Учителя: „Ако хората днес не вървят в правия път, причината е, че в противовес на Великото Бяло Братство, работи друга една ложа от интелигентни същества, които не са разбрали дълбокия смисъл на живота и имат диаметрално противоположни разбирания за него. Те образуват така нареченото Черно Братство(Двете Братства първоначално да били едно, но впоследствие, когато е започнал да действа принципът на полярността, са се разделили — едните са тръгнали наляво и надолу, а другите - надясно и нагоре. Защо и за какво са се разделили, това е дълбока тайна.). Черното Братство е една йерархия от същества, които заемат различни степени, в зависимост от тяхната интелигентност. За да дам една ясна представа за тяхната функция, ще кажа, че докато Бялото Братство работи в клоните и цветовете на живота и по методите на клоните и цветовете, Черното Братство работи в корените на живота. Докато Бялото братство работи в главата и гърдите на Космичния човек, Черното Братство работи в стомаха, черния дроб и червата. Бялото Братство, следователно, е свързано с положителните сили, с Доброто, а Черното братство – с отрицателните сили, със Злото, в най-широк смисъл на думата. И едните, и другите сили обаче са нужни засега за проявата на живота. Службата им е строго разпределена.“ „Черната ложа – това е едно философско течение в невидимия свят. Божественият план на нещата може да се разглежда от двояко гледище. Аз задавам въпроса: Ако тия грешници – черни братя наречени – съществуват, то как им е позволило Провидението за толкова хиляди години да бъдат господари на Земята и как им е дадена власт? И Христос казва: „Иде князът на този свят“. Иде като княз. Кой му е дал тази власт? Тези от черната ложа си имат свои закони. И вие се намирате под тяхното управление и контрибуция им плащате. Питам тогава: Как ще оправдаете вие това с Божествената Мъдрост? Ако е тъй, както тясно схващаме ние въпроса, как е допуснал Господ тия, лошите хора, да управляват Природата? Не, не са лоши те, не си правете илюзия. Един черен брат, той е философ, може да ви заблуди.
Един дявол, като го осъдили, че лъже, казал: „Аз не лъжа, всякога говоря истината“. То значи: „Когато говоря на себе си, никога не лъжа“.
Ето по какво се отличават двете ложи: и Бялата, и черната ложа употребяват светлината като едно средство. И едните, и другите си служат със светлината, но как? Един маг от черната ложа със светлината си служи само за себе си. Ако един такъв маг иска да погледне колко е часа, той ще обърне светлината към часовника и вижда колко е часа, само той го вижда. Когато иска да изследва нещо, той отвори, светне си и знае кое как е, но бързо след това той скрива тази светлина. Тази светлина той я държи специално само за себе си, а за другите е скрита. Тя е изключително за него. Той за окръжаващите не се грижи. Казва: „На тях не им трябва светлина“.
В Бялата ложа е обратното. Един бял маг си запалва лампата и чете, но той навсякъде върти светлината. Като извади своята лампичка, почва да я движи и като я движи в кръг наоколо, осветлява цялото пространство, служи на всички. Следователно по тия две качества се отличават. Ако един човек държи скрита светлината си, той следва пътя на черната ложа; ако светлината му е отворена и за другите, той е от Бялата ложа. Това са качествата. То е философия, разбирайте! Няма какво сега, нека ми дадат нещо от Библията, което да докаже, че не е така. Обаче, за да е така, и едните си имат причини, и другите си имат причини. Няма какво да ги осъждаме. Този човек, който крие светлината си, той има причини. „Ама защо той да не си отвори своята лампа?“ Питам: Онзи фотограф, който снема човешките лица, отваря ли камеробскурата си, отваря ли цялата светлина? – Не, само една малка дупчица ще отвори към човека, когото ще фотографира. Той е умен. Другояче, като остави цялата пластинка отворена, няма да може да фотографира. Следователно условията, при които те живеят, са такива, че трябва да крият светлината си. Толкова са еволюирали те! Следователно, ако се връщаме на този уровен, на който е черната ложа, тя е останала назад в своето развитие, тя е в корените долу, в най- гъстата материя. Там светлината е непотребна. Понеже Бялата ложа е излязла вън от гъстата материя и е влязла в по-рядка материя, тя може да употреби своята светлина. И двете ложи работят за общия ход на Природата. Има закони, които регулират действията на едните и на другите.“
"Злото представлява разумни същества, които живеят по закони, точно противоположни на доброто. Тяхната задача е да вмъкнат цялото човечество в крив път."
"Злото представлява душа, изостанала в своето развитие, която иска да ви принизи до своето ниво."
"Когато Господ казва на първите човеци да не ядат от дървото за познаване на доброто и злото, това подразбира следното: От всички дървета на рая ще ядете, но от дървото, където се иска един отличен ум, където се изисква Учител, да не ядете от това дърво. Тогава дойде змията, която беше учител на черното братство, който предаде първите уроци на Адам и Ева и им каза: Аз съм учител, който може да ви научи как да живеете. И те го послушаха и започнаха с неговото учение, и образуваха първата лъжа в света."
"Щом ядоха от забранения плод, царските мантии, с които бяха облечени, паднаха от гърбовете им и те се намериха голи пред отворената врата на рая. Първите хора бяха облечени преди съгрешаването с дреха, направена от Светлина и като съгрешиха, те изгубиха тази дреха, изгубиха своята Светлина и оголяха. Първият грях се дължи на непослушанието на първите човеци."
"Според окултистите грехопадането е станало в астралния свят. И оттам Адам и Ева, облечени в кожени дрехи трябваше да слязат на Земята. Кожената дреха представя плътта, в която астралният човек се облече, за да стане жител на Земята."
"Не може ли без зло и добро? Не може. Тъй както човекът е създаден, не може без добро и зло."
"Някой път се оплаквате от дявола, но той не ви е крив. Половината от нещастията си причинявате сами, сами сте си виновни, защото дяволът може да ви даде само един проект, а изпълнителите сте вие – вие сте напълно свободни да го приемете или не. Той е търговец на дребно и на едро и винаги предлага стоката си, предлага ви да участвувате в сделката, а после, като ви вкопчи, взима всичкия ви капитал и вие почвате да плачете. Питам ви: Защо имате вземане-даване с такова същество?"
„Не се плашете от лошите хора. Плашете се от тях само когато им съдействате и вървите заедно с тях. Лошите хора са потребни, за да ни размърдат на този свят, защото, както в застоялата вода се образува жабурняк, така и у хората, оставени дълго на спокойствие, съществува опастността да изгубят своята активност, гъвкавостта на ума и бързината на реакциите си. Напротив, подвижната вода е полезна, плодотворна и здравословна.“
Лош човек е оня, който има повече, отколкото му трябва и го задържа за себе си. Той е материалист.“
„Човек става лош, когато му даваш повече, отколкото трябва, или когато му даваш по-малко, отколкото трябва. Който е получил повече,отколкото трябва, не може да го носи и започва да търси човек или животно да му го носи. Така той създава злото.“
„Злото е бирник, който взима от човека всичко, което той е придобил по нечестен път. Богатство, знание и сила, придобити по нечестен начин, чрез лъжа и насилие, ще ви се отнемат.“
„Докато мисли само за себе си, човек е пуснал злото в своя живот. Егоизмът е началото на злото.“ „Ако знаете какво нещо е злото, вие никога никого не бихте осъдили за нищо."
„Злото е бирник, който взима от човека всичко, което той е придобил по нечестен път. Богатство, знание и сила, придобити по нечестен начин, чрез лъжа и насилие, ще ви се отнемат.“
„Докато мисли само за себе си, човек е пуснал злото в своя живот. Егоизмът е началото на злото.“ „Ако знаете какво нещо е злото, вие никога никого не бихте осъдили за нищо."
„Защо съществува злото в света – това е въпрос, който и досега не е разрешен и няма да се разреши. Докато живее в разрез с Божите Закони, с разумните закони на природата, човек постоянно ще се натъква на злото. Докато човек се опитва да коригира законите и порядъка на великата Природа, злото винаги ще се промъква в неговия живот, както апашът в къщата му. Гърнето не може да коригира грънчаря – ако то се осмели да коригира своя Създател, последният или ще го надроби на части, или ще го употреби като съд за нечистотии.“
„Злото и страданието не са от Бога. Който казва, че злото е от Бога – греши. И когато някого сполети някаква нещастие и той възроптае – греши."
„Когато хората противодействат на Волята Божия, те създават злото. Иначе само по себе си злото не съществува.“
„Злото и страданието не са от Бога. Който казва, че злото е от Бога – греши. И когато някого сполети някаква нещастие и той възроптае – греши."
„Когато хората противодействат на Волята Божия, те създават злото. Иначе само по себе си злото не съществува.“
„Хората казват: “Защо Господ, като е всемогъщ, не оправи света?” Как да го оправи? “Онзи, който лъже, да му изсъхне езикът; онзи, който краде, да му изсъхне ръката.” Ами тогава ние щяхме да имаме един свят само от неми и сакати. Как мислите, щеше ли да ни бъде приятен такъв един свят само от недъгави хора?"
„Казваме: „Аз плача, скръбна ми е душата“; но, когато кажем: „Господи! Прости – аз Ти причиних толкова страдания с нечисти мисли и действия“, тогава ще дойдем на онзи истински път, който ще ни избави от съвременното зло."
“Няма тук никакъв дявол – това е един ученик, излязъл преждевременно от училището. А той си мисли, че е учен, че е много способен, че има много знания, че повече знания не му трябват – затова е и излязъл от училището и си мисли, че няма какво повече да учи, че всичко му е ясно. Мисли си, че това, което е научил за хиляди и милиони години, му е ясно и достатъчно; за сегашната култура не дава и пет пари.”
“На земята злото се проявява във формата на крайния човешки егоизъм. Който попадне в ръцете на този егоизъм, е осъден на смърт. Както вълкът изяжда овцата, така и егоизмът изяжда човека. Пазете се от злото, без да се страхувате от него. Не мислете, че можете да го преобразите. Помнете: злото отстъпва само пред доброто. Затова не се борете със злото, а поставете доброто срещу злото, за да го възпитава и укротява.”
"Когато говорим за злото и за доброто, ние ги разглеждаме като принципи в природата, съществуването на които е необходимо...За да разбере доброто, човек непременно трябва да мине през злото."
На едно място Рудолф Щайнер описва Черната Ложа така: „Има духове и Същества, различни от онези, които помагат на човешката еволюция да върви напред – те също се намесват. Става дума за духовни Същества, които противодействат на прогресивните сили. И за всяка епоха – Лемурийска, Атлантска, Следатлантска – е възможно да се посочи кои специфични духовни Същества внасят „пречките“, кои духовни Същества са противодействащи на онези, чиято единствена цел е прогресът на човечеството.“
Както от този цитат, така и от думите на Учителя става пределно ясно, че злото е допуснато да действа само в определени граници, които да подтикват доброто да се прояви още по-силно. Защото така, както е устроен човекът в нашата епоха, без злото той не би могъл да се развива правилно. Колкото и парадоксално да звучи, то е силата, която ни пробужда всеки път, когато се отдадем на леност или безпътен живот. Без него душите, които все още не са достигнали до етап, в който отвътре бликат сили и импулси за развитие, работа и взаимопомощ, биха прекарвали живота си в блажено бездействие. Ала закон е, че в духовния път няма ситуация, в която да стоим на едно място. Точно както в едно езеро, ако водата не тече, то се заблатява и всевъзможни буболечки и паразити се завъждат там, така и у човека, който се остави на течението, постепенно угасва Божествената искра, а с нея и всички дарби и таланти, които са му поверени да развива. Често в такива моменти едно нещастие учи повече от хиляда съвета.
Злото не е враг на Бог. Ако Той би имал враг, Той не би бил нито Бог, нито Всемогъщ, нито Единствен Творец на цялото Битие.
Злото е враг на самия застой: на човека, който не желае да се развива.
Злото не е нещо, което черпи сила от къде да е, а расте само чрез нашите погрешки и се явява като коригираща сила, която да ни покаже, че сме се отклонили от правия път. Рудолф Щайнер казва: “В света има точно толкова страдания и болка, колкото хората имат интерес само към физическото и материалното."
Представете си, че хората живеят в един свят, в който всички въпроси са уредени и всички имат всичко. В един свят без трудности и изпитания, никога не може да има светии и герои.
Ако не разполагахме с ограничени блага, как бихме се научили да правим безкористно добро или да жертваме личното благо за общото? Какво би ни подтиквало да учим нови неща, ако сме в Райската Градина и те с нищо не биха допринесли нито за нас, нито за другите? Ако дори най-големият мъдрец няма с какво да помогне, защото всичко е отдавна уредено? Също така, ако има само добро, човек не може да се въздържи от неразумни и егоистични постъпки и вместо тях да прави добро по своя воля, а просто би бил заставен от обстоятелствата. Бог не иска роби, които като роботи правят определени неща само заради липса на алтернатива, а се радва, когато сами изберем да следваме Светлия Път на Истината и ден след ден да придобиваме Неговите "образ и подобие". За мен лично такъв един свят, в който няма сложни проблеми, чакащи да бъдат разрешени, би бил крайно скучен и отегчителен.
God Gives Adam His First Cold Shower
Ако човек живее в пълно блаженство, без ежедневни предизвикателства, той би дегенерирал до състоянието на паразитите. Защото няма такива радости и наслади, които не биха ни втръснали, ако се получават лесно и в изобилие. Когато човек е ял много и медът му горчи.
А нима стремежът към все по-голямо съвършенство, към все по-висши светове и към все по-голяма възможност да бъдем полезни за нашите ближни и за целия Всемир, не е най-мощният подтик за израстването на душата? Именно затова тя доброволно се ограничава и лишава от своята небесна светлина и слиза във материалните светове, за да може един ден да се върне още по-мъдра, по-любяща и по-добра. Великият посветен Платон стига дори още по-далеч - той казва така: "В борбата за щастието на другите ние намираме своето собствено щастие". И наистина човек, който прави другите щастливи, не може да бъде нещастен.
Дори и фактът, че много ангели идват на Земята и се отказват от радостния и красив живот на Небето, за да помогнат на земните жители, говори ясно, че Животът във всички свои форми, дори и тези, които днес ни изглеждат неприятни, се ръководи от един Висш Разум, който прекрасно знае от какво имаме нужда, за да напредваме в безкрайния път към съвършенството. Защото човек израства най-много именно тогава, когато е принуден да надскочи собствените си граници. Молитвата, на която Христос ни е научил, гласи: "Да бъде Твоята воля". А когато тази Воля ни изправя пред някакъв проблем, тя ни помага да открием и решението. Особено, когато го прави в името на Цялото. Окултен факт е, че най-трудните задачи се дават на най- талантливите ученици. А те ги приемат с радост и ентусиазъм. Защо ли?
"Не винаги несправедливостта е свързана с някакво действие. Често тя се проявява и с бездействие." Марк Аврелий
"На този свят няма нито щастие, нито нещастие, има само сравнение между едно състояние и друго. Нищо повече. Само който е изпитал безгранична злочестина, може да изпита безгранично щастие. Човек трябва да е пожелал да умре, за да разбере колко хубав е живота." Александър Дюма
Няма коментари:
Публикуване на коментар