боже мой, ме наричаш, Кантузилис, Твой възлюбен слуга... Дори когато бях проспериращ, винаги се прекланях пред върховния авторитет на мъдростта на моя Бог. Никога не съм се кълнал в Твоето име, Боже, и след това не съм изпълнил обетите си. Това, което е посветено на моя Бог и следователно не може да се яде от мен, никога не съм ял. Никога не съм позволявал тялото ми да стане нечисто..."

Следва един удивителен философски фрагмент:

„ Животът е свързан с връзки със смъртта, а смъртта е свързана с връзки с живота. Човек не може да живее вечно. Дните на живота му са преброени. Ако животът на човек беше вечен, нямаше да го тормозят тежки болести.”

Тоест, ако животът беше вечен, човек дори в болестта нямаше да се тревожи, щеше да знае, че живее вечно. И така той умира.

„Но нека моят Бог отвори сърцето и душата си за мен и ми покаже греха ми, за да го разбера. Или моят Бог да ми говори в съня ми... Ти, Боже мой, си ми майка и баща и освен Тебе, Боже, нямам нито баща, нито майка..."

Разбира се, някога Кантусилис е имал и баща, и майка. Но е много важно Господ да погълне всичко – и отечеството, и майчинството. И, както изглежда, и баща му, и майка му отдавна са в Бога. Но най-важното е, че Бог е вечният Баща и вечната Майка.


7. Хетските закони и тяхната специфика

И накрая ще кажа няколко думи за законите. Запазени са законовите кодекси на Хати. Те са интересни, защото практически нямат смъртно наказание. Дори за престъпления като убийство и саморазправа се налагаха само глоби от сребро или земя. Може да има доста големи поземлени глоби.

Ако си спомняте руската правда, тогава също няма смъртно наказание, но има глоби. Но тези глоби отиват главно в княжеската хазна. Тоест, това са егоистични глоби, това са глоби, за да печелят властите. Често три четвърти от глобата отивали за княза, а само една четвърт за жертвата. Тук е съвсем различно.

Кралете на Хати разказват, че взимали половината глоба за себе си и давали половината на жертвата. Но те се отказаха от половината си от глобата. И следователно сега трябва да се плати само половината от глобата и само жертвата трябва да я плати. Тоест тук виждаме много по-голяма загриженост за хората.

Освен това има такива напълно неочаквани неща, които не съм виждал никъде, дори в Месопотамия. Това са, бих казал, ежедневни, но много строги изисквания, защото нарушаването на законите се наказваше строго. Нарушаването на законите може да доведе до смъртно наказание, защото е неподчинение на властта. А законът изискваше, освен плащането на голяма глоба, тялото на убития да бъде доставено от убиеца до мястото на погребението и, очевидно, погребано за негова сметка.

Ако човек причини нараняване на другиго, трябва да плати глоба и да се грижи за пострадалия, докато оздравее, а ако е болен до края на живота си, трябва да се грижи за него цял живот. Или трябва да купи роби и да даде на този човек роби, които ще му помогнат да живее. Тоест като цяло такива разумни, хуманни форми на обезщетение за престъплението.

Когато изучавах хетските закони, бях поразен от определени норми. Между другото, можете да намерите руския превод на законите на Хатти в Хрестоматия по история на древния изток, в първия том (М.: Висше училище, 1980. С. 271-291). Например, за ухапан нос беше наложена доста голяма глоба - 30 минути сребро. За скъсан клас - 12. Интересна клауза: ако сеете втори път в поле, което друг е засял преди вас (или полето е превзето по този начин, или е нарушена волята на човек - това не е съвсем ясно ), то преди за това имахте право на смърт, и то жестока - рало, теглено от волове, минаваше през човешки врат. Но сега това няма да стане, сега ще има откуп - чл.166-167. Но ако някой се противопостави на решението на краля, къщата му трябва да бъде разрушена до основи (член 173).

Ако някой се противопостави на решението на сановника, главата му трябва да бъде отсечена. Ако робът се разбунтува срещу господаря си, ако извърши насилие срещу господаря си – робите имаха право да подават оплаквания, но бунтът срещу господаря беше наказуем – тогава той трябва (удивителен израз!) „да отиде в гърнето“. Спомняте си, че в Близкия изток ги погребваха в големи съдове и това означава, че трябва, както бихме казали ние, „да отиде до гроба“, „да играе кутията“.

Както вече казах, всичко, което е свързано със зоофилия (изброени са всички видове възможни домашни животни) и кръвосмешението се наказва със смърт. Много подробно се описва какво е кръвосмешение и какви форми на отношения между роднини са кръвосмесителни - за това се налага смъртно наказание. Това се нарича "отвратително престъпление". Но, както вече казах, имаше особено отношение към кръвосмешението с кон или муле - това не беше престъпление, член 200 го казва директно.

Кралят има право да помилва във всички случаи. Всеки, обвинен в скотоложство, трябва да стои пред портите на двореца и да не иска нищо. Трябва да застанете до този, който ви е осъдил, но вие самите не можете да поискате нищо. Пастирът изобщо няма право да говори с краля, толкова е осквернен. Но царят, като видя и научи каква е работата, може да се смили над него.

Същото е и с кръвосмешението. Тук виждаме древна традиция, също интересна - трябва да застанете пред колелото. Не е обяснено пред кое колело, но колелото е знак на слънцето. Тоест, човек не трябва да моли за милост, а просто да застане пред символа на Слънцето и царят ще разбере какво е заложено и може или не може да се смили над този човек, виновен за кръвосмешение. Функцията на краля е тази на върховен дарител на милост.



Изображение на Шамаш, седнал в Ебабар и слънчевото „колело“ на олтара. Шамаш таблетка. Неовавилонски период, 9 век. пр.н.е Британският музей, 91000


Соларни символи от ранната бронзова епоха от Аладжа Хююк. Анкара. Музей на анадолските цивилизации

И така, ние се запознахме с хетската религия и не знам за вас, но аз ясно усетих нейния особен дух. Разбира се, хетската традиция има много общо с религиите на Близкия изток, с Египет, но има и много свои собствени, уникални. Хетите обичаха образа на Бога с крила, който дава истина, дава справедлива присъда, дава милост, дава пречистване и това според мен е характерен символ на хетската религия.


Лидийския цар Крез на погребалната клада. Антична амфора.
500-490 пр.н.е Париж. Лувър. G 197

Хетската цивилизация изчезва. Както вече казах, неговите отгласи са достигнали до нас в Библията. И виждаме, че хетите далеч не са били прости хора. Това бяха хора със своя традиция, със своя дълбочина. И до известна степен хетската цивилизация продължава да живее в цивилизациите от 1-во хилядолетие пр.н.е. в Мала Азия, особено в цивилизацията на Лидия. Всеки е чувал за лидийския цар Крез. Няма да говорим за религията на Лидия - знаем много малко за нея. Но находките в невероятните библиотеки на Хатуса доста пълно ни разкриха света на древните индоевропейски хора, всъщност предведическия свят на далечните предци на повечето съвременни народи на Европа, включително славяните.

Няма коментари:

Публикуване на коментар