Последователи

неделя, 26 ноември 2017 г.

Сома и Наслада

              

По същество сома е всичко онова което ни кара да се чувстваме добре в живота,като се започне от външно ниво -т.нар."външни соми",включително сетивни наслади,сексуални удоволствия,добри спортни резултати,финансови печалби и всякакви светски успехи и постижения.Ние получаваме усещане за сома от слушане на музика,от всякакви придобивки,от печелене на слава и т.н. Това външно преследване на наслада е нашето основно търсене на сома в живота. Използваме цялото си свободно време и средства за всичко-от добра храна до сдобиване с най съвременно оборудване,от намиране на нови партньори или приятели,до специални ваканции ,по време на които преследваме своята външна сома. Тези външни соми обаче не винаги са добри,здравословни или без странични ефекти.В негативен аспект външните соми включват вредна храна,алкохол,тютюн и какви ли не стимуланти.Ние дори изпитваме удоволствие от отрицателни емоции,гняв,омраза,от нещастието на другите или дори от собственото си нещастие в живота,подобно на удоволствието,което намираме в гледането на военни филми или филми на ужасите.В тези феномени има силно изживяване,самозабравяне или превъзмогване на самите себе си,ако не и екстаз. Тези върхови моменти на външния ни живот включват не само разширени външни изживявания.Те карат мозъците ни да отделят повече химикали,прословутите ендорфини които носят усещане за задоволство на цялото ни тяло и на нервната ни система.Именно тази вътрешна част на външните ни придобивки крие загадката на по-дълбоките соми,които можем да се научим да изживяваме дълбоко в себе си. Освен външните има и цял набор от вътрешни соми.Те включват всички аспекти на творчество и духовност,в които съсредоточаването ни е в посока навътре.Ключът към вътрешния ни растеж е да се движим от по-нисши към по- висши соми,които ни дават покой и задоволство и ни свързват с нашето вътрешно блаженство и безсмъртие.Ние не бива да се изтощаваме във външно преследване на щастие,която до голяма степен представлява бягство от пустотата и мъката вътре в нас. Външното търсене на сома ,отразяващо нашия стремеж към наслада не е търсене на безсмъртие(последното изисква дисциплина,въздържане и постоянство) а угаждане на смъртноста,което ускорява процеса на стареене и причинява болести.Ние гоним външния свят,желанията и удоволствията,което разпилява сетивата,отслабва волята и в крайна сметка изтощава жизнеността ни,вместо да откриваме вселената вътре в самите нас.Така в плен на външното преследване на наслади ние губим вътрешния си покой,щастие, задоволство и оставаме в капана на смъртността. На санскрит външното преследване на щастие се нарича бхога(наслада) и води до рога(болест),а вътрешното- йога и изисква отказване от мимолетната наслада за постигане на дълготрайно блаженство.Ако подхождаме сериозно към търсене на безсмъртие,стремежът към преходните сетивни,емоционални и интелектуални стимулации не може да е основна цел в живота.Трябва да се изправим лице в лице със смъртността на външните си забавления,за да се доближим до реалноста на безсмъртното блаженство,което не може да бъде разтърсено от удоволствията и болките,от печалбите и загубите.Нашите външни наслади или външни соми, се превръщат във вътрешни отрови,ако не приемем едно по-дълбоко търсене в живота си. В комерсиалната ера на високи технологии ние непрекъснато търсим нови и по съвършенни външни соми.В тях основното нещо е усъвършенствуване на оборудването,по-големи екрани с по-добри цветове и звуци.Те всъшност не ни променят вътрешно и не ни осигуряват и не ни осигуряват по-голям контрол на начина по който мислим и възприемаме.Ние се превръщаме в инертни зрители,които позволяват на други да управляват живота им,и се задоволяваме да бъдем част от публиката,да оценяваме изпълнителите и да плащаме за представленията им. Докато медийното оборудване се е подобрило,съдържанието на нашите развлечения определено се е влошило.Имаме по-добри картини,но те показват един егоистичен груб свят, в който няма нищо ефирно и изтънчено.Набляга се на материалната реалност и движение на телата, а всяка изтънченост на чуства се губи в далечината.Отказваме се да живеем собсвения си живот и вместо това живеем чрез онези,които ни забавляват,или се оттегляме в наша собствена измислена реалност. Сега с помоща на компютрите се опитваме да създадем виртуална реалност,включваща идеален могъщ и прекрасен образ на самите нас.В нея можем да намерим нашата сома ,без да напускаме стаите си а така ставаме зависими от медията.Дори когато пътуваме вземаме виртуалната си реалност(компютъра).Макар тази технология да прави живота по-лесен и да подобрява комуникациите ни на някои нива,тя носи в себе си и инерцията да ни отделя от собствените ни умове и от света на природата- и да постави нашето чуство за самоличност,цели и стойности в медийния свят с неговите преценки,които са изкуствени и слепи за по-голямата реалност. Чрез мощни сетивни прояви на светлина,цвят,звук и бързо движение масмедиите създават много мощен вид сома в нервната ни система,която привлича вниманието ни и ни прави пасивни към самите себе си и към света наоколо.Те улавят мозъците ни и променят тяхната химия,създавайки изкуствен апетит и пристрастяване към развлекателни програми и новините.Ние може да се пристрастим към медиите със същата лекота,с която се пристрастяваме към наркотиците-при това без да го осъзнаваме.Вижте поведението на хората,когато тече някаква по-значителна медийна атракция-например спортно събитие.Те буквално се изключват от собствените си тела и умове и се лепват за екрана.Онова което става там,предизвиква силни умствени,емоционални и физически реакции в нервните им системи,сякаш са включени в електрическата мрежа,макар подобни събития рядко да ги засягат лично. Новините са придимно за престъпления,войни,злополуки или предстоящи катастрофи.Пускаме в умовети си хора,които никога не бихме пуснали в домовете си.Пристрастяваме се към отрицателните усещания,или насилствените соми,защото те емоционално ни ангажират по-силно и ни отвличат по-ефикасно от вътрешната ни пустота.Не бива да забравяме че всяка информация или наслада,получена чрез масмедиите,е била подбрана,програмирана и филтрирана от различни интереси,замислена да ни накара да реагираме по един или друг начин,най-често без да мислим.Нас не просто ни забавляват,а ни обуславят и контролират,което означава че променят движението на собствената ни прана и вътрешната ни алхимия. Живеем от едно медийно събитие до друго в медийното време,нямащо нищо общо с ритмите на природата или движението на собствената ни физиология.Личния ни живот губи стойността си,тъй като онова,което ни се случва в ежедневието от изгрев до залез-слънце,не може да се сравнява с бързата драма развиваща се само за няколко минути на екрана.В резултат ние преставаме да живеем собствения си живот и дори нямаме такъв извън медиите.Образът ни в Фейсбук може да стане наш реален живот или основно занимание. Бързият медиен поток за кратко време ни пристрастява към себе си, като стимулира нервната система много повече,отколкото спокойното течение на ефирната светлина на природата.Медиите програмират ума и нервната ни система да изискват сетивно въвеждане като някакъв наркотик или храна.Без ежедневно потапяне в медийните образи ние се чустваме пусти и може да получим симптоми на абстиненция,подобно на останал без доза наркоман. Компютърните и телевизионните екрани ,създават радостна възбуда и интерес,но и дълбока зависимост до подсъзнателно ниво,чиито ефекти са вредни.Тя започва още от детството ни,когато нямаме духовната самозащита на мъдростта и осъзнаването,и след това се превръщаме в консуматори за цял живот. Страничните ефекти на нашата виртуална реалност вече са очевидни.Скуката и депресията се увеличават все по-бързо във високотехнологичното общество и новите форни на забавление сякаш само подготвят още по-големи неприятности за света през идващите десетилетия.Забравихме, че външната симулация поражда вътрешна пустота и инерция,които рано или късно ще се доберат до нас.Те могат да повлияят зле и на здравословното ни състояние,предизвиквайки разтройство на имунната система ,хормонален дисбаланс и проблеми на нервната система. Все по-трудно е да бъдем сами, в тишина,да оценяваме природата или да възприемаме живота като такъв,без наоколо да има камера.В същото време ставаме все по-неспособни на дълбоки или дълготрайни връзки и все повече свикваме да приемаме образите на хората вместо самите хора.Бързите медийни усещания са като високота скорост или кокаина,които ни напомпват външно,но в края на краищата ни оставят изтощени вътрешно.Те унищожават нашето доволство и безпристрастност и ни правят свръхчуствителни, инстиктивно реагиращи на промените на политически,икономически или социални събития, на непрекъснатите смутове по целия свят, за които медиите тръбят всеки ден по новините.

НОВИТЕ ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИ СОМИ

Нашата култура става все по-ориентирана към дрогите в смисъл на наркотици и лекарства,Почти 30% от децата ни вземат лекарства всеки ден,а повече от 50% 0т тийнейджърите са опитвали дрога.Над 90% от възрастните взимат най-малко 10 различни лекарства всеки ден,за да поддържат здравето си.



Модерната медицина създаде нова сома на високо технологични дизайнерски медикаменти,сред които специални антидепресанти,успокоителни и болкоуспокояващи,чиято цел е да ни накара да се чустваме добре.Някои от тези сома дроги съществуват за да отговорят на притъпяването или износването на нервната система,причинено от пристрастеноста към медиите.Всички по правило са скъпи и имат силни странични ефекти,които тепърва започваме да откриваме.Медицината предписва силни лекарства и едва след като те не са подействали или са повредили нервната ни система,препоръчва природни методи за лечение. Съществува и огромно количество лесно достъпни дроги, наркотици и психеделици,като се започне от стандартните хероин и канабис,и се стигне до цял арсенал от дизайнерски дроги,които могат да се смесват в какви ли не силно въздействащи комбинации.Лесно можем да намерим смайващо разнообразие от дрога и често същият този пребогат избор е достъпен за децата ни. Освен тези явни наркотици храните и напитките ни също съдържат множество различни вещества,към които се пристрастяваме.Хранителната индустрия е създала своите високо технологични соми във формата на вредна храна с голямо количество глюкозо фруктозен сироп които засилва копнежа ни по захар.Хората избират за своя безалкохолна напитка продукти, в които няма почти нищо природно.Има соми във формата на кока-кола и пепси,нямащи хранителна стойност,но лесно пристрастяващи нервната ни система към себе си.Медийните реклами спомагат продажбата им, като свързват една изкуствена сома с друга.Повечечто хора пият и алкохол при това не като добавка, а като основна напитка като главна сома в живота им. Към изкуствените храни и напитки сома може да добавим химикалите във въздуха,водата и почвата.Те също влияят на нервната ни система и ни правят податливи на други пристрастявания.Изкуствените химикали,попадащи в нашите тела,ни карат да копнеем за още от външния свят.Като ставаме все по-зависими химически животът ни също става по-механичен и губи своята свежест на прана и осъзнаване. Наред с високо технологичните сома дроги ние се опитваме да преправим и материалното тяло на високо технологично ниво.Генните манипулации които все още се намират в началната си фаза,са част от този процес,както пластична хирургия,ботокс,фитнес сома и други средства за разкрасяване.Те правят телата ни по- привлекателни,без да подобряват вътрешната ни енергия или състояние на осъзнаване.Това високотехнологично преправяне на тялото е опасен процес,който може да ни направи все по-изкуствени вътрешно и външно.Освен изкуствени химикали ние имаме и пластмаса,железа и татуировки като част от новата ни представа за самите нас. Тези соми на модерните медии и високо технологичния свят напомнят на сомите от романа на Алдъс Хъксли"Прекрасния нов свят" и може би ще останат доминираща културна сила през следващите десетилетия.Несъмнено нашата култура е станала по-умела в създаването на външни соми,в изкуството да ни стимулира и развлича,но от това не получаваме дълготрайно щастие,оше по-малко покой и мир в обществото.Изправени пред очевидните ограничения и опасности на високотехнологичните соми,ние трябва да създадем алтернатива,връщане към природата,за да намерим реалната съшност на сома,красотата и удоволствието,които не зависят от външни стимулации и изкуствено оборудване.Нуждаем се от вътрешната сома която не може да ни бъде дадена от друг,не може да се купи и не изисква никакво оборудване или промяна на естествената ни химия. Високотехнологичните соми,сред които много нови медикаменти,може да са благоприятни при остри случаи,но намаляват качеството на нашия живот и осъзнаване.Те имат тенденцията да ни отделят от прякото изживяване на реалноста и да ни правят зависими от медиите и фармацевтиката.Ние оставаме зрители и консуматори в свят,в който други управляват живота ни и заемат сърцата и умовете ни с тайните си планове.Тези външни соми не носят удовлетворение на вътрешното ни същество.Те само стимулират сетивата ни и натискат емоционалните бутони,за да не развиваме силата да се вгледаме в себе си.Не бива да позволяваме на медиите и компютърните светове да заместят по дълбокото ни вътрешно търсене или да се превърнат в наша доминираща реалност. 


Приготвяне на сома

БИЛКИ ЗА ЙОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА Растения, вие Царици на Солата, многобройни, със стократна възприемателна сила. Приемам ви като най-доброто за сбъдването на сърдечните желания. Растения, вие Царици на Сомата, разпръснати из цялата Земя, породени от Божествения Баща, влейте жизненост в тази билка. РИГВЕДА Х.97.18-19 Билките оказват мощна подкрепа в йогическа практика. Те са полезни не само за лечението на болести и за подмладяване, но и за пробуждане на всичките наши висши способности. Всеки, който практикува Йога, трябва редовно да взема благотворни билки. Обикновено йогите вземат билки, за да подпомогнат своята практика и за да стимулират както прана, така и висшия ум. Много от източните тонизиращи билки, станали в наше време широко известни в целия свят, като жен-шен и ашва- гандха, са превъзходни за йогическата практика, защото те увеличават нашите дълбинни жизнени енергии (чи или пра- на). Такива билки притежават всеобхватни подсилващи свойства за мускулите и нервите, особено полезни са за вегетарианци, на които може би е потребна една по- подсилваща форма на хранене. Но дори и обичайни, широко ползвани билки и подправки, като например джинджифил, куркума или сладник, са ценни за йогическата практика. Билките са важни помощници, по чиито сили е да катализират процеси, коитоиначе може би трудно биха били осъществени. Всички ние можем да извлечем полза от .всекидневната употреба на билки. Възможно е те да бъдат важни за нас колкото насъщния ни хляб. Ефектите от билките обаче не се проявяват незабавно. Както и при храненето, благотворните ефекти от билките се натрупват с течение на времето, като при това трябва да бъдат подкрепяни от правилно хранене и начин на живот. По тази причина ние трябва да осигурим на билките подходящите условия, в които те да действат, а не просто да ги разглеждаме като лечебни средства. В тази глава няма да обсъждаме основите на аюрведичната наука за билките, приготвянето на билките и пр. Информация по тези въпроси може да се намери в други книги по Аюрведа. Тук ще съсредоточим вниманието си върху значимите за йогическата практика билки. Билки и сома Според ведическите възгледи сокът на билките съдържа мощна жизнена есенция, наречена сома. Сомата от растенията може да се комбинира с оджас, който е сомата или жизненият екстракт на тялото, и да го издигне на по-високо равнище на дейност. Тази лечебна есенция на растенията влиза в реакция с хранителния сок, или химус (раса), в тялото, създавайки една висша форма на химус за захранване и подмладяване на другите тъкани. Тя има ободряващ ефект, който подпомага лечебните и трансформативните процеси на всички равнища. Немалко ботаници са търсили оригиналното растение сома, като че ли то е било само една отделна билка. Сбъркали са. Ведическите текстове споменават множество различни сома-растения, а сомата е есенцията на всички растения. В тях обикновено сомата се приравнява към пчелния мед (мадху), който сам е произведен от нектара на растенията чрез техния прашец. Следователно сомата обозначава различни особени есенции (сома расас), които се срещат в едни растения повече, отколкото в други, но съществуват в цялото растително царство. Класически аюрведични текстове като Сушрута Самхита споменават двадесет и четири сома-растения и осемнадесет сома-подобни растения. Атхарваведа споменава сред отделящите сома растения зърнени храни като ечемика, билки като дурва и въздействащи върху централната нервна система растения като канабиса (бханг). Куща (Saussurea lappa) е друго растение, което обичайно се споменава наред със сома. Ефедрата (ма хуан) е била използвана като заместител на сома, особено от древните персийци, които изповядват сходна религия с ведическите индуси. Сомата е обща за растенията есенция, не е някакъв отделен вид растения. Съставките от типа на сомата са най-често срещани в тонизиращите и повлияващите върху нервната система билки. По традиция в Индия за тази цел са били използвани различни представители на семействата на лилията и орхидеята, поради техните силни питателни и нервовъздействащи свойства и отделяния изобилен сок. Някои съставки се срещат най-често в растения, които виреят в планините, особено край потоци и езера. Кашмир и неговото езеро Манаса (Дал), горното течение на Инд около Ладакх, връх Кайлас и езерото Манасаровар в Тибет са смятани за най-добрите сома-области. Високата надморска височина придава особена прана на растенията, която им позволява да предават космически и астрални влияния, които са по-достъпни в планинските области. Всички растящи в планините растения имат повече сома или животворен сок. Това е добре известно в повечето традиции на народната медицина. Сомата обаче е твърде летлива субстанция. Тя се съдържа главно в прясно набрани диворастящи билки. Аюрведа винаги е смятала, че пресният сок от растенията има най- силните лечебни свойства. Така е, защото в него се съдържа повече сома. Дори растения, които съдържат сома-съставки, могат да ги изгубят, ако те не се поемат в прясно състояние или не бъдат така обработени, че да се съхранят по-дълго време. Това е важен проблем в билкарството, защото диворастящи билки трудно се намират и също толкова трудно се съхраняват техните свойства. С оглед на сомата качеството на билките е толкова важно, колкото и тяхната специфична природа. Сома растения са приготвяни първо чрез смачкване и изстискване на сока. После той е смесван или варен заедно с мляко, гхи, кисело мляко, ечемик, мед или сок от захарна тръстика. Понякога е оставян и да ферментира - съществуват множество различни начини за приготвяне на препарати от сома. В тяхното изготвяне понякога се използват и метали като златото, също както при аюрведичните билки в Индия днес. Такива алхимични соми стават основата на по-късните алхимични и тантрични лекове. Някои от тях са били предназначени да преобразуват евтиния метал на нашата светска природа в златото на духовността. Това не е просто символичен израз. Евтиният презрян метал е физическото тяло; златото е пречистеното фино тяло. Сомата е използвана за подпомагане на пробуждането и зареждане с енергия на финото тяло. Някои препарати от сома са били използвани за духовни цели, други - за лечебни, а трети - и за двете. Растенията съдържат и една особена форма на агни или растителен огън, който им позволява да смилат светлината чрез фотосинтезата. Агни на растенията, които са пранични създания, се свързва с пранагни, агни на прана в човешкото тяло, затоплящата и стимулиращата жизнена сила. Общо взето, билките, които се използват за подправки, с техните естествено загряващи качества, съдържат повече агни енергия, особено подправни нервовъздействащи растения като блатен аир, пипли или шанкха пушпи. Комбинацията от билки, отличаващи се с високо съдържание на агни и Богати на сома, има добро действие за вътрешното развитие. Билките с преобладаване на агни в тях помагат да се пречистят, извлекат и смелят сома растенията. Съществуват много форми на сома, както и на агни. Всяка коша има своя собствена сома или нектар, която е най-добрата храна за нея. Билките доставят сома за тялото и праната, като предизвикват отделянето на особени мозъчни секреции, които носят задоволство и подхранват висшите мозъчни центрове. Тази секреция е разглеждана като специална форма на слюнка, отделяна по време на пранаяма. Сома есенцията на растенията се предава по-добре, ако билките се приготвят заедно с ритуали, мантри и медитация, които създават носител на астралната енергия на растението. Мантрата е друга форма на агни, която помага да се катализират сома съставките в растенията. Билки и прана Билките работят главно на равнището на пранамая коша, жизнената енергия или праничното тяло. Техният ефект е на едно по-фино ниво, отколкото на храната, и на едно по-тежко равнище, отколкото менталните и сетивните влияния. Следователно билките свързват тялото и ума в едно посредством праната. Те стимулират потока на прана през каналите и надитата. Самото фино тяло с неговите многобройни чакри е като дърво с различни клони. Билките улесняват движението на енергията по него. Те действат като катализатори на праничните процеси и на растежа, и на отделянето. Билките подпомагат прана в нейната дейност -да ни поддържа здрави, силни и съзнателни. Билки за тялото и хатха-йога Всички билки, които работят за физическото здраве, имат някаква потенциална употреба в Йогическата практика. Тук ще се съсредоточим върху най-важните типове, които подпомагат практиката на асаните. 1. Билки за повишаване на гъвкавостта, усилване на кръ- вообращението и стимулиране на движението на енергията. Такива билки подпомагат правилното изпълнение на асаните чрез подобряване на мускулно-скелетното функциониране и координация. Те обикновено са класифицирани като анти- ревматични или антиартритни средства. Това са главно билки за хатха-йога.Типични билки: гуггул, шаллаки, смрика, ниргунди, курку- ма, шафран, сибирски жен-шен, ангелика, кава кава, дашамулаа (аюрведична рецепта). Те се вземат обикновено с мед и топла вода или със стимулиращи подправки като джинджифил и канела, които по- вишават тяхната ефективност. Действат по-добре, ако са до- пълвани с маслени масажи, особено с лековити формули със сусамено масло, или с изпотяващи терапии и сауни. 2. Билки за повишаване на физическата енергия и жизне- ност. Засилват оджас и чрез него увеличават сомата, която е по-висшата форма на оджас или нашият животворен екстракт. Те са обикновено тонизиращи и подмладяващи средства, със силни питателни свойства, които засилват и половата система. Изграждат издръжливост и жилавост, осигуряват стабилност в йогическите пози и в пранаяма. Типични билки: ашвагандха, амалаки, шатавари, бала, видари, жен-шен, ямс, капикаччху, лотосови семена, сладник, серона (Sabal serrulata), фо ти (Polygonum multiflorum). Те обикновено се вземат с мляко, нерафинирана захар, гхи и други подхранващи вещества, които катализират техните подсилващи ефекти. Съчетават се добре със суров (не- загряван) мед, особено ако той е пресен (до шест месеца от изваждането му). Най-добри са в комбинация с питателна вегетарианска диета (каквато е например анти-вата диетата). Към тях могат да бъдат добавени някои подправки, като джинджифил и канела, за да се подпомогне тяхното смилане и усвояване от организма, тъй като те са тежки по свойства. 3. Билки за охлаждане и пречистване на тялото. Те премахват токсините от кръвта, тъканите и вътрешните органи. Обикновено са горчиви или стипчиви на вкус и могат да съдържат големи количества хлорофил. Типични билки: алое гел, гудучхи, жълта тинтява, кисел трън, готу кола, брахми, жиловлек, глухарче, листа от черен оман, коприва, бял равнец, киселец. Тези билки се вземат заедно с гхи, алое гел, мед и други редуциращи средства. Често се комбинират със суровоядство, сокове от листни зеленчуци и други мерки за очистване от токсините. Билки за петте вида прана Ключът към лечението на вътрешно равнище е поддържане на правилното движение на петте вида прана. Билките помагат в този процес. По-долу са изброени типичните билки за стимулиране на петте вида прана. Някои билки са подобри за един, отколкото за друг вид прана. Тези категории частично се припокриват с билките за ума и тялото, защото прана работи и на двете равнища. Прана: Подправки и билки с потогонно действие, които увеличават силата на вдишването, отпушват главата и синусите, стимулират ума и сетивата, подобряват апетита: канела, салвия, блатен аир, мента, мащерка, тулси, евкалипт, ефедра, карамфилчета, пипли, шиладжит. Апана: Билки с меко слабително действие, които повиша- ват излъчването на отпадъчни продукти от тялото и прочистват низходящите канали, подпомагайки усвояването на Прана посредством дебелото черво: трипхала, харитаки, псили- ум, ленено семе, рициново масло, алое гел, каскара саграда, асафетида, хингащак (аюрведична рецепта). Самана: Подправки и билки, които подпомагат храносмилането и усвояването чрез тънкото черво: кардамон, резене, джинджифил, кайенски пипер, синапено семе, кимион, босилек, черен пипер, индийско орехче, трикату (аюрведична рецепта). Вяна: Подправки и горчиви билки, които усилват циркулацията през сърцето, кръвоносната и мускулно-скелетната система: канела, ниргунди, арджуна, бял оман, гуггул, шафран, куркума, гудучхи, сибирски жен-шен, ангелика, кава кава. Удана: Предимно подправки и стипчиви билки, които засилват гласа и спират кашлицата, а също повишават жизнената сила и усърдието. Повечето билки за прана работят добре и в този случай, особени тези, които спират кашлицата:блатен аир, мирика, бял оман, лобелия, тулси, харитаки, лютива мента, лопен, васа, подбел, вишнева кора, сладник. Билки за ума и медитацията Много билки повлияват нервната система и въздействат върху ума. Те могат да бъдат разделени на няколко главни категории и да бъдат използвани във висшите стадии на Йога. 1. Билки за стимулиране на ума и сетивата и за подобряване на възприятието. Те отпушват каналите, повишават цир- кулацията в главния мозък и отстраняват слузта от главата. Повишават възприятието и способността за различаване, улесняват процеса на прозрение и медитация. Подобни са на билките, които раздвижват прана. Типични билки: блатен аир, тулси, босилек, пипли, мирика, ефедра (махуан), салвия, бял оман. Тези билки се вземат с топла вода и пчелен мед (по-специално мед, който е по-отлежал, тъй като той има по-изсушаващи свойства) за подобряване на тяхната ефективност. Това са главните билки, използвани в нася-терапията. 2. Билки за повишаване на съзнателността и интелекта. Те са специални тонизиращи и градивни средства за ума и нервната тъкан, подобни на тониците за тялото. Повишават сомата в нервната система, помагат ни да добием концент- рация, удовлетвореност и радост, тъй че да преодолеем стра- данието. Типични билки: шанкха пушни, брахми, готу кола, ашвагандха, харитаки, шатавари, бала, капикаччху, арджуна, семена от лотос, шиладжит. Тези билки, подобно на тониците за тялото, които те наподобяват, обикновено се вземат заедно с топло мляко, нерафинирана захар, суров мед, гхи и други питателни съставки, които катализират техните подсилващи свойства. 3. Билки за успокояване на ума. Те са меки нервоуспокои- телни и болкоуспокоителни средства, но също забавят активността на ума при медитацията. Те са по-малко питателни от тониците за ума и по-добри за намаляване на тревожност-та и нервната възбуда. Типични билки: джатаманси, дилянка (валериана), индийско орехче, пасифлора (страстниче), кава кава, превира, венерин чехъл, семена от хинап. Тези билки могат да бъдат взети заедно с други омекотяващи средства, като гхи или алое гел, за подобряване на техните успокоителни свойства. За най-добра сред тях се смята джатаманси. Дошови типове и йогическа практика Вата тип: хората от този тип страдат от липса на гъвкавост, сухота и скованост и обикновено развиват артрит. Благотворно им влияят билки за подобряване на гъвкавостта, както и редовните маслени масажи със сусамово масло и неговите лечебни разновидности. Ватите страдат също от оскъдна енергия. Те извличат полза от тонизиращи билки за подобряване на енергията, особено от ашвагандха. Ватите трябва да се грижат да поддържат апана в равно- весно състояние, което често изисква използване на меки слабителни като трипхала. Обаче тъй като вата доша е склонна да изважда от равновесие прана, билките за петте вида прана могат да бъдат полезни за ватите, особено праничните регулатори като тулси (свещен босилек). Хората от типа вата лесно биват изваждани от равновесие и дестабилизирани. Полезни за тях са всички видове тоници, особено въздействащите върху нервите тоници, заедно с билки за успокояване на ума като джатаманси и ашвагандха. За тях е най-добре да вземат билките с топло мляко или със суров мед. Питта тип: хората от този тип обикновено имат сгорещена и токсична кръв, която трябва да бъде отстранена от тялото, за да може то да бъде излекувано. Полезни за тях са охлаждащи и очистващи от токсините билки като алое гел, гудучхи и кисел трън, заедно със зелени билки и храни. Самият ум е обиталището на огъня на едно фино равнище. Затова умът и мозъкът лесно биват прегрявани. Хората от питта типа трябва да поддържат ума и емоциите си хладни, да избягват емоции като гнева, който прегрява ума. В това отношение най-добри са нервоуспокоителните охлаждащи билки - готу кола, брахми, шатавари и джатаманси. Най- добре за тях е да вземат билките с мляко или с алое гел. Капха тип: С оглед на наклонността им към застой, капхите се повлияват добре от билки за подобряване на кръвообращението, особено гуггул, смрика и куркума, които противодействат на обичайни капхични оплаквания като сърдечни болести, диабет, астма и затлъстяване. Най-добрите тоници за тях са тези, които не са твърде тежки, като шиладжит, макар че те могат да имат полза и от ашвагандха и жен-шен, ако енергията им е много слаба. Капха, във формата си на слуз, задръства каналите и надитата на главата и финото тяло. Хората от този тип се пов- лияват благотворно от билки, които стимулират ума и сетивата. В този случай се препоръчват различни ароматни билки, особено блатен аир, джинджифил и пипли, заедно с изпълняване на очистващата процедура нети и наса-терапия. Тъй като тяхната прана лесно бива блокирана от слузта, капхите имат полза от билки за петте вида прана, с възможно изключение на билките за апана. Най-добре за тях е да вземат билките с топла вода или пчелен мед (изваден преди повече от шест месеца). Рецепта за натурална сома Ашвагандха, шатавари, капикаччху, арджуна - по 1 част от всяка билка Брахми, блатен аир, тулси, сладник - по 1/4 част от всяка билка Сварете две чаени лъжички от стритите на прах билки в две чаши топло мляко, заедно с 1 чаена лъжичка захар и 1 чаена лъжичка гхи. Пийте по една чаша сутрин и вечер с прибавка на 1/4 чаена лъжичка кардамон на прах. Или смесете стритите на прах билки със суров мед и ги оставете за седми- ца. След това вземете половин чаена лъжичка сутрин и вечер, или колкото ви е потребно, за да се противопоставите на понижената енергия и на умората. ДЕЙВИД ФРОЛИ Йога и Аюрведа
            


Дейвид Фроли-СОМА В ЙОГА И АЮРВЕДА

Няма коментари:

Публикуване на коментар